Jump to content

auto zelf maken en in het spel zetten

Recommended Posts

Geplaatst:

ik wil graag een auto zelf maken in 3ds max en 'm dan ingame zetten.

ik vraag me af wat ik daar voor moet doen. ik heb al bedacht dat het niet

1 ding kan zijn, anders zou de deur nooit open kunnen. of de bumper kreukelen.

dus weet iemand hoe je dit moet doen of of hier al een tuturial voor is?

vincent

Geplaatst:

Voor een auto te modellen is namelijk al veel ervaring vereist van het 3D programma. Als je een beginnende modder bent, kan je dit nooit tot een goed einde brengen. Voor die bumpers te laten bewegen en te doen kreuken heb je schade modellen nodig. Die moet je natuurlijk ook maken in 3dsmax. Elke onderdeel van een auto is een appart 'vlak' laat men zeggen. Zoals de linker deur is totaal gescheiden van de motorkap en alle andere delen. Voor je aan een auto begint moet je ook blueprints opzetten in 3dsmax. Daar kan ik helaas niet veel uitleg over geven want ik heb dit zelf nog niet gedaan in 3dsmax. Je moet ook kunnen werken met de TXD mapper genaamd "Unwrap UVW" die er namelijk voor zorgt dat de textures op de goede plaats komen te staan. Voor hem ingame te zetten heb je kam's DFF scripts nodig die kan je hier downloaden. Op het forum zijn er weinig mensen hier die echt gedetailleerde auto's kunnen maken in 3dsmax. Voor alles aan elkaar goed te krijgen de motorkap aan de chassis etc... heb je dummies nodig. Die kan je van een model nemen die al bestaat.

Dus je ziet, een auto modellen is een flinke klus. Als ik jou was, zou ik eerst wat met de basis beginnen. Simpele huisjes modellen en van een simpel huisje ga je naar een moeilijk huisje... en dan doe je de overstap naar auto's. Dat gaat allemaal veel sneller gaan dan dat je direct auto's leert modellen. Hier kan je handige tutorials vinden voor 3dsmax. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Geplaatst:

dat begrijp ik wel ja, maar ik ken toch al aardig wat dingetjes van 3ds max.

ik heb namelijk al heel wat videotuturials afgelopen op 3dbuzz

ik moet natuurlijk nog wel heel veel dingen gaan maken, om echt

ervaring te krijgen.

het is denk ik dan ook wel een goed idee met simpele huisjes te beginnen.

moet ik tutorials daarvoor zoeken in de master tutorial list, of ergens anders

op internet (of zijn ze er nog helemaal niet).

of bedoelde je eigenlijk een huisje moddelen die je dan niet in gta zet?

anders lukt het me zelf ook wel ;) .

vincent

p.s. kende je de de 3dbuzz site al? erg handig. enorm veel videotutorials gratis voor veel

3d programma's waaronder 3ds max. alleen maar ff aanmelden. (nee, om dit te zeggen

ben ik niet betaald :*D )

Geplaatst:
of bedoelde je eigenlijk een huisje moddelen die je dan niet in gta zet?

Gewoon een huisje modellen om je vaardigheden te vergroten. Of je het ingame zet maakt het niet uit. Maar als je het ingame zet leer je wel nog meer bij.

p.s. kende je de de 3dbuzz site al?

Ja ik ken 3dbuzz al. Handige tutorials. Van mij part mag je tutorials op google zoeken. Maar tutorials volgen uit The Master Tutorial List is namelijk beter, als je iets niet snapt, kan je de maker van de tutorial een PB sturen. Bij mij kan je ook altijd terecht voor vragen.

Geplaatst:

ken je een tutorial voor het ingame zetten van een huisje?

en moet ik daar dan nog van die "dummies" voor gebruiken?

vincent

Geplaatst:

Matiscus heeft je al een link naar de Master Tutorial List gegeven, waarin je deze en deze tutorials kon vinden om een object, zoals bijvoorbeeld een huisje, ingame te zetten. Hiervoor heb je geen dummies nodig, het is een stuk makkelijker dan om bijvoorbeeld een Auto ingame te zetten.

Geplaatst: (bewerkt)

En als je dat eenmaal kan raad ik je aan om (als je aan voertuigen wil beginnen) eerst een originele auto uit SA te importeren in 3ds (of ander programma) en dan opnieuw te exporten. Daarna ga je de auto 'ontleden', uit welke stukken bestaat de auto, hoe zit het dummy systeem in elkaar en uit welke onderdelen bestaat de auto etc. Als dat is gelukt, dan kan je proberen de auto op diverse fronten te veranderen, exporteer die en als dat succesvol gelukt is kan je zelf voertuigen gaan maken ;) . Maarja, dat is hoe ik het geleerd heb, ik kan ondertussen dus ook voertuigen ingame zetten, alleen nog niet zo succesvol...

http://img239.imageshack.us/img239/9927/whahaew2.jpg

Wat ik fout heb gedaan snap ik (nog) niet...

:bonk:

Maarja, dit is hoe ik het 'geleerd' heb...

Succes, Grtz Puma.

>>> Door Matiscus: Plaatje was niet binnen de regels. Daarom heb ik er even een link van gemaakt. Gelieve hier in de toekomst op te letten. <<<

Bewerkt: door Matiscus
Geplaatst:

Je moet je Pivot en Xform resetten in 3dsmax.

Xform:

Rechtermuisknop op een part van een wagen. Convert Editable to Poly. Dan neem je in je modifiers list Xform. Dan klik je op het hamertje. Dan neem je daar Xform en dan klik je op 'reset selected'

Pivot:

Pivot reset je door je object de zelfde coordinaten te geven dan je dummie. Rechts vanboven waar ook dat hamertje staat staat gelijk zo een klein schematje. Ik dacht dat het ongeveer het 3de tabbladje was. Dan klik je op Affect Pivot (zorg wel dat je de move tool aan hebt staan) dan klik je op je dummie dan verschijnen er vanonder coordinaten ongeveer in het midden naar beneden. Die sla je ergens op (kladblok ofzo). Als je dat gedaan hebt, klik je op je onderdeel zelf. Daar ga je zien dat de coordinaten niet gelijk zijn met die van de dummie. Kopieer die coordinaten van de dummie op je deur. Dan is alles in orde.

Het klinkt ingewikkeld, indien je nog vragen hebt mag je mij altijd een PB sturen.

Geplaatst:

ik heb nu nog 3 vragen:

1. moet ik dan eerst de front + side view tekenen, ze inscannen, en op planes zetten en van daaruit een huisje moddelen? of moet ik gewoon uit de vrije hand (muis) iets gaan beginnen te moddelen?

2. moet ik ook een binnenkant van een huis maken?

3. bedoel je met simpele huisjes gewoon een vierkant met een dak erop? en met een moeilijke dat er ook

ramen en een deur in zitten? of horen ramen en een deur ook bij een simpele (als dat zo is, wat hoort er dan bij een moeilijke?)

vincent

Geplaatst:
1. moet ik dan eerst de front + side view tekenen, ze inscannen, en op planes zetten en van daaruit een huisje moddelen? of moet ik gewoon uit de vrije hand (muis) iets gaan beginnen te moddelen?

Dat zou kunnen als je bijvoorbeeld een bijvoorbeeld een beroemd gebouw (zoals het witte huis) héél precies wilt namoddelen, maar meestal word dit alleen voor auto's en andere gedetaileerde objecten gebruikt. Als je gewoon een huisje uit eigen inspiratie wilt gaan maken, bekijk dan eens de ''standard primitives'' objecten. Meestal begin je gewoon met een box en door middel van de ''cut'' en ''extrude'' tool maak je daar een andere vorm van.

2. moet ik ook een binnenkant van een huis maken?

Dit is niet nodig, maar het kan wel een heel leuk resultaat opleveren. Zoiets heet een interieur, en je kunt het op twee manieren doen, namelijk dat je gewoon naar binnen kunt lopen (Vice City Style) of dat je in een gele marker loopt (SA stijl). Het geeft je model wel een stuk meer waarde.

3. bedoel je met simpele huisjes gewoon een vierkant met een dak erop? en met een moeilijke dat er ook

ramen en een deur in zitten? of horen ramen en een deur ook bij een simpele (als dat zo is, wat hoort er dan bij een moeilijke?)

Je kunt het jezelf zo moeilijk maken als dat je zelf wilt, met ramen, zonder ramen de keus is aan jou. Denk alleen dat hoe meer detail je aan je model geeft, hoe mooier en leuker het resultaat ingame is. Een vierkante doos zonder ramen en met een dak is natuurlijk niet iets om lang naar te blijven kijken. Geef je models zo veel mogelijk vorm en geef de speler zo veel mogelijk vrijheid. Maak bijvoorbeeld trappen naar het dak en leg daar een wapen ofzo neer ;)

Geplaatst:

Ga nou eerst maar eens rondkijken op de

MTS_1.jpg

Want hier staan de beste Nederlandse tutorials over modden, en ook wat jij er over wilt weten.

Succes, Grtz Puma.

Geplaatst:

Een gele marker, ook wel bekend als enex:

Zet dit in je IPL file:

enex

X1, Y1, Z1, ROT, F1, F2, C8, X2, Y2, Z2, ROT2, INT, MARK, "NAME" , I1, I2, Time_on, Time_off

end

XYZ1 - Coördinaten beginpositie

ROT - ???

F1 - X radius van de ingang

F2 - Y radius van de ingang

C8 - ?

XYZ2 - Coördinaten eindpositie

Rot2 - Draaihoek eindpositie in graden.

Int - Interior (0 of 1024)

Mark - Het type marker

Name - Naam van het interieur

I1, I2 - onbekende flags

Time On - Activeert deze marker op dit moment

Time Off - Deactiveert deze marker op dit moment

Voorbeeld:

Enex

42.8369, -210.912, 15.259, 0, 3, 3, 8, 42.8369, -210.912, 15.259, 90, 0, 70, "TOREN" , 0, 2, 0, 24

end

En dan nu de wapens, ook wel bekend als Picks:

Hiermee kun je wapens plaatsen (dit kan ook in de main.scm).

Wapen nummer, X-coord, Y-coord, Z-coord

Wapen nummer = Hier vul je het nummer van het wapen in.

XYZ coord = De X/Y/Z coördinaat.

Wapen nummers:

10. Bat

11. Shovel

12. Poolcue

13. Katana

14. Chainsaw

15. Molotov

16. Grenades

17. Plastic Explosives

18. 9mm

19. Silenced

20. Deagle

21. Shotgun

22. Automatic shotgun

23. Tec 9

24. Micro SMG

25. SMG

26. AK74

27. M4

28. rifle

29. Sniper rifle

30. Flamethrower

31. Minigun

32. Purple Dildo

33. White vibrator

34. White Dildo

35. Vibrator

36. Flowers

37. Cane

38. Ringbox

39. Necklacebox

40. Nothing?

41. Cellphone

42.Nothing?

43. Teargas

44. Minigun

45. Automatic Shotgun

46 Rocket Launcher

47 Heat seeking rocket launcher.

48. Detonator

49 Spray can

50 Fire Extinguisher

51 Camera

52. Nightvision

53 Infrared

54. Jetpack

55. Parachute

Voorbeeld:

15, -59.45659 -57.36208 31.1837

Kijk zoals Puma al zei voortaan eerst even in de Master Tutorial List, om onnodige vragen te voorkomen ;)

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...