Jump to content

[Flash] Tut voor de Basis van de Basis


AwiVC

Recommended Posts

Beste GTA-Forum leden, dit is de eerste tut over Flash die ik maak. Ik ga jullie in deze tut een beetje vertrouwd

maken met Flash. Een 30-dagen trial van Macromedia Flash Professional 8 vind je hier

Ik hoop dat dit geen reclame is anders moet een mod het even zeggen/editten :)

Ok nu je Flash hebt gaan we beginnen.

Een nieuwe file maken

Als je flash opent zie je als het goed is dit

uitleg

kader 1. In kader 1 staan files die je als laatst hebt geopend/gemaakt in Flash.

Kader 2. Van kader 2 behandel ik nu alleen "Flash Document" omdat je die alleen nodig hebt voor een basis.

Kader kruis Dit kader zul je niet nodig hebben, vandaar het kruis ;)

Ok klik op "Flash Document" in Kader 2. je ziet nu dit

uitleg

Kader 1. Hier kan je de grootte van je document veranderen, dit doe je dus niet (zoals bij PS) van te voren.

Kader 2. Logisch, hiermee verander je de achtergrondkleur van je document.

Kader 3. Hiermee verander je de FPS, FPS betekent Frames Per Second, hoe meer Frames Per Second hoe sneller je filmpje gaat.

Ik leg later in de tut uit wat Frames zijn.

De Tools

Hier even een nieuwe screen met nieuwe kaders: KLIK

uitleg

Kader 1 In dit kader staan allemaal aparte tools, ik zal ze één voor één uitleggen. Ik ga van links naar rechts.

De Selection Tool (V) het zwarte pijltje gebruik je om (de naam zegt het al) items te selecteren, het

verschil tussen de Selection Tool (V) en de SUBselection Tool(A) is dat je met de Selection Tool delen van

items kunt selecteren, de Subselection Tool selecteerd het hele item en ook de anchor points, dit zijn punten

waar de figuur aan "gebonden" zit en daarme kan je de figuur ook "transformeren".

De Free Transform Tool (Q) Gebruik je om stukken/hele figuren in grootte en van plaats te laten veranderen.

Voor de Gradient Transform Tool (F) zal ik eerst uitleggen hoe Gradients werken in Flash. Je trekt niet een

lijntje om de kleuren te verdelen, maar de je vult je figuur met een altijd gebalanceerde verdeling van de kleuren.

Met de Gradient Transform Tool kan je de kleuren weer naar beliven indelen en draaien.

De Line Tool (N) gebruik je om lijnen te trekken ;) De Lasso Tool (L) gebruik je om lijnen met rondingen te selecteren.

Voorbeeldje: Je tekent een vierkant en wil er een halve cirkel van maken, dan selecteer je de rest met de lasso tool en klik je delete.

De Pen Tool (P) lijkt heel erg op zn broertje in PS, hij creert ook paden, je kan er geweldige dingen mee doen

maar deze tool vereist wel oefening. De Text Tool (T) spreekt voor zich, je kan er tekst mee typen in je file.

De Oval Tool (O) gebruik je om cirkels en ovalen te creëren, de Rectangle Tool ® en de Polystar tool zijn er

om vierkanten, rechthoeken en vijfhoeken te maken.

De Pencil Tool (Y) is ongeveer hetzelfde als die in PS, je kan ermee tekenen. De Brush Tool (B) is er voor

dikkere lijnen voor grotere figuren.

Met de Ink Bottle Tool (S) kan je lijnen en randen te kleuren van figuren die je al hebt getekend.

De Paint Bucket Tool (K) kan je gebruiken om objecten in te kleuren of te herkleuren.

De Eyedropper Tool (I) doet precies hetzelfde als zijn broertjes in Paint, PS, etc. Hij selecteerd de kleur

waar je op klikt als Fill Color. De Eraser Tool (E) gumt dingen uit -.-'

Met de Hand Tool (H) kan je snel en makkelijk door je document heen bewegen. De Zoom Tool (M,Z) gebruik je

om in/uit te zoomen.

De Stroke Color is de kleur die de border van je object wordt, de Fill Color is de kleur die je object van

binnen wordt. Bij deze cirkel is bv. de Stroke Color rood en de Fill Color zwart: klik

Nu de 3 kleine icoontjes onderaan; het "Black and white" icoontje zet je kleuren weer terug naar zwarte Stroke

en witte Fill. Het "No color" icoontje werkt alleen bij Stroke Color en zorgt ervoor dat er geen Stroke is.

Swap Colors laat de Stroke en Fill color omwisselen ;)

Kader 2 Dit is je Library hier zie je al je geimporteerde bestanden en je symbolen.

Kader 3 Behaviors zijn voorgeprogrameerde, simpele stukjes actionscript. In het kort is actionscript een programmeertaal

waar flash mee werkt. Een voorbeeld is de behavior "Start" op een button zetten zodat een filmpje start.

De Timeline & Layerpallet

Plaatje:)

uitleg

Nummer 1. Dit is je Layer Pallet, hier beheer je al je layers.

Icoontjes boven: Oogje: Maak al je layers zichtbaar/ Maak al je layers onzichtbaar.

Slotje: Zorg ervoor dat je je layers niet meer kan editten/ Maak je layers weer editbaar.

Vierkantje: Laat alle figuren op je layers zien als alleen borders/ Brengt de fill terug.

Icoontjes beneden: Insert Layer: Een nieuwe layer met 1 klik.

Add Motion Guide: hiermee voeg je een Motion Guide toe aan een layer, een Motion Guide is

simpel uitgelegd een pad wat je een object kan laten volgen in een filmpje.

Insert Layer Folder: Hiermee maak je een folder waar je layers in kan doen, dit is handig

om bijvoorbeeld in 1 keer een hele groep te locken, hiden of deleten.

Prullenbakje: Hiermee verwijder je de geselecteerde layer en alle objecten die erop aanwezig zijn.

Nummer 2. Als je er rustig en simpel mee begint kan dit je grootste vriend worden, als je dingen overhaast zal deze

jongen voor heel wat frustraties zorgen! Ik stel aan u voor: De Timeline. Op deze Timeline worden alle tijden

voor je filmpje bepaald. Wanneer objecten zichtbaar worden, hoelang ze blijven, wanneer er sound komt, wanneer

alles stopt en wanneer alles begint. Deze Timeline bestaat uit Frames. Nu komen we dus weer terug bij FPS,

Frames Per Second, dat zegt hoeveel van die frames er per seconde afgespeeld worden.

Even een voorbeeldje: Je wil dat er elke seconde het cijfer verandert. Je opent gewoon een nieuw document,

en laat de fps bv. staan op 12. Nu typ je met de Text Tool (T) een 1. op het 1e frame.zoals hier

Nu ga je naar frame 13 (1+12=13) en klikt erop met je rechtermuisknop, dan klik je op "Insert Blank Keyframe"

je kan ook de sneltoets gebruiken, dat is F7. Nu zie je als het goed is weer een wit scherm, maar als je dat rode

rechthoekje selecteerd boven je timeline (Dit balkje)

en je sleept het heen en weer zie je dat er op frame 1 t/m 12 een "1" staat. Nu typ je op frame 13 een 2.

Dan ga je naar frame 26 en druk je weer op F7. Nu typ je een... 3! Hiermee kan je voor altijd doorgaan maar ik stop

hier even. Als je al je cijfers hebt ingetypt is het tijd om je filmpje te testen:D Hiervoor druk je op CTRL+ENTER.

Dit is mijn outcome: Klik

Btw: Vergeet niet om na het laatste cijfer 12 frames te nemen en op F6 drukken. Anders zie je je laatste nummer maar in een flits.

Ik hoop dat je de timeline/frames nu een beetje snapt.

Nummer 3. Dit is het item waar je op het moment mee werkt. Scene 1 is gewoon je file maar als je een nieuw symbol

(zie vervolg tut) maakt dan komt er een tabblad bij met daarop het object.

Voorbeeldje: Klikkerdeklik

Dit was zeer simpel natuurlijk, vervolgen komen :)

Bewerkt: door AwiVC
Link to comment
Delen op andere websites

ik zal het binnekort ff downloade, ik zal deze post update als ik klaar ben

maar als ik het ff zo door lees ziet het er vast heel overzichtelijk uit.

1 tipje mischien, volgende x in een plaatje doen zeg maar met je naam er 900x op :) kenne ze wat moeilijker rippen ;)

maar dta is meer iets wat je zelf moet weten.

EDIT : ik heb hem gevolgd en het was echt heeeeell simpel te volgen 1e x dat ik met flash werk maar ik zal het nu cker meer gebruiken tnx!

Bewerkt: door Plantebak
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...