Jump to content

Het Blue Hell universum


Neville

Recommended Posts

Dag mensen, ik ben een nieuwe member en ik heb me hier dus geregistreerd vooral omdat ik met een brandende vraag zit over Blue Hell in GTA 3, en het virtuele univerum algemeen.

We kennen allemaal ons universum, de aarde enzovoort. In een game zijn er 2 visuele dingen: Je speelveld en de "grote foto die in de lucht hangt" die beter bekend staat als de lucht. Kun je het nog volgen? Mooi.

Als je die twee dingen nou eens zou gaan vergelijken met de echte wereld. De aarde is het speelveld en de hemel "de grote foto."

Als we die vergelijking snappen kan ik verder gaan met mijn verhaal/vraag.

Toen ik voor het eerst op een site over Blue Hell hoorde, stond er een onderschrift bij dat Blue Hell het gedeelte was waar "niks" is. Waar Rockstar Games niks geprogrammeerd heeft. Gewoon niks dus.

Ik denk dat vrijwel iedereen op dit forum wel eens expres in de Blue Hell is gevallen. Maar wat gebeurd er als je erin valt? Je spawnt weer terug op de vaste grond. Ahum, ik had toch ergens gelezen (sarcastisch) dat er NIKS in Blue Hell is. Dus hoe kan het dan dat je terug spawnt op de vaste grond? Dat zou betekenen dat Rockstar Games WEL iets geprogrammeerd heeft daar in die Blue Hell. Dus om een lang verhaal kort te houden, hoe kan dat nou???

Dan is er nog een brandende vraag wat vooral te maken heeft met die 2 dingen die ik in het begin noemde.

We weten allemaal dat er om het speelveld heen een soort foto zit die de lucht voorsteld etc...

Maar waar houd het virtuele universum van het spel op? Wat zit er achter die "foto"?

Ik hoop dat het verhaal nog een beetje te volgen was, maar ik zou graag snel antwoord willen krijgen op die 2 vragen.

Nu je dit hebt gelezen weet je misschien net als ik dat het virtuele universum net zo ingewikkeld is als het echte universum. Misschien is het een beetje off-topic maar geef toe, het is een interessante discussie.

Link to comment
Delen op andere websites

Allereerst welkom op het forum, Neville. :)

Persoonlijk ben ik ook erg geïnteresseerd in de blue hell en alles wat daarmee te maken heeft, dus dat treft. Je eerste vraag is vrij eenvoudig te beantwoorden: De blue hell is de visuele leegte onder het speelveld, en niet zozeer een plek waar niets geprogrammeerd is. Wanneer je in de blue hell naar beneden valt, realiseert het spel op een gegeven moment dat je helemaal niet zo laag hoort te komen en spawnt je daarom weer in het speelveld.

Wat er 'achter' de blue hell zit kan ik je niet met zekerheid vertellen, maar het is hoogstwaarschijnlijk een zwarte leegte, of een herhaling van de weergegeven textures. Als voorbeeld van die tweede optie heb ik even een gat gemaakt in de bodem van een GTA2-level:

post-536-1173792583.jpg

Het rode vierkant is een gat in het speelveld

Overigens is het de vraag of de weergave van de hemel in GTA echt zo werkt als je schetst: Wanneer je bijvoorbeeld in GTA Vice City de jetpack-functie van Lithjoe's trainer gebruikt kun je zo lang naar boven vliegen als je wilt, maar je zal nooit het 'plafond' van de hemel tegenkomen. Ik vermoed daarom ook dat het anders werkt. Sommige spellen hebben een universum dat meebeweegt met de speler, zodat de speler nooit naar de rand kan. Een andere mogelijkheid is dat de 3D-wereld van GTA tegen een 2D-achtergrond geprojecteerd wordt. Aangezien die achtergrond nooit beweegt, kun je er ook niet achter komen (Vragen wat daarachter zit is ongeveer hetzelfde als vragen wat er achter je wallpaper zit. :puh: ).

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...