Jump to content
Joriz

GTAGames.nl: MTA:SA Deathmatch Preview!


mtapreview.jpgNu MTA:SA Deathmatch, de mod waarmee je GTA San Andreas online over het internet kunt spelen, bijna af is wordt het natuurlijk tijd voor een korte preview.

Op dit moment is MTA nog in alpha status. Dit betekent dat er nog druk bugs worden gerepareerd en alleen de mensen die in het QA Team zitten het mogen spelen. Het QA Team raporteert bugs en geeft feedback aan de makers. Aangezien ik in het QA Team zit kan ik jullie een aantal exclusieve screenshots laten zien en tevens vertellen hoe Multi Theft Auto er voor staat.

Het mooie aan MTA:DM is dat je er alles mee kunt. Met de programmeertaal LUA kan je zelf eigen MTA resources maken. Zo zijn er reeds een team deathmatch, manhunt en capture the vehicle game modes gemaakt. MTA bevat bevat honderden script functies om alles uit MTA en GTA te halen. Zo kun je zelf scripts maken waarbij in MTA mega explosies, paintball wapens, spelvertragende functies of mensenetende haaien in het spel komen.

Dit is nog maar het begin aangezien je met MTA je eigen objecten in je map kan plaatsen; zoals eigen voertuigen, gebouwen en wapens. Zo zijn als voorbeeld al complete Counter Strikes maps in het spel gestopt. Je kunt natuurlijk ook bestaande GTA San Andreas mods in MTA plaatsen. Om alles helemaal af te maken is het ook nog mogelijk een eigen grafische interface in MTA te maken die je met toetsenbord en/of muis tijdens het spelen kunt bedienen.

De volgende vragen stelde ik aan IJs, bedenker en een van de makers van MTA, om nog over een paar punten duidelijkheid te krijgen:

Q. Een minpuntje aan MTA is misschien dat het lua scripten te ingewikkeld is, hoe lossen jullie dit op?

A. Alhoewel Lua misschien een ingewikkelde scripttaal lijkt, heeft het heel veel potentie. Lua is een erg uitgebreide taal en bevat bijvoorbeeld veel wiskundige functies, waardoor de meest complexe scripts geschreven kunnen worden. Bovendien wordt het gebruikt in andere bekende modificaties als Garry's Mod voor Half-Life 2. Daarnaast bieden we een uitgebreide documentatie waarin alle functies worden beschreven, inclusief voorbeelden.

Q. Zijn er al plannen na MTA: DM?

A. Na de eerste release van MTA: DM zullen er nieuwere versies volgen met nog uitgebreidere mogelijkheden op allerlei verschillende gebieden. Daarnaast zullen we op den duur zien of er voor GTA4 nog iets gedaan moet worden.

Q. Denk je dat mensen MTA blijven spelen als er eenmaal een officiële GTA IV multiplayer uit is?

A. Ja. Tot op de dag van vandaag spelen er nog enkele honderden mensen oudere versies van Multi Theft Auto voor Vice City en GTA3. Bovendien zorgen we er met onze uitgebreide scripting en "moddability" voor dat Multi Theft Auto op de lange termijn leuk blijft om te modden en te spelen.

Q. Kan iedereen in de zomer al MTA gaan spelen of duurt het waarschijnlijk langer?

A. We zullen, zoals altijd, een release uitbrengen wanneer wij vinden dat deze stabiel en goed genoeg is om uit te brengen. We verwachten dat dit in zomer gaat lukken.

Hopelijk is nu een beetje duidelijk wat allemaal met MTA:DM kan. Vergeet niet mijn zelfgemaakte MTA screenshots te bekijken. Als je nog een vraag over MTA hebt kan je die aan me stellen door op deze preview te reageren.

Meer informatie over MTA:SA Deathmatch kun je vinden op www.mtasa.com

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites


Recommended Posts

kan MTA DM op een vista PC ???

Dit is nog vrij onzeker. Ook omdat MTA:SA zover ik weet alleen maar op Windows XP en Windows 2003 server edition wordt getest.

Sommige zeggen dat de kans 50/50 is, andere zeggen tot nu toe dat het waarschijnlijk een versie later op Vista gaat werken. Hier is ieder geval nog geen officiële verklaring van het MTA Team of het (niet) werkt.

Als je dus opnieuw je besturingssysteem gaat installeren raad ik dus toch aan om nog even XP er op te zetten. Of te zorgen dat je een partitie ruimte vrij houd zodat je beide besturingssystemen kan instaleren.

Wanneer is 't spel te downloaden??

Verwachten ze??

Even beter lezen he! IJs zegt in mijn mini-interview het volgende:

We zullen, zoals altijd, een release uitbrengen wanneer wij vinden dat deze stabiel en goed genoeg is om uit te brengen. We verwachten dat dit in zomer gaat lukken.

Kortom als het klaar is komt hij uit.

Als er nog meer vragen zijn over MTA hoor ik het graag.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

...

Als er nog meer vragen zijn over MTA hoor ik het graag.

Bestaat met LUA de mogelijkheid om zelf "bots" te laten rondlopen die ook bij alle andere spelers gesyncroniseerd zijn zodat ze overal het zelfde doen? En is het ook mogelijk deze zelf wapens etc. te geven of kan je ze alleen standaard laten rondlopen zoals dat normaal gebeurt in GTA: SA?

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ja, vraagje:

Waarom hebben zowel SA-MP als MTA bijna dezelfde functies en mogelijkheden, met de uitzondering van het feit dat SA-MP al gereleased is en MTA niet?

En waarom komt nieuws van MTA op de frontpage en nieuws van SA-MP niet?

Bewerkt: door Krimson

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Bestaat met LUA de mogelijkheid om zelf "bots" te laten rondlopen die ook bij alle andere spelers gesyncroniseerd zijn zodat ze overal het zelfde doen? En is het ook mogelijk deze zelf wapens etc. te geven of kan je ze alleen standaard laten rondlopen zoals dat normaal gebeurt in GTA: SA?

Standaard is er zover ik weet geen functies om direct bots in het spel te zetten. In principe is alles mogelijk met lua scripting, maar hoe alles precies werkt weet ik niet aangezien ik mij niet echt met lua scripten bezig houd en vooral dus met testen. Ik raad je aan zeker bij de release even de documentatie te checken. Denk dat je dan wel snel duidelijk wordt dat de mogelijkheden met MTA bijna oneindig zijn.

Je kan iedergeval wel bij normale spelers instellen welke wapens en hoeveel kogels ze hebben.

Ja, vraagje:

Waarom hebben zowel SA-MP als MTA bijna dezelfde functies en mogelijkheden, met de uitzondering van het feit dat SA-MP al gereleased is en MTA niet?

Natuurlijk kan je met beide mods GTA multiplayer tegen elkaar spelen. Maar er zijn ook vele verschillen die op dit moment nog niet duidelijk zijn omdat MTA nog niet uit is. Ik denk dat de verschillen je best wel snel duidelijk worden als je met MTA aan de slag kunt.

Je kan waarschijnlijk uit mijn preview al wat dingen kan halen die niet met sa-mp of vice versa kunnen.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

nou, ik kan je zeggen dat ik mta ook redelijk volg, en het enige noemenswaardige verschil wat ik tot nu toe vond was dat je custom models kunt inladen in een mta:server, zodat je bijv. de_aztec zou kunnen spelen op mta, erg leuk enzo, omdat de gta engine zo geschikt is voor source

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Ik weet niet hoe hard je het uitgewerkt wilt maar als je niet pietje precies bent kan je wel deze tutorial gebruiken die op mtasa.com staat: klik hier.

Edit: ik heb nog een vraagje :dans: Joriz weet je toevallig hoeveel dataverkeer de nieuwe MTA ongeveer verbruikt voor 32 game slots die zo goed als altijd volzitten. En of de server load hoger/vele hoger/... ligt dan bij MTA:Race en of er vele meer ram nodig is dan bij MTA:Race. ^_^

Bewerkt: door Argon

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Nee, maar dat je van een soort Command and Conquer kan spelen :puh: 2 spelers zijn bijv een Commander/General, en de rest zijn gewoon soldaten. Die zitten in een team en vechten tegen elkaar met tanks, rocket launchers e.d. De Generalen/Commanders zitten veilig in een gebouw, maar kunnen lekker over het hele speelveld toekijken. Als er teveel troepen uitgemoord zijn van zetten ze het in op het veilige stekkie van de vijand/de overgebleven vijanden, en klaar =D

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

...

Als er nog meer vragen zijn over MTA hoor ik het graag.

Bestaat met LUA de mogelijkheid om zelf "bots" te laten rondlopen die ook bij alle andere spelers gesyncroniseerd zijn zodat ze overal het zelfde doen? En is het ook mogelijk deze zelf wapens etc. te geven of kan je ze alleen standaard laten rondlopen zoals dat normaal gebeurt in GTA: SA?

De kans lijkt me groot aangezien dit ook bij Garry'smod kon, en beide programma's lua gebruiken.

Maar of de engine van gtasa dit ook toelaat, ik heb geen idee.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Heeft MTA ook zulke explosies?

http://xmb.stuffucanuse.com/xmb/viewthread...07&pid=3396

:D Want dat zou geweldig zijn :D Want met LUA is bijna alles mogelijk, toch? :puh:

Je moet zeker dit filmpje even checken: http://www.mtasa.com/videos/scriptvideo8.wmv

Edit: ik heb nog een vraagje :dans: Joriz weet je toevallig hoeveel dataverkeer de nieuwe MTA ongeveer verbruikt voor 32 game slots die zo goed als altijd volzitten. En of de server load hoger/vele hoger/... ligt dan bij MTA:Race en of er vele meer ram nodig is dan bij MTA:Race. ^_^

Waarschijnlijk gebruikt MTA niet veel meer dataverkeer dan zijn voorganger. Dit kan ik echter niet met zekerheid zeggen. Daarvoor kan je beter wachten op een uitspraak van iemand uit het MTA Team.

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Dat had ik al begrepen Joriz. Maar toch bedankt ^_^.

Woet, nog een schokgolf (zoals bij de Ion Cannon) en een gele straal bij de Nuke, dan is het helemaal pwnage :D Een ander woord kan ik niet vinden. =D

Nog een vraagje: Met hoeveel spelers kun je tegelijk? Want met MTA SA RACE kon je maar met 32 tegelijk en moest je soms lang wachten...

Bewerkt: door ikt

Dit bericht delen


Link naar bericht
Delen op andere websites

Gast
Dit onderwerp is gesloten.


×
×
  • Create New...