Phoenyxar Geplaatst: 12 februari 2013 Rapport Share Geplaatst: 12 februari 2013 Nou, aangezien procenten niets anders zijn dan breuken (en dus getallen) geldt toch dezelfde regel als altijd: Optellen en delen door het aantal gegeven getallen. Lijkt op het eerste zicht toch te kloppen :3 Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Cabyon Geplaatst: 12 februari 2013 Rapport Share Geplaatst: 12 februari 2013 Daar zat ik ook aan te denken, maar ik weet het niet zeker.. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
NandroDavids Geplaatst: 12 februari 2013 Rapport Share Geplaatst: 12 februari 2013 Met procenten rekenen moet je altijd uitkijken. Stel: 80% van de mensen in Nederland en België is vóór blijven in de EU en in Luxemburg slechts 40%. Als je dan simpel het gemiddelde neemt van de percentages, zou je zeggen dat 60% van de mensen in de Benelux vóór blijven in de EU is. Dat klopt natuurlijk niet, omdat er in Luxemburg veel minder mensen wonen. Dus: als het enkel om percentages gaat en je moet een gemiddelde vinden, kun je prima het principe van breuken hanteren. Maar zodra er een verhaal achter zit, moet je logisch nadenken over wat je doet. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Bassieboy35 Geplaatst: 27 februari 2013 Rapport Share Geplaatst: 27 februari 2013 Ik zit even met een vraagje over de grafische rekenmachine, de rand integer toets.(Kom je door middel van Math > helemaal naar rechts gaan > 1: rand op TI) Maar ik weet niet meer hoe het met invullen ging, in mijn schrift staat dus rand: (1,125,5), maar zo gauw ik dan enter druk dan krijg ik het schermpje ERR:ARGUMENT waar ik uit kan kiezen 1: Quit 2: Goto. Kan iemand mij dus even de notatie in de rekenmachine uitleggen (gebruik ik wel de goede haakjes), welke toets moet ik gebruiken om verder te gaan als de getallen er staan, hoeveel cijfers moet ik tussen de haakjes zetten? etc. Alvast bedankt! Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Cabyon Geplaatst: 27 februari 2013 Rapport Share Geplaatst: 27 februari 2013 Misschien moet je het schrijven als (1, 125.5)? Is het eerste wat in me opkomt. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Bassieboy35 Geplaatst: 27 februari 2013 Rapport Share Geplaatst: 27 februari 2013 Dat heb ik geprobeerd, maar helaas doet het dat ook niet, toch bedankt. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Faenty. Geplaatst: 28 april 2013 Rapport Share Geplaatst: 28 april 2013 Aangezien diegene waarmee ik dit probleem besprak geen benul heeft waar hij het over heeft leek het me leuk om het me het forum te bespreken vooral ook omdat het een oplossing heeft maar nog niet iedereen er over eens is. Het gaat zo: - Je hebt drie deuren, achter 1 zit een prijs acter 2 zit niks. - Je kiest een deur en hierna opent iemand een andere deur waar NIKS in zit - Je mag kiezen; wissel je van deur of niet? Ik zou zeggen van wel want het verhoogt je kans van 1/3, naar 2/3. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
MegaPilot Geplaatst: 28 april 2013 Rapport Share Geplaatst: 28 april 2013 (bewerkt) Het gaat zo: - Je hebt drie deuren, achter 1 zit een prijs acter 2 zit niks. - Je kiest een deur en hierna opent iemand een andere deur waar NIKS in zit - Je mag kiezen; wissel je van deur of niet? Ik zou zeggen van wel want het verhoogt je kans van 1/3, naar 2/3. Waar haal jij het in godsnaam vandaan dat je kans zou stijgen dat je verwisselt van deur? Als 1 van de 3 deuren open is, dan heb je 1/2 kans dat er in 1 van de 2 overgebleven deuren een prijs zit. Het maakt echt niks uit of je verwisselt of niet.. Bewerkt: 28 april 2013 door MegaPilot Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
thebig Geplaatst: 28 april 2013 Rapport Share Geplaatst: 28 april 2013 Dat is je kans als je weer een van de twee deuren kiest, de kans dat je de prijs wint als je van deur verwisselt is inderdaad 2/3. Even een tabelletje: [table=header]1e keus | 2e keus niks|niks |prijs niks|niks |prijs prijs|prijs |niks[/table] Aan de rechterkant staat dus je tweede keuze, de bovenste van de twee toont aan wat je krijgt als je je bij je eerste keuze houdt, de tweede toont aan wat je krijgt als je toch verandert. Wanneer je bij je eerste keus niks hebt genomen, dan valt de andere niksdeurs af als die wordt geopend. Bijgevolg krijg je dus de prijs als je verandert. Aangezien er in het begin 2x een deur met niks is en er in totaal 3 deuren zijn, is de kans 2/3 dat je een prijs krijgt als je de tweede keer van deur verandert. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Faenty. Geplaatst: 28 april 2013 Rapport Share Geplaatst: 28 april 2013 Het gaat zo: - Je hebt drie deuren, achter 1 zit een prijs acter 2 zit niks. - Je kiest een deur en hierna opent iemand een andere deur waar NIKS in zit - Je mag kiezen; wissel je van deur of niet? Ik zou zeggen van wel want het verhoogt je kans van 1/3, naar 2/3. Waar haal jij het in godsnaam vandaan dat je kans zou stijgen dat je verwisselt van deur? Als 1 van de 3 deuren open is, dan heb je 1/2 kans dat er in 1 van de 2 overgebleven deuren een prijs zit. Het maakt echt niks uit of je verwisselt of niet.. Je hebt 1/3 kans een prijs te kiezen; als je wisselt van deur krijg je dus niks. Je hebt 2/3 kans niks te kiezen; als je wisselt van deur krijg je dus een prijs. Als je 1000 deuren hebt en je kiest nummer 1# en daarna opent iemand alle deuren behalve deur nummer 384#, dan heb je 1/1000 kans dat jij de goede deur en heb je 999/1000 kans dat deur 384# de goede deur is. Deur1 Deur 2 Deur 3 Wat je krijgt na het wisselen. X - - - - X - X - - X X Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
MegaPilot Geplaatst: 28 april 2013 Rapport Share Geplaatst: 28 april 2013 .Pwned, van jouw uitleg snap ik helemaal niks, misschien handig om symbolen te benoemen? Thebig z'n uitleg snap ik echter wel na 2 x lezen, lijkt inderdaad logisch met je tabelletje. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Faenty. Geplaatst: 28 april 2013 Rapport Share Geplaatst: 28 april 2013 (bewerkt) Oeps X = prijs - = niks En je neemt an dat je altijd deur 1 kiest. Bewerkt: 28 april 2013 door Pwned. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
MegaPilot Geplaatst: 28 april 2013 Rapport Share Geplaatst: 28 april 2013 Ah, nu snap ik jouw visie ook. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
-MessiaX- Geplaatst: 28 april 2013 Rapport Share Geplaatst: 28 april 2013 Het gaat zo:- Je hebt drie deuren, achter 1 zit een prijs achter 2 zit niks. Ik kies deur 1, want daarachter zit de prijs. Daarna hoef ik niet te wisselen, want ik heb de prijs al... Ps. Wat achter deur 3 zit, blijft voor mij een eeuwig raadsel , mits de persoon na mij deur 3 kiest ( want dat is per definitie NIKS ). Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
SpacyColours Geplaatst: 28 april 2013 Rapport Share Geplaatst: 28 april 2013 (bewerkt) Wat doen jullie moeilijk met dat kiezen? Is het zo dat je die eerste deur al open doet of ga je er gewoon random voor staan? Stel, Rein Vos en Meneer Beer doen aan die deurenwedstrijd mee. In deze situatie gaat Bruin met zijn harige berenkont voor deur 1 zitten. Daarmee verkleint hij de kans dat Rein er met de buit vandoor gaat naar één van de volgende: 1/2 1/2 0/2 Oftewel, in de praktijk is dit nog steeds 1/3 kans dat Rein alsnog de beker pakt, in één keer. Stel dat Rein deur #2 grijpt, waar niets ligt. Dan heeft onze Brombeer dus óf voor die prijs staan campen, óf niet. Maar dat weet die gozâh niet. Dus Bolle heeft een kans van 1/2 dat hij nu de goede deur kiest. Ja, de kans was 1/3 dat Beer voor een nutteloze deur stond, maar de kans was ook 1/3 dat Rein een nutteloze deur opendeed. Misschien zit ik ernaast, maar volgens mijn logica heeft van deur wisselen totaal geen zin. Daarom vraag ik wat je met "wisselen van deur" bedoelt. Want als je daarmee bedoelt wat ik in deze situatie heb geschetst, dan heeft überhaubt bij een deur gaan staan zonder die open te doen al geen zin. Bewerkt: 28 april 2013 door SpacyColours Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.