Jump to content

[VAK] Biologie


Mania-92

Recommended Posts

  • Reacties 33
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Dutchy3010

    4

  • Unmountable Tijmen

    4

  • Dieko

    4

  • MegaPilot

    3

  • 9 maanden later...

RNA is, zoals Jowx al zegt, ribonucleïnezuur. Ik weet niet in hoeverre je biologie hebt gehad, maar ik weet wel dat je een aantal vormen krijgt op de middelbare school. Het belangrijkste verschil is dat je een U (Uracil) doet in plaats van een T (Thymine). Je weet wel, als je zulke basenparen moet maken (G&C en A&T/U). Daarnaast is het RNA vaak maar 1 streng, terwijl DNA 2 strengen (of is het strengs? :7) zijn.

Grotendeels krijg je het over 3 vormen van RNA. Allereerst heb je mRNA (Messenger RNA), deze is waarschijnlijk de bekendste/uitgebreidste vorm die je zult krijgen. Weet niet precies hoe ik dit kan uitleggen, maar het is een soort code. Zo weet ander RNA in welke volgorde de basen aan elkaar moeten. Die code kan worden afgelezen met tRNA (Transfer RNA), dat is een tweede vorm die je zult krijgen.

Misschien ook wel handig om het verschil te weten tussen transcriptie en translatie. Bij translatie transcriptie wordt er door polymerase (een enzym) RNA moleculen gemaakt. Bij transcriptie translatie vertaalt het tRNA het mRNA, waardoor er een eiwit gevormd kan worden.

Ik hoop dat dit het een beetje duidelijk maakt. Als je nog meer vragen hebt, bijvoorbeeld wat primers zijn, of dingen over de polymerase chain reaction, dan hoor ik het wel. :)

Link to comment
Delen op andere websites

RNA is, zoals Jowx al zegt, ribonucleïnezuur. Ik weet niet in hoeverre je biologie hebt gehad, maar ik weet wel dat je een aantal vormen krijgt op de middelbare school. Het belangrijkste verschil is dat je een U (Uracil) doet in plaats van een T (Thymine). Je weet wel, als je zulke basenparen moet maken (G&C en A&T/U). Daarnaast is het RNA vaak maar 1 streng, terwijl DNA 2 strengen (of is het strengs? :7) zijn.

Grotendeels krijg je het over 3 vormen van RNA. Allereerst heb je mRNA (Messenger RNA), deze is waarschijnlijk de bekendste/uitgebreidste vorm die je zult krijgen. Weet niet precies hoe ik dit kan uitleggen, maar het is een soort code. Zo weet ander RNA in welke volgorde de basen aan elkaar moeten. Die code kan worden afgelezen met tRNA (Transfer RNA), dat is een tweede vorm die je zult krijgen.

Misschien ook wel handig om het verschil te weten tussen transcriptie en translatie. Bij translatie wordt er door polymerase (een enzym) RNA moleculen gemaakt. Bij transcriptie vertaalt het tRNA het mRNA, waardoor er een eiwit gevormd kan worden.

Ik hoop dat dit het een beetje duidelijk maakt. Als je nog meer vragen hebt, bijvoorbeeld wat primers zijn, of dingen over de polymerase chain reaction, dan hoor ik het wel. :)

Klopt grotendeels, maar toch niet helemaal:

- RNA is altijd enkelstrengs. Het kan overigens wel lussen vormen als het twee tegenover elkaar passende stukken heeft.

- De betekenissen van transscriptie en translatie zijn net andersom.

Ik zal verder nog even tRNA wat duidelijker uitleggen:

Als er een eiwit moet worden gevormd gebeurt dit aan de hand van mRNA. Dit is dus wat er bij transscriptie gemaakt wordt. Vervolgens wordt dit door een ribosoom gelezen. In dit ribosoom binden stukken tRNA. Dit zijn lussen van een RNA-streng die aan de onderkant drie basen hebben die tegenover drie basen op het mRNA passen. Aan de bovenkant van deze lus zit het bijbehorende aminozuur (dit is een onderdeel van het te maken eiwit). Telkens bindt aan het ribosoom een passend stuk tRNA, waarbij de aminozuren aan de bovenkant aan elkaar gekoppeld worden. Vervolgens schuift het ribosoom op waarna weer een nieuw stuk tRNA kan binden. Dit gaat zo door tot het einde van de streng mRNA.

Overigens vraag ik me af of wupie ook maar iets begrijpt van onze verhalen, maar dat terzijde :7

@ wupie: dit is dus moleculaire biologie op universitair niveau. :puh:

@ Dutchy: studeer jij ook iets in de chemische of biologische richting? Ik Molecular Science & Technology in Leiden en Delft :)

Link to comment
Delen op andere websites

- RNA is altijd enkelstrengs. Het kan overigens wel lussen vormen als het twee tegenover elkaar passende stukken heeft.

- De betekenissen van transscriptie en translatie zijn net andersom.

Eerste opmerking: er kan wel een dubbelstrengs RNA voorkomen, hoor. Bijvoorbeeld bij een virus. Daarom zei ik "vaak", omdat het niet altijd is. :) Dat tweede: inderdaad.:bonk:

@ Dutchy: studeer jij ook iets in de chemische of biologische richting? Ik Molecular Science & Technology in Leiden en Delft :)

Nee... :7 Ik studeer Economie & Bedrijfseconomie. :puh: Maar ik heb wel N&G gedaan, dus vandaar dat ik dit wel wist. :Y

Link to comment
Delen op andere websites

@ wupie: dit is dus moleculaire biologie op universitair niveau. :puh:
Oh ja? Dit heb ik vorig jaar (dus in 5VWO) bij Biologie 1 ook gehad namelijk. Dit jaar bij een hoofdstukje biochemie bij Scheikunde 1 hebben we 't ook weer moeten leren. Is dit echt universitair niveau??
Link to comment
Delen op andere websites

@ wupie: dit is dus moleculaire biologie op universitair niveau. :puh:
Oh ja? Dit heb ik vorig jaar (dus in 5VWO) bij Biologie 1 ook gehad namelijk. Dit jaar bij een hoofdstukje biochemie bij Scheikunde 1 hebben we 't ook weer moeten leren. Is dit echt universitair niveau??

Dit is in ieder geval niet wat ik met biologie 1 heb gehad. Natuurlijk is er in een van de jaren DNA behandeld, maar niet in dit detail.

Ik heb echter afgelopen najaar het vak moleculaire biologie gehad waar dus onder andere deze stof in voorkwam. De focus van de studie ligt natuurlijk nog steeds op chemie, dus het is maar een stuk basiskennis. Dan kan het dat je het op de middelbare school ook al zo kreeg, maar dan hield bij jullie het vak een stuk meer in. :7

Bewerkt: door Nuke[NL]
Link to comment
Delen op andere websites

ik denk dat ik het nu wel snap hartelijk dank allemaal

ik heb morgen de overhoring en ik sta nu een 4 gemiddeld dus het moet wel wat beter gaan

maar wat waren primers ook al weer

dat van de polymeriseren chain reaction dat wist ik nog wel dat was toch DNA dat wordt vermenigvuldigd

hoe werkt dat ook al weer met de mitose dat 2n 2n+ 2n is

Link to comment
Delen op andere websites

Dit is in ieder geval niet wat ik met biologie 1 heb gehad. Natuurlijk is er in een van de jaren DNA behandeld, maar niet in dit detail.

Ik heb echter afgelopen najaar het vak moleculaire biologie gehad waar dus onder andere deze stof in voorkwam. De focus van de studie ligt natuurlijk nog steeds op chemie, dus het is maar een stuk basiskennis. Dan kan het dat je het op de middelbare school ook al zo kreeg, maar dan hield bij jullie het vak een stuk meer in. :7

Volgens mij is dit behandeld bij Biologie 2. Tenminste, bij mij wel. :Y Hoe dan ook, wel een leuk onderwerp.

@ wupie:

Ik kan het wel gaan uitleggen, maar dat staat in je boek ook. Ik raad je aan om op internet wat te zoeken naar "applets" over dit onderwerp, bijvoorbeeld:

Mitose

Meiose

Een site waar ik vaak naar verwezen werd door mijn biologiedocent is Bioplek. Kijk daar even rond als je iets niet snapt. Kijk bijvoorbeeld hier voor mitose.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 1 year later...

Als je moet berekenen

Ouders zijn ziek

Zoon gezond

Dochter ziek

en de vraag krijgt hoeveel procent de kans is als een dochter wordt geboren of die ziek is.

De ziekte kan dominant en recessief zijn.

Dus mijn vraag is hoe ik de procent uit moet rekenen

als het dominant is ziet het er zo uit

A= ziek

a= gezond Hoe weet ik nou hoeveel procent de kans is op een nieuwe zieke dochter?

en dan kans 1 A 3 A = AA. Aa. Aa aa

2 a 4 a

Moeder Vader

Aa Aa

Dochter zoon

Aa aa

Bewerkt: door Dieko
Link to comment
Delen op andere websites

Als je moet berekenen

Ouders zijn ziek

Zoon gezond

Dochter ziek

en de vraag krijgt hoeveel procent de kans is als een dochter wordt geboren of die ziek is.

De ziekte kan dominant en recessief zijn.

Dus mijn vraag is hoe ik de procent uit moet rekenen

als het dominant is ziet het er zo uit

A= ziek

a= gezond Hoe weet ik nou hoeveel procent de kans is op een nieuwe zieke dochter?

en dan kans 1 A 3 A = AA. Aa. Aa aa

2 a 4 a

Moeder Vader

Aa Aa

Dochter zoon

Aa aa

Beide ouders zijn Aa hé? En is de ziekte nu dominant of recessief? Want dat maakt een zee van verschil uit. Hoofdletter wil dominant zeggen btw..Procent uitrekenen is niet moeilijk. Je maakt je kruisingsschema en dan bekom je vier mogelijkheden. Welke van die 4 mogelijkheden is ziek? 1 = 25%. 2 = 5°%. 3 = 75%. 4 = 100%.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...