Jump to content

Het 3D Studio Max Tips & Trucs topic

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Hallo allemaal,

In dit topic is het de bedoeling dat leden van het GTAForum tips en trucs posten die bedoeld zijn voor het 3D programma 3D Studio Max (van versie 7 t/m 2008). Hiermee bedoel ik kleine dingen die handig kunnen zijn voor het gebruiken van het programma, maar die het schrijven van een tutorial net niet waard zijn. Ook is het de bedoeling dat dit topic netjes blijft, dus heb ik een paar regels opgesteld:

1. Hier word ABN gepraat, dus met hoofdletters en punten! opgelet newbie's!

2. Als je iets post moet er een duidelijke uitleg bij worden gezet met eventueel een plaatje.

3. Als je vragen hebt, doe dat dan via PB of het [OVR] Stel hier je 3ds/Gmax vragen topic.

4. Dit topic is niet bedoeld voor tutorials. Die vind je in de Master Tutorial List.

5. Voor de rest gelden hier alle regels van het GTAForum.

Houd je alstublieft aan de regels. Als deze regels overtreden worden dan zal ik je een PB sturen om te vragen dat je je post wilt aanpassen, als dan niet wordt geluisterd zal ik proberen een moderator heel lief aan te kijken :).

Vragen? Neem contact met me op.

Bewerkt: door stefaneke

Om te beginnen:

Truc: 'Lathe'.

Wil je bijvoorbeeld een pion maken? Gebruik dan lathe.

Je hebt wel een plaatje nodig van datgene dat je wilt maken. Plak die in 3DStudio en pak de line tool. Let op: trek niet de hele pion over maar alleen de helft.

Zoiets:

972352cd94cc4c3e5e7b82d6e634ae734ba223.jpg

Nadat je klaar bent verbind je de eerste lijn met de laatste en druk Ja bij ''Close split line''. Ga dan naar modifier list en klik op Lathe. Klik dan op Min en daarna op Max en tadaa: een pion. Het kan zijn dat ie wat blokkerig is maar geef hem dan nog een turbo smooth (modifier list)

Lathe zorgt dat je overgetrokken deel 360 graden om zijn as draait. Je kan dat natuurlijk ook veranderen naar keuze.

Het is gewoon van 2D naar 3D. :)

Bewerkt: door Gangsta
Geplaatst:

Deze twee zijn heel erg handig tijdens het moddelen:

Alt + Q = Geselecteerde objecten isoleren (isolation mode

Alt + X = Maak object doorzichtig

Leuk topic overigens.

• 2 weken later...

Bump,

Je kan betere belichting en zelfs schaduwen in je viewport krijgen (mits je 3dsmax 2008 bezit) door de volgende opties aan te zetten:

Selecteer je licht, (zoals bijv. een omni) en vink 'on' onder Shadows aan.

Met je licht geselecteerd, klik met de rechermuisknop ergens in de viewport. Selecteer 'Viewport Lightning and Shadows. Ga naar 'Viewport Shading' en klik op 'Best'. Klik daarna op Enable Viewport Shadows Selected. Nu heb je schaduwen en betere belichting in je viewport ^_^.

Mini-tut.PNG

Bewerkt: door stefaneke

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...