Jump to content

zelf een server maken


r v 94

Recommended Posts

Het opzetten van een server is best lastig, maar als je denkt dat je het aankunt, wil ik je wel eventjes helpen. :) Je start met een server door dit bestandje te downloaden. Deze plaats je in een aparte map, genaamd sa-mp doe je nog moet aanmaken, in je eigen GTA San Andreas map. Als alles er in staat (wel uitgepakt natuurlijk), openen we het bestand 'server.cfg' met kladblok. Daar zul je het volgende lijstje aantreffen:

echo Executing Server Config... Niets mee doen

lanmode 0 Of je server in de lan-mode moet of niet; nu staat hij uit, met 1 staat hij aan.

rcon_password Hier plaats je het wachtwoord om als administrator ingelogt te raken

maxplayers 10 Dit is het aantal spelers dat in je server kunnen

port 7777 De poort waar de server op draait, daar kom ik zo op terug

hostname San Andreas Deathmatch De naam van je server; pas hem naar eigen keus aan

gamemode0 mijnscript Het script dat draait; je kunt daaronder nog toevoegen 'gamemode1/tm15'; speelt de gamemode meerdere malen af, zet je nog een 2 of 3 achter de naam van de gamemode

filterscripts adminspec vactions clock area51 De filterscripts die je wilt draaien

announce 0 Of hij in de serverlist staat of niet; met 1 staat hij erin, met 0 niet

query 1 Wat dit precies is weet ik niet, maar ik laat hem zo staan

weburl www.sa-mp.com De site; ik heb de standaard genomen

anticheat 1 Cheatblock aan/uit; 1 is aan, 0 is uit

Beschrijvingen heb ik cursief neergezet, schuingedrukt dus. Goed, als je dit hebt ingesteld, kunnen we op zoek naar een gamemode die standaard in je map 'gamemodes' staat, dat zijn de volgende modes, als het goed is;



De bestanden 'SA Deathmatch' staan er standaard niet in, dat zijn mijn gamemodes. Goed, neem hier ééntje van, en zet die in je 'server.cfg' achter 'gamemode0'. Als dat gedaan is, kun je eventueel nog een wachtwoord invoegen op je server, zet dan het volgende regeltje onderin je server.cfg:

password xxx

XXX kun je door je eigen wachtwoord vervangen. Goed, als we hier klaar zijn, gaan we verder met de poort. Sla de server.cfg op.

Open internet, en open de router. Dat is het volgende adres: http://192.168.1.1. Je komt nu op een inlogschermpje, log in als je zelf het wachtwoord weet, weet je het niet, vraag het dan aan één van je ouders die het misschien wel weet. Als je eenmaal de router in bent, wordt het lastig. Afhankelijk van je router, moet je de poorten open zetten. We weten dus niet welke stappen je moet doen, om de poort open te zetten. Kijk daarvoor maar eventjes op Portforward. Klik op de link 'Routers', zoek je router eruit en klik een spel aan. Dan zul je een beschrijving zien hoe de poort open moet. :)

Als alles klaar is, kun je de server starten. Dat is het mapje 'sa-mp.exe' dat is meegeleverd met het downloadpack dat ik in het begin heb gegeven. Het staat standaard nu in je 'sa-mp' mapje. Klik hem aan, en laat hem ook aan. Als je het bestand sluit, sluit de server namelijk ook. :)

Op het laatst zullen de dingen er dus zo uit zien; de server.cfg en sa-mp.exe heb ik even op de foto voor je gezet, dan kun je zien wat er staat als alles het doet. :)





Link to comment
Delen op andere websites

Zoals ik al heb gezegd in die uitleg, je moet eerst het bestandje downloaden dat ik heb gegeven. Deze pak je uit in de map 'sa-mp' die je moet aanmaken in je GTA San Andreas map. Daar staat het bestand server.cfg. Klik erop met rechtermuisknop, klik op 'Openen met...' en vervolgens Kladblok.

Maar wil je die uitleg wel goed doorlezen? Anders sta ik alles twee keer te vertellen, en daar heb ik niet veel zin in. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Nu heb je de poort open gezet, als dat is gedaan is het moeilijkste werk gedaan. Als je de server.cfg ook helemaal klaar gemaakt hebt, kun je nu de server opstarten. Klik op 'samp-server.exe' die in je SA-MP map staat. Laat deze aan staan, en voer je IP adres in in de cliënt. Als het allemaal goed is gegaan, zie je nu je server verschijnen in de lijst. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Nu heb je de poort open gezet, als dat is gedaan is het moeilijkste werk gedaan. Als je de server.cfg ook helemaal klaar gemaakt hebt, kun je nu de server opstarten. Klik op 'samp-server.exe' die in je SA-MP map staat. Laat deze aan staan, en voer je IP adres in in de cliënt. Als het allemaal goed is gegaan, zie je nu je server verschijnen in de lijst. :)

maar ik kan de client niet vinden

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...