Jump to content

Doe jij nog aan Dodenherdenking?

Dodenherdenking  

104 leden hebben gestemd

1. 1. Doe jij nog aan dodenherdenking?

• Ja absoluut
      65
    • Nee
      35

Recommended Posts

Geplaatst:
Zonder die mensen was de oorlog waarschijnlijk inderdaad anders afgelopen, maar alsnog zijn het totaal onbekende die niet eens het motief hadden om ons te bevrijden van Hitler of wat dan ook. Tussen die soldaten hebben hoogst waarschijnlijk ook kinderverkrachters, seriemoordenaars en kindermishandelaars gezeten, dat jij daar zomaar respect voor hebt vind ik een beetje raar, je kent ze niet eens..

Eke militair van de geallieerde troepenmacht hebben een steentje bijgedragen aan een vrije Europa/Afrika/Azië. En dat waardeer ik gewoon heel erg. En mja misschien hebben er wel kinderverkrachters en moordenaars en kindermishandelaars tussen gezeten, dat zou ik niet durven zeggen. Hoogst waarschijnlijk zullen die militairen daar ook wel voor opgepakt zijn.

• Reacties 202
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Mania-92

25

• Jowx

11

• FerryN

11

• Wesley

8

Top Posters In This Topic

Geplaatst:
Zonder die mensen was de oorlog waarschijnlijk inderdaad anders afgelopen, maar alsnog zijn het totaal onbekende die niet eens het motief hadden om ons te bevrijden van Hitler of wat dan ook. Tussen die soldaten hebben hoogst waarschijnlijk ook kinderverkrachters, seriemoordenaars en kindermishandelaars gezeten, dat jij daar zomaar respect voor hebt vind ik een beetje raar, je kent ze niet eens..

Eke militair van de geallieerde troepenmacht hebben een steentje bijgedragen aan een vrije Europa/Afrika/Azië. En dat waardeer ik gewoon heel erg. En mja misschien hebben er wel kinderverkrachters en moordenaars en kindermishandelaars tussen gezeten, dat zou ik niet durven zeggen. Hoogst waarschijnlijk zullen die militairen daar ook wel voor opgepakt zijn.

Volgens mij lopen er nog zat oorlogsmisdadigers rond, netzoals laats aan op de nieuws, over een Duitser die in de oorlogen flink wat misdaden had gepleegt, toen zag je die kleindochter smeken dat ze hem met rust zouden laten omdat ie nogal in slechte staat was, gewoon opsluiten of kapot slaan, meer verdiend ie niet.[/font]

Maar om ze geen respect te geven omdat een deel mensen onnodig vermoord of verkracht hebben is ook zeer overdreven, oorlog is geen pretje, en het is ook niet eentje meer of minder boeit niet, maar de grote deel die daadwerkelijk voor hun land gevochten hebben, voor jou veiligheid van nu, zodat jij (vrij) veilig op je krent kan zitten achter je pc, en voor je vrijheid die Nederland nu toe laat, tuurlijk heb je geen 100% vrijheid, maar goed ook, want anders had het heel slecht afgelopen, want dan kon iedereen doen en laten wat ze wouden, maar ook dat willen we niet.

Geplaatst:

Zo.. En nu even 2 minuutjes allemaal braaf jullie waffel houden.. ^_^

"Wie vreselijke dingen heeft meegemaakt, zal nooit vergeten. Maar zoeken naar verzoening kan rust brengen in de ziel. En daarbij helpt de tijd, want hij filtert onze herinneringen."

[EDIT] Dank voor uw medewerking.. :)

Geplaatst:

Ik zat op XboxLive toen iemand ineens zei dat het dodenherdenking was, ik dacht namelijk echt dat het morgen was. We zijn daar wel stil geweest, alleen heb ik op MSN wel gewoon doorgebabelt. Want dat was belangrijk..

Geplaatst:

Ben blij dat niet iedereen zo als Mania-92 is, anders hadden ze ons land best over mogen slaan en ons onder de Duitsers te laten.

On-topic; Nee, heb er vrij weinig aan gedaan... het leukste is nog die feestende mensen op het bevrijdings festival.. die niet eens weten wat er gebeurt is en waarom ze het vieren...

Geplaatst:

Ik doe wel aan dodenherdenking. Stond maandag bij de kerk waar een krans is gelegd en heb uiteraard 2 minuten stilte gehouden. En het was erg druk.

Ik vind dat mensen best respect mogen tonen voor de mensen die omgekomen zijn tijdens WOII.

Tevens vind ik dat de dodenherdenking inmiddels niet meer alleen voor die mensen hoeft, maar ook voor de nederlandse soldaten die nu nog omkomen in oorlogen.

Geplaatst:

Ik vind het niet meer dan logisch om 2 minuten stil te zijn. Er zijn verschrikkelijke dingen gebeurt en daar kan je wel even 2 minuten voor stil zijn.

Geplaatst:
Als je gewoon je leven leidt word je per jaar meerdere malen aan WOII herinnert. Daar heb ik geen speciale dag voor nodig.

Ik vind het wel gepast om voor zo'n ingrijpende gebeurtenis als de Tweede Wereldoorlog twee dagen per jaar in te richten om er bij stil te staan. Sowieso is het hypocriet om wel 5 mei te vieren en 4 mei niet even aan Dodenherdenking te doen: wel vieren dat je in vrijheid kunt leven, maar vertikken om te denken aan wie we dat te danken hebben. Natuurlijk betekent dat wat ik zei niet dat je heel de rest van het jaar nooit aan de oorlog denkt, maar dan denk je er toch op een andere manier aan. Het is goed om eens per jaar even stil te staan bij wat er is gebeurd, te bedenken aan wie we onze vrijheid te danken hebben en vooral niet te vergeten dat de vrijheid waarin wij leven niet voor iedereen vanzelfsprekend is.

Mwah, het wordt door de meerderheid van het land fatsoenlijk gevonden om 2 minuten stil te zijn, andere (waaronder ik) vinden het absoluut niet onfatsoenlijk als dat niet gebeurt. Je kunt moeilijk definiëren wat fatsoenlijk is en wat niet.

Overigens hoef ik geen respect te tonen voor mensen waarvoor ik geen respect hebt, ik heb respect voor (sommige) mensen die ik goed (persoonlijk) ken, alsmede voor grootheden die ik door de media een beetje ken. Voor totaal onbekenden heb ik geen respect.

Om Hans Teeuwen nog even te quoten: "Heb ik geen respect voor, vind het sukkels"

Dat hangt dan kennelijk van je normen en waarden af. Ik vind het een beetje egoïstisch om niet even stil te willen zijn wanneer veel mensen dat van je verwachten, en daardoor vind ik het ook onfatsoenlijk. Je kunt best respect tonen zonder dat je daar niet direct het nut van inziet voor jezelf. Respect hoor je bovendien in beginsel voor iedereen te hebben. Dat betekent simpelweg dat je beleefd bent voor iedereen en dat je mensen in ieder geval niet laat merken mocht je iets tegen ze hebben, dat hoort er gewoon bij. Respect kun je natuurlijk verliezen (voor mensen die je uitschelden op straat heb ik geen respect), maar wanneer iemand niets misdaan heeft, is het toch logisch om respect te hebben voor diegene?

Ik denk niet dat iedereen zo denkt als mij, ik denk wel dat iedereen zo zou moeten denken als mij. Egoïstisch misschien, uit eigenbelang een volmondig ja. Iedereen handelt uit eigenbelang, je kunt het toegeven of niet..

Er zijn talloze voorbeelden van mensen die zich direct inzetten voor het belang van anderen zonder dat ze daar zelf baat bij hebben. Als je je daar niks bij voor kunt stellen, is het lastig discussiëren. Natuurlijk, als je een zelfvoldaan gevoel meerekent als profijt, help je jezelf daar ook indirect mee en in dat opzicht heb je er zelf wel degelijk baat bij. Toch zou ik op die manier niet willen zeggen dat je mensen helpt uit eigenbelang.

Niet iedereen is hetzelfde als jij, er zijn ook zat mensen die wel iets voor anderen over hebben.

Ik heb zeker wel wat voor andere mensen over, maar voor rottende lijken vrij weinig.

Dat je niks voor anderen over hebt, sloeg vooral terug op de woorden 'egoïstisch' en 'handelen uit eigenbelang'. Over het onfatsoenlijke en respectloze aan weigeren de doden te herdenken, heb ik het al even gehad.

Ik heb jou ook gemist :$ Het stemt me trouwens treurig dat inmiddels ook in dit Opinieforum de verderfelijke ende populistsische invloeden van Geenstijl terug te vinden zijn. De samenleving glijdt af!

Tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend, maar desalniettemin vaak wel right on target en juist. :)

Populistisch en aandachtsgeil, met een kick om keihard tegen alles aan te schoppen en met de merkwaardige gewoonte om graag dingen te verzieken. Lekker toch, zo over de rug van anderen?

Ze hebben gewoon gedaan wat een of andere hoge piet in leger zei, zo nobel is dat niet. Waarom gaan we niet alle Duitse soldaten eren? Zei deden ook gewoon wat hun meerdere zei..

Simpel en kortzichtig. Een oorlog win je niet met soldaten die niet zo'n zin hebben om te gaan vechten, met soldaten zonder lef. Daar is inzet voor nodig, de drang om de vijand te verslaan. Die lui wisten echt wel waar ze mee bezig waren hoor, ze wisten dondersgoed dat als zij de nazi's niet zouden verslaan, dat iemand anders het ook niet zou doen. 'Gewoon doen wat je meerdere zegt' bestaat niet, zeker niet in een oorlog.

Ik heb wel eens iemand horen zeggen, Dat als de dienstplicht weer zou worden ingevoerd dat hij zou vluchten. Bij de AH werken is al helemaal een krankzinnige oplossing (begrijp me niet verkeerd) maar dat gaat niet werken. Ik heb tegen die persoon gezegd dat hij eigenlijks ze koffers moest pakken en nu moest oprotten, want als het gebeurt en hij vlucht dan verraad ik hem. Ik kan niet tegen mensen die vluchten omdat ze te lui zijn. Kom op voor je eigen land.

Ten tijde van oorlog heb je een punt, hoewel het dan eigenlijk ook nog steeds een vrije keuze moet zijn. Maar zeker nu geef ik hem groot gelijk; het is toch hartstikke zinloos om iedereen te verplichten om ineens met z'n allen oorlogje te gaan zitten spelen op de Veluwe? Wat voor nut heeft dat nou voor 'mijn land'? Ik denk dat 'mijn land' er meer aan heeft als ik dat jaar lekker aan de universiteit doorbreng of iets dergelijks. Dan kunnen we met z'n allen tenminste bouwen aan die kenniseconomie in plaats van een oorlogseconomie.

Geplaatst:
Ik heb zeker wel wat voor andere mensen over, maar voor rottende lijken vrij weinig.

Dus als je opa/oma/vader/moeder/vrienden begraven liggen, ga jij ook niet naar het kerkhof? Je betaald geen cent voor een grafsteen, laat staan een bloemetje, aangezien het toch maar een paar 'rottende lijken' zijn?

Geplaatst:

Mania-92, laten we het dan es omdraaien. Stel, er breekt nu een catastrofe uit. We zijn gedoemd om ten onder te gaan en alles, al het mooie waar we nu in leven, op te moeten geven. Maakt mij niet uit hoe het of wat er gebeurt, voor mijn part vallen de marsmannetjes ons aan (dus s.v.p. geen link gaan leggen naar WOII o.i.d. voor het geval jij met iets aan wilde komen als ''ja maar die vergelijking slaat toch nergens op'', het gaat om het principe over jou).

Jij bent het als voorstander van een vredevolle wereld natuurlijk totaal niet eens met de gedachte in zo'n wereld te moeten leven. Jij doet er alles aan om die gekke marsmannetjes uit te roeien, alles om niet onder hun wrede regime te moeten leven (als je het al over ''leven'' kunt spreken in dat geval). Je vecht dapper tegen ze, maar je moet helaas nodeloos ten onder gaan. Je sneuvelt in het heetst van de strijd. Maar: gelukkig heb je wel, net vóórdat je naar de eeuwige jachtvelden vertrok, een plaatje van Jordy van Loon opgezet. Die muziek bevat geluidsgolven waar die marsmannetjes absoluut niet tegenkunnen, en ze sterven allemaal. De aarde is gered, iedereen kan, dankzij de grote Mania-92, in vrede leven. Nog nooit was de mensheid zo blij. En dankzij wie was dat mogelijk? Dankzij onze jammerlijk gesneuvelde Mania-92. Maar wat nou als de menselijke bevolking dan zegt: Ach, boeiend, die kerel was toch een lul, we hebben wel onze vrijheid aan hem te danken maar hem herdenken? Respect voor tonen dat hij ons allen gered heeft? Dat dat rottend lijk es effe gauw door de stront zakt zeg!

Wat zou je daar nou van vinden?

Geplaatst: (bewerkt)
Dat zou hij niet merken omdat hij dan toch dood is :7 .

Maar waar het uiteindelijk omdraait is, hij offert zichzelf op zodat zijn medemens in vrede kan leven en dus niet onder de gezag van een marsmannetje, maar wat krijgt hij terug?

Precies, stank voor dank, hij maakt het misschien niet mee, ik weet niet of mensen in de hemel met ons mee kunnen kijken, maar als ie dat kan, zou hij het waarschijnlijk niet leuk vinden dat mensen dan zo over hem denken terwijl hij zijn best heeft gedaan zodat zij in vrede en met vrijheid kunnen leven.

En het is heel grof om te zeggen dat je geen respect hebt voor overledenen, wat ze ook gedaan hebben.

Ik ga ook naar mijn vaders graf toe, waarom, omdat het niet alleen mijn vader is, maar ook omdat ik respect voor hem heb en dat ik van hem hou des ondanks dat ik ook wat mindere herinneringen met hem heb gehad, maar dat ie overleden is ben ik niet mijn respect voor hem verloren, want ik vergeet niet de dingen die hij voor mij gedaan heeft, en ben vooral voor de positieve hem zeer dankbaar voor.

Bewerkt: door FerryN
Geplaatst:
Ik vind het wel gepast om voor zo'n ingrijpende gebeurtenis als de Tweede Wereldoorlog twee dagen per jaar in te richten om er bij stil te staan. Sowieso is het hypocriet om wel 5 mei te vieren en 4 mei niet even aan Dodenherdenking te doen: wel vieren dat je in vrijheid kunt leven, maar vertikken om te denken aan wie we dat te danken hebben.

Vier ze beiden niet. 0_0

Natuurlijk betekent dat wat ik zei niet dat je heel de rest van het jaar nooit aan de oorlog denkt, maar dan denk je er toch op een andere manier aan. Het is goed om eens per jaar even stil te staan bij wat er is gebeurd, te bedenken aan wie we onze vrijheid te danken hebben en vooral niet te vergeten dat de vrijheid waarin wij leven niet voor iedereen vanzelfsprekend is.

Ik hoef niet 2 minuten stil te zijn om me te realiseren dat sommige mensen (over het algemeen in afrika) het kut hebben.

Dat hangt dan kennelijk van je normen en waarden af. Ik vind het een beetje egoïstisch om niet even stil te willen zijn wanneer veel mensen dat van je verwachten, en daardoor vind ik het ook onfatsoenlijk. Je kunt best respect tonen zonder dat je daar niet direct het nut van inziet voor jezelf. Respect hoor je bovendien in beginsel voor iedereen te hebben. Dat betekent simpelweg dat je beleefd bent voor iedereen en dat je mensen in ieder geval niet laat merken mocht je iets tegen ze hebben, dat hoort er gewoon bij. Respect kun je natuurlijk verliezen (voor mensen die je uitschelden op straat heb ik geen respect), maar wanneer iemand niets misdaan heeft, is het toch logisch om respect te hebben voor diegene?

Als veel mensen iets van me verwachten is de keuze vaak vrij snel gemaakt om dat gewoon niet te doen. :engel:

Het is overigens niet zo dat ik die mensen niet respecteer, ik respecteer ze wel maar ik ga er niks speciaals voor doen. Ik respecteer ze net zo veel als Henk Pietersen die nu een pilsje nuttigt op z'n jacht in de grote oceaan, bij hem sta ik ook niet jaarlijks stil.

Daarnaast moet je het gewoon kunnen zeggen als je iemand niet respecteert, eerlijkheid en vrijheid van meningsuiting staan hoog boven aan m'n lijstje.

Er zijn talloze voorbeelden van mensen die zich direct inzetten voor het belang van anderen zonder dat ze daar zelf baat bij hebben. Als je je daar niks bij voor kunt stellen, is het lastig discussiëren. Natuurlijk, als je een zelfvoldaan gevoel meerekent als profijt, help je jezelf daar ook indirect mee en in dat opzicht heb je er zelf wel degelijk baat bij. Toch zou ik op die manier niet willen zeggen dat je mensen helpt uit eigenbelang.

Dat is precies wat ik bedoel. Ook al help je mensen, dat doe je omdat je dat toch tevreden stelt. Als het jou niet happy maakt om geld te doneren aan de 3de wereld dan doe je dat ook niet.

Populistisch en aandachtsgeil, met een kick om keihard tegen alles aan te schoppen en met de merkwaardige gewoonte om graag dingen te verzieken. Lekker toch, zo over de rug van anderen?

Heerlijk.

Simpel en kortzichtig. Een oorlog win je niet met soldaten die niet zo'n zin hebben om te gaan vechten, met soldaten zonder lef. Daar is inzet voor nodig, de drang om de vijand te verslaan. Die lui wisten echt wel waar ze mee bezig waren hoor, ze wisten dondersgoed dat als zij de nazi's niet zouden verslaan, dat iemand anders het ook niet zou doen. 'Gewoon doen wat je meerdere zegt' bestaat niet, zeker niet in een oorlog.

Die-hard nazi's van kinds af aan geïndoctrineerd met Hitlers ideeën en die direct met de oorlog te maken hebben lijken mij gemotiveerder dan een stel yanks die ergens in Kansas wonen waar wat dat betreft geen vuiltje aan de lucht is.

Die Amerikanen hebben echt niet gedacht, kom laten we de wereld even redden..

Dus als je opa/oma/vader/moeder/vrienden begraven liggen, ga jij ook niet naar het kerkhof? Je betaald geen cent voor een grafsteen, laat staan een bloemetje, aangezien het toch maar een paar 'rottende lijken' zijn?

Naar me opa en oma op het kerkhof ga ik inderdaad niet. Het moet toch wel vrij huge zijn om mij daar te krijgen. Ik weiger gewoon principieel om naar de kerk (en daarmee ook het kerkhof te gaan). Tenzij er iemand is gestorven die ik (goed) ken.

Mania-92, laten we het dan es omdraaien. Stel, er breekt nu een catastrofe uit. We zijn gedoemd om ten onder te gaan en alles, al het mooie waar we nu in leven, op te moeten geven. Maakt mij niet uit hoe het of wat er gebeurt, voor mijn part vallen de marsmannetjes ons aan (dus s.v.p. geen link gaan leggen naar WOII o.i.d. voor het geval jij met iets aan wilde komen als ''ja maar die vergelijking slaat toch nergens op'', het gaat om het principe over jou).

Jij bent het als voorstander van een vredevolle wereld natuurlijk totaal niet eens met de gedachte in zo'n wereld te moeten leven. Jij doet er alles aan om die gekke marsmannetjes uit te roeien, alles om niet onder hun wrede regime te moeten leven (als je het al over ''leven'' kunt spreken in dat geval). Je vecht dapper tegen ze, maar je moet helaas nodeloos ten onder gaan. Je sneuvelt in het heetst van de strijd. Maar: gelukkig heb je wel, net vóórdat je naar de eeuwige jachtvelden vertrok, een plaatje van Jordy van Loon opgezet. Die muziek bevat geluidsgolven waar die marsmannetjes absoluut niet tegenkunnen, en ze sterven allemaal. De aarde is gered, iedereen kan, dankzij de grote Mania-92, in vrede leven. Nog nooit was de mensheid zo blij. En dankzij wie was dat mogelijk? Dankzij onze jammerlijk gesneuvelde Mania-92. Maar wat nou als de menselijke bevolking dan zegt: Ach, boeiend, die kerel was toch een lul, we hebben wel onze vrijheid aan hem te danken maar hem herdenken? Respect voor tonen dat hij ons allen gered heeft? Dat dat rottend lijk es effe gauw door de stront zakt zeg!

Wat zou je daar nou van vinden?

Ik ben dan dood, m'n atomen zijn vertrokken, ze zijn inmiddels onderdeel van sterren, planten, andere mensen of ze zweven ergens vrolijk door de ruimte. Ik besta niet meer als ik dood ben. Ik heb geen gevoelens meer, geen emoties, geen gedachten, geen herinneringen, geen angst, geen hoop, geen liefde en geen lijf. Als iemand me om een of andere vreemde reden wil herdenken, go ahead. Ik zal hem niet dankbaar zijn noch haten, simpelweg omdat ik niets meer voel, dood zijn heet dat.

Die muziek bevat geluidsgolven waar die marsmannetjes absoluut niet tegenkunnen

Nou niet alleen marsmannetjes hoor. :ch:

Geplaatst:
Maar waar het uiteindelijk omdraait is, hij offert zichzelf op zodat zijn medemens in vrede kan leven en dus niet onder de gezag van een marsmannetje, maar wat krijgt hij terug?

Precies, stank voor dank, hij maakt het misschien niet mee, ik weet niet of mensen in de hemel met ons mee kunnen kijken, maar als ie dat kan, zou hij het waarschijnlijk niet leuk vinden dat mensen dan zo over hem denken terwijl hij zijn best heeft gedaan zodat zij in vrede en met vrijheid kunnen leven.

Jij bent het als voorstander van een vredevolle wereld natuurlijk totaal niet eens met de gedachte in zo'n wereld te moeten leven. Jij doet er alles aan om die gekke marsmannetjes uit te roeien, alles om niet onder hun wrede regime te moeten leven (als je het al over ''leven'' kunt spreken in dat geval).

Jij zegt nu wel ''zodat zei'',maar in dat stuk dat ik even dik gedrukt heb staat toch echt dat hij het het eigenbelang doet.

Geplaatst:

Jij bent het als voorstander van een vredevolle wereld natuurlijk totaal niet eens met de gedachte in zo'n wereld te moeten leven. Jij doet er alles aan om die gekke marsmannetjes uit te roeien, alles om niet onder hun wrede regime te moeten leven (als je het al over ''leven'' kunt spreken in dat geval).

Jij zegt nu wel ''zodat zei'',maar in dat stuk dat ik even dik gedrukt heb staat toch echt dat hij het het eigenbelang doet.

Ja, dat klopt, maar denk je dat als je in die situatie zit dat je alles puur voor jezelf zou doen of toch ook een deel aan je mede mens?

Hij weet waarschijnlijk zelf ook al dat ie tegen veel marsmannetjes niet op kan, dus waarom zou ie niet gaan vluchten?

Als hij echt aan zichzelf dacht zou ie niet gaan vechten terwijl ie weet dat het een verloren zaak is, en dat ie dan toevallig dat plaatje opzet en ze zo uitroeit, tja, shit happens voor die marsmannetjes.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...