Jump to content

Doe jij nog aan Dodenherdenking?

Dodenherdenking  

104 leden hebben gestemd

1. 1. Doe jij nog aan dodenherdenking?

• Ja absoluut
      65
    • Nee
      35

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)
Je kunt er wel omheen praten met dit soort onzinnige opmerkingen. Maar ik vind het toch jammer dat je niet het fatsoen hebt om eens stil te staan bij wat die mensen hebben doorgemaakt, wat die mensen hebben gedaan voor dit land. Die mensen hebben 5 jaar lang in angst geleeft. Hebben hun vrouw en kinderen in angst achter gelaten en hebben gestreden voor wat ze waard zijn. Die mensen hebben respect verdient. En of ze het nou nog kunnen zien vanuit de hemel doet er niet toe. Het is gewoon een moment om te beseffen wat die mensen hebben gedaan/meegemaakt.

Om te beginnen geloof ik er geen snars van dat ze vrouw en kind in angst achter lieten om te gaan strijden wat ze waard waren, eerder omdat er centjes verdient moesten worden en omdat ze moesten.

Daarnaast hoef ik geen 2 minuten voor me uit te staren om te bedenken wat sommige mensen in WOII gedaan hebben, heb er ook weinig behoefte aan.

Wij gaan overigens 5 mei naar de waalsdorp oppervlakte, en leggen inderdaad een bloemetje, Mania-92. Hoe wist je dat eigenlijk??? :puh:

Dat is zo cliché.. En tevens een goede gok. ^_^

Bewerkt: door Mania-92
  • Reacties 202
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Mania-92

25

• Jowx

11

• FerryN

11

• Wesley

8

Top Posters In This Topic

Geplaatst:

ik vind wel dat we er dankbaar voor moeten zijn wat die mensen hebben gedaan, en dan niet alleen de nederlandse mensen, maar ook de soldaten van de geallieerde landen. Als iedereen had gedacht dat het wel goed was, dan hadden we nu nog steeds een nazi bestuur gehad. En daar zou ik weinig behoefte aan hebben gehad. Dankzij de mensen in het verzet en de soldaten van de gealieerde landen kunnen wij nu in vrijheid leven. Er zijn daarvoor mensen gesneuveld, en dan vind ik het onfatsoenlijk om geen 2 minuten stil te zijn.

Moet jij 2 minuten doelloos voor je uit gaan staren (of überhaupt aan WOII terugdenken) om te bedenken dat we vrijheid moeten koesteren en maar beter geen oorlog moeten beginnen?
Nu halen we ons ieder jaar 2 minuten voor de geest hoe vreselijk die oorlog was. Daardoor worden we daar ieder jaar weer even aan herinnerd en blijft het vers in de geest. Als we massaal besluiten om te stoppen met Dodenherdenking, zou over 50 jaar de Tweede Wereldoorlog alleen nog maar in de geschiedenisboeken staan als een opsomming feitjes, maar is de samenleving het verder vergeten. En ja, ik denk dat de kans dan groter is dat de geschiedenis zich zonder pardon herhaalt.
Om te beginnen geloof ik er geen snars van dat ze vrouw en kind in angst achter lieten om te gaan strijden wat ze waard waren, eerder omdat er centjes verdient moesten worden en omdat ze moesten.

Daarnaast hoef ik geen 2 minuten voor me uit te staren om te bedenken wat sommige mensen in WOII gedaan hebben, heb er ook weinig behoefte aan.

Jij hebt kennelijk zelf belangrijker dingen te doen dan twee minuten stil te zijn en met je gedachten bij de oorlog te zijn. Dat is al vrij egoïstisch, aangezien je niet eens twee minuten van je eigen tijd kunt opgeven om fatsoen en respect te tonen. Blijkbaar is al jouw tijd belangrijker dan wat dan ook. Maar dat je vervolgens ook nog denkt dat iedereen egoïstisch is en alles uit eigenbelang doet, duidt op een beetje een bekrompen en egocentrisch wereldbeeld. Niet iedereen is hetzelfde als jij, er zijn ook zat mensen die wel iets voor anderen over hebben.

Piet-Herr ik heb je gemist jongen. Blij je weer te zien hier, vooral in dit geweldige Opinie-forum.

Ik heb jou ook gemist :$ Het stemt me trouwens treurig dat inmiddels ook in dit Opinieforum de verderfelijke ende populistsische invloeden van Geenstijl terug te vinden zijn. De samenleving glijdt af!

Bewerkt: door Piet-Herr
Geplaatst:

Ik vind dat je het hele jaar door respect moet hebben en tonen voor de doden die gevallen zijn tijdens de 2e WO, niet maar 2 minuten per jaar.

Ik vind dat je het hele jaar door respect moet hebben en tonen voor de doden die gevallen zijn tijdens de 2e WO, niet maar 2 minuten per jaar.

Yup wand over 1 week zijn ze het toch wel weer vergeten.

Edit:100e post

Bewerkt: door arjan123nl
Nu halen we ons ieder jaar 2 minuten voor de geest hoe vreselijk die oorlog was. Daardoor worden we daar ieder jaar weer even aan herinnerd en blijft het vers in de geest. Als we massaal besluiten om te stoppen met Dodenherdenking, zou over 50 jaar de Tweede Wereldoorlog alleen nog maar in de geschiedenisboeken staan als een opsomming feitjes, maar is de samenleving het verder vergeten. En ja, ik denk dat de kans dan groter is dat de geschiedenis zich zonder pardon herhaalt.

Als je gewoon je leven leidt word je per jaar meerdere malen aan WOII herinnert. Daar heb ik geen speciale dag voor nodig.

Jij hebt kennelijk zelf belangrijker dingen te doen dan twee minuten stil te zijn en met je gedachten bij de oorlog te zijn. Dat is al vrij egoïstisch, aangezien je niet eens twee minuten van je eigen tijd kunt opgeven om fatsoen en respect te tonen.

Mwah, het wordt door de meerderheid van het land fatsoenlijk gevonden om 2 minuten stil te zijn, andere (waaronder ik) vinden het absoluut niet onfatsoenlijk als dat niet gebeurt. Je kunt moeilijk definiëren wat fatsoenlijk is en wat niet.

Overigens hoef ik geen respect te tonen voor mensen waarvoor ik geen respect hebt, ik heb respect voor (sommige) mensen die ik goed (persoonlijk) ken, alsmede voor grootheden die ik door de media een beetje ken. Voor totaal onbekenden heb ik geen respect.

Om Hans Teeuwen nog even te quoten: "Heb ik geen respect voor, vind het sukkels"

Blijkbaar is al jouw tijd belangrijker dan wat dan ook. Maar dat je vervolgens ook nog denkt dat iedereen egoïstisch is en alles uit eigenbelang doet, duidt op een beetje een bekrompen en egocentrisch wereldbeeld.

Ik denk niet dat iedereen zo denkt als mij, ik denk wel dat iedereen zo zou moeten denken als mij. Egoïstisch misschien, uit eigenbelang een volmondig ja. Iedereen handelt uit eigenbelang, je kunt het toegeven of niet..

Niet iedereen is hetzelfde als jij, er zijn ook zat mensen die wel iets voor anderen over hebben.

Ik heb zeker wel wat voor andere mensen over, maar voor rottende lijken vrij weinig.

Ik heb jou ook gemist :$ Het stemt me trouwens treurig dat inmiddels ook in dit Opinieforum de verderfelijke ende populistsische invloeden van Geenstijl terug te vinden zijn. De samenleving glijdt af!

Tendentieus, ongefundeerd en nodeloos kwetsend, maar desalniettemin vaak wel right on target en juist. :)

Bewerkt: door Mania-92
Geplaatst:

Ik doe er wel aan. Zonder Dodenherdenking heeft Bevrijdingsdag geen enkele waarde. Er zijn mensenlevens opgeofferd voor onze vrijheid, en daar mag best bij worden stilgestaan alvorens men helemaal uit de plaat gaat de volgende dag. Dan komen er niet voor niets zoveel mensen naar mijn woonplaats op 5 mei...

Geplaatst:

Ja ik doe eraan, puur uit respect wat die mensen voor mij (ons) gedaan hebben. Anders zaten we misschien nu wel in een geheel andere wereld.

Geplaatst:
Jij hebt kennelijk zelf belangrijker dingen te doen dan twee minuten stil te zijn en met je gedachten bij de oorlog te zijn. Dat is al vrij egoïstisch, aangezien je niet eens twee minuten van je eigen tijd kunt opgeven om fatsoen en respect te tonen.

Mwah, het wordt door de meerderheid van het land fatsoenlijk gevonden om 2 minuten stil te zijn, andere (waaronder ik) vinden het absoluut niet onfatsoenlijk als dat niet gebeurt. Je kunt moeilijk definiëren wat fatsoenlijk is en wat niet.

Overigens hoef ik geen respect te tonen voor mensen waarvoor ik geen respect hebt, ik heb respect voor (sommige) mensen die ik goed (persoonlijk) ken, alsmede voor grootheden die ik door de media een beetje ken. Voor totaal onbekenden heb ik geen respect.

Om Hans Teeuwen nog even te quoten: "Heb ik geen respect voor, vind het sukkels"

Volgens mij sla je de plank volledig mis.

Het gaat namelijk om meer dan alleen de slachtoffers te respecteren!!!

Als jij de gevallen soldaten die onze vrijheid hebben betaald met hun leven "sukkels" noemt dan vind ik je behoorlijk egoistisch!!! Misschien toch maar eens onderzoek doen naar 4 mei en waarom we stil zijn.

Ik ben nog altijd stil om 20:00 en dat vind ik niet meer als normaal!!

Geplaatst:

zelf doe ik er wel aan, altans, dat probeer ik!

Zo was ik 2 jaar geleden gewoon buiten toen de dodenherdenking was, en stond ik gewoon mee te bleren met een liedje van me mobiel :$

Maar meestal ben ik gewoon stil

Geplaatst:

Als jij de gevallen soldaten die onze vrijheid hebben betaald met hun leven "sukkels" noemt dan vind ik je behoorlijk egoistisch!!! Misschien toch maar eens onderzoek doen naar 4 mei en waarom we stil zijn.

Misschien toch maar eens mijn post beter bekijken? Ik noem het geen sukkels.. Het zijn gewone mannen die ik verder niet ken, ik weet niet waarom iedereen ineens respect heeft voor totaal onbekende Joe the Plumbers maar ik snap het niet..

Zo bijzonder waren onze vrolijke vrienden in WOII niet, het waren geen "übermenschen".

Ze hebben gewoon gedaan wat een of andere hoge piet in leger zei, zo nobel is dat niet. Waarom gaan we niet alle Duitse soldaten eren? Zei deden ook gewoon wat hun meerdere zei..

Misschien toch maar eens mijn post beter bekijken? Ik noem het geen sukkels.. Het zijn gewone mannen die ik verder niet ken, ik weet niet waarom iedereen ineens respect heeft voor totaal onbekende Joe the Plumbers maar ik snap het niet..

Zo bijzonder waren onze vrolijke vrienden in WOII niet, het waren geen "übermenschen".

Ze hebben gewoon gedaan wat een of andere hoge piet in leger zei, zo nobel is dat niet. Waarom gaan we niet alle Duitse soldaten eren? Zei deden ook gewoon wat hun meerdere zei..

Dat ze in dienst waren, klopt helemaal. Maar ze zijn niet gedwongen om ons land te redden. Ze zijn immers vrijwillig het leger in gegaan. De Albert Heijn bestond toen ook al, dan hadden ze net zo goed daar kunnen gaan werken, toch? Maar dan nog heeft de bevelhebber het goed gedaan, want die heeft de orders te geven om die Duitsers niet hun gang te laten gaan.

En ookal heb je gelijk. Dus dat het verplicht was en dat ze ervoor betaald hebben gekregen. Dan nog mag je wel even stilstaan bij de soldaten die het niet hebben overleeft. Maar kan krijgen we weer het verhaal van "ze zijn dood" en zo zitten we in een cirkel waar we toch niet uitkomen.

Bewerkt: door Sprunk

Nadenken kan geen kwaad... Datgene wat werd uitgevoerd door de geallieerden, was in ons voordeel. Datgene wat de Duitse soldaten kregen opgedragen, was in ons nadeel, dus beperkend in onze vrijheid. Vandaar Dodenherdenking vóór Bevrijdingsdag.

En denk maar niet dat al die soldaten alleen maar deden wat hun meerdere zei. Ze wisten tot op bepaalde hoogte ook wel hoe de vork in de steel zat. Ik kan me zomaar voorstellen dat die soldaten Nederland ook echt wílden bevrijden. Om dan onverschillig te doen over de mensen, die met dat doel in het achterhoofd gesneuveld zijn, dus voor Nederland eigenlijk, getuigt van weinig gevoel (of slecht geschiedenisonderwijs).

En ja, de meeste Duitse soldaten wilden niet meer vechten, en van die mensen zijn er ook gesneuveld. Maar als jij vindt dat je ook die mensen moet herdenken, waarom niet?

Bewerkt: door (San) André(as)
Geplaatst:
Dat ze in dienst waren, klopt helemaal. Maar ze zijn niet gedwongen om ons land te redden. Ze zijn immers vrijwillig het leger in gegaan. De Albert Heijn bestond toen ook al, dan hadden ze net zo goed daar kunnen gaan werken, toch? Maar dan nog heeft de bevelhebber het goed gedaan, want die heeft de orders te geven om die Duitsers niet hun gang te laten gaan.

Dienstplicht..

En ookal heb je gelijk. Dus dat het verplicht was en dat ze ervoor betaald hebben gekregen. Dan nog mag je wel even stilstaan bij de soldaten die het niet hebben overleeft. Maar kan krijgen we weer het verhaal van "ze zijn dood" en zo zitten we in een cirkel waar we toch niet uitkomen.

Leg me eens uit waarom we dan niet stilstaan bij alle talibanstrijders die omgekomen zijn? Of alle nazi-soldaten?

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...