Jump to content

[SA|SCM] De absolute beginselen


Dutchy3010

Recommended Posts

De Absolute beginselen van SCM scripten



Inhoud:

  • Programma's
    • Welke programma's
    • Vergelijking
    • Hulpprogramma's

    [*] Decompileren

    • Wat is decompileren?
    • Hoe moet je decompileren?

    [*] Compileren

    • Wat is compileren
    • Verschil tussen compile en compile+copy

Programma's

Welke programma's zijn er?

Er zijn verschillende programma's die je als belangrijkste editor voor het SCM scripten kunt gebruiken. Allereerst MissionBuilder, daarnaast SannyBuilder en tot slot kan het ook gedeeltelijk! in kladblok.

Vergelijking

Functie MissionBuilder SannyBuilder Kladblok
Editten ja ja ja (wanneer al gedecompileerd)
Compileren ja ja nee
Decompileren ja ja nee
Updates nee ja nee
Extra's weinig ja nee
Maker Barton Waterduck Seemann Microsoft
Downloadlink Klik Klik n.v.t.

Onder extra's in SannyBuilder worden dingen verstaan als: CLEO3, een ingebouwde coordinaten-tool, een opcode-search-tool, veel sneltoetsen, gekleurde teksten, waardoor duidelijk wordt wat wat is, etcetera.

Ik raad dan ook aan dat iedereen, zeker de mensen die net begonnen zijn met SCM-scripten, SannyBuilder te gebruiken.

Hulpprogramma's

Bij het SCM scripten is vaak alleen een editor niet genoeg. Er zijn genoeg hulpprogramma's te vinden, die je kunnen helpen bij het scripten. Een paar voorbeelden:

San Andreas Place Manager: vooral handig om te springen naar de plek waar je moet zijn bij het testen. Kan ook voor Coördinaten worden gebruikt (let wel op het verschil komma-punt!).

PED-editor: hiermee kan je handig de "code"/"naam" van een PED opzoeken, zodat je hem kunt gebruiken.

Decompileren

Wat is decompileren?

Voordat je de file kunt editten, moet je eerst compileren. Dat wilt zeggen dat je hem leesbaar maakt, je veranderd de extensie van .scm naar .txt. Dit kan je dus doen in MissionBuilder en SannyBuilder, maar niet in kladblok. Wanneer het een txt file is, kan je hem ook openen in kladblok en daar editten. Dit is echter niet handig, omdat er geen extra's zitten in kladblok (wat het dus alleen maar moeilijker maakt). Je kunt hem dan dus editten in elke text editor die je je maar kunt bedenken.

Hoe moet je decompileren?

Aangezien dit een tutorial is voor SannyBuilder, zal ik het ook uitleggen voor SannyBuilder. Eigenlijk is het heel simpel: druk op F5 óf het toetsje "decompile" óf bij "run" > "Decompile".

post-33831-1213965617_thumb.jpg

Ga vervolgens naar de map: Program Files > GTA San Andreas > Data > Script, en kies voor "main" (een .scm file). Druk vervolgens op openen.

post-33831-1213965621_thumb.jpg

Als je dit voor de eerste keer doet, krijg je misschien een scherm als hieronder staat. Geef daar de map "GTA san Andreas" aan. Doe vervolgens het bovenstaande opnieuw.

post-33831-1213965829_thumb.jpg

Nu krijg je een tekst voor je, die je kunt editten. Als je hem zo opslaat, krijg je een txt bestandje.

Compileren

Wat is compileren?

Wanneer je wilt testen of het klopt, dan moet je het weer "omschrijven" naar de taal die GTA San Andreas leest. Dan moet je dus weer terug brengen naar de originele staat. Dit tegenovergestelde aan decompileren heet compileren. Dit kan je doen via "Run" > "Compile", door op F6 te drukken of door in de toolbar op het tekentje van compile te klikken.

Wat is het verschil tussen compile en compile + copy?

Het kan zijn dat je iets maakt in een andere map dan de originele Data map, bijvoorbeeld m.b.v. MPACK of gewoon als je het ergens anders op wilt slaan. Compile betekent dat de SCM file in de map terecht komt waar ook de txt file staat. Compile + Copy betekent dat de scm file én in de map van de txt file komt, én in de map Data. De vorige main.scm wordt in dat laatste geval dus overschreven. Er is geen verschil wanneer je de main.txt file aan het editten bent in de map "Data".

Tot zover de absolute beginselen van het scripten. Op aanvraag van Unmountable Tijmen, hopelijk heb ik hierbij een tutorial gemaakt zoals jij het bedoelde. Zo niet, dan moet je maar even via PM uitleggen wat je wel bedoelde, en schrijf ik die tutorial ook. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Handige tutorial. :tu: Ik ben ooit begonnen aan missie scripten maar SannyBuilder liet alles al in de soep lopen als je alleen maar de main.scm file compilde en decompilde zonder iets aan te passen. (bagger programma) Ik denk dat ik het nu eens met missionbuilder ga proberen. Barton Waterduck heeft veel andere handige en werkende tools gemaakt voor zowel GTA III, VC als SA. Van de Seedman heb ik overigens nog nooit gehoort op sannybuilder na, zelfs niet met .scm mods.

Link to comment
Delen op andere websites

Handige tutorial. :tu: Ik ben ooit begonnen aan missie scripten maar SannyBuilder liet alles al in de soep lopen als je alleen maar de main.scm file compilde en decompilde zonder iets aan te passen. (bagger programma) Ik denk dat ik het nu eens met missionbuilder ga proberen. Barton Waterduck heeft veel andere handige en werkende tools gemaakt voor zowel GTA III, VC als SA. Van de Seedman heb ik overigens nog nooit gehoort op sannybuilder na, zelfs niet met .scm mods.

Het klopt dat Barton veel tools heeft gemaakt, maar Seemann's SannyBuilder is op alle fronten beter. Uiteraard heeft ook die last gehad van bugs, maar ik script nu 1,5/2 jaar, en ik heb nooit last gehad van bugs. Daarnaast heeft SB veel handige extra's die MB mist, zo kan je bij SB veel dingen makkelijker oplossen (dus bv jf @... ipv die hele opcode), en veel ingebouwde tools. Niet te vergeten dat SB nog geupdate wordt, dat er nieuwe versies blijven komen. Barton is gestopt met scm-modding, dus je hoeft niet op updates van MB te wachten.

Link to comment
Delen op andere websites

Handige tutorial. :tu: Ik ben ooit begonnen aan missie scripten maar SannyBuilder liet alles al in de soep lopen als je alleen maar de main.scm file compilde en decompilde zonder iets aan te passen. (bagger programma) Ik denk dat ik het nu eens met missionbuilder ga proberen. Barton Waterduck heeft veel andere handige en werkende tools gemaakt voor zowel GTA III, VC als SA. Van de Seedman heb ik overigens nog nooit gehoort op sannybuilder na, zelfs niet met .scm mods.

Het klopt dat Barton veel tools heeft gemaakt, maar Seemann's SannyBuilder is op alle fronten beter. Uiteraard heeft ook die last gehad van bugs, maar ik script nu 1,5/2 jaar, en ik heb nooit last gehad van bugs. Daarnaast heeft SB veel handige extra's die MB mist, zo kan je bij SB veel dingen makkelijker oplossen (dus bv jf @... ipv die hele opcode), en veel ingebouwde tools. Niet te vergeten dat SB nog geupdate wordt, dat er nieuwe versies blijven komen. Barton is gestopt met scm-modding, dus je hoeft niet op updates van MB te wachten.

OMG! Barton Waterduck gestopt met modden! Hij was de beste .scm modder ooit! R.I.P Barton Waterduck.

Nu weer even on topic verder gaan. :puh: Ik kan inderdaat even kijken of de geupdate versie van Sannybuilder het wel doet. Anders moet ik ook eens gaan beginnen met SA te modden in plaats van VC. Het kan natuurlijk dat die bug zich alleen in de VC versie zit.

Link to comment
Delen op andere websites

Heb je dan misschien vergeten de instelling op VC te zetten? Anders gaat het inderdaad niet werken...

post-33831-1213981529.jpg

Maar nu weer even ontopic :engel:

@ hieronder: ja, omdat UT (degene die de tutorial aanvroeg), vroeg of het ook met kladblok kon. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Heb je dan misschien vergeten de instelling op VC te zetten? Anders gaat het inderdaad niet werken...

*plaatje*

Alles goed gezet. Maar toch loopt hij vast zonder een ding aan te passen.
Maar nu weer even ontopic :engel:

Ja, ik heb het al eerder gezecht maar het blijft een goede tutorial. Vooral handig voor de mensen die nog echt niets van .scm modding af weten. Ik wist dit allang maar voor de mensen die dit niet weten is het erg handig. Maar moet er nou serieus kladblok bij staan. :7

Bewerkt: door warrock_123_321
Link to comment
Delen op andere websites

  • 10 maanden later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...