DenkaanHenk Geplaatst: 9 september 2008 Rapport Geplaatst: 9 september 2008 Deze week begint een groot experiment met een deeltjesversneller. Sommige mensen willen dat koste wat kost verhinderen... Einde der tijdenTegenstanders van het experiment denken dat aanstaande woensdag 10 september het einde der tijden aanbreekt. Dan start een team natuurkundigen met een proef om te ontdekken hoe het heelal er vlak na de oerknal uitzag, 14 miljard jaar geleden. Om dit te bereiken, vuren ze protonen (delen van atomen) met bloedstollende snelheden op elkaar af. Het experiment vindt plaats in een 27 kilometer lange deeltjesversneller, die honderd meter onder de grond ligt op de grens van Zwitserland en Frankrijk. Zwarte gatenEen aantal betrokken wetenschappers is met de dood bedreigd, schrijft de Britse Daily Telegraph. Volgens sommigen moet de proef tegen elke prijs worden afgeblazen. Critici zijn ervan overtuigd dat de experimenten kleine zwarte gaten veroorzaken, die vloedgolven en aardbevingen veroorzaken en zo de wereld zullen vernietigen. Een Duitse scheikundige probeerde vergeefs het project te verbieden door het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Bron: RTL nieuws Reageren
Nemean^inf Geplaatst: 9 september 2008 Rapport Geplaatst: 9 september 2008 (bewerkt) Wetenschap moet gewoon kunnen. Waarom alles verhinderen? Bewerkt: 9 september 2008 door Nemean^inf Reageren
Mania-92 Geplaatst: 9 september 2008 Rapport Geplaatst: 9 september 2008 Wat een grap! Er zijn nog nooit ongelukken met deeltjesversnellers gebeurt (voor zover ik weet), dit is volgens mij precies hetzelfde alleen op een grotere schaal. Daarnaast kunnen de wetenschappelijke ontdekkingen die gedaan kunnen worden fenomenaal zijn. @ICE BANANA, protonen ten grote van een muggenlijf? Reageren
Ice Banana Geplaatst: 9 september 2008 Rapport Geplaatst: 9 september 2008 (bewerkt) Ik ben werkelijk onder de indruk wat de wetenschap tot nu toe heeft kunnen bereiken. Maar ik lig er niet van wakker. Uit bronnen heb ik gelezen dat de protonen (Totaal aantal van de protonen de grote van een muggenlijfje ongeveer zelfs niet bereikt) geen echt gevaar kunnen veroorzaken. Wat betreft die zwarte gaten dan. Ik las een tijd in de krant dat als er zich zogenaamde zwarte gaten vormen ze ongetwijfeld direct in een mum van tijd gaan afsterven over hun gewicht en grote. Ze worden maar miniscul. Je moet niet denken dat er net een tijdsportaal zoals in Star Trek vormt en alle leven op aarde opzuigt in het niets. Daar is abosoluut geen denken aan. Maar als de zwarte gaten toch kracht genoeg hebben en eventueel gaan samenklitten hebben we wel een probleem. En worden de woorden praktijk... De machine is een atoomkraker en heeft volgens The Sun veel weg van een gigantische tijdmachine. Ik hoop alleen dat het geen zelfmoord actie wordt en dat CERN zeker weet wat ze aan het doen zijn. Er staan levens op het spel als het expiriment extreem escaleert en mislukt... Een grote onzin , of een groot vraagteken? Bewerkt: 9 september 2008 door Ice Banana Reageren
1974 Geplaatst: 9 september 2008 Rapport Geplaatst: 9 september 2008 (bewerkt) Ontopic:Wetenschap moet gewoon kunnen. Waarom alles verhinderen? Nou stel voor dat er toch een paar zwarte gaten worden gemaakt, dan zitten we flink in de problemen.(Spijt me, maar ik ben geen deskundige op dit gebied). Bewerkt: 9 september 2008 door 1973 Reageren
Bierbuikje Geplaatst: 9 september 2008 Rapport Geplaatst: 9 september 2008 Ach, en anders kunnen we ipv 9/11 oersaaie video's over de twin towers bekijken nu ook eens voor eeuwig uitslapen toch? Maar serieus, ik vind dit echt nergens op slaan. Het zijn gewoon doodsbange mensen die de wetenschap niet de kans gunnen door te gaan en door te leren. Reageren
Ice Banana Geplaatst: 9 september 2008 Rapport Geplaatst: 9 september 2008 (bewerkt) @ICE BANANA, protonen ten grote van een muggenlijf? Protonen of iets in die trendt. Ben niet echt vertrouwd met wetenschappelijke termpjes .Heb ik opgevangen uit een artikeltje uit The Sun. Substanties dat ze op elkaar afschieten zijn niet groter dan muggenlijfjes.. Not sure, lijkt me toch niet erg gevaarlijk Bewerkt: 9 september 2008 door Ice Banana Reageren
wesley123 Geplaatst: 9 september 2008 Rapport Geplaatst: 9 september 2008 Ik vind dit pure onzin. Net zoals de millenium crisis. Ik maak me er echt geen zorgen over, en wat dan nog, als de aarde moet verdwijnen gebeurt dat, het mag dan niet eerlijk zijn maar het is de wet van de natuur (in dit geval het stelsel) Reageren
Jorair Geplaatst: 9 september 2008 Rapport Geplaatst: 9 september 2008 @ICE BANANA, protonen ten grote van een muggenlijf? Heb ik opgevangen uit een artikeltje uit The Sun. Substanties dat ze op elkaar afschieten zijn niet groter dan muggenlijfjes.. OMG. Atomen zijn de kleinst mogelijke deeltjes van een stof die je niet kan waarnemen met het blote ook of ene normale microscoop. Protonen zijn dan nog eens deeltjes van een Atoom. En die is ongeveer 0,000000000000001 meter groot (volgens mijn boek chemie). ik denk dat een mug toch net iets groter is als dat . Reageren
DenkaanHenk Geplaatst: 9 september 2008 Auteur Rapport Geplaatst: 9 september 2008 Het was net een paar minuten geleden ook op TV op het RTL nieuws op RTL 4, er komt een zo'n groot gat dat de aarde snel opzuigt. En dan is er niks meer van ons over, zegt het RTL nieuws. Reageren
Ice Banana Geplaatst: 9 september 2008 Rapport Geplaatst: 9 september 2008 (bewerkt) @ICE BANANA, protonen ten grote van een muggenlijf? Heb ik opgevangen uit een artikeltje uit The Sun. Substanties dat ze op elkaar afschieten zijn niet groter dan muggenlijfjes.. En die is ongeveer 0,000000000000001 meter groot (volgens mijn boek chemie). ik denk dat een mug toch net iets groter is als dat . Ach wat dan nog, Het was iets in die aard. Had al lichtjes op dat dat niet klopte toen ik het artikel las. Annyway..Komt er dus op neer dat ze een paar duizenden/miljoenen dus van die gaan afschieten en dat nog niet in de buurt komt of net de grote van een mugje. . Zat eventjes fout daar. Dankje dat je het zegt. Weer wat bij geleerd Uit HLN 600 miljoen interacties tussen protonen per seconde. Wetenschappers zullen aan de hand van vier detectoren minutieus deze botsingen onderzoeken. Twee muggenVolgens het rapport wekt elke botsing van protonen energie op die te vergelijken is met die van twee muggen die tegen elkaar knallen. Elk daarbij opgewekt zwart gat zou veel kleiner zijn dan degene die bij de astrofysici gekend zijn. Ze kunnen ook niet gevaarlijk aangroeien. De officiële ingebruikname van de LHC is voor 21 oktober gepland. Pff, Edit again: Niets om zorgen over te maken... Bewerkt: 9 september 2008 door Ice Banana Reageren
Gijsso Geplaatst: 9 september 2008 Rapport Geplaatst: 9 september 2008 Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het resultaat zal zijn. Of het lukt, weet ik niet (ik denk ook niet omdat dit de 1e keer is). Maar als er zwarte gaten zullen komen, dan zijn die veel te klein om de hele wereld te vervagen. Het gebeurd allemaal op een hele kleine schaal (veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel kleiner dat toen het echt gebeurde). Ik denk niet dat we er iets van zouden merken (behalve in het nieuws). En als de wereld vergaat, dan zeg ik alvast vaarwel tot het GTAF. Reageren
Pietje II Geplaatst: 9 september 2008 Rapport Geplaatst: 9 september 2008 Wat betreft die zwarte gaten dan. Ik las een tijd in de krant dat als er zich zogenaamde zwarte gaten vormen ze ongetwijfeld direct in een mum van tijd gaan afsterven over hun gewicht en grote. Ze worden maar miniscul. Precies, heb je helemaal gelijk in. Maar het is wel de allereerste keer dat de mens zwarte gaten zou weten te produceren, en ook al zijn ze nog zo klein, die dingen hebben wel een ontzettend grote zwaartekracht en we weten dus nooit of zo'n zwart gaatje, hoe klein ook, wel degelijk een gigantisch gevaar kan vormen. Zo gek vind ik die angst voor het testen van die deeltjesversneller ('Large Hadron Collider' heet dat ding officieel) dus nog niet. Maar mocht alles gewoon goed gaan (de kans dat het goed gaat ie veeeeel groter dan de kans dat het eventueel misgaat), dan kunnen er een hoop wetenschappelijke stellingen verklaard of verworpen worden. Reageren
DdJDean Geplaatst: 9 september 2008 Rapport Geplaatst: 9 september 2008 Ik ben heel erg benieuwd of ze iets vinden. En als ze iets vinden kunnen we later misschien dingen waar we nog nooit van gehoord hebben. Als het elektron nog niet gevonden was hadden we nog geen computers, tv's, mobiele telefoons enz. Daarom ben ik heel benieuwd of we misschien nieuwe mogelijkheden krijgen in ons leven. Reageren
GTA Haas Geplaatst: 9 september 2008 Rapport Geplaatst: 9 september 2008 Jongens, ze hebben dat ding al 100x vantevoren getest. Maak je geen zorgen, ze weten heus wel wat ze doen. En de kans op een Zwart gat in de Aarde is klein, en als er een klein gat in de Aarde is gaat dat weer weg heeft CERN gezegd. En het is niet levensbedreigend zeidt CERN, ze gebruiken alleen dingen die in de Natuur voorkomen. En geen dingen die niet op de Aarde voorkomen! Geen zorgen dus, en ik weet heus wel wat ik vertel hoor.... Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.