Jump to content

Bedreigingen om proef oerknal


DenkaanHenk

Recommended Posts

  • Reacties 102
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Robin2130

    6

  • Mania-92

    6

  • ikt

    6

  • Bierbuikje

    5

Ga lezen wat Joriz postte. Op aarde gebeuren er veeeeel meer van dit soort botsingen. En als ik het goed onthoud, heeft de Kijk een keer een artikel over een gigantisch ondergronds bad met zwaar water met duizenden zéér lichtgevoelige ontvangers. De deeltjes waarover wordt gepraat gaan gewoon door de aarde heen alsof die er niet is. Héél soms raken ze elkaar, en dan is er een miniscule lichtflits.

Geen idee of dit allemaal waar is en of dit verhaal slaat op de LHC. Uit Joriz's post heb ik begrepen dat er dus overal van die botsingen zijn, maar het deze keer in een gecontroleerde omgeving gebeurt. Dus hoef je niet af te wachten. Woei.

En het internet v2.0 dat eruitkomt, zal iedereen waarderen :Y

Link to comment
Delen op andere websites

En een zwart gat kan toch alleen ontstaan door een überster die uitgebrand is, daarna zijn binnenste energie verder gebruikt, en -wat er al niet gaat gebeuren-, en daarna pas een zwart gat?

Nee hoor, als de aarde nu ineens zou gaan krimpen tot de grootte van een kers, zou er ook een zwart gat ontstaan.

Link to comment
Delen op andere websites

En een zwart gat kan toch alleen ontstaan door een überster die uitgebrand is, daarna zijn binnenste energie verder gebruikt, en -wat er al niet gaat gebeuren-, en daarna pas een zwart gat?

Nee hoor, als de aarde nu ineens zou gaan krimpen tot de grootte van een kers, zou er ook een zwart gat ontstaan.

Als dat zou gebeuren stamp ik hem plat! :D Ben ik in ieder geval wel op alle 7 wereldwonderen gaan staan! :puh:

Maar serieus, wanneer was die proef? Ik leef nog steeds, of droom ik dit?

Link to comment
Delen op andere websites

Maar serieus, wanneer was die proef? Ik leef nog steeds, of droom ik dit?

Hij is vanochtend om 9.00 uur begonnen.

Correctie: 09:30 uur.

Ach, je heb altijd mensen die zeggen dat de wereld vergaat. Ik zal ze dan ook nooit geloven. Elk jaar heb je wel een groep randdebielen die de pers vermelden dat op een bepaalde datum de wereld vergaat. Voorlopig zijn we er nog steeds, dus zie ik dat soort mensen maar als een stelletje grappenmakers.

Link to comment
Delen op andere websites

Het wordt allemaal zo aangedikt. De media moet toch ook zijn brood verdienen?

Kan zijn, maar er zit wel een kern van waarheid in. Maar dat gezemel over zwarte gaten is echt onzin. in onze huishoudelijke apparaten (televisie met een beeldbuis, CRT monitoren) en noem maar op zitten ook deeltjesversnellers. Alleen is dit velen malen groter en geavanceerder.

Link to comment
Delen op andere websites

Nu weer even serieus. Wat ze op CERN doen is dus onderzoek naar de botsingen van hele kleine deeltjes, zoals hier boven al vaak is uitgelegd. Echter bij het uitleggen wordt niet gemeld dat CERN niets meer dan een testomgeving is van botsingen van deeltjes die overal in het heelal en zelfs op aarde al plaats vinden.

De enige reden dat ze dit onderzoek dus bij CERN doen is omdat je het normaal niet kan meten en hier dus een hele dure testopstelling voor nodig hebt. Mocht er dus iets fout gaan dan was dit al lang gebeurt ergens anders op aarde. Volgens mij heeft nog nooit iemand een zwart gat zien verschijnen op aarde.

Inderdaad. Het is gewoonweg niet mogelijk om een zwart gat die niet verdampt binnen de microseconde te creëren in die buis.

Eerst moet je weten wat een zwart gat precies is: een singulariteit (oneindig klein punt in de ruimte/tijd met een oneindige massa) met een zodanig grote zwaartekracht dat zelfs licht niet kan ontsnappen. Onze zon buigt licht een klein beetje af, dus je kunt je al amper voorstellen hoeveel massa zo'n singulariteit wel niet moet hebben. Je hebt zeker al zo'n 10 zonnemassa's nodig om een zwart gat te kunnen maken die zichzelf in stand houdt. Met alle materie in ons zonnestelsel kom je daar zelfs niet eens aan toe (alhoewel er wel zo'n grote kracht zou kunnen ontstaan als de aarde op dit moment zomaar ineen zou krimpen tot een grootte van een kers, zodat er dus een zwart gat gevormd zou kunnen worden. Maar dat is natuurlijk geheel hypothetisch).

Het doel van de experimenten is om meer inzicht te krijgen in het Higgs-deeltje, niet om zwarte gaten proberen te maken.

Ik snap niet dat wetenschappers die zoveel meer over dit soort dingen weten dan ik nog het 'volk' bang gaan maken en zeggen dat de wereld vernietigd zal worden door dit experiment. Misschien zijn ze gewoon jaloers omdat ze er zelf niet aan mee mogen doen...

Link to comment
Delen op andere websites

Ik snap niet dat wetenschappers die zoveel meer over dit soort dingen weten dan ik nog het 'volk' bang gaan maken en zeggen dat de wereld vernietigd zal worden door dit experiment. Misschien zijn ze gewoon jaloers omdat ze er zelf niet aan mee mogen doen...

Je hebt altijd wel een handje vol wetenschappers die het tegendeel proberen te bewijzen. Dat heb je met Milieu, broeikaseffect en allerlei andere zaken. Wat hun bezield, ik heb werkelijk geen idee, misschien zoeken ze op een vreemde manier aandacht :7 Toch is het slechts enkele wetenschapper(tjes) die denken het allemaal beter te weten. Gelukkig weet het merendeel wel beter.

Tevens is die deeltjes versneller een buis van 27 kilometer lang. Die ook nog eens honderd meter onder de grond ligt. Het lijkt me ook erg onwaarschijnlijk dat er uberhoudt iets héél ergs moet kunnen gebeuren. Wetenschappers zullen echt niet zomaar aan een experiment beginnen, waar enorme risico's aan verbonden zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Eerste dode gevallen door deeltjesversneller:

NEW DELHI - Een 16-jarig meisje uit India heeft woensdag zelfmoord gepleegd uit angst dat een oerknalexperiment in de grootste deeltjesversneller ter wereld de aarde zou vernietigen. Dat heeft haar vader laten weten.

Het meisje maakte zich volgens haar vader de laatste dagen steeds meer zorgen over een mogelijke ondergang van de wereld. "We zeiden tegen haar dat ze zich geen zorgen moest maken, maar tevergeefs."

Wetenschappers namen woensdag de Large Hadron Collider, een deeltjesversneller op de grens van Frankrijk en Zwitserland, in gebruik.

Door het ontstaan van het heelal met de oerknal na te bootsen, willen de onderzoekers ontdekken hoe het universum in elkaar zit. Critici vrezen echter dat de proeven zwarte gaten veroorzaken en de aarde zullen verwoesten.

http://www.nu.nl/news/1738819/24/Mei...zwart_gat.html

Volgens mij had dat meisje inderdaad een zwart gaatje ontdekt - in haar hoofd :7

Alhoewel, het begint hier nu wel donker te worden en de wolken lijken wel allemaal naar een punt te worden opgezogen... rw3w47.gif

Bewerkt: door Pietje II
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...