Jump to content

Tijdreizen mogelijk?

Recommended Posts

Geplaatst:
In theorie is het wel mogelijk om in een andere tijd te kijken. Stel je zou een gigantische spiegel ergens in de ruimte plaatsen die op een afstand van 40 lichtjaar van de aarde. Als een veertigjarige man door een telescoop naar deze spiegel zou kijken, zou hij zijn eigen geboorte kunnen meemaken, doordat het licht al 40 jaar onderweg is. In de praktijk lukt dit natuurlijk nooit.

Fout, in theorie heeft het licht 80 jaar nodig om naar een spiegel op 40 lichtjaar afstand te reizen en terug.

Dit is ook wel een mooie: als een aliën vanuit de andere kant van het melkwegstelsel met een supertelescoop richting de aarde zou kijken, dan zou hij de dinosauriërs nog zien lopen. Dit komt omdat het licht van de aarde al 65 miljoen jaar onderweg is om de planeet van die aliën die aan de andere kant van de melkweg ligt te bereiken. Tof hè.

• Reacties 113
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Mania-92

9

• Gta-killer

6

• Pietje II

6

• Muay Thai

6

Geplaatst:
In theorie is het wel mogelijk om in een andere tijd te kijken. Stel je zou een gigantische spiegel ergens in de ruimte plaatsen die op een afstand van 40 lichtjaar van de aarde. Als een veertigjarige man door een telescoop naar deze spiegel zou kijken, zou hij zijn eigen geboorte kunnen meemaken, doordat het licht al 40 jaar onderweg is. In de praktijk lukt dit natuurlijk nooit.

Fout, in theorie heeft het licht 80 jaar nodig om naar een spiegel op 40 lichtjaar afstand te reizen en terug.

Dit is ook wel een mooie: als een aliën vanuit de andere kant van het melkwegstelsel met een supertelescoop richting de aarde zou kijken, dan zou hij de dinosauriërs nog zien lopen. Dit komt omdat het licht van de aarde al 65 miljoen jaar onderweg is om de planeet van die aliën die aan de andere kant van de melkweg ligt te bereiken. Tof hè.

Angstaanjagend als je erover nadenkt :-s :cry:

Geplaatst:

Nou, volgens mij zal tijdreizen niet echt mogelijk worden,

Naar de toekomst sowiezo niet, het verleden zou je alleen kunnen zien als sneller dan de lichtsnelheid van de aarde weggaat, als je dan naar de aarde kijkt zie je het "licht" van het verleden.

In principe zien wij de sterren ook uit het verleden. In werkelijkheid zijn veel sterren misschien al gedoofd, maar wij zien nog steeds het licht ervan. Zouden we naar die sterren toe kunnen gaan, dan zie je dat ze gedoofd zijn, ga je met dezelfde snelheid weer naar de aarde terug, dan zie je de ster weer, dus heb je in principe dan wel in de tijd gereisd :puh:

En, het blijft alleen bij kijken, of we nu met lichtsnelheid reizen of niet, zodra we weer op aarde terug zijn zitten we weer in precies dezelfde tijd als daarvoor.

Geplaatst:

wat hierboven staat zou kunnen,

maar ik denk niet dat we ooit zullen tijdreizen.

want als iemand aan het tijdreizen is en dus naar een andere tijd gaat. waar is dan het heden gebleven?

want als dan iedereen terug zou gaan, zijn er dus mensen met de kennis van nu in een tijd van jaren terug.

al is er een manier om het langzamer te doen. door vanuit hier naar China te vliegen en zo via de VS weer terug. dan vlieg je tegen de draai richting van de aarde in waardoor de tijd langzamer lijkt te gaan.

Geplaatst:

Klopt, maar dan heb je wel een verekkes goeie zoom nodig om op 65 miljoen lichtjaar afstand relatief kleine diertjes te zien.

Geplaatst:

Het kan niet, en ik weet bijna wel zeker dat het ook niet gaat gebeuren. Als je een beetje nadenkt kan je eigenlijks niet naar het verleden. En als je bijvoorbeeld een vlinder vangt die anders had weggevlogen kan de hele toekomst anders zijn. Misschien had die vlinder wel een leven gered (even verzonnen hoor). En als dat leven niet was gered was de toekomst misschien heeeeel anders geweest. Want misschien was dat wel het leven van een koning van een land om het zo maar te zeggen. Lijkt me best wel raar als je er bij na denkt maar goed :puh:

Over die sterren: Het licht gaat 300.000 km/s. Een ster die staat miljoen/miljarden kilometers van de aarde af. Het licht wat wij nu zien van een ster kan wel 30 jaar geleden zijn uitgezonden. Of wel veel eerder.

Nouja, een beetje moeilijk te begrijpen, dit onderwerp.

Geplaatst:
Het kan niet, en ik weet bijna wel zeker dat het ook niet gaat gebeuren. Als je een beetje nadenkt kan je eigenlijks niet naar het verleden. En als je bijvoorbeeld een vlinder vangt die anders had weggevlogen kan de hele toekomst anders zijn. Misschien had die vlinder wel een leven gered (even verzonnen hoor). En als dat leven niet was gered was de toekomst misschien heeeeel anders geweest. Want misschien was dat wel het leven van een koning van een land om het zo maar te zeggen. Lijkt me best wel raar als je er bij na denkt maar goed :puh:

Inderdaad, maar als je uberhaupt al voor elkaar zou krijgen om met behulpe van hoge snelheid enz. het verleden te bekijken, dan nog blijft het alleen bij ernaar kijken. Het verleden beïnvloeden kan simpelweg niet.

(Zou wel leuk zijn voor banned leden hier, maarja :puh: )

Geplaatst: (bewerkt)

1. Je zou nooit naar het verleden kunnen, omdat tijd niet achteruit kan gaan.

mss is het wel mogelijk om tijd te vertragen, of te versnellen. maar je zou het nooit kunnen stil zetten.

Als er ooit een teletijd machiene zou worden uitgevonden, of een andere mannier van tijdreizen.

betekend dat als je naar de toekomst gaat. ook niet meer terug kunt.

als tijd reizen mogelijk zou zijn, zou die persoon bv. in 2min (zijn gedachten tijd) 25 jaar verder kunnen zijn. maar zijn lichaam en gedachtens zouden dan versnelt moeten gaan. dat 25 jaar voor hem 2 min duurt.

maar zou hij in werkelijkheid zou 25 jaar over doen, wat het eigelijk geen tijdreizen maakt maar gewoon een zeer lange vertraging ik zijn leven zijn om daarna weer tegen gewone snelheid verder te leven.

het zou ook anders om kunnen dat iemand in 2min (werkelijke tijd) bv 25 jaar ouder wordt. ook dan zal die persoon die 25 jaar ook moeten mee maken. waar door je 2 min aan film uitrekt en zo traag zou laten afspelen alsof die persoon daar 25 jaar naar moet kijken.

snap je?

Bewerkt: door EXIT
Geplaatst:
1. Je zou nooit naar het verleden kunnen, omdat tijd niet achteruit kan gaan.

Waar in vredesnaam baseer je dat op? :7 Kun jij hier een definitie of uitleg van tijd geven? Niemand heeft enig idee wat tijd precies is, hoe kun je dan stellen dat tijd niet achteruit kan?

mss is het wel mogelijk om tijd te vertragen, of te versnellen. maar je zou het nooit kunnen stil zetten.

Zie hier boven

Geplaatst:

Dit is echt een interessant onderwerp, zou iemand mij mischien kunnen uitleggen wat er wordt bedoelt met tijd is relatief?

Geplaatst:

Hmm, heb hier niet echt veel op te zeggen, maar als we zo door blijfen gaan met dit soort techniek zou het mischien in mijn mening tog wel kunnen dat we die dingen later kunnen.. we zijna l bezig met die Moderne tijd, zoals Vliegende autos die komen :duh: of iets dan dat deeltjes versneller, de techniek gaat laatste tijd echt heel snel. je weet maar nooit.

Geplaatst:
Dit is echt een interessant onderwerp, zou iemand mij mischien kunnen uitleggen wat er wordt bedoelt met tijd is relatief?

Als je zoekt over de algemene en speciale relativiteits-theorie zul je genoeg informatie vinden. Maar heel in het kort betekent het dat tijd vanuit verschillende referentiekaders (andere plekken in het heelal bijv) anders ervaren kan worden. Ik kan er zo snel geen voorbeeld over geven maar als je zoekt op google en wikipedia naar de relativiteitstheorie van einstein vind je genoeg.

Geplaatst:

Dat betekent gewoon dat tijd geen absolute waarde heeft: als je je hand op een grill legt die erg heet is, lijkt elke seconde wel een uur, maar als je een hete vrouw vasthoudt, dan lijkt elk uur maar een seconde :7 Snap je? Tijd is niet volstrekt.

Ik heb ook weleens gehoord van een 4e dimensie. Heeft tijd daarmee niet iets mee te maken?

Tijd wordt ook wel de 4e dimensie genoemd, het onderdeeltje van 'ruimte-tijd'. Tijd is het ding waarin ruimte zich kan uitbreiden, zeg maar. (Kan er ook helemaal naastzitten hoor.)

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...