Jump to content

multiboot systeem gemaakt


Sjorszzz

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een multiboot opstart systeem gemaakt.

Een mutiboot systeem is dat je verschillende besturings systemen op je pc hebt staan.

Je kan dan uitkiezen bij het opstarten welke je mee wilt werken.

Ik had er eerst Windows Vista op staan.

Nu heb ik er ook Linux bij op gezet.

Het werkt allemaal prima.

Maar nu wil ik er ook Windows XP bij op zetten.

En als ik de installatie cd van XP er in doe krijg ik verschillende opties.

Waaronde XP installeren.

Alleen kan ik deze niet aanklikken.

En kan hem dus niet installeren.

Weet iemand hoe dit komt?

En hoe ik er alsnog Win XP bij op kan zetten?

op de afbeelding kan je zien dat ik de optie XP installeren niet kan aanklikken :N

post-57301-1223899990_thumb.jpg

Link to comment
Delen op andere websites

Hoeveel partieties heb jij? Waarschijnlijk 2 een voor Vista en een voor linux. Je moet een 3de partietie aanmaken om XP er op te kunnen zetten want anders word het besturings systeem op die partietie veranderd waardoor je hem niet kan gebruiken. En wat je ook altijd nog kan proberen is als je je PC opstart de CD te laten lezen. (volgendsmij moest je dan de knop F11 indrukken) En dan die drive vaar de CD in zit aanklikken. Oja.... Zoek ff op google hoe je partieties kan maken. Maar als ik zo ff denk kan dat niet meer. Alleen als je de CD via het opstarten gebruikt dan kan je alles aanpassen. Nogsteeds vragen? Just ask it :)

Link to comment
Delen op andere websites

Okej, nu even wat ik weet :D

Jij probeert XP vanaf Vista te installeren. Dat kan niet omdat Vista XP herkent als een "Oudere versie van Windows". En dat wilt Windows blijkbaar niet ofzo :bonk:. Heb ik zelf ook gehad.

Maar wat je dus kan doen is (zoals hierboven) je CD in je PC laten zitten, je PC opnieuw opstarten, en als er niks gebeurt op F11 drukken, anders krijg je een scherm met "Druk op en toets als u de computer vanaf de CD wilt opstarten...". Druk op een toets dus en installeer XP.

--

Ik weet dan dat je een mogelijkheid hebt om partities te maken. Ik heb nog niet uitgevonden hoe je ze kan verwijderen.

Ik had dus ook op mijn oude PC partities, een 160 GB HDD (alleen was dat geen mutiboot hoor!!!). Ik had 2 partities van 70 GB en eentje van en paar MB. Maar helaas kon ik de grootte van mijn partities dus niet wijzigen of een partitie verwijderen :bonk:.

--

Maar dat doet er niet echt toe. Dat is alleen mijn verhaal, maar misschien kan je ermee geholpen worden.

Wat je als laatste nog kan doen, als je geen partities meer kan aanmaken, is (helaas prijzig) een nieuwe HDD aanschaffen. Prijzig, maar je hebt ook meer ruimte en dat kan misschien ook handig zijn.

Link to comment
Delen op andere websites

Het installeren van XP op een pc waarop al Vista staat, is een heel proces. Las je Vista zou willen downgraden, moet je Business of Ultimate hebben, maar ik weet niet zeker of dat ook voor een multibootsysteem zo is. In ieder geval, je moet zorgen dat bij het opstarten van je PC de cd als eerste wordt gelezen en daarna pas de harde schijf, dit kan je instellen in het BIOS. Windows Setup starten, een partitie selecteren (maken gaat bij XP-installatie gaat lastig) en XP installeren. Zorg dat je daarna (na het installeren) het opstarten van Vista herstelt met behulp van je Vista-cd en dat je daarna ervoor zorgt dat je de boot verandert, zodat je een keuze kan maken.

Aangezien je al Linux erbij hebt geïnstalleerd neem ik aan dat je al een beetje ervaring hebt. Mocht dat niet zo zijn, dan leg ik het wel uitgebreider uit. Je kan goed gebruik maken van deze Engelse tutorial, maar maak altijd eerst een backup. :Y

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb er inderdaad al een kleinbeetje ervaring mee.

Omdat ik Linux al erbij heb geinstalleerd.

Alleen ging dit een stuk makkelijker.

Ik had toen een Linux versie gedownload(een ISO bestand versie van Linux)

Toen heb ik die exe bestand uitgepakt en gewoon kunnen installeren terwijl ik Vista gewoon had aanstaan.

Ik heb toen ook geen partities ofzo hoeven aan te maken.

(dit zal wel vanzelf zijn gebeurd :? )

Maar nu heb ik een Nederlandse Tutorial gevonden hoe je zelf nog een partitie kan aanmaken.

En ik heb alles gedaan.

Maar als ik die partitie heb gemaakt en opgeslagen dan komt hij er niet bij te staan.

Heel raar. :?

Ik heb ook al veel andere tutorials doorgelezen.

Maar ik kom er niet uit. :bonk:

Thundercover die link met die engels talige tutorial lijkt me wel handig.

Alleen ben ik daarvoor niet goed genoeg in engels. :N

Dus zou ik je toch willen vragen om die extra hulp :{

Groetszzz

Sjorszzz :cya:

Link to comment
Delen op andere websites

...Linux versie gedownload...ISO bestand versie van Linux...

bij mijn weten is downloaden + ISO gelijk aan illegaal.. :7

en illegaal + gtaforum is dan weer gelijk aan geen hulp geven, am i right?

>>> Door Thundercover: Linux is gratis. :Y<<<

anyway: hier is een tut waarmee je het normaal kan (ik heb het op een vriend z'n pc gedaan met vista al geïnstalleerd, al was dat wel zonder dat progje dat ze daar geven, en dat werkte perfect. de tut van thundercover is misschien beter, maar als je daar niet wijs uit zou raken, kun je mijn nederlandse versie porberen. :Y

:cya:

Link to comment
Delen op andere websites

...Linux versie gedownload...ISO bestand versie van Linux...

bij mijn weten is downloaden + ISO gelijk aan illegaal.. :7

en illegaal + gtaforum is dan weer gelijk aan geen hulp geven, am i right?

>>> Door Thundercover: Linux is gratis. :Y<<<

anyway: hier is een tut waarmee je het normaal kan (ik heb het op een vriend z'n pc gedaan met vista al geïnstalleerd, al was dat wel zonder dat progje dat ze daar geven, en dat werkte perfect. de tut van thundercover is misschien beter, maar als je daar niet wijs uit zou raken, kun je mijn nederlandse versie porberen. :Y

:cya:

Inderdaad niks illegaals aan hoor :cya:

Maar je hebt het over een tut.

Maar over welke tut heb je het precies?

Ik zie geen link of iets dergelijks.

Of word ik niu gek??? :?:?:?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb nu Windows Xp er op weten te installeren.

Maar nu kan ik niet meer op vista. :duh:

Dus heb ik Windows XP weer verwijderd en nu kan ik helemaal nergens meer op :duh:

Kan de computer net zo goed weg gooien. :@

Kan er niks meer mee.

Niet eens meer opstarten. :cry:

Heeft iemand nog een andere oplossing.

Ik heb geen CD van Vista, want toen ik de computer heb gekocht toen zat vista er al standaard op.

Help help help ik zit nu echt in de knoei :{:cry::{:cry:

-----

Ik heb inmiddels Vista weer aan de gang.

En Win Xp staat er nu ook nog steeds op.

Alleen kan ik Xp niet gebruiken.

Weet iemand hoe ik Xp werkend kan maken dan?

>>> Door Thundercover: Berichten samengevoegd.<<<

Link to comment
Delen op andere websites

Het feit dat een of meer besturingssystemen niet meer willen opstarten komt doordat Vista met een heel andere bootloader werkt. Als je net XP hebt geïnstalleerd, moet je met behulp van je Vista-cd je computer herstellen: de functie opstarten. Nu zal Vista opstarten.

Dan download je het programma EasyBCD, waarmee je bij Add/Remove entries Windows XP weer kan toevoegen. Het kan zijn dat je na het soort besturingssysteem en de naam (mag een eigen naam zijn!) de schijf niet kan selecteren, maar dan wordt XP vanzelf gevonden. Vergeet niet je instellingen toe te voegen en op te slaan.

Nu hoef je alleen nog je pc opnieuw op te starten en alles moet weer werken. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Jah bedankt het is gelukt alle problemen wat dit betreft zijn opgelost alles werkt nu prima ^_^

Alleen kan ik niet op internet komen met Xp.

Ik heb volgens mij wel de goede drivers geinstalleerd alleen werkt het internet nog steeds niet.

Zowel bedraad als draadloos werkt het niet. :duh:

Link to comment
Delen op andere websites

Verder moet je onthouden; Installeer het oudste OS eerste. Als je Windows 2000 op een XP computer wilt installeren. Dan moet je XP wegdoen, 2000 installeren en dan XP weer installeren

Dus: Oudste eerste, nieuwste laatst

Waarom?

Als je een nieuw OS eerste installeert, wordt de BootSector van je andere OS overschreven die GEEN support geeft voor je nieuwer OS.

Wat nu?

Installeer het als volgt: 3 partities,

1. Windows XP

2. Windows Vista

3. Linux

(Linux bootsector geeft support voor veel besturingssytemen)

Link to comment
Delen op andere websites

Klop maar toch niet helemaal.

Want ik had eerst Vista geinstalleerd.

Daarna Linux en daarna pas Xp.

Toen kon ik inderdaat niet meer op de andere besturingsystemen komen.

Maar dat wil nog niet zeggen dat ze dan ook echt helemaal niet meer toegankelijk zijn. :Y

Want ik heb ze nu gewoon allemaal werkend terwijl ik de nieuwste eerst heb geinstalleerd.

Dus dat is niet helemaal waar.

Met het progje waar Thundecover het over had is het binnen 1 minuut opgelost en zijn alle besturingsystemen weer toegenakelijk hoor. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Waar je op moet letten, GTA Monster, is dat Vista een andere bootloader heeft dan 2000 en XP. Deze kunnen bij een installatie van Vista niet meer laden en als je geen Linux wilt, zit je met een probleem. Dus vandaar dat EasyBCD een prima oplossing is. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...