Jump to content

Multiboot oplossing?


Remi-X

Recommended Posts

Ik wil mijn PC Multibooten. Maar nu wil ik een hele hoop bestanden van de ene naar de andere partitie zetten. Alleen heb ik geen idee hoe omdat het er zoveel zijn :bonk:.

Ik dacht zelf aan een online Backup, het liefste zo goedkoop mogelijk. Maar liever iets snellers, makkelijkers en gratis optie. Maar hoe doe ik dat bij mijn Multiboot plan?

PLAN:

-Staat nu Vista op m'n PC, daar wil ik XP naast zetten. Heb geen CD van vista, heb ik niet gekregen tijdens het kopen van mn pc :?(heb wel cd van XP natuurlijk), dus ik heb al een alternative methode nodig.

-Ik wil partities maken:

1-Vista besturing, is er natuurlijk nu ook al.

2-Recovery, heb ik nu ook al. Herstelschijf van Vista is dat.

3-XP besturing

4-Bestanden, Program Files, Documenten E.D.

-Op Partitie 1 staan dus nu alle bestanden, zo'n 350 GB van mn 500GB capaciteit. Dus als ik een partite aanmaak, kan ik niet alles in een keer van de een naar de ander zetten en dan de lege partitie verkleinen.

Dus heeft iemand een goede methode om mn bestanden te redden?

PS: Heb nog en 160 GB HDD in een oude computer staan die ik niet meer gebruik, is het een optie om die eruit te halen in in deze nieuwe te zetten? Zoja, waar moet ik op letten?

PS2: Heeft Windows XP ook schijfbeheer net zoals Vista?

Link to comment
Delen op andere websites

Hoi,

Dit gaat helaas niet kunnen, dual boot is wel mogelijk tussen XP en Vista, op voorwaarde dat XP eerst geinstalleerd is.

Dit is trouwens zo met alle besturingssystemen, eerst de oudste installeren dan de nieuwere.

ik weet niet waarvoor je xp wilt gaan gebruiken, je zou anders kunnen overwegen om te gaan gebruik maken van virtual machines, daarmee kan je bijvoorbeeld windows xp draaien IN vista.

EDIT: Xp heeft geen ingebouwde schijfbeheer, je zou wel Easus Partition manager kunnen gebruiken, dit is een freeware programma waarmee je je partities kan beheren

Bewerkt: door .Spongerob.
Link to comment
Delen op andere websites

Dual-boot niet mogelijk als Vista eerder is geïnstalleerd? Bullshit! Ik heb XP op mijn PC nota bene later dan Vista erop gezet. Weliswaar met een klein omweggetje, maar het is sneller dan dat je nu eerst XP en dan Vista moet installeren. En als je al een partitie vrij hebt, blijft al je data op je Vista partitie bewaard. En ik lees nu ook dat je nog een oude HDD hebt liggen, dus het beste kun je kijken of deze op je PC kan worden aangesloten.

Op deze site word stap voor stap uitgelegd wat je moet doen, heb het zelf ook via deze site gedaan: klik.

Succes ermee! ^_^

EDIT: Die site staat ook in je post, dus hij is schijnbaar niet duidelijk genoeg, of je snapt hem niet ofzo. Anyway, Een andere alternative manier dan die site is er voor zover ik weet helaas niet. Maar als je alles goed doorleest is het toch niet zo moeilijk? :N

Bewerkt: door Sprunk
Link to comment
Delen op andere websites

Jawel, ik snap die site wel. Maar het grootste probleem is dat ik niet wet wat ik met mijn bestanden doen. 300 GB kan ik niet zomaar over plaatsen op een andere partitie. Dus hoe doe ik dat dan wel?

En heb je op XP ook schijfbeheer net als in Vista?

Link to comment
Delen op andere websites

ik las over je alternatieve oplossing link heen :$, hier wist ik nog niet vanaf.. weer wat geleerd :)

en wie zegt dat je geen 300 GB kan kopiëren, om wat voor bestanden gaat dit, als het programma's zijn kan je ze beter herinstalleren en Windows zelf kan je niet kopiëren mocht het hierom gaan, als het gewoon documenten zijn moet het geen probleem vormen..

Ook zit er zoals in men vorige edit geen schijfbeheer als in vista in XP, er is wel een schijfbeheer maar daar kan je niet meer partitioneren als in vista.

een nieuwe harde schijf in een pc hangen is opzich niet zon probleem, wel 1 punt, let op de jumpertjes, zet de 160 gb schijf wel op slave, anders heb je kans dat hij hier vanaf boot. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben niet helemaal :cab:

Ik weet echt wel wat me te wachten staat in een multiboot, dus dat ik ook alles extra moet installeren. Het gaat hier om Documenten en Bureaublad bestanden, samen 300 GB. En die wil ik op een andere partitie hebben. En dit stond ook in mn hoofdpost :cab:

Link to comment
Delen op andere websites

300GB aan documenten hebben ze bij de ABN Amro nog geen eens. :bonk:

Er zal vast wel wat troep inzitten wat weg gekieperd kan worden.

Heb je nu al meerdere partities? Zo nee, heb je inderdaad opslag nodig. Als je al 2 partities hebt moet je gewoon alles op 1 partitie zetten.

Óf je douwd die 160GB erin, en dan zet je daar XP op. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Hoi,

Dit gaat helaas niet kunnen, dual boot is wel mogelijk tussen XP en Vista, op voorwaarde dat XP eerst geinstalleerd is.

Dit is trouwens zo met alle besturingssystemen, eerst de oudste installeren dan de nieuwere.

ik weet niet waarvoor je xp wilt gaan gebruiken, je zou anders kunnen overwegen om te gaan gebruik maken van virtual machines, daarmee kan je bijvoorbeeld windows xp draaien IN vista.

EDIT: Xp heeft geen ingebouwde schijfbeheer, je zou wel Easus Partition manager kunnen gebruiken, dit is een freeware programma waarmee je je partities kan beheren

Wat?

XP geen schijfbeheer?

Niet zo uitgebreid als bij Vista niet nee, maar XP heeft dus echt wel een schijfbeheer.

En je kan ook Vista installeren, en daarna XP, maar dit kan een grote omweg worden, maar het is zeker niet onmogelijk.

Link to comment
Delen op andere websites

Kej mooi, XP heeft schijfbeheer.

Dan ga ik het zo doen: 10 gb overplaatsen, 10 gb van die partite eraf steeds totdat alles overgezet is.

Maar eerst Vista installeren en daarna XP zal niet lukken, heb geen CD van Vista :S

Link to comment
Delen op andere websites

De kans is gewoon groot dat je wel een Vista CD hebt, maar vaak staat er niet "Windows Vista" op. Bijvoorbeeld bij een Acer PC krijg je een eRecovery CD, en dat is de CD waar ook Vista op staat. Als je heel zeker weet dat je géén Vista CD hebt zou ik inderdaad eens informeren.

Link to comment
Delen op andere websites

K heb helemaal heen CD gekregen :bonk:

Even dit:

Gekocht: Dixons

Computer type: HP Elite Pavillion Desktop m9160 NL

Bijbehorenden: Toetsenbord, muis, ontvanger van toetsenbord en muis (is helaas stuk). Geen CD.

In de winkel zijden ze ook al dat ze tegenwoordig geen CD van Vista meer meegeven, maar waarom? Ze zeiden iets van dat er op de Recovery partitie hetzelfde staat als op de CD van Vista en kan ik die Recovery gewoon branden op een DVD. Maar of dit echt zo is?

Als ik nou eens een paar namen van bestanden eruit haal, kan iemand anders dan kijken of dat bestanden zijn van de CD?

Edit:

Ik ga dus naar de recovery partitie, genaamd FACTORY_IMAGE (D:). Ga ik eri, zie ik RECOVERy staan. Het is een bestand. Ga ik daar weer naartoe, zie ik staan:

Partitieherstel

Waarschuwing!

Dit gedeelte op de harde schijf

(of de partitie) bevat bestanden die worden gebruikt voor het systeemherstel.

Verwijder of wijzig deze bestanden niet.

Een wijziging in deze partitie kan mogelijk

herstel later verhinderen.

Bewerkt: door Remi-X
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...