Jump to content

site maken


_Night-Men_

Recommended Posts

Een site maken kan gewoon kosteloos, tenzij je het ook op het internet wil zitten (hoewel dat ook kosteloos kan). Het eerste waar je mee moet beginnen is het onderwerp van je site: waar wil je het over gaan hebben, welke informatie ga je erop zetten, etc. Om een populaire site te worden moet je ook iets bieden, het liefst iets unieks. Je denkt dus ook na over de layout, dus hoe het er allemaal uit gaat zien.

Als je daarmee klaar bent, ga je kijken hoe je je site gaat maken. Ga je zelf scripten met 'talen' als HTML, CSS, PHP, maak je iets met een editor als Word of registreer je jezelf op een gratis website-site (om het zo maar even te noemen :puh:) en vul je alleen maar wat tekst en afbeeldingen in? Het hangt er vanaf wat jij wilt.

Zeker in het geval van scripten moet je - als je het nog moet leren - veel oefenen. HTML en CSS zijn erg gemakkelijk en gewoon op je eigen pc te draaien. Het schrijven van deze talen kan gewoon in kladblok - dus kosteloos. Voor PHP zal je vaak toch een - al dan niet betaalde - host moeten opzoeken, tenzij je op je eigen pc een server wilt laten draaien. Echter, als je een domeinnaam www.gtafan1.nl wilt, kan je het beste ook een host op zoeken.

Aan dat laatste zal je nog niet toe zijn, maar bedenk goed wat je wilt gaan doen met je site. Inmiddels zie je door de websites het internet niet meer en over elke onderwerp is er wel een website. Je moet dus echt met iets komen wat er bovenuit steekt. Maar bovenal: heb vooral geduld.

Link to comment
Delen op andere websites

Nauw ja als je der niks van snap zouw ik alvast totaal geen betaalde site nemen , NL / COM / NET etc. kosten idd. geld.

Je kunt liever de basis beginnen te leren byv. :

HTML , PHP , JAVASCRIPTING is ook wel handig.

Verder wat wil je der mee.

En pixelen van plaatjes , medewerkers denk aan al dat soort klein maar ook blangrijke dingen...

Link to comment
Delen op andere websites

Jawel hoor.. PHP en JS zijn tegenwoordig basis? HTMl is waar, maar PHP komt zeker niet in de buurt van basis! Dit is toch het op een na moeilijkste taal van het web, de moeilijkste is Perl. Maar PB me maar, ik kan je een hoop tips geven.

Link to comment
Delen op andere websites

Jawel hoor.. PHP en JS zijn tegenwoordig basis? HTMl is waar, maar PHP komt zeker niet in de buurt van basis! Dit is toch het op een na moeilijkste taal van het web, de moeilijkste is Perl. Maar PB me maar, ik kan je een hoop tips geven.

Ja ammehoela, er zijn veel moelijkere talen waarmee je websites kan maken hoor, geloof me XD.

De slimste manier is om de website gewoon zelf te maken met opmaak en script-talen, omdat je dan echt alles zelf in de hand hebt. Bij andere manieren heb je al gauw beperkingen, op de meeste gebieden.

Als volgorde kun je gewoon dit aanhouden: eerst HTML, dan CSS, dan PHP met MySQL. JavaScript is niet echt nodig voor basis-dingen.

Als je heb meteen goed wilt doen kun je dit ongeveer (!) aanhouden:

1: HTML, CSS, JavaScript (deze 3 is vooral veel leren)

2: XHTML, DHTML, HTML DOM, eventueel AJAX (deze 4 is vooral begrijpen, is niet veel aan te leren)

3: en ten slotte PHP en MySQL (deze 2 zijn een mengeling tussen begrijpen en leren)

Daarmee kun je wel een mooie site maken, maar vergt best veel tijd om te leren. Dit is ongeveer de meest logische volgorde om de talen te leren, omdat het wordt opgebouwd van simpel naar ingewikkeld, en de ene taal de basis vormt voor de andere.

Echter, als je zomaar een website wilt maken en er dan verder niets meer mee wilt doen is het maken van een website in word, "website-site" of dreamweaver of zo ook een goede optie.

Maar als je er wat meer mee wilt zou ik voor de talen gaan.

Succes

Mvg

Marco

Link to comment
Delen op andere websites

Jawel hoor.. PHP en JS zijn tegenwoordig basis? HTMl is waar, maar PHP komt zeker niet in de buurt van basis! Dit is toch het op een na moeilijkste taal van het web, de moeilijkste is Perl. Maar PB me maar, ik kan je een hoop tips geven.

Meschien kun je mij nog wat leren :D, bijv: als je wat XHTML en PHP en met shoutcast weet :puh: dan mag ik nog graag wat hulp :D

Link to comment
Delen op andere websites

Jawel hoor.. PHP en JS zijn tegenwoordig basis? HTMl is waar, maar PHP komt zeker niet in de buurt van basis! Dit is toch het op een na moeilijkste taal van het web, de moeilijkste is Perl. Maar PB me maar, ik kan je een hoop tips geven.
Meschien kun je mij nog wat leren :D , bijv: als je wat XHTML en PHP en met shoutcast weet :puh: dan mag ik nog graag wat hulp :D
Lees eerst alles hier maar eens door, daarna kun je marcootje per PB vragen of hij je alsjealsjealsjealsjeblieeeft wilt helpen. :D Threadjacking doen we hier niet aan, dus regel die dingen maar per PB.

_Night-Men_: Ik hoop dat je nu een beetje genoeg informatie hebt om mee te beginnen. Als ik jou was zou ik helemaal niet beginnen met een host en domein, maar gewoon jij op je eigen PC. Een échte website maak je maar als je dat ook echt kunt. Eerst zou ik, als ik jou was, beginnen met Kladblok, HTML en een internetbrowser. Gewoon wat HTML tags typen, opslaan als .html en bekijken in de internetbrowser. Op internet kun je genoeg handige sites vinden om mee te beginnen.

Als je het idee hebt dat je dat allemaal doorhebt, dan kun je proberen stukken CSS door je code te mengen om de website wat leuker 'aan te kleden'.

Als je dat doorhebt, kun je denk ik wel beginnen aan het echte scripten. Als ik jou was zou ik zelf een server downloaden (WAMP is een mooi pakket: Apache, PHP, MySql, PHPMyAdmin en SQLiteManager in één.) Dan kun je wat gaan klooien met PHP en het resultaat bekijken in de internetbrowser via http://localhost/ = http://127.0.0.1/

Daarna volgt waarschijnlijk MySQL. Probeer een database te maken en ga wat rondklooien met de gegevens.

Als soort van 'toets' raad ik je aan om nu je eigen CMS (Content Management System) te maken: in principe toch wel een vaardigheid waar een beetje websitebouwer over moet beschikken. Een membersdatabase die elk bijvoorbeeld artikelen kunnen toevoegen en een admin account dat ze kan aanpassen en verwijderen.

Mocht je dit allemaal snappen, dan kun je, naar mijn mening, pas echt een beetje goede officiële site gaan bouwen. Regel een domein en host en zet je site online.

Je kunt er ook voor kiezen om altijd onwetend te blijven en helemaal niet te kijken naar al die code. Er zijn genoeg programma's beschikbaar die jouw gewoon met tekstvakken en afbeeldingen laten slepen en het voor je omzetten in code. Het is beslist geen weg die ik zou kiezen, maar het is wel de makkelijke weg. Kies zelf maar.

@ Remi-X: Jawel, ik beschouw PHP wel degelijk als basis. In elke taal kun je beschikken over basiskennis en over bijzondere expertise. Basiskennis met PHP behoort zeker tot de basis van een websitedesigner. Niemand zei dat je gelijk een expert in PHP hoeft te worden.

Bewerkt: door K.O.
Link to comment
Delen op andere websites

PHP behoord inderdaad wel tot de basis-talen van de websites, de meeste websites werken ook op php. Ondanks dat php tot de basis-talen behoord, kan php ook erg ingewikkeld worden. Lang niet zo ingewikkeld als echte programmeertalen als bijvoorbeeld C++ (of machinetalen als assembler maar als je die gaat leren ben je niet helemaal 100%).

De basis van PHP (een beetje if-else-structuren, loopjes, mysql-queries maken en met variabelen werken) is toch echt een basis van websites maken, die eigenlijk niet kan missen in websites.

Een uitgebreide site (denk aan een forum, hyves, hotmail, google docs, etc..) vergt toch wel wat meer dan alleen basis-kennis. Ik kan ook wel uitleggen wat ze daarin allemaal gebruiken maar dat lijkt me geen goed idee :puh: .

Conclusie terugkomend op de eigenlijke vraag:

Het kan dus heel goed gratis, er zijn heeeeel veel gratis programma's en services waarmee je kunt werken. (ook veel betaalden ;) )

Je moet wel heel wat leren om websites te maken, geadviseerd is om voor een basis-website toch wel HTML, CSS, PHP en eventueel JavaScript onder de knie te hebben, met eventuele uitbreidingen.

Als je alles onder de knie hebt (wat een paar weken tot een paar jaar kan duren, net erna hoe je je inzet en hoeveel je eraan doet) kun je proberen te beginnen met de daadwerkelijke website. Daarvoor is het verstandig daar NIET aan te werken, maar alleen aan oefen-opdrachtjes, en later combinaties van verschillende opdrachten.

Zo begint ongeveer iedere webmaster, en leer je het het beste.

Dit vind ik wel weer genoeg getik voor vandaag.

Succes

Mvg

Marco

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...