Jump to content

Vragen over DDRII RAM


Tjapie

Recommended Posts

Ik heb op dit moment een werkgeheugenkaart van Kingston in mijn computer, 1GB @ 667 MHz DDRII RAM. Met Sinterklaas heb ik een Kingston 2GB @ 800 MHz DDRII RAM gekregen. Nou vroeg ik mij af of deze twee samen kunnen werken? Dus dat ik een totaal werkgeheugen van 3GB krijg. Niet alleen vanwege het MHz verschil, maar omdat ik sowieso vaak hoor dat twee werkgeheugenkaartjes niet goed samenwerken, omdat er dan onderling informatie heen en weer moet worden geschreven wat alleen maar meer geheugen kost.

Ook staat er bij mijn moederbord (kwam ik achteraf pas achter) dat deze max. 667 MHz kan hebben voor geheugen DDRII. Nou heb ik ergens gelezen dat het werkgeheugen vanzelf zal terug schakelen naar 667 MHz i.p.v. de 800 MHz die hij eigenlijk aan kan. Is dit waar?

Alvast bedankt

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb op dit moment een werkgeheugenkaart van Kingston in mijn computer, 1GB @ 667 MHz DDRII RAM. Met Sinterklaas heb ik een Kingston 2GB @ 800 MHz DDRII RAM gekregen. Nou vroeg ik mij af of deze twee samen kunnen werken? Dus dat ik een totaal werkgeheugen van 3GB krijg. Niet alleen vanwege het MHz verschil, maar omdat ik sowieso vaak hoor dat twee werkgeheugenkaartjes niet goed samenwerken, omdat er dan onderling informatie heen en weer moet worden geschreven wat alleen maar meer geheugen kost.

Dit kan wel, maar is niet aan te raden om de redenen die jij zelf al hebt gegeven.

Ook staat er bij mijn moederbord (kwam ik achteraf pas achter) dat deze max. 667 MHz kan hebben voor geheugen DDRII. Nou heb ik ergens gelezen dat het werkgeheugen vanzelf zal terug schakelen naar 667 MHz i.p.v. de 800 MHz die hij eigenlijk aan kan. Is dit waar?

Alvast bedankt

Dit is waar, maar ook weer niet aan te raden.

Wat je wel zou kunnen proberen is die van 1GB eruit te laten, dat zou in theorie gewoon moeten werken.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb op dit moment een werkgeheugenkaart van Kingston in mijn computer, 1GB @ 667 MHz DDRII RAM. Met Sinterklaas heb ik een Kingston 2GB @ 800 MHz DDRII RAM gekregen. Nou vroeg ik mij af of deze twee samen kunnen werken? Dus dat ik een totaal werkgeheugen van 3GB krijg. Niet alleen vanwege het MHz verschil, maar omdat ik sowieso vaak hoor dat twee werkgeheugenkaartjes niet goed samenwerken, omdat er dan onderling informatie heen en weer moet worden geschreven wat alleen maar meer geheugen kost.

Dit kan wel, maar is niet aan te raden om de redenen die jij zelf al hebt gegeven.

Ze kunnen dus sowieso met elkaar samenwerken, ook al is er een verschil in MHz? Dat verschil in heen en weer schrijven was ik al bang voor, maar is dit echt opmerkelijk veel? En zou ik het zo kunnen plaatsen in m'n computer, dat hij eerst die van 2GB pakt, en alstie meer nodig heeft ook die van 1GB erbij pakt? Bijvoorbeeld die van 2GB in het bovenste slot, zodat die als eerste word gebruikt.

Ook staat er bij mijn moederbord (kwam ik achteraf pas achter) dat deze max. 667 MHz kan hebben voor geheugen DDRII. Nou heb ik ergens gelezen dat het werkgeheugen vanzelf zal terug schakelen naar 667 MHz i.p.v. de 800 MHz die hij eigenlijk aan kan. Is dit waar?

Alvast bedankt

Dit is waar, maar ook weer niet aan te raden.

Wat je wel zou kunnen proberen is die van 1GB eruit te laten, dat zou in theorie gewoon moeten werken.

Waarom is dit niet aan te raden? Hij zal toch automatisch terug schakelen, of kost dit terugschakelen ook werkgeheugen o.i.d.? Of is het niet zo goed voor m'n computer zelf ofzo?

Ik heb inmiddels al een mailtje gestuurd naar de leverancier, om de 800 MHz toch om te kunnen ruilen voor een 667 MHz, even kijken wat voor reactie ik na het weekend krijg. Maar zou het echt veel beter zijn om toch de 667 MHz versie te hebben als ik hem samen met die 1GB erin gooi/alleen de 2GB erin gooi?

Sorry dat ik zo blijf doorvragen, maar ik wil er het fijne van weten ;) Bedankt voor de gegeven hulp iig!

Bewerkt: door Tjapie
Link to comment
Delen op andere websites

Die Mhz maakt naar mijn weten niks uit, als je een 800mhz hebt gekocht gaat jouw moederbord hem al automatish naar 667 terug halen (Is mij verteld hoor).

Klopt, maar voor de beste prestaties moet je er gewoon 2 nemen, van het liefst het zelfde merk en zelfde timing

Link to comment
Delen op andere websites

Inderdaad zoals T@rget zei. Geheugen is moet van het zelfde merk en dezelfde timing zijn wil het stabiel zijn. Het betekent niet als ze dat niet zijn dat het niet werkt. Maar dan kunnen gegevens botsen en je computer crashen of juist trager worden.

Het kan wél, maar is gewoon af te raden.

Link to comment
Delen op andere websites

Okee, ik wil hem toch omruilen voor de 667 MHz versie, want ik wil natuurlijk wel dat het perfect werkt 8)

Maar het verschil van een 1GB en een 2GB kaart is niet zo erg om samen te laten werken? Ik heb namelijk ook weleens gehoord dat ze PRECIES hetzelfde moeten zijn (merk, MHz, werkgeheugen zelf, etc.) Maar als ik nu hoor dat MHz niet veel uitmaakt (alhoewel het niet is aan te raden) zou dit ook niet perse hoeven?

En gebruikt hij uberhaupt het 1GB kaartje wel als ik dingen laat draaien die onder de 2GB nodig hebben? Of schrijft hij sowieso (ongeacht welke toepassingen je open hebt staan) heen en weer tussen de twee kaartjes => waardoor hij dus evt. trager kan reageren? 3GB heb ik namelijk niet noodzakelijk nodig, maar het is toch fijn om het achter de hand te hebben.

Edit: Ik heb toch maar besloten de 1GB er gewoon uit te halen en alleen de 2GB erin te stoppen. Dit o.a. i.v.m. de relatief hoge kosten van het terugsturen en ontvangen van de 667 MHz versie. Ook wil ik hiermee voorkomen dat er geen gedoe komt tussen de geheugenkaarten zelf, zoals bijv. het heen en weer schrijven wat extra geheugen kost. Dank voor de hulp iedereen iig! _O_

Bewerkt: door Tjapie
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...