Jump to content

Opstartschijf vol (Mac OS X)


P I N O

Recommended Posts

Hey, ik heb nu al 2 keer de melding gekregen als ik gewoon aan het werken ben op mijn macbook dat mijn opstartschijf vol is. en als ik dan ga kijken in de finder klopt dat ook wel dan staat er dat er nog maar 64 mb vrij is, maar dat klopt natuurlijk van geen .... want er zou 73 GB vrij moeten zijn ongeveer en dat geeft ie ook wel aan als ik hem op start of even later na die melding weer kijk, weet niet of er hier mensen zijn die verstand hebben van mac? maar wat zou dit probleem kunnen zijn?

al vast bedankt.

gr pino

Link to comment
Delen op andere websites

Poeh... Mac even opnieuw installeren? Dat zou ik doen als ik een dergelijke fout had met Windows. Met Mac heb ik nog nooit gewerkt.

hmm ja zou kunnen, alleen het vervelende is dat er een image van school op draait die gewoon bagger is.. iedereen klaagt er ook over maar goed dat doet er nu even niet toe.. ik zou mijn eigen versie er inderdaad op kunnen gooien maar dan heb ik dus het probleem dat ik programma's mis en ik weer moet gaan backuppen via de timemachine,

Link to comment
Delen op andere websites

Heb zelf ook een mac, maar ben ieder geval niet bekend met deze foutmelding. Op internet heb ik wel een soort programma voor je kunnen vinden waar je kan zien wat voor bestanden er op je mac staan en waar ze precies staan: Deze of deze.

Het probleem bij jou kan dus zijn dat er téveel verborgen bestanden in je mac staan die overbodig zijn. Pas wel heel erg op met het verwijderen van bestanden. als je de verkeerde namelijk verwijderd kan dat grote gevolgen hebben.

Verder zou ik je schijf controleren op dubbele bestanden zoals muziek of films. Met het programma dat ik je gaf kan je dus controleren welke bestanden er de meeste ruimte innemen op je mac, die je later (als je het echt zeker weet) kunt verwijderen.

Andere optie is om belangrijke documenten op een externe HD te zetten.

Link to comment
Delen op andere websites

Oke ik snap wat je bedoelt maar in principe heb ik gewoon genoeg GB vrij maar door een of ander programma of iets dergelijks neemt ie dat ingebruik? werk nog niet zo heel lang met een mac dus weet niet hoe dat zit met werkgeheugen enzo?

Link to comment
Delen op andere websites

Oke ik snap wat je bedoelt maar in principe heb ik gewoon genoeg GB vrij maar door een of ander programma of iets dergelijks neemt ie dat ingebruik? werk nog niet zo heel lang met een mac dus weet niet hoe dat zit met werkgeheugen enzo?

Over hoeveel GB werkgeheugen beschik je op dit moment?

Kan je zien door linksboven van je scherm op de blauwe Apple-logo te klikken en dan "Over deze mac".

Bewerkt: door Kai-ShockWave
Link to comment
Delen op andere websites

Oke ik snap wat je bedoelt maar in principe heb ik gewoon genoeg GB vrij maar door een of ander programma of iets dergelijks neemt ie dat ingebruik? werk nog niet zo heel lang met een mac dus weet niet hoe dat zit met werkgeheugen enzo?

Over hoeveel GB werkgeheugen beschik je op dit moment?

Kan je zien door linksboven van je scherm op de blauwe Apple-logo te klikken en dan "Over deze mac".

Geheugen 2GB 667 MHz DDR2 SDRAM

Link to comment
Delen op andere websites

Oke ik snap wat je bedoelt maar in principe heb ik gewoon genoeg GB vrij maar door een of ander programma of iets dergelijks neemt ie dat ingebruik? werk nog niet zo heel lang met een mac dus weet niet hoe dat zit met werkgeheugen enzo?

Over hoeveel GB werkgeheugen beschik je op dit moment?

Kan je zien door linksboven van je scherm op de blauwe Apple-logo te klikken en dan "Over deze mac".

Geheugen 2GB 667 MHz DDR2 SDRAM

Goed genoeg dus, raar probleem. Misschien even op een mac-forum wat informeren erover :)

Link to comment
Delen op andere websites

Als er iets vreet op een Mac dan is het wel dat nieuwe "Time Machine" van MAC OS X Leopard. Uitzetten die handel :7

Oke, ja het is wel vet makkelijk! enkel je externe HDD aansluiten en je hebt geen omkijken naar je backup.. kan natuurlijk ook alles apart op een schijf gaan zetten, denk morgen ofzo maar eens even kijken bij de mediamarkt voor zo'n kleine is wel handig natuurlijk ;) maar goed ik zoek nog ff verder naar de oorzaak en de oplossing..

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...