Revolution-Designer Geplaatst: 30 januari 2009 Rapport Share Geplaatst: 30 januari 2009 (bewerkt) Hallo iedereen! Aangezien ik het heel leuk vond om een kleine tut van Gmax te schrijven en omdat er weinig Gmax tutorials zijn wil ik graag nog een (kleine) tutorial schrijven voor Gmax. Dit zal ongeveer het eindresultaat zijn: Wat wordt uitgelegd: - Editable poly gebruiken - Textures aanbrengen op je model - Verschillende perspectieven beheersen Benodigdheden: - Gmax - Ik raad je aan om mijn andere tutorial van Gmax eerst te volgen! >>>Tutorial<<< Stappen: 1. Start Gmax 2. Maak een plane en vul bij ''Length'' en ''width'' 100 in en bij ''Length Segs''en ''Width Segs'' 8 in: 3. Klik nu met de rechtermuisknop op je plane en klik onderaan op ''Convert to:'' en daarna ''Convert to Editable Poly'': (Editable Poly heeft een aantal handige tools om mooie models te kunnen maken!) 4. Nu klik je op de drie rode puntjes: 5. Nu kun je de vertexen van je Plane selecteren, een vertex is een punt op je model. Vanaf dit punt kun je, je model ''uitrekken''. 6. Klik nu op het schermpje linksboven je ''Perspective'' schermpje, namelijk het ''Top'' schermpje: 7. Nu selecteer je de ''move tool'' en selecteer je een paar vertexen. Vervolgens sleep je ze wat naar rechts, links, boven of onderen: 8. Als je per ongeluk je schermpje beweegt zodat er bovenin ''User'' staat moet je rechts klikken op het woordje User en kies je views en daarna Top: 9. Herhaal stap 7 nu keer op keer tot je ongeveer dit krijgt: 10. Nu klik je op het direhoekje naast de drie rode puntjes: 11. Nu ga je weer naar het Top schermpje en selecteer je al de ''lijntjes'' aan de buitenkant van je plane door CTRL in te houden en ze een voor een te selecteren: 12. Nu houd je de Shift knop in en sleep je de randen naar beneden tot ze ongeveer zo ver zijn: 13. Nu kun je in het ''Perspective'' schermpje nog wat heuveltjes maken door de vertexen in het midden van je plane naar boven te slepen: 14. Nu het eiland gemoddelt is kunnen we textures gaan toevoegen! Voor een groot assortiment aan textures kun je het beste naar CGTextures.com gaan. 15. Als je een goede texture voor je eiland hebt gevonden ga je naar het ''modify tabblad'': 16. Nu druk je op ''Modifier list'' en zoek je naar ''Displace'': 17. Vervolgens klik je op ''None'' onder het woordje ''Bitmap'' en selecteer je, je gedownloade texture: 18. Als je, je texture hebt geopend ''sleep'' je, je texture naam naar je model: 19. De texture zit er niet goed op, klik op ''Modifiers'' bovenin, dan ''UV Coordinates'' en dan ''UVW Map'': (UVW Mappen is een kleine tool om je texture goed op je model te zetten!) 20. Nu is je eilandje klaar, zo ziet de mijne eruit: Tips: - Je kunt natuurlijk ook variëren met Editable poly en je eigen kunstwerken creëren! - Je bent natuurlijk niet gebonden aan de tutorial, probeer wat eigen waardes in te vullen zoals bij stap 2! Bedankt voor het lezen van mijn tweede tutorial! Reacties zijn van harte welkom, stuur een PB voor een Gmax tutorial request! Grtz RD Bewerkt: 31 januari 2009 door Revolution-Designer Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Remi-X Geplaatst: 30 januari 2009 Rapport Share Geplaatst: 30 januari 2009 Ik maak zelf niet echt veel gebruik van 3DSMAX of GMAX, maar ik moet toch zeggen dat dit er goed en duidelijk uit ziet! Volgens mij zou ik zelf nog aan mijn gebrek met ervaring aan die 2 progjes dit makkelijk kunnen doen. Alles is duidelijk beschreven, en veel duidelijke plaatjes. Alhoewel ik het zelf bij de Sketchup SandBox tools houd vind ik dit dus alsnog een mooie tutorial. Goed gedaan! Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Revolution-Designer Geplaatst: 30 januari 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst: 30 januari 2009 (bewerkt) Bedankt Remi-X, ik wil graag laten weten dat ik nog steeds tutorial requests accepteer. Ik vindt het gewoon erg leuk om tutorials te maken. Als er meer belangstelling is voor Gmax, wil ik graag meer tutorials maken! Iemand nog een reactie, kritiek of tips? Grtz RD Bewerkt: 30 januari 2009 door Revolution-Designer Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Exoit Geplaatst: 30 januari 2009 Rapport Share Geplaatst: 30 januari 2009 Wow ik vind dit gewoon een super tut! heel duidelijk en helemaal niet moeilijk! zelfs een oen als ik zou dat kunnen maken met deze duidelijke tut! Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
NickyHendriks Geplaatst: 30 januari 2009 Rapport Share Geplaatst: 30 januari 2009 Ik ga het meteen uitproberen Ik wil namelijk best leren modellen voor SA. Beetje laat maar beter dan nooit Kan je altijd nog ergens anders voor gebruiken Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
NickyHendriks Geplaatst: 31 januari 2009 Rapport Share Geplaatst: 31 januari 2009 Ik heb het geprobeerd en dit is eruit gekomen: Hoe kan ik die lijntjes weghalen van Gmax? Zitten een beetje in de weg namelijk Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Revolution-Designer Geplaatst: 31 januari 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst: 31 januari 2009 Ik heb het geprobeerd en dit is eruit gekomen:*Plaatje* Hoe kan ik die lijntjes weghalen van Gmax? Zitten een beetje in de weg namelijk Welke lijntjes bedoel je? Als je de lijntjes van de 3 overige perspectieven bedoelt, deze kun je niet weghalen. Grtz RD Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
NickyHendriks Geplaatst: 31 januari 2009 Rapport Share Geplaatst: 31 januari 2009 Ik heb het geprobeerd en dit is eruit gekomen:*Plaatje* Hoe kan ik die lijntjes weghalen van Gmax? Zitten een beetje in de weg namelijk Welke lijntjes bedoel je? Als je de lijntjes van de 3 overige perspectieven bedoelt, deze kun je niet weghalen. Grtz RD Nou ik bedoelde die vierkantjes op de bodem. Deze vind ik namelijk een beetje irritant. Is er ook een manier om een render te maken van een model in Gmax? Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Beagle Geplaatst: 31 januari 2009 Rapport Share Geplaatst: 31 januari 2009 (bewerkt) Welke lijntjes bedoel je?Als je de lijntjes van de 3 overige perspectieven bedoelt, deze kun je niet weghalen. Grtz RD Correctie: Als je op G van Grid drukt, switch je tussen lijntjes/geen lijntjes Is er ook een manier om een render te maken van een model in Gmax? Niet standaard, maar wel met aparte plugins/programma's. Probeer >deze< eens Bewerkt: 31 januari 2009 door Beagle Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
danny18 Geplaatst: 31 januari 2009 Rapport Share Geplaatst: 31 januari 2009 Mooie tweede tut net zo goed uitgelegd als de vorige. Wow ik vind dit gewoon een super tut! heel duidelijk en helemaal niet moeilijk! zelfs een oen als ik zou dat kunnen maken met deze duidelijke tut! je hebt gelijk deze tut is zo uitgelegd dat een oen het nog kan. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Revolution-Designer Geplaatst: 31 januari 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst: 31 januari 2009 (bewerkt) Bedankt Danny18, ik ben blij dat je mijn tutorials gemakkelijk kunt volgen. Heb je misschien een screen van je outcome? Je kunt door op dit knopje te drukken, je beeld vergroten en vervolgens een printscreen van je model maken: Grtz RD Bewerkt: 31 januari 2009 door Revolution-Designer Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
danny18 Geplaatst: 31 januari 2009 Rapport Share Geplaatst: 31 januari 2009 (bewerkt) Bedankt Danny18, ik ben blij dat je mijn tutorials gemakkelijk kunt volgen. Heb je misschien een screen van je outcome? Je kunt door op dit knopje te drukken, je beeld vergroten en vervolgens een printscreen van je model maken: hmm dat moet ik nog effe uitteste Edit: hier is ie dan alleen ik krijg mijn textuur er niet op Edit: Het is al gelukt ik heb nu mijn textuur erop trouwens handige link voor texturen Bewerkt: 31 januari 2009 door danny18 Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Revolution-Designer Geplaatst: 1 februari 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst: 1 februari 2009 (bewerkt) De outcome ziet er mooi uit voor een beginner! Ik heb nog een kleine tip voor je: Na stap 12 kun je ook weer op die rode puntjes klikken en de zijkanten wat ''uitschuiven''. Zodat je een beetje stranden kunt vormen. Je kan dit dan als resultaat krijgen: Grtz RD Bewerkt: 1 februari 2009 door Revolution-Designer Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
S-te-Fan Geplaatst: 1 februari 2009 Rapport Share Geplaatst: 1 februari 2009 Je kan beter soft selection gebruiken voor eilanden/heuvels. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
danny18 Geplaatst: 3 februari 2009 Rapport Share Geplaatst: 3 februari 2009 Eh effe een vraagje waar zit die soft selection dan waar moet je die aan klikke? Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.