Jump to content

[Tut] Simpel gebouw in Gmax maken


Revolution-Designer

Recommended Posts

Hallo allemaal,

In deze tutorial wil ik graag een paar functies van Gmax uitleggen door middel van het modelleren van een gebouwtje. :)

Benodigdheden:

- Gmax

Stappen:

1. Start Gmax

2. Maak nu een box door op deze knop te drukken:

screen1dx2.jpg

3. Sleep nu een stukje over het beeld van het gedeelte ''perspective''

4. Als je een vlak hebt laat je de muisknop los en beweeg je de muis naar boven zodat je dit krijgt:

screen2ph7.jpg

5. Maak nu nog een box aan die iets langer is dan de box, om het beeld te draaien moet je de Alt-knop inhouden en het muis-balletje inhouden en de muis bewegen.

6. Je moet ongeveer dit krijgen:

screen3dw9.jpg

7. Nu klik je op deze knop bovenin de werkbalk:

screen4uz4.jpg

(Met deze knop kun je een model verplaatsen)

8. Nu klik je op het blauwe pijltje dat bij je box verschijnt en beweeg de muis een stukje naar boven om het model op te tillen:

screen5ak4.jpg

9. Nu klik je op deze knop boven in je werkbalk:

screen6ke7.jpg

(Met deze knop kun je, je model draaien)

10. Draai nu de box door op het groene pijltje te klikken, onderin zie je dit:

screen7tu7.jpg

11. Draai nu de box door op het groene pijltje te klikken, houd de linkermuisknop in en beweeg de muis een beetje naar rechts, onderin moet bij Y: -41,0 staan:

screen8fq5.jpg

12. Sleep nu je model op de ''begin box'' door de rode en blauwe pijl te gebruiken:

screen9pm8.jpg

13: Nu selecteer je de ''begin box'' en je selecteert ''compound objects'' in dit lijstje:

screen10tj2.jpg

14: Nu klik je op ''Boolean'' en op ''Pick Operand B'':

screen11gs6.jpg

(Boolean en Pick Operand B is een hele handige tool om vorm aan te brengen in je models)

15: Nu klik je op de andere box en is dit het resultaat:

screen12un7.jpg

16: Je kunt nu zelf nog wat boxen maken en met behulp van Boolean en Pick Operand B vormen aan te brengen aan je box, dit is mijn resultaat:

screen14ok2.jpg

screen15jd6.jpg

Tips:

- Je kunt ook andere models maken zoals een cylinder, dit zorgt voor wat afwisseling in je creaties:

screen13zy9.jpg

- Je kunt ook andere vormen maken dan de standaard in een tutorial, je kunt dus de tweede box van deze tutorial op andere plaatsen zetten!

Bedankt voor het lezen van deze tutorial!

Als jullie de tutorial leerzaam vonden maak ik er meer, zoals hoe je textures aan kan brengen en hoe je een render kan maken in Gmax!

Grtz RD :cya:

Bewerkt: door Revolution-Designer
Link to comment
Delen op andere websites

Wow deze tut ziet er echt super duidelijk uit! ik vind de tut niet moeilijk te begrijpen en je het goed aangegeven met behulp van tekst en plaatjes hoe en wat je moet doen.

Wat mijn betreft een plaatsje waard in de Master Tutorial List!

Link to comment
Delen op andere websites

Ik weet niet veel van modellen, maar ik heb gehoord dat boolean nogal wat bugs oplevert in GTA?

Er word gezegd dat boolean je model soms buggy maakt, maar in principe werkt het goed. In sommige gevallen, en complexere booleans kan het wel fout gaan (ongewenst resultaat). Maar hoe Revo het hier gebruikt, zou het vrij goed moeten zijn. Om nog even na te kijken of het goed gegaan is, moet je op F5 drukken. Dan kan je de poly's zien, en kan je controleren of het goed gegaan is :) Goede tut Revo :)

Link to comment
Delen op andere websites

Ik weet niet veel van modellen, maar ik heb gehoord dat boolean nogal wat bugs oplevert in GTA?

Er word gezegd dat boolean je model soms buggy maakt, maar in principe werkt het goed. In sommige gevallen, en complexere booleans kan het wel fout gaan (ongewenst resultaat). Maar hoe Revo het hier gebruikt, zou het vrij goed moeten zijn. Om nog even na te kijken of het goed gegaan is, moet je op F5 drukken. Dan kan je de poly's zien, en kan je controleren of het goed gegaan is :) Goede tut Revo :)

Bedankt voor je reactie Beagle.

Maar deze tut is niet alleen bedoeld voor GTA, je kunt het ook gebruiken om de basissen van Gmax een beetje onder de knie te krijgen.

Even op een rijtje:

- Camera gebruiken

- Models verplaatsen en draaien

- De boolean tool

Het is nogal weinig, maar wel leerzaam voor de beginnende Gmax gebruiker. :Y

Grtz RD :cya:

Ps. Ik heb deze tutorial gemaakt omdat er geen een tutorial is waarin het modellen a.d.h.v Gmax wordt uitgelegd.

Misschien kun je dan net zo goed 3dsmax tutorials gaan volgen maar toch vind ik dat Gmax wat meer tutorials verdient! :Y

Bewerkt: door Revolution-Designer
Link to comment
Delen op andere websites

Mooi gedaan Zamg0d1, zeker voor de eerste keer! :tu:

Ben je van plan verder te modellen met Gmax?

Grtz RD :cya:

Ik ga je tut over dat eilandje ook volgen en ga dan dnek ik een modje maken. Alleen over het ingame krijgen moet iemand mij toch nog ff mee helpen. Ik ga denk ik dan het eilandje (tut) gebruiken en er dan een paar van ditsoort huisjes eropzetten :7

Link to comment
Delen op andere websites

Mooi gedaan Zamg0d1, zeker voor de eerste keer! :tu:

Ben je van plan verder te modellen met Gmax?

Grtz RD :cya:

Ik ga je tut over dat eilandje ook volgen en ga dan dnek ik een modje maken. Alleen over het ingame krijgen moet iemand mij toch nog ff mee helpen. Ik ga denk ik dan het eilandje (tut) gebruiken en er dan een paar van ditsoort huisjes eropzetten :7

Hier is een tutorial die uitlegt hoe je een model in-game zet aan de hand van Gmax: >>>Tutorial<<<

Grtz RD :cya:

Link to comment
Delen op andere websites

Nice tut misschien een beetje een laat maarja.

Ik heb gmax vandaagpas gedownload maar ik snap dankzij deze tut er nu al veel van bedankt echt een goede tut :tu:

Ik ga die van het eilandje make ook nog even bekijken.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 maanden later...

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...