Jump to content

[SA|MAP] Een model in San Andreas zetten


Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Hallo, ik weet dat er hier wel een paar topics over zijn, maar dit is (vindt ik zelf dan) de makkelijkste, en handigste manier om een object in San Andreas te zetten.

Wat hebben we nodig?

-MapEDitor

-3dstudio max, of Gmax (met kam's dff scripts)

-GTA San Andreas

-TXD Workshop

-IMG Tool

Tip: Als je niet weet wat een woord betekend, kijk dan in het Register beneden

Voorbereiding

Voordat we aan de slag kunnen met ingame zetten, moeten we eerst een DFF, TXD en COLL maken.

We beginnen met de DFF.

Een DFF maken is vrijwel het makkelijkste wat er is, maar toch zijn er mensen die dat fout doen.

Een DFF is je model zelf.

Belangrijk: Kam's GTA Scripts moeten geinstalleerd zijn

Opmerking: Afbeeldingen kunnen afwijken, omdat ik GMAX gebruikt heb ipv. 3dsmax (3dsmax doet het niet goed bij mij) maar het werkt hetzelfde.

Klik op je object, en voer eerst de naam van het object hierin.

20774272fk2.png

Nu kan het zo zijn, dat je MOVE-PIJLTJES niet precies op je object staan. (Als je dit probleem niet hebt, kun je deze stap overslaan) Deze moeten dus wel op je object staan, ga hiervoor naar het MODEFIER PANEL. Klik op 1, en dan op 2 En MOVE nu je pijltjes naar het midden van je object toe.

35067256lr9.png

Klik nogmaals op AFFECT PIVOT ONLY.

Voer nu in de velden A, B en C het getal: 0 in. Dit moet zo, omdat dit anders bugs kan opleveren.

63660579le7.png

Controleer ook je draaihoeken. Klik met je rechter-muisknop op je model, en dan op ROTATE, en controleer of daar ook alle velden op 0 staan.

Klik op het Hamertje, en klik vervolgens op DFF IO. Zorg dat alle vakjes geel gekleurd zijn, en vink SKIP COLL aan. Klik nu op Export DFF. Geef je DFF nu dezelfde naam als je het in de velden hebt gegeven.

De Coll

We gaan nu de COLL maken. Veel mensen hebben hier problemen mee, maar het is eigenlijk niet zo moeilijk. Doe weer hetzelfde als je bij de DFF deed. Klik nu op COLLISION IO, en geef dan een klik in veld A, en daarna een klik op je object, en vervolgens nogmaals een klik op Knop A. In veld 1 vul je de naam van je DFF in. (Wat dezelfde naam moet zijn als in veld B)

Klik nu op export, en geef de coll dezelfde naam als je DFF.

68506690qr1.png

Nu gaan we de TXD maken (Een bestand waarin de textures die je gebruikt hebt, opgeslagen hebt) Open de TXD Workshop.

Klik op FILE, en dan op NEW. Kies voor 32BMP (32Bitmaps)

Bij mij staat TXD Workshop op Vice City, verander dit naar San Andreas. Klik op IMPORT.

63682373iy8.png

En zoek je textuur op. Nu moet je je textuur de juiste naam geven. Geef een dubbelklik op A:

34844483li0.png

Typ in het bovenste veld de naam van de textuur die je gebruikt heb (Let op: Je mag de textuur geen andere naam geven) Als je textuur naam bijvoorbeeld "wallbluetinge128.bmp" is, moet je dit ook in het bovenste veld invullen (.bmp mag je weglaten) Het onderste veld hoef je niet in te vullen. Klik nu op OK

Klik nu op IMAGE en dan op COMPRESS ALL IMAGES. (Dit is noodzakelijk) Klik nu op FILE, en SAVE AS..

92127811nx1.png

Hint: Indien je niet precies weet welke textuurs je nou gebruikt hebt, kun je klikken op FILE, en dan op DFF CHECK.

Je COLL, TXD en DFF zijn nu gemaakt, en deze zijn klaar om ingame gezet te worden.

Het echte werk

Nu gaan we bezig met het 'echte' werk. We gaan de bestanden ingame zetten. Voor het ingame zetten hebben we twee programma's nodig. De IMG-TOOL, en uiteraard MED. Verder hebben we kladblok ook nodig.

We beginnen met de IDE. In de IDE staan de txd, dff en de coll. Deze voegen we zometeen toe aan je GTA3.IMG. Kopieer LAe.IDE, en LAe.IPL (Deze kun je vinden in DATA, MAPS, LA) En plak ze in DATA, MAPS.

Open de Lae.IDE met kladblok. Je ziet vervolgens dit:

objs
5390, laeskateparkLA, glenpark7_lae, 150, 0
5391, laeroad01, laeroads2s, 150, 1
5392, laestripmall1, eastshops1_lae, 100, 128
5393, laeshop1, eastshops1_lae, 100, 128
5394, xstpdnam_LAE, railtracklae, 130, 128
5395, laecomptonbrij3, laeroads, 150, 2097280
5396, laeRailBrijBlok, laeroads, 100, 128
5397, laeclubBlock1, barrio1_lae, 100, 0
5398, laetraintunn02, railtracklae, 80, 0
5399, laetraintunn01, railtracklae, 100, 128
5400, laeskatetube1, glenpark7_lae, 140, 128
5401, laegarages1nw, jeffers4_lae, 80, 128
5402, laehospground1, hospital_lae, 150, 128
5403, laehospital1, hospital_lae, 150, 128
5404, laestormdrain01, stormdra1_lae, 150, 0
5405, laeBlakWesTran2, laealpha, 130, 2097284
5406, laecrackmotel4, jeffers5a_lae, 100, 128
5407, laelasruff201, glenpark1x_lae, 150, 0
5408, laeexaminerbuild1, tempstuff_lae, 150, 0
5409, laepetrol1a, barrio1_lae, 100, 128
5410, laecumpstreet, glenpark1x_lae, 110, 128
5411, laeroadsblk, idlewood6_detail, 150, 0
5412, laelasjmscubit, glenpark1x_lae, 150, 0
5413, laecrackmotel1, motel_lae, 120, 0
5414, laeJeffers02, jeffers5a_lae, 100, 128
5415, laeskateparkTrans, glenpark7_lae, 150, 128
5416, laeganghous205, gang2hous1_lae, 80, 128
5417, laenwblk2, idlewood6_tr, 150, 132
5418, lae711block01, idlewood3_lae, 120, 0
5419, laestormdrain02, stormdra1_lae, 150, 0
5420, laestormdrain03, stormdra1_lae, 150, 0
5421, laesmokeshse, laesmokecnthus, 100, 128
5422, laespraydoor1, idlewood6_lae, 80, 2176
5423, laeJeffers03, jeffers4_lae, 150, 0
5424, laeJeffers04, jeffers4_lae, 150, 0
5425, laeJeffers05, jeffers4_lae, 150, 128
5426, laeJeffers06, jeffers4_lae, 150, 128
5427, laeJeffers09, jeffers4_lae, 150, 128
5428, laeJeffers10, jeffers4_lae, 150, 128
5429, xwhattfk_LAE, jeffers4_lae, 100, 128
5430, laeIdlewood11, idlewood3_lae, 150, 0
5431, laeroad02, laeroads2s, 150, 1
5432, laeroad03, laeroads2s, 150, 1
5433, laeroad04, laeroads2s, 150, 1
5434, laeroad05, laeroads2s, 150, 1
5435, laeroad06, laeroads2s, 150, 1
5436, fukxroad07, laeroads2s, 150, 1
5437, laeroad08, laeroads2s, 150, 1
5438, laeroad09, laeroads2s, 150, 1
5439, laeroad10, laeroads, 150, 1
5440, laeroad11, laeroads2s, 150, 1
5441, laeroad12, laeroads2s, 150, 1
5442, laeroad13, laeroads2s, 130, 1
5443, laeGlenPark02, glenpark1_lae, 140, 128
5444, laeChicano02, chicano10_lae, 130, 128
5445, laeChicano01, chicano10_lae, 130, 128
5446, laeChicano03, chicano10_lae, 150, 128
5447, laeChicano04, chicano10_lae, 100, 128
5448, laeChicano05, chicano10_lae, 100, 128
5449, laeChicanoTr1, chicanotr1_lae, 150, 2097284
5450, laeChicano06, chicano10_lae, 100, 128
5451, laeChicano07, chicano10_lae, 90, 128
5452, laeChicano09, chicano10_lae, 150, 128
5453, laeChicano10, chicano10_lae, 130, 128
5454, laeLODds03, lod2lae1, 1500, 0
5455, laeLODds04, lod2lae1, 1500, 0
5456, laeroad14, laeroads2s, 150, 1
5457, laeGlenPark01, glenpark1_lae, 150, 128
5458, laeMacPark01, macpark1tr_lae, 140, 0
5459, laeJeffers01, glenpark1_lae, 150, 0
5460, laeLODPark01, lod2lae1, 1500, 0
5461, laeGlenPark05, glenpark6d_lae, 150, 0
5462, laeGlenPark04, glenpark6_lae, 150, 128
5463, laebuildsit01, glenpark6_lae, 130, 128
5464, laeGlenPark04Tr, laealpha, 150, 2097284
5466, laeLODldsit01, lod2lae1, 1500, 0
5467, laehospitalTr, hospital_lae, 150, 132
5468, laeLODfers02, lod2lae1, 1500, 0
5469, laeRoads11Tr, roadstr_lae, 150, 2097284
5470, laeRoads10Tr, roadstr_lae, 150, 2097284
5471, laeIdlewood01, glenpark1x_lae, 150, 0
5472, frecrsbrid_LAE, laeroads2s, 185, 1
5473, laeidlebrijTr, jeffers4_lae, 170, 2097284
5474, laeIdlewood02, idlewood46_lae, 150, 0
5475, laeIdleProj02, idlewood46_lae, 150, 128
5476, laeIdleProj01, idlewood46_lae, 130, 128
5477, laerailtrack1, railtracklae, 150, 0
5478, laerailtrack2, railtracklae, 150, 0
5479, laerailtrack3, railtracklae, 150, 0
5480, laerailtrack4, railtracklae, 150, 0
5481, laebridge, laeroads2s, 150, 1
5482, laeroad16, laeroads2s, 150, 1
5483, laeroad17, laeroads2s, 150, 1
5484, laeroad18, laeroads2s, 150, 1
5485, laeroad20, laeroads2s, 150, 1
5486, laeroad21, laeroads2s, 150, 1
5487, laeroad22, laeroads2s, 140, 1
5488, laeroad23, laeroads2s, 150, 1
5489, laeroad24, barrio1_lae, 100, 1
5490, laeroad25, laeroads2s, 150, 1
5491, laeroad26, laeroads2s, 150, 1
5492, laeroad27, laeroads2s, 150, 1
5493, laeroad28, laeroads2s, 130, 1
5494, laeroad29, laeroads2s, 150, 1
5495, laeroad30, laeroads2s, 150, 1
5496, laeroad31, laeroads2s, 150, 1
5497, laeroad32, laeroads2s, 150, 1
5498, laeroad33, laeroads2s, 150, 1
5499, laeroad34, laeroads2s, 150, 1
5500, laeroad35, laeroads2s, 150, 1
5501, laeroad36, laeroads2s, 150, 1
5502, laeroad37, laeroads2s, 150, 1
5503, laeroad38, laeroads2s, 150, 1
5504, laeroad39, laeroads2s, 170, 1
5505, laeroad40, laeroads2s, 150, 1
5506, laeroad41, laeroads2s, 150, 1
5507, laeroad42, laeroads2s, 130, 1
5508, laeroad43, laeroads2s, 150, 1
5509, laeroad44, laeroads2s, 150, 1
5510, laeroad45, laeroads2s, 150, 1
5511, laeroad46, laeroads, 150, 1
5512, laeroad47, laeroads, 150, 1
5513, laerail6, railtracklae, 150, 0
5514, LODlaeIdlewood01, lod2lae1, 1500, 0
5515, LODlaeIdlewood02, lod2lae1, 1500, 0
5516, LODIdleProj02, lod2lae1, 1500, 0
5517, LODIdleProj01, lod2lae1, 1500, 0
5518, Idlewood05_LAe, glenpark1x_lae, 150, 0
5519, Idlewood04_LAe, glenpark1x_lae, 120, 0
5520, BDupsHouse_LAe, bdupshouse_lae, 80, 128
5521, Idlewofuk06_LAe, idlewood6_lae, 140, 128
5522, Idlewood06Tr_LAe, idlewood6_detail, 150, 132
5523, LODroadsblk01, lod2lae1, 1500, 0
5524, LODnwblkB02, lod2lae1, 1500, 0
5525, LODnwblk03, lod2lae1, 1500, 0
5526, LODewood06_LAe01, lod2lae1, 1500, 0
5527, LODsprayshop01, lod2lae1, 1500, 0
5528, laeroadct43, laeroads2s, 150, 1
5529, LODroadf48, lod2lae1, 1500, 0
5530, LOD711block02, lod2lae1, 1500, 0
5531, LODIdlewood12, lod2lae1, 1500, 0
5532, laesprayshop, paynspray_lae, 100, 128
5533, LODroadB48, lod2lae1, 1500, 0
5534, LODroadC48, lod2lae1, 1500, 0
5535, LODpetrol1a01, lod2lae1, 1500, 0
5536, LODclubBlock02, lod2lae1, 1500, 0
5537, lodroadml148, lod2lae1, 1500, 0
5538, LODroadbnj, lod2lae1, 400, 0
5539, LODroadsjm2, lod2lae1, 1500, 0
5540, LODroadct44, lod2lae1, 1500, 0
5541, lodlaeroad37, lod2lae1, 1500, 0
5542, LODlaeroad36, lod2lae1, 1500, 0
5543, LODzroad12, lod2lae1, 1500, 0
5544, LODexaminerbuild02, lod2lae1, 1500, 0
5545, LODlasjmscubit, lod2lae1, 1500, 0
5546, LODroadt42, lod2lae1, 1500, 0
5547, LODlasruff201, lod2lae1, 1500, 0
5548, LODroad39t, lod2lae1, 1500, 0
5549, LODewood05_LAe, lod2lae1, 1500, 0
5550, LODroadfg44, lod2lae1, 1500, 0
5551, LODcumpstreet, lod2lae1, 1500, 0
5552, LODrofad45, lod2lae1, 1500, 0
5553, LODroghad01, lod2lae1, 1500, 0
5554, LODewood04_LAe01, lod2lae1, 1500, 0
5555, LODstormdrain02, lod2lae1, 1500, 0
5556, LODstormdrain01, lod2lae1, 1500, 0
5557, LODxroad46, lod2lae1, 1500, 0
5558, LODxrail6, lod2lae1, 1500, 0
5559, LODroad47, lod2lae1, 1500, 0
5560, LODxroad10, lod2lae1, 1500, 0
5561, LODxrailtrack4, lod2lae1, 1500, 0
5562, LODxrailtrack3, lod2lae1, 1500, 0
5563, LODxroad11, lod2lae1, 1500, 0
5564, LODxcrsbrid_LAE, lod2lae1, 1500, 0
5565, laectru_LAE, laealpha, 130, 2097284
5566, LODxrailtrack2, lod2lae1, 1500, 0
5567, LODxrailbrij1, lod2lae1, 1500, 0
5568, LODxcomptonbrij3, lod2lae1, 1500, 0
5569, LODxroad09, lod2lae1, 1500, 0
5570, LODxJeffers11, lod2lae1, 1500, 0
5571, LODxoad33, lod2lae1, 1500, 0
5572, LODxroad35, lod2lae1, 1500, 0
5573, LODxroad32, lod2lae1, 1500, 0
5574, LODxroad31, lod2lae1, 1500, 0
5575, LODxskateparkLA, lod2lae1, 1500, 0
5576, LODxroad07, lod2lae1, 1500, 0
5577, LODxroad30, lod2lae1, 1500, 0
5578, LODxhospground1, lod2lae1, 1500, 0
5579, LODxhospital1, lod2lae1, 1500, 0
5580, LODxroad08, lod2lae1, 1500, 0
5581, LODxJeffers09, lod2lae1, 1500, 0
5582, LODxgarages1nw, lod2lae1, 1500, 0
5583, LODxroad29, lod2lae1, 1500, 0
5584, LODxJeffers06, lod2lae1, 1500, 0
5585, LODxJeffers05, lod2lae1, 1500, 0
5586, LODxroad27, lod2lae1, 1500, 0
5587, LODxroad25, lod2lae1, 1500, 0
5588, LODxrailtrack1, lod2lae1, 1500, 0
5589, LODfukxroad06, lod2lae1, 1500, 0
5590, LODxroad28, lod2lae1, 1500, 0
5591, LODxroad26, lod2lae1, 1500, 0
5592, LODxJeffers03, lod2lae1, 1500, 0
5593, LODxJeffers04, lod2lae1, 1500, 0
5594, LODxroad17, lod2lae1, 1500, 0
5595, LODxroad16, lod2lae1, 1500, 0
5596, LODxroad34, lod2lae1, 1500, 0
5597, LODxGlenPark06, lod2lae1, 1500, 0
5598, LODxGlenPark04, lod2lae1, 1500, 0
5599, LODxsroad05, lod2lae1, 1500, 0
5600, LODsxroad23, lod2lae1, 1500, 0
5601, LODsxroad20, lod2lae1, 1500, 0
5602, LODsxroad22, lod2lae1, 1500, 0
5603, LODsxroad02, lod2lae1, 1500, 0
5604, LODsxroad21, lod2lae1, 1500, 0
5605, LODxsGlenPark01, lod2lae1, 1500, 0
5606, LODxsGlenPark02, lod2lae1, 1500, 0
5607, LODxsstripmall1, lod2lae1, 1500, 0
5608, LODxsshop1, lod2lae1, 1500, 0
5609, LODxsroad03, lod2lae1, 1500, 0
5610, LODxsJeffers01, lod2lae1, 1500, 0
5611, LODxscrackmotel4, lod2lae1, 1500, 0
5612, LODxscrackmotel1, lod2lae1, 1500, 0
5613, LODxsChicano11, lod2lae1, 1500, 0
5614, LODxsChicano08, lod2lae1, 1500, 0
5615, LODxsChicano10, lod2lae1, 1500, 0
5616, LODxsChicano09, lod2lae1, 1500, 0
5617, LODxsChicano01, lod2lae1, 1500, 0
5618, LODxsChicano02, lod2lae1, 1500, 0
5619, LODxsChicano03, lod2lae1, 1500, 0
5620, LODxsChicano07, lod2lae1, 1500, 0
5621, LODxsChicano06, lod2lae1, 1500, 0
5622, LODxsChicano05, lod2lae1, 1500, 0
5623, LODxsChicano04, lod2lae1, 1500, 0
5624, laeHillsctst03, chicano10_lae, 100, 0
5625, LODxsHillsctst03, lod2lae1, 1500, 0
5626, laecompmedhos518, jeffers4_lae, 100, 0
5627, lasbrid1SJM_LAe, railtracklae, 100, 128
5628, laenwblkB1, idlewood6_lae, 100, 128
5629, LAEalpha6, laealpha, 200, 2097284
5630, blockalphalae, blockalpha, 100, 2097284
5631, apartmntalpha, apartmentalpha, 150, 2097284
5632, motelalpha, motelalpha, 180, 2097284
5633, LAEalpha1, laealpha, 170, 2097284
5634, LAEalpha2, laealpha, 200, 2097284
5635, LAEalpha3, laealpha, 130, 2097284
5636, LAEalpha4, laealpha, 200, 2097284
5637, LAEalpha5, laealpha, 180, 2097284
5638, LAEalpha7, laealpha, 200, 2097284
5639, LAEdirtapha, laealpha, 200, 0
5640, laemacpark02, macpark1tr_lae, 150, 0
5641, LAEalpha5b, laealpha, 180, 2097284
5642, laeChicano11, chicano10_lae, 120, 128
5643, laeChicano08, chicano10_lae, 130, 128
5644, laebuildsit01a, glenpark6_lae, 130, 2097284
5645, LODlaestormdrain03, lod2lae1, 1500, 0
5646, LODlaetraintunn01, lod2lae1, 1500, 0
5647, LODlaetraintunn02, lod2lae1, 1500, 0
5648, LODlaeroad48, lod2lae1, 1500, 0
5649, LODlaeJeffers10, lod2lae1, 1500, 0
5650, laeroad03b, laeroads2s, 150, 1
5651, LODxsroad03b, lod2lae1, 1500, 0
5652, stormdraindrt1_LAe, stormdra1_lae, 130, 132
5653, LODlaeRailBrijBlok, lod2lae1, 1500, 0
5654, laeJeffers06alphas, laealpha, 140, 2097284
5655, laeChicano01b, chicano10_lae, 130, 128
5656, laeChicano01c, chicano10_lae, 130, 128
5657, LODlaeChicano01b, lod2lae1, 1500, 0
5658, LODlaeChicano01c, lod2lae1, 1500, 0
5659, LODbrid1SJM_LAe, lod2lae1, 1500, 0
5660, laeskateP_alphas, glenpark7_lae, 80, 4
5663, graffiti01_lae, glenpark7_lae, 100, 4
5664, laeLODpmedhos519, lod2lae1, 1500, 0
5666, laeLODPark02, lod2lae1, 1500, 0
5667, LODlaeroad04, lod2lae1, 1500, 0
5668, laebridgeb, laeroads2s, 140, 1
5669, LODlaebridgeb, lod2lae1, 1500, 0
5670, LODsmokeshse, lod2lae1, 1500, 0
5671, LODpsHouse_LAe, lod2lae1, 1500, 0
5672, LODganghous206, lod2lae1, 1500, 0
5673, LODxrailtrack2b, lod2lae1, 1500, 0
5674, laerailtrack2b, railtracklae, 150, 0
5675, LODlaeroad18, lod2lae1, 1500, 0
5676, Motel2laealphas, idlewood3_lae, 80, 132
5677, laeJeffersalpha, macpark1tr_lae, 140, 2097284
5678, Lae_smokecutscene, laesmokecuts, 70, 2097152
5679, laetraintunn03, railtracklae, 200, 0
5680, LODlaetraintunn03, lod2lae1, 1500, 128
5681, carwashalphas_lae, barrio1_lae, 130, 2097284
5682, laeJeffers10alphas, laealpha, 150, 2097284
end
tobj
5465, laeGlenPark05Nt, glenpark6d_lae, 90, 128, 22, 7
5661, LTSlaehospital1, nightlts_lae, 300, 140, 20, 6
5662, LTSlaeChicano02, nightlts_lae, 350, 140, 20, 6
5665, LTSlaeGlenPark04, nightlts_lae, 300, 140, 20, 6
end
path
end
2dfx
end
anim
end
txdp
end

Haal alle regels weg, waar een ID-Nummer voor staat, maar laat de eerste regel staan: Als je alles goed hebt gedaan, moet je dit over houden:

objs

5390, laeskateparkLA, glenpark7_lae, 150, 0

end

tobj

end

path

end

2dfx

end

anim

end

txdp

end

Hint: Als je niet kunt zien welke de IDE is, moet je naar BEELD, en dan DETAILS gaan.

5390, laeskateparkLA, glenpark7_lae, 150, 0

Even voor vertaling van de regel.

5390: Dit is het ID nummer. Elk object heeft zo zijn eigen nummer. Als je ongecleande sa (dat je de gewone san andreas-stad) nog hebt, dan ben je verplicht om ID-nummer boven de 18000 te nemen.

laeskateparkLA: Dit is de naam van je DFF, en de COLL.

glenpark7_lae: Dit is je TXD.

150 Dit is de Draw Distance. (Oftewel van hoeveel meter je je object kunt zien). Deze mag je maximaal op 300 zetten, en het wordt je ook aangeraden om het op z'n maximum te zetten. 300 dus.

0: Dit moet je wijzigen naar 128.

Mijn regel ziet er nu zo uit:

18001, Anish04, Anish, 300, 128

Opmerking: Dit heb je waarschijnlijk niet in de afbeeldingen gezien, maar mijn DFF, en COLL heten Anish04, en mijn txd heet: Anish.

Hetzelfde doe je ook met de IPL. Open de (zoujuist gekopieerde) IPL met kladblok, en haal daar ALLE regels weg waar een ID nummer voor staat. Ook tussen 'enex', en auzo, grege etc.. Als je alles goed doet moet je dit overhouden:

# IPL generated from Max file LAe.max
inst
3563, LODpmedhos2_LAe, 0, 2063.13, -1731.78, 15.2734, 0, 0, 0.707107, 0.707107, -1
end
cull
end
path
end
grge
end
end
pick
end
jump
end
tcyc
end
auzo
end
mult
end

Waneer je deze regel handmatig wilt aanpassen, moet je even kijken naar de betekenis van de regel:

3563, LODpmedhos2_LAe, 0, 2063.13, -1731.78, 15.2734, 0, 0, 0.707107, 0.707107, -1

3563 is in dit geval het ID nummer. Deze geef je hetzelfde getal als in de IDE (18001 dus)

LODpmedhos2_LAe is de modelnaam. Deze geef je dezelfde naam als in de IPL

0 = Geen idee

2063.13, -1731.78, 15.2734 Zijn de coordinaten. Let op: Waneer je uit een coordinaten programma, de coordinaten uit het spel plukt, moet je de comma wijzigen in een punt!

0, 0.707107, 0.707107 Zijn de draaihoeken

-1 = Geen flauw idee

De mensen die het handmatig aanpassen moeten het stuk gta3.img, en gta.dat nog eventjes volgen. Daarna zijn ze klaar met de tutorial! (dat stuk met MED kun je overslaan) Waneer je besluit om dit stuk met de hand te doen, en je daar wat problemen mee hebt, dan gaat Wazuup hier mee door. klik hier

Waneer je nog een beginner bent, en je dit wat hierboven staat te moeilijk vind, dan moet je ALLES verwijderen in de IPL. We gaan dan nu verder met MED. Dit moet je dus overhouden:

inst
end
cull
end
path
end
grge
end
end
pick
end
jump
end
tcyc
end
auzo
end
mult
end

Voor diegene die echt beginners zijn, moeten de hele tutorial (inclusief het stuk MED) nog eventjes volgen!

gta3.img

Nu gaan we de COLL, TXD, en DFF toevoegen aan de GTA3.img. Open de IMG-TOOL. Kies voor FILE, en dan OPEN, en zoek je gta3.img op (Deze bevindt zich in GTA San Andreas, Models)

Je ziet nu een hele lijst met COLLS, TXD, DFF, .DATS, en nogmeer dingen staan. Wij gaan de TXD, COLL, en DFF toevoegen. Kies voor COMMANDS, en dan op ADD, en dan voeg je de 3 bestanden toe.

Opmerking: Voeg ze niet alledrie tegelijk toe, door ze alle drie te selecteren. IMG Tool, voegt dan alleen de eerste toe.

Kies nu voor COMMANDS, en dan REBUILD ARCHIVE. Nu laat je hem een tijdje rebuilden (Soort van Vernieuwen)

GTA.DAT

De GTA.DAT is een een bestand, dat alle IPL's, en IDE's verzamelt. Open de GTA.DAT, met KLADBLOK.

(Rechter muisknop > Openen met...> Openen met Kladblok)

Kopieer de laatste regel

IDE DATA\MAPS\interior\stadint.IDE

En plak hem onder de laatste regel.

Dit is de verwijzing naar je IDE.

We passen hem aan, zodat ie de juiste IDE vindt, die we nodig hebben.

IDE DATA\MAPS\Naamloos.IDE

Mijn IDE, bevindt zich in DATA, MAPS, en hij heet NAAMLOOS.IDE, dus deze regel klopt!

(Ik heb interior, gedeleted)

Met de IPL doen we hetzelfde. We hebben nog geen IPL gemaakt (Dit doen we zo), maar je kunt hem alvast toevoegen. Zoek deze regel op:

IPL DATA\MAPS\country\countryW.IPL
En plak hem onder dezelfde regel. Ook deze moeten we aanpassen. De IPL bevindt zich in DATA, MAPS (Maar niet in de map country, dus deze halen we weg) en hij heet Naamloos.IPL, in plaats van countryW.IPL Als je alles goed hebt gedaan, moet je zo'n regel krijgen:
IPL DATA\MAPS\Naamloos.IPL

Opmerking: Als je San Andreas gecleand is, staat hoogstwaarschijnlijk vrijwel overal een # voor. Dit wil zeggen dat de regel dan opslot zit (wat de mapcleaner gedaan heeft). Haal in dit geval de # weg bij de gekopieerde regel.

De IPL

Nu gaan we bestanden aan de IPL toevoegen. Deze kun je handmatig maken, maar dat gaan we niet doen. We doen dit met MED. Open MED, en klik op ADD, en zoek je San Andreas installatie op. Klik daarna op OK.

34520511dx3.png

Med heeft de IPL herkend!

Klik op NEW.

Nu zie je zo'n vester: 34373777nm5.png

MED heeft je IDE ook gevonden. Klik daar op. Med ziet je object ook staan. Klik daarop, en klik op OK. Nu verplaats je je model naar de gewenste plek, en je kiest voor FILE, en dan SAVE.

Opmerking:: Afbeeldingen kunnen eenigzins afwijken, omdat mijn San Andreas gecleand was.

We starten San Andreas nu op.

59278790db7.png

Indien er fouten instaan, hoor ik het graag.

Register

MED - Een Mapeditor (Map bewerker)

IMG Tool - Een tool dat vaak gebruikt wordt om in IMG-bestanden te kijken.

Kam's GTA Scripts - Een script dat het mogelijk maakt om DFF, en COLLS (etc.) Te exporteren, importeren.

3dstudio-/gmax. - Een 3d-modelleerprogramma.

TXD Workshop - Een tool om TXD's te maken (Bestanden waarin tetxuurs worden opgeslagen)

DFF - Het model zelf.

Coll - Tastbaarheid van je model

IDE - Een bestand waar je DFF, TXD, en Coll worden opgeslagen.

IPL - Een bestand waarin de posities van je model worden opgeslagen.

GTA.DAT - Een bestand waarin de IPL's, en IDE's worden opgeslagen.

GTA3.IMG - Een bestand waar je DFF, TXD, en COLL worden opgeslagen.

X, Y, Z coordinaten - De coordinaten, waarin de object zich bevindt.

Modefier Panel - Een berwerkings 'Paneel', waarin er fucnties zijn om je model te bewerken.

Rebuilden - Soort van Vernieuwen

Compressen - Verkleinen van plaatjes (Noodzakelijk)

Rotate - Draaien

Move - Voortbewegen

ID-Nummer - Een Uniek-nummer dat elk object heeft (Waar gta het ID van een object herkend)

Draw Distance - Uitzicht.

Cleanen - letterlijk 'schoonmaken'. Het verwijderen van de Stad: San Andreas

Bewerkt: door Apple-Mac
  • Reacties 53
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Apple-Mac

    13

  • Mavamaarten

    7

  • Beagle

    5

  • Revolution-Designer

    4

Geplaatst:

Mensen die maar net beginnen en hun eerste blokkendoos in 3dsMax maken, weten bij god niet wat "Kam's Scripts" zijn. Misschien handig als je hier even wat uitleg over geeft, en een eventuele download link..

Wel mooie tutorial, iets meer uitleg en tekst zou 'm nog beter maken.

:bier:

Succes, Grtz Puma.

Geplaatst:

ik heb een schermresolutie van 1290*1024 en ik zie het forum idd niet zo uitgerekt, maar mensen met een schermresolutie van 800*600 weten niet wat ze meemaken bij het openen van deze pagina :puh:.

Verklein de plaatjes een klein beetje A.u.b, maximale groote is 640 * 480, maar tegenwoordig woord niet moeilijk gedaan over 800*600.

Iniedergeval fijn dat je hier een duidelijke tut over hebt gemaakt, die oude was echt een oude versie ondertussen.

  • 2 weken later...
Geplaatst:
uum een vraag wat is ::gecleand ::??:???????::?:

Ik zie nergens gecleand staan maar gecleand betekend dat er iets leeg is gehaald.

Geplaatst: (bewerkt)

Ik heb een probleem. Elke keer als ik bij mijn object in de buurt kom crasht het spel. Waarom??

Bewerkt: door Chakotay02
Geplaatst:

uum een vraag wat is ::gecleand ::??:???????::?:

Ik zie nergens gecleand staan maar gecleand betekend dat er iets leeg is gehaald.

eeeeey dank staat onder aan

  • 4 maanden later...
  • 1 maand later...
Geplaatst:
Mensen die maar net beginnen en hun eerste blokkendoos in 3dsMax maken, weten bij god niet wat "Kam's Scripts" zijn. Misschien handig als je hier even wat uitleg over geeft, en een eventuele download link..

Wel mooie tutorial, iets meer uitleg en tekst zou 'm nog beter maken.

:bier:

Succes, Grtz Puma.

Kan Iemand een link geven waar ik de benodigde 3dsMax met Kam's Scripts kan downloaden en inderedaad ik ben een beginner.....

Geplaatst: (bewerkt)
Kan Iemand een link geven waar ik de benodigde 3dsMax met Kam's Scripts kan downloaden en inderedaad ik ben een beginner.....

Via google kost het echt geen moeite hoor, maar goed: hier heb je ze.

Oh,, enneh, Apple-Mac, zou je die ene (van LAe.ipl of ide ofzo) grote [ quote ] tag trouwens aub willen veranderen in een [ codebox] ? Het is zo'n lang stuk extra scrollen :puh:

Bewerkt: door K.O.
  • 2 maanden later...
Geplaatst:

BUMP sorry... Ik heb net een model gemaakt, (.dff, .col, .txt en .ide zijn al klaar) maar hoe komt die .ipl eruit te zien? Bij mij werkt map editor niet (al minstens 8 keer geprobeerd), en dus wil ik het handmatig doen. Ik heb de regel al klaar (met ID, naam, coördinaten, draaidinges en flag), maar nu de context nog... en waar moet ik de .IDE en de .IPL zetten (welke map)?

Geplaatst:
BUMP sorry... Ik heb net een model gemaakt, (.dff, .col, .txt en .ide zijn al klaar) maar hoe komt die .ipl eruit te zien? Bij mij werkt map editor niet (al minstens 8 keer geprobeerd), en dus wil ik het handmatig doen. Ik heb de regel al klaar (met ID, naam, coördinaten, draaidinges en flag), maar nu de context nog... en waar moet ik de .IDE en de .IPL zetten (welke map)?

Volgens mij kan je daarvoor de tutorial van Wauzie gebruiken (klik!). Na eerst wat met het model gedaan te hebben, gaat hij verder met het IDE/IPL maken (stap 4). Mocht je je nog willen verdiepen in een IDE/IPL, dan kan je ook zijn FAQ lezen (klik!), alhoewel het hiervoor waarschijnlijk niet van toepassing is. Ook kwam ik nog een videotutorial hierover van Wazuup tegen (klik!). Succes! :)

Geplaatst:

In die eerste twee staat in ieder geval niet veel over de context, ik heb echt exacte regels nodig. Ik ga nu even de video tut kijken.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...