Jump to content

SCM-Scripten FAQ


Dutchy3010

Recommended Posts

SCM Scripting FAQ



Frequently Asked Questions

Algemeen

Ik wil leren scm-scripten, wat moet ik doen?

Allereerst moet je begrijpen dat je niet binnen 24 uur kunt scripten, je moet er veel tijd en energie in steken. Er zijn een aantal tutorials die je kunt helpen coden, zie daarvoor de Master Tutorial list. Wat ik je aanraad, is deze tutorial (bij gebrek aan een beter woord), waarbij je stap voor stap wegwijs wordt in het SCM scripten. Van daaruit staan allerlei links naar andere tutorials.

Ik wil mijn eigen missies maken, hoe kan ik dat doen?

Je eigen missies maken kan, naast het helemaal leren scripten, ook met een mod (voor SA). Dus mocht je niet veel tijd erin willen steken, dan kan je altijd nog Design Your Own Mission gebruiken. Mocht je wel je eigen missie willen scripten, dan is misschien deze tutorial iets voor jou!

Wie wil er wat voor mij scripten?

Je kunt dit posten in dit topic. Maar heb geen hoge verwachtingen, want 9 van de 10 keer (of zelfs meer!) wordt je idee niet gebruikt. De reden is simpel: het kost veel tijd om een mod te scripten. Als je echt iets graag wil helpen, adviseer ik je om zelf te leren scripten. Veel meer kans dat je dan op een gegeven moment jouw mod ingame hebt.

Wat is CLEO?

CLEO bevat een aantal toevoegingen aan het SCM'en:

  • Custom scripts: hiermee hoeft een speler geen nieuwe game te starten.
  • Nieuwe opcodes
  • Plugins

Meer over CLEO

Zie hier een kleine "tutorial" over de verschillen tussen SCM scripten en CLEO scripten. Je kunt hier een CLEO tutorial vinden, maar die is wel Engelstalig.

Ik wil 2 .scm mods gebruiken op hetzelfde tijdstip!

Waarschijnlijk is dit niet makkelijk om te doen. Je kunt ze wel gescheiden gebruiken, met behulp van MPACKs. Meer dan één CLEO-script is wel mogelijk, maar alleen als ze elkaar niet tegenwerken (een conflict hebben).

Welke software heb ik nodig om de main.scm te editen?

De twee meestgebruikte programma's: SannyBuilder en Mission Builder.

Kan ik SCM-scripting gebruiken voor GTA IV modding?

Nee, helaas.

SannyBuilder errors

Ik krijg een error in SannyBuilder: not enough actual parameters!

Er zijn te weinig parameters in deze opcode. Kijk naar een voorbeeld van de opcode, zodat je het kunt vergelijken. Controleer ook of er wel of geen komma's moeten zijn, want dat is een veelgemaakte fout. Bijvoorbeeld:

0100:   actor $PLAYER_ACTOR in_sphere 1793.068, -1904.254, 12.3989 radius 4.0 4.0 4.0 sphere 1 in_car

Dit s fout, omdat er geen komma's moeten zijn.

Compiler error: "Label 'loop' redeclared."

Dit betekent dat je met een jump naar een label gaat, die je twee keer hebt gebruikt in de code.

Compiler error: "Incorrect number of conditions, 9 max".

Waarschijnlijk heb je dan een lus waarin er maar 1 conditie zit, maar je "if or" gebruikt. Bijvoorbeeld:

:MODEL_LOAD
if or
8248: not model #NRG500 available
else_jump @MODEL_LOAD

Ik heb een andere error, wat moet ik doen?

Gebruik "SannyBuilder Explanations", klik op "help" wanneer je een error krijgt.

Animatie

Ingame errors

Het spel slaat vast, ik kan helemaal niets doen met mijn PC!

Dit is een erg vaak voorkomende bug: je bent ergens in je code een wait vergeten. In elke lus MOET een wait. Ik adviseer je om GTA SA te spelen in een window, want dan kan je hem stoppen met CTRL-ALT-DELETE.

Een andere oplossing is om een programma te draaien: http://tjbp.net/upload/GTA_SA_Killer.zip. Wanneer je dan op F7 drukt, wordt gta_sa.exe afgesloten.

Help! Mijn spel crasht!

Helaas is hier geen duidelijk antwoord op te geven. Allereerst moet je weten waar het crasht. Wanneer de game start? Wanneer een conditie waar is? Op deze manier kan je een groot deel van de code uitsluiten, dus wordt het eenvoudiger om een fout te vinden. Daarna moet je kijken welke opcodes misschien de crash veroorzaken. Wanneer die opcode weggelaten kan worden, moet je // ervoor zetten, en opnieuw testen. Als het spel nog steeds crasht, dan is het een andere fout. Wanneer die dat niet doet, weet je precies waar de fout zit. Dan moet je uitzoeken wat er fout is aan de opcode. Je kunt ook een CLEO script gebruiken (SCMLOG.cleo), standaard afgeleverd bij CLEO, die noteert welke opcode als laatste geweest is. Dan weet je precies bij welke opcode de game crashte!

Wanneer je het probleem niet vind, dan kan je het posten in dit forum:

1. Maak een topic titel die naar je probleem verwijst.

2. Beschrijf wat de fout is.

3. Post je code, en markeer wat in de code de fout veroorzaakt. Anders zijn mensen minder snel bereid om je te helpen, want het is veels te veel werk om heel de code te bekijken!

4. Voeg de scmlog toe aan je post.

5. Geef alle mogelijke info over je script/probleem.

Er gebeurt niets ingame!

Dit is echt te weinig informatie. Dit kan gebeuren als je vergeet te compilen (kan de beste overkomen!), maar kan ook gebeuren omdat de code blijft steken in een lus vanwege een fout.

Scripten

Ik kan een opcode niet vinden...

Gebruik de opcode search tool (Tools > Ide tools > Opcode search of druk op CTRL+ALT+2), of typ een woord/opcode in SannyBuilder en druk (herhaaldelijk) op F1.

Wat is het verschil tussen Player_Char en player_Actor?

$PLAYER_CHAR: gebruikt voor opcodes die je alleen kan gebruiken voor de player (zoals: 0109: player $PLAYER_CHAR money += 1000000).

$PLAYER_ACTOR: gebruikt voor opcodes die je kunt gebruiken voor alle actors (zoals: 00A1: put_actor $PLAYER_ACTOR at 345.5621 306.2212 998.4484)

Is er een verschil in scripten van VC en SA?

Ja, in SA zijn veel dingen toegevoegd, zoals external scripts, een aantal opcodes en constructies.

Waar kan ik een object ID vinden??

Je kunt Mapviewer of MapEditor gebruiken. Als je de model naam weet, kan je het ID verkrijgen door CTRL+ALT+H te gebruiken in SannyBuilder. Daarnaast kan je kijken naar deze site

Waar kan ik de model-namen van voetgangers, wapens en voertuigen vinden?

Voor voetgangers kan je de Ped Editor gebruiken. Voor plaatjes van alle peds kan je hier kijken.

Voor Vice City actors, kan je hier kijken.

Voor wapens kan je in de help-files van SannyBuilder kijken (SCM Documentation > GTA SA > Weapon Numbers).

Voertuig-namen kan je vinden in vehicles.ide in de data map (Program Files\Rockstar Games\GTA San Andreas\Data). Ook kan je deze site bekijken. Tot slot kan je deze tool gebruiken.

Hoe kan ik een ingame coordinaten verkrijgen?

Door deze tool te gebruiken, of de coords tool in Sanny Builder.

CLEO

Game crasht wanneer ik gta_sa.exe open

Dit kan eraan liggen dat je EXE niet compatibel is met CLEO. Download de volgende EXE:

http://public.sannybuilder.com/gtasa_exe_idb/compact.rar

Het wachtwoord is CVehicle.

Game crasht wanneer het scherm bij de laadbalk is.

Eén van je scripts werkt niet. Probeer elk script dat je recentelijk toegevoegd heb te verwijderen. Wanneer dat niet werkt, verwijder dan alle scripts en probeer opnieuw. Wanneer het nog steeds crasht, ligt dat niet aan de scripts. Waarschijnlijk heb je andere gemodde bestanden die de crash veroorzaakt. Wanneer hij niet crasht, probeer dan weer één voor één de scripts toe te voegen, zodat je weet welk script fout is.

Game crasht wanneer ik op een toets druk!

Het script dat je toegevoegd hebt veroorzaakt de crash. Er is iets fout met het script, wanneer je op de toets drukt. Overweeg om het tegen de maker te zeggen.

Game crasht wanneer ik in een bepaald gebied komt

Er kunnen 2 redenen voor de crash zijn. Ten eerste kan het een fout zijn in een script, daarnaast kan het ook een conflict zijn tussen twee scripts. Verwijder alles behalve 1 script, en kijk of het nog crasht. Wanneer dat niet het geval is, is er een conflict. Wanneer dit wel het geval is, moet je contact opnemen met de maker van de mod.

Verbeteringen en toevoegingen zijn gewenst!.

Deze FAQ had ik eerst in het Engels geschreven (

klik). Met dank aan PatrickW, Seemann, James227uk en ZAZ.

Link to comment
Delen op andere websites

Mooie FAQ Patrick, Dutchy, Seemann en ZAZ! Weinig op aan te merken :) Alleen misschien dat je het programma'tje erbij kan zetten waarmee je animatie's kan bekijken. Charanimviewer heette dat geloof ik. Het kan ook met 3DS Max, maar is toch iets onhandiger.

KUTGW :)

Link to comment
Delen op andere websites

Hele mooie FAQ Jet! :tu: Volgens mij toch wel aardig compleet en alles staat goed beschreven. Alleen eh, deze regel ben je vergeten te vertalen: "I'm getting an error in SannyBuilder: not enough actual parameters!". De foutmelding zelf is dan wel in het Engels, maar het "I'm getting an error in SannyBuilder" kan wel even vertaald worden toch? Maar goed, dat is mierenneukerij...

Link to comment
Delen op andere websites

Mooie maar vooral handige tutorial. Vooral de titels aangeven met een rood kleurtje is erg duidelijk. Alleen wel vaag dat je een heel stuk aan Sannybuilder error's besteed, maar verder helemaal niks aan MissionBuilder. Het mag dan veel minder gebruikt worden, maar het is wel zo handig als je daarboven aangeeft dat je ook MB kan gebruiken om te scripten. Als je geen error's voor MB weet, weet ik er nog wel een paar.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...