Jump to content

The Pirate Bay/piraterij


Mania-92

Recommended Posts

  • Reacties 198
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Mania-92

    27

  • MegaPilot

    25

  • FerryN

    15

  • Jowx

    14

Top Posters In This Topic

Het gaat er niet om wat de grootste kosten zijn. We gebruiken het woord stelen niet omdat dat een andere betekenis heeft.
Als je een film in de winkel koopt, betaal je maar voor een klein deel aan materiële dingen als een hoesje en een schijfje. Met de rest van de prijs koop je het recht om die film te mogen kijken. Dat immateriële recht valt ook op internet te halen. Stel dat je nu die film niet koopt maar uit de winkel steelt, dan steel je zowel het materiële als het immateriële. Volgens jouw bewering kun je dat immateriële niet stelen, dus blijkbaar steel je dan alleen het hoesje en het schijfje ter waarde van een paar euro? Over de rest moeten ze maar niet klagen, want die film kunnen ze toch gewoon nog een keer drukken?
Van Dale:

ste·len stal, h gestolen iets dat ve ander is wegnemen om het voor zichzelf te houden

Heb ik iets weggenomen bij downloaden? Nee,dus dan is dat niet stelen.

Koenen zegt: onrechtmatig wegnemen, onwettig toeëigenen

Blijkbaar is er geen éénduidige definitie van stelen. Maar wat downloaden in feite is, is het jezelf toeëigenen van iets waar je geen recht op hebt. Dat is toch diefstal? Nogmaals, als je stelen vervelend vindt en je je vingers daar niet aan wil branden puur door het anders te noemen, moet je dat natuurlijk doen. Als je zelf maar door hebt dat het onrechtvaardig en dus verwerpelijk is.

Tsja dat claimt de industrie zelf, maar ik heb er een hard hoofd in. Volgens andere studies worden de meeste cd's namelijk gekocht door "downloaders". Ik ben er in ieder geval wel vrij zeker van dat de schade niet zo groot is als geclaimd.

Daarnaast wordt er bij die onderzoeken vanuit iedereen die een film download deze anders gekocht zou hebben, dat is niet waar natuurlijk.

Je hebt een punt als je zegt dat niet iedere download misgelopen geld is. Maar je maakt mij ook niet wijs dat mensen die nu heel veel films downloaden anders helemaal nooit een film zouden hebben gekocht. Er is dus wel degelijk schade. En als onderzoeken hebben uitgewezen dat de verkopen van muziek en films sterk zijn gedaald, dan kun je het verband tussen dat en toenemende downloads niet ontkennen. Het is namelijk niet zo dat we plotseling allemaal gewoon minder muziek zijn gaan luisteren of iets dergelijks, of dat men ineens veel minder vaak films kijkt dan vroeger.
Ach, meid.. niet huilen. Dit riepen ze 7 jaar geleden ook al, maar ze roepen ook dat er een meteoriet de aarde vernietigd en steeds blijft het maar uit. De film en muziek industrie heeft bakken met geld, wit, maar ook zeker zwart. Het is niet zo braaf als het lijkt. En of de kwaliteit achteruit gaat? Laat me niet lachen. Adelle (bijvoorbeeld) gaat echt niet slechter zingen omdat ze minder krijgt hoor, ze gaan juist beter zingen; ze moet zichzelf bewijzen. ;)
Ga nou niet met onzin lopen strooien. De achteruitgang van de muziek- en filmindustrie en de ondergang van de wereld met elkaar vergelijken is absoluut ridicuul en toont je een gebrek aan relativeringsvermogen. Je hoeft bij het eerste geen Nostradamus te zijn om te zien dat het staat te gebeuren, daarvoor hoef je slechts de huidige, waarneembare trent te volgen.

De industrie heeft vast geld (of dat wit of zwart is dondert niet, bovendien vind ik het een flinke beschuldiging om zomaar te zeggen dat ze zwart geld hebben zonder dat te onderbouwen), maar dat raakt wel op als er te weinig cd's en dvd's verkocht worden. Daarnaast doet dat niets af aan het feit dat kleinere artiesten wel degelijk moeite hebben het hoofd boven water te houden. 'De industrie' mag dan geld hebben (wie is dat eigenlijk, die industrie, en wie beheert al dat geld dan?), de kleine artiesten hebben dat niet.

Verder had ik het in m'n laatste puntjeover kwalitatief slechte low-budgetfilms, niet over muziek. Maar ook voor artiesten geldt natuurlijk dat minder geld negatief werkt: hoe leuk ze het ook vinden en hoe hard ze hun best ook doen, op den duur willen ook muzikanten graag eten en als ze dat niet kunnen verdienen met hun muziek, stoppen ze er mee.

Als de film, muziek en game industrie hun producten wat goedkoper maken, dan is er geen probleem. Ik koop af en toe ook cd's en dvd's. Dan moet er echter wel kwaliteit te zien zijn. GTAIV kon véél goedkoper, dan nog halen ze makkelijk hun kosten eruit. :Y
Ja dat zou een leuke zijn. Laten we de producenten er maar de schuld geven dat er zo veel gedownload wordt, dat kan toch onmogelijk de schuld zijn van de mensen die downloaden zelf? Zo hypocriet.

Nogmaals, de regels zijn heel duidelijk in onze maatschappij: als je iets niet kunt betalen, dan koop je datgene niet en dan steel je datgene ook niet. Zoek dan maar een hobby die je wel kunt betalen.

Link to comment
Delen op andere websites

Koenen zegt: onrechtmatig wegnemen, onwettig toeëigenen

Blijkbaar is er geen éénduidige definitie van stelen. Maar wat downloaden in feite is, is het jezelf toeëigenen van iets waar je geen recht op hebt. Dat is toch diefstal? Nogmaals, als je stelen vervelend vindt en je je vingers daar niet aan wil branden puur door het anders te noemen, moet je dat natuurlijk doen. Als je zelf maar door hebt dat het onrechtvaardig en dus verwerpelijk is.

Diefstal is volgens het Nederlandse Wetboek van Strafrecht het wegnemen van "enig goed" dat aan een ander toebehoort, met als het doel dit goed zelf wederrechtelijk (ofwel zonder dat er een rechtvaardigingsgrond aanwezig is) in bezit te nemen (art. 310 Sr).

Volgens wikipedia staat dit in het wetboek. Weer word er gezegd ''wegnemen''. Bij kopiëren neem je niks weg dus is het niet stelen. En ja ik weet het,downloaden mag eigenlijk niet.

Link to comment
Delen op andere websites

Tsja dat claimt de industrie zelf, maar ik heb er een hard hoofd in. Volgens andere studies worden de meeste cd's namelijk gekocht door "downloaders". Ik ben er in ieder geval wel vrij zeker van dat de schade niet zo groot is als geclaimd.

Daarnaast wordt er bij die onderzoeken vanuit iedereen die een film download deze anders gekocht zou hebben, dat is niet waar natuurlijk.

Je hebt een punt als je zegt dat niet iedere download misgelopen geld is. Maar je maakt mij ook niet wijs dat mensen die nu heel veel films downloaden anders helemaal nooit een film zouden hebben gekocht. Er is dus wel degelijk schade. En als onderzoeken hebben uitgewezen dat de verkopen van muziek en films sterk zijn gedaald, dan kun je het verband tussen dat en toenemende downloads niet ontkennen. Het is namelijk niet zo dat we plotseling allemaal gewoon minder muziek zijn gaan luisteren of iets dergelijks, of dat men ineens veel minder vaak films kijkt dan vroeger.

Jij gaat er vanuit dat mensen die downloaden per definitie geen films kopen, maar wat vaak voorkomt is dat mensen films downloaden en de écht goede films nog kopen.

Het is trouwens nogal voorbarig om de schuld van afnemende verkoopcijfers bij het downloaden neer te leggen. Veel mensen vinden 40 euro voor een dvd gewoon veels te duur en kopen het niet meer, vooral in deze tijden van economische recessie. Bijvoorbeeld tv-series die kosten al gauw 50/60 euro per seizoen dus ik download ze gewoon, maar er zullen ook mensen zijn die afzien van kopen en ook niet downloaden.

Link to comment
Delen op andere websites

Ga nou niet met onzin lopen strooien. De achteruitgang van de muziek- en filmindustrie en de ondergang van de wereld met elkaar vergelijken is absoluut ridicuul en toont je een gebrek aan relativeringsvermogen. Je hoeft bij het eerste geen Nostradamus te zijn om te zien dat het staat te gebeuren, daarvoor hoef je slechts de huidige, waarneembare trent te volgen.

De industrie heeft vast geld (of dat wit of zwart is dondert niet, bovendien vind ik het een flinke beschuldiging om zomaar te zeggen dat ze zwart geld hebben zonder dat te onderbouwen), maar dat raakt wel op als er te weinig cd's en dvd's verkocht worden.

Jaja, probeer het maar weer weg te schuiven. De achteruit gang heeft niet áltijd te maken met het downloaden. Er wordt ook altijd zó makkelijk geroepen dat GTA mensen erge dingen laat doen. Waarom zou ik niet twee voorbeelden in dezelfde context mogen gebruiken. Er wordt al een aantal jaar geroepen dat de industrie gaat vallen, ik merk er bar weinig van. Als het op zijn gat gaat is het door de crisis óf door de slechte muziek. :sigaar:

Daarnaast doet dat niets af aan het feit dat kleinere artiesten wel degelijk moeite hebben het hoofd boven water te houden. 'De industrie' mag dan geld hebben (wie is dat eigenlijk, die industrie, en wie beheert al dat geld dan?), de kleine artiesten hebben dat niet.

Verder had ik het in m'n laatste puntje over kwalitatief slechte low-budgetfilms, niet over muziek. Maar ook voor artiesten geldt natuurlijk dat minder geld negatief werkt: hoe leuk ze het ook vinden en hoe hard ze hun best ook doen, op den duur willen ook muzikanten graag eten en als ze dat niet kunnen verdienen met hun muziek, stoppen ze er mee.

Daar ga je toch echt mis. Niet bekende artiesten worden júist bekend doordat de songs gedownload worden. Denk je dat iedereen al die hits koopt; 'We zijn er weer bij en dat is pri-i-ma, viva Hollandia'. Die is bekend geworden dóór het downloaden. Op school hoor je ook beats van onbekende artiesten, voor je het weet heeft iedereen die.

Ook met je tweede alinea ben ik het niet mee eens. Een situatie: Jantje is de baas. Jantje was rijk, maar door een bepaalde reden is hij minder rijk. Jantje heeft twee artiesten; Flip en Flop. Flip en Flop willen allebei groeien in de muziek branch. Jantje heeft echter geld voor één artiest. Zowel Flip als Flop gaan harder werken. De kwaliteit stijgt.

Om deze natuurlijke reactie te zien gebeuren, hoef je geen Nostradamus voor te zijn, daarvoor hoef je slechts mensen kennis te hebben. :clown:

Ja dat zou een leuke zijn. Laten we de producenten er maar de schuld geven dat er zo veel gedownload wordt, dat kan toch onmogelijk de schuld zijn van de mensen die downloaden zelf? Zo hypocriet.

Nogmaals, de regels zijn heel duidelijk in onze maatschappij: als je iets niet kunt betalen, dan koop je datgene niet en dan steel je datgene ook niet. Zoek dan maar een hobby die je wel kunt betalen.

Er zit een verschil tussen het begrip 'oorzaak' en 'oplossing'. De industrie vraagt te veel (oorzaak), gevolg is dat mensen gaan downloaden (wat voorheen/nu nog legaal is zolang je het voor eigen gebruik hebt), oplossing is goedkopere producten, zo gaan meer mensen hun producten kopen. ;)

Een goed voorbeeld is internet. Internet wordt al jaren tam gelegd voor de burgers. Denk je nou echt dat internet zo'n lage capaciteit heeft? We zouden allang met GB's tegelijk kunnen downloaden. Wat doet de internet branch; lekker alles laag houden en de prijzen hoog, dan doen we net alsof het erg kostbaar is. Bull-shit! :cya:

Link to comment
Delen op andere websites

ik vind het erg triest dat hun wel een rechtzaak krijgen en bijv: die van mininova niet
Je bedoelt Limewire, want het schijnt dat die ook niet legaal zijn.

Mininova is ook een torrentsite. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

ik vind het erg triest dat hun wel een rechtzaak krijgen en bijv: die van mininova niet
Je bedoelt Limewire, want het schijnt dat die ook niet legaal zijn.

Mininova is ook een torrentsite. ;)

Ja, maar ik had het over Limewire.

en als dit soort sites verwijderd moeten worden, hoe moeten sommige mensen dan aan oude games of audio komen ?

Link to comment
Delen op andere websites

ik vind het erg triest dat hun wel een rechtzaak krijgen en bijv: die van mininova niet
Je bedoelt Limewire, want het schijnt dat die ook niet legaal zijn.

Mininova is ook een torrentsite. ;)

Ja, maar ik had het over Limewire.

en als dit soort sites verwijderd moeten worden, hoe moeten sommige mensen dan aan oude games of audio komen ?

Tja, dat is hun probleem niet, oude games liggen vaak niet in de schappen meer, maar het is illegaal downloaden van software, of het nog verkrijgbaar is of niet, niet hun zorg, diegene is fout, en dus ook strafbaar.

Wereld is soms oneerlijk.

Link to comment
Delen op andere websites

ik vind het erg triest dat hun wel een rechtzaak krijgen en bijv: die van mininova niet
Je bedoelt Limewire, want het schijnt dat die ook niet legaal zijn.

Limewire is een Open Peer Client. Mininova is een Source waar je torrents kunt halen.

En mensen.... Jullie zeggen nu wel dat downloaden stelen is. Maar dan zit bijna elk lid hier op GTAForum te stelen. Want ze downloaden uit de database. Er zijn verschillende manieren van downloaden....

  • Downloaden: Het van internet halen van bestanden (algemeen)
  • P2P-Downloaden: P2P is meestal gebruikt voor Torrents en Nieuwsgroepen. Het werkt met het principe... Ik upload, jij downloadt mijn upload.
  • Downloaden met toestemming: Dit is gewoon downloaden met toestemming. Zoals hier in de Download Database.

Zo kan ik nog wel meer dingen noemen. Maar het komt erop neer dat downloaden niet illegaal is. Downloaden is een begrip, wat betekent.... Bestand op internet >> PC. Dus dat is totaal niet illegaal. Als je een plaatje op slaat op je PC is het ook al downloaden.

Als je kijkt naar P2P-Downloads met Torrents is het wel al snel illegaal. Want dat moeten mensen zelf uploaden en blijven delen. Dus dat word niet op internet gezet en klaar. Daarmee download je op een andere manier PC >> Internet >> Torrent-Trackker >> PC. Al meteen heel anders.

Dus niet meer zeggen 'Downloaden is stelen'. Want dat is het niet. Zo ook... Stelen is dingen toe-eigenen. Maar meestal word er met downloaden. Nouja P2P-Downloaden (met torrents) vooral weer verspreid. Dus niets toe-eigenen aan. Want je deelt het met anderen.

Het voordeel van downloaden is dus ook.... Ouders kunnen niet zeiken dat k me spulletjes moet delen :engel: Want dat doe ik al met bestanden :puh:

Dit was mijn woord hierover,

Greetz,

Zammy / DragonFly

Link to comment
Delen op andere websites

ik vind het erg triest dat hun wel een rechtzaak krijgen en bijv: die van mininova niet
Je bedoelt Limewire, want het schijnt dat die ook niet legaal zijn.

Limewire is een Open Peer Client. Mininova is een Source waar je torrents kunt halen.

En mensen.... Jullie zeggen nu wel dat downloaden stelen is. Maar dan zit bijna elk lid hier op GTAForum te stelen. Want ze downloaden uit de database. Er zijn verschillende manieren van downloaden....

  • Downloaden: Het van internet halen van bestanden (algemeen)
  • P2P-Downloaden: P2P is meestal gebruikt voor Torrents en Nieuwsgroepen. Het werkt met het principe... Ik upload, jij downloadt mijn upload.
  • Downloaden met toestemming: Dit is gewoon downloaden met toestemming. Zoals hier in de Download Database.

Zo kan ik nog wel meer dingen noemen. Maar het komt erop neer dat downloaden niet illegaal is. Downloaden is een begrip, wat betekent.... Bestand op internet >> PC. Dus dat is totaal niet illegaal. Als je een plaatje op slaat op je PC is het ook al downloaden.

Als je kijkt naar P2P-Downloads met Torrents is het wel al snel illegaal. Want dat moeten mensen zelf uploaden en blijven delen. Dus dat word niet op internet gezet en klaar. Daarmee download je op een andere manier PC >> Internet >> Torrent-Trackker >> PC. Al meteen heel anders.

Dus niet meer zeggen 'Downloaden is stelen'. Want dat is het niet. Zo ook... Stelen is dingen toe-eigenen. Maar meestal word er met downloaden. Nouja P2P-Downloaden (met torrents) vooral weer verspreid. Dus niets toe-eigenen aan. Want je deelt het met anderen.

Het voordeel van downloaden is dus ook.... Ouders kunnen niet zeiken dat k me spulletjes moet delen :engel: Want dat doe ik al met bestanden :puh:

Dit was mijn woord hierover,

Greetz,

Zammy / DragonFly

Daarom zeg ik altijd ILLEGAAL DOWNLOADEN. En als je iets steelt en het vervolgens gaat delen met ander is dat nog wel stelen. Als ik 10 auto's steel en ze vervolgens weggeef ben ik nog wel een crimineel. Dus je theorie klopt niet.

Adios,

Koeky7

Link to comment
Delen op andere websites

Films downloaden is legaal als je het voor eigen gebruik hebt, hou dus alstublieft op met steeds te zeiken over illigaal downloaden als we het over films hebben. :7

Ohja, als uploaden illigaal is, zet dan met je Torrentprogramma waarmee je download je upload op 1 kb/s, dan upload je tot de torrent compleet gedownload is soms maar 14 MB, als je daarover gaat zeiken, dan ben je zoals ze in Nederland zeggen een mierenneuker. ^_^

Maarja, als iedereen dit doet, gaan de torrents supertraag gaan.

Bewerkt: door MegaPilot
Link to comment
Delen op andere websites

Maar waar baseer je dat op dan? Ik geloof er weinig van, 50 miljoen films gedownload wil niet zeggen dat die 50 miljoen films ook verkocht zouden worden.

Nee, maar mensen kopen dan toch een stuk minder dan zeg 10 jaar geleden? Ik baseer dat gewoon op wat ik hoor en lees van het nieuws (een voorbeeld: webwereld.nl/nieuws). Maar dat is toch algemeen bekend, dat illegaal downloaden schadelijk is voor de industrie? Dat ze inkomen mislopen waarin hun weer geld hebben moeten investeren, om het tot een product te maken (film, game, software en dergelijke).

Uploaders van bijvoorbeeld muziek zijn een grote groep trouwe klanten. Op GTAForum zijn er leden die gaan helpen en daar stoppen ze ook niet mee. Zo ook met uploaders op warez-communities.

Als 'steler' zit je dan wel fout, maar daar moeten al die producenten op inspelen. Omdat 'stelen'/downloaden makkelijker en gratis is moeten ze het aantrekkelijker maken om eerlijk te gaan betalen. Anders halen ze zichzelf er onderuit. Als ze niks veranderen en niemand het wilt kopen, dan kunnen ze wel lekker de schuld geven aan de downloaders maar ze moeten beter naar hunzelf kijken.

Nog wat interessante artikelen:

http://tweakers.net/nieuws/58573/valve-vin...es-te-duur.html

http://www.gamer.nl/doc/49631/Piraten-zijn...n-aldus-Valve/1

Aanvulling: In het artikel stond het volgende:

Valve bood zijn eigen shooter Left 4 Dead een weekend lang aan voor 25 dollar, de helft van de normale prijs. De verkoop van het spel steeg met liefst 3000 procent en verkocht zelfs zo goed dat Valve in het bewuste weekend meer aan het spel verdiende dan tijdens de lancering in november. Newell zei bovendien over cijfers te beschikken die aantonen dat de verkoop in winkels in hetzelfde weekend niet terugliep, daarmee de kritiek weerleggend dat online-verkoop nadelig is voor bestaande winkelketens.

Valve is een bedrijf dat de gamers begrijpt, zie hier het resultaat. Ze spelen in op de belangen van de comsumenten. ZOALS HET HOORT. De rest helpt zich om zeep als ze dit voorbeeld niet volgen.

Ohja, als uploaden illigaal is, zet dan met je Torrentprogramma waarmee je download je upload op 1 kb/s, dan upload je tot de torrent compleet gedownload is soms maar 14 MB, als je daarover gaat zeiken, dan ben je zoals ze in Nederland zeggen een mierenneuker. ^_^

Maarja, als iedereen dit doet, gaan de torrents supertraag gaan.

Nog een reden waarom torrents falen. Je bent afhankelijk van anderen en je bent haast verplicht op te uploaden. Het is ook niet SSL encrypted en op volle snelheid. Ik gebruik alleen torrents wanneer ik iets niet kan vinden op RapidShare.

Bewerkt: door Ferre
Link to comment
Delen op andere websites

Maar waar baseer je dat op dan? Ik geloof er weinig van, 50 miljoen films gedownload wil niet zeggen dat die 50 miljoen films ook verkocht zouden worden.

Nee, maar mensen kopen dan toch een stuk minder dan zeg 10 jaar geleden? Ik baseer dat gewoon op wat ik hoor en lees van het nieuws (een voorbeeld: webwereld.nl/nieuws). Maar dat is toch algemeen bekend, dat illegaal downloaden schadelijk is voor de industrie? Dat ze inkomen mislopen waarin hun weer geld hebben moeten investeren, om het tot een product te maken (film, game, software en dergelijke).

Uploaders van bijvoorbeeld muziek zijn een grote groep trouwe klanten. Op GTAForum zijn er leden die gaan helpen en daar stoppen ze ook niet mee. Zo ook met uploaders op warez-communities.

Als 'steler' zit je dan wel fout, maar daar moeten al die producenten op inspelen. Omdat 'stelen'/downloaden makkelijker en gratis is moeten ze het aantrekkelijker maken om eerlijk te gaan betalen. Anders halen ze zichzelf er onderuit. Als ze niks veranderen en niemand het wilt kopen, dan kunnen ze wel lekker de schuld geven aan de downloaders maar ze moeten beter naar hunzelf kijken.

Nog wat interessante artikelen:

http://tweakers.net/nieuws/58573/valve-vin...es-te-duur.html

http://www.gamer.nl/doc/49631/Piraten-zijn...n-aldus-Valve/1

Aanvulling: In het artikel stond het volgende:

Valve bood zijn eigen shooter Left 4 Dead een weekend lang aan voor 25 dollar, de helft van de normale prijs. De verkoop van het spel steeg met liefst 3000 procent en verkocht zelfs zo goed dat Valve in het bewuste weekend meer aan het spel verdiende dan tijdens de lancering in november. Newell zei bovendien over cijfers te beschikken die aantonen dat de verkoop in winkels in hetzelfde weekend niet terugliep, daarmee de kritiek weerleggend dat online-verkoop nadelig is voor bestaande winkelketens.

Valve is een bedrijf dat de gamers begrijpt, zie hier het resultaat. Ze spelen in op de belangen van de comsumenten. ZOALS HET HOORT. De rest helpt zich om zeep als ze dit voorbeeld niet volgen.

Ohja, als uploaden illigaal is, zet dan met je Torrentprogramma waarmee je download je upload op 1 kb/s, dan upload je tot de torrent compleet gedownload is soms maar 14 MB, als je daarover gaat zeiken, dan ben je zoals ze in Nederland zeggen een mierenneuker. ^_^

Maarja, als iedereen dit doet, gaan de torrents supertraag gaan.

Nog een reden waarom torrents falen. Je bent afhankelijk van anderen en je bent haast verplicht op te uploaden. Het is ook niet SSL encrypted en op volle snelheid. Ik gebruik alleen torrents wanneer ik iets niet kan vinden op RapidShare.

Over dat stukje over left4dead. Daar ben ik het helemaal met je eens, er moet iets verandert worden in gameland anders gaat het uiteindelijk er uitzien als muziekland. En dat moet natuurlijk niet.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...