goronguy Geplaatst: 23 april 2009 Rapport Geplaatst: 23 april 2009 (bewerkt) Hee allemaal, Ik ben bezig een wapen te maken voor GTA SA (Dit is mijn eerste echte model mod, eerder retexturede ik vooral) Dit wordt nogal een lang verhaal, omdat ik zo grondig mogelijk hoop te zijn. Om maar te beginnen even de opzet: Ik hou, naast de GTA serie, erg van de Gears of War games. Ik wil dan ook een liefde van me in gta te krijgen: De Lancer Assault Rifle. Ik ben begonnen met een 3d model voor Google Sketcup. Dit model had 2 textures, te heten gears_of en gears_01. Beide textures waren feitelijk dezelfde afbeelding: een zijaanzicht van de Lancer. (Eigenlijk de afbeelding die hierboven staat) Dit 3d model exporteerde ik vervolgens naar de .3ds extensie, en ik importeerde het 3d model in gmax. Daar gebruikte ik de gta scriptjes en deze tutorial [sA|MAP] Een model in San Andreas zetten. Ik stuitte wel op het probleem dat de meeste tutorials om gebouwen gingen, en niet over wapens, maar ja. Overigens: Volgens een dff view programmaatje heet mijn model "Mesh01". Ik exporteerde m4.dff uit gta3.img, en importeerde deze in gmax, zodat ik mijn lancer op de juiste grootte kon krijgen. Nadat ik dit had gedaan exporteerde ik de Lancer als .dff, zonder .col, want ik had geen collision file nodig. Als texture gebruikte ik texture builder (normaal gesproken gebruik ik txd workshop maar die gaf een error), en ik importeerde de eerder genoemde gears_of en gears_01. Deze sloeg ik onder dezelfde naam op in het .txd bestand. Ik voegde een zelfgemaakt icoontje toe in het .txd bestand, m4icon, die eigenlijk een aangepast icoontje was uit gta sa zelf. Ik sloeg alles op. Ik gebruikte txd workshop om de boel te comprimeren, wat nodig was volgens bovengenoemde tutorial. Zo ging de .txd van 4 mb naar 500 kb. Vervolgens verving ik m4.dff en m4.txd door mijn eigen zooitje, en rebuilde het archive (gta3.img). Ik start GTA op... Het laden duurde lang... En ik had een onzichtbaar wapen: de muzzle flash was er wel, maar geen icoontje/zichtbaar wapen. Waar ligt het probleem? Ik weet dat het nogal een verhaal is, maar voor diegene die me kunnen helpen... Een vraag die ik sowieso heb: Hoe kan gta sa het wapentexture herkennen? Moet ik hier zelf nog wat aan doen? MIJN DFF:m4 dff MIJN TXD: m4 txd Bewerkt: 23 april 2009 door goronguy Reageren
.Senne Geplaatst: 23 april 2009 Rapport Geplaatst: 23 april 2009 Gewoon een vraag omdat ik dit zelf ook heb voorgehad: heb je 't wapen wel gescaled naar san andreas formaat? Dat formaat is erg klein, en als je niet scaled kan je wapen in SA zo gigantisch groot zijn dat je 't niet eens ziet. Reageren
goronguy Geplaatst: 23 april 2009 Auteur Rapport Geplaatst: 23 april 2009 Gewoon een vraag omdat ik dit zelf ook heb voorgehad: heb je 't wapen wel gescaled naar san andreas formaat? Dat formaat is erg klein, en als je niet scaled kan je wapen in SA zo gigantisch groot zijn dat je 't niet eens ziet. Om mezelf te quoten: Ik exporteerde m4.dff uit gta3.img, en importeerde deze in gmax, zodat ik mijn lancer op de juiste grootte kon krijgen. Ik heb de bestaande m4 uit gta gehaald en in gmax gezet, en ben toen de lancer (die inderdaad gigantisch was) gaan verkleinen tot het juiste formaat. Reageren
HA5H Geplaatst: 23 april 2009 Rapport Geplaatst: 23 april 2009 Gewoon een vraag omdat ik dit zelf ook heb voorgehad: heb je 't wapen wel gescaled naar san andreas formaat? Dat formaat is erg klein, en als je niet scaled kan je wapen in SA zo gigantisch groot zijn dat je 't niet eens ziet. Om mezelf te quoten: Ik exporteerde m4.dff uit gta3.img, en importeerde deze in gmax, zodat ik mijn lancer op de juiste grootte kon krijgen. Ik heb de bestaande m4 uit gta gehaald en in gmax gezet, en ben toen de lancer (die inderdaad gigantisch was) gaan verkleinen tot het juiste formaat. Met resultaat? Reageren
goronguy Geplaatst: 23 april 2009 Auteur Rapport Geplaatst: 23 april 2009 Gewoon een vraag omdat ik dit zelf ook heb voorgehad: heb je 't wapen wel gescaled naar san andreas formaat? Dat formaat is erg klein, en als je niet scaled kan je wapen in SA zo gigantisch groot zijn dat je 't niet eens ziet. Om mezelf te quoten: Ik exporteerde m4.dff uit gta3.img, en importeerde deze in gmax, zodat ik mijn lancer op de juiste grootte kon krijgen. Ik heb de bestaande m4 uit gta gehaald en in gmax gezet, en ben toen de lancer (die inderdaad gigantisch was) gaan verkleinen tot het juiste formaat. Met resultaat? ...met als resultaat dat ik een onzichtbaar wapen heb, zoals in mijn eerste post. Mijn probleem is vooral dat ik niet weet hoe SA een wapen behandeld: Moet er een icoontje in de txd staan? Wat zijn de vereiste van het model? Heb ik ergens een vinkje verkeerd neergezet? Doe ik iets verkeerd qua textures, moet ik echt zelf aangeven wat het wapen op de afbeelding is? Ik heb al vaker gezien dat men een foto als texture gebruikt, hoe doe ik dat zelf? Ik kan wel naar het "Sketchup naar ingame" topic gaan, maar ik vind het leuker om er zelf van te leren. Reageren
Mythbuster Geplaatst: 28 april 2009 Rapport Geplaatst: 28 april 2009 Waarschijnlijk ben je vergeten je txd te compressen(daar worden ze soms onzichtbaar van, maar soms crashen ze..), met TXD Workshop gaat dat zo: Bovenin in de menubalk middelste dinges(file?)>compress all images, mocht dat TXD Workshop laten crashen: Dubbelklik op je plaatje > compress aanvinken, doe dit dus voor alle textures in je txd. Jezus, ik kan echt niet lezen -.- Toch misschien handig als je dat nog een keer doet, je weet maar nooit, misschien is er wel iets fout gegaan.. Over dat icoontje: Moet je even de originele m4.txd openen. Verder kan het ook nog zo zijn, dat omdat je met texture builder je txd hebt gemaakt(weet niet hoe dat werkt, gebruik zelf altijd TXD Workshop), je textures een alpha gebruiken(in TXD Workshop staat dat standaard uit, in texture builder misschien juist aan?), als dat zo is, kan het dus zijn dat je alpha's allemaal zwart zijn... Open dus je txd in TXD Workshop, en kijk of 'alpha is used' aangevinkt staat als je er dubbel op klikt, vink dat dus uit, compress daarna opnieuw... Misschien dat je er wat aan hebt, maar het zal wel niet aangezien je zegt dat je gewoon gecompressed hebt enzo. Succes! Reageren
goronguy Geplaatst: 28 april 2009 Auteur Rapport Geplaatst: 28 april 2009 Waarschijnlijk ben je vergeten je txd te compressen(daar worden ze soms onzichtbaar van, maar soms crashen ze..), met TXD Workshop gaat dat zo: Bovenin in de menubalk middelste dinges(file?)>compress all images, mocht dat TXD Workshop laten crashen: Dubbelklik op je plaatje > compress aanvinken, doe dit dus voor alle textures in je txd. Jezus, ik kan echt niet lezen -.- Toch misschien handig als je dat nog een keer doet, je weet maar nooit, misschien is er wel iets fout gegaan..Over dat icoontje: Moet je even de originele m4.txd openen. Verder kan het ook nog zo zijn, dat omdat je met texture builder je txd hebt gemaakt(weet niet hoe dat werkt, gebruik zelf altijd TXD Workshop), je textures een alpha gebruiken(in TXD Workshop staat dat standaard uit, in texture builder misschien juist aan?), als dat zo is, kan het dus zijn dat je alpha's allemaal zwart zijn... Open dus je txd in TXD Workshop, en kijk of 'alpha is used' aangevinkt staat als je er dubbel op klikt, vink dat dus uit, compress daarna opnieuw... Misschien dat je er wat aan hebt, maar het zal wel niet aangezien je zegt dat je gewoon gecompressed hebt enzo. Succes! Dank je voor je reactie, ik heb Texture builder gebruikt omdat TXD Workshop een error gaf bij het maken van een nieuwe texture. Ik zal nog even naar de alpha kijken. Maar moet ik niet ergens aangeven hoe gta de afbeelding moet "lezen" en dat ie de wapenvorm moet gebruiken, en niet wat anders? Reageren
Mythbuster Geplaatst: 1 mei 2009 Rapport Geplaatst: 1 mei 2009 Voor zo ver ik weet niet, als je wapen onzichtbaar is.. Kan dat denk ik niet komen omdat hij de textures verkeerd leest: dan zou het model volgens mij namelijk wit zijn ingame(als dat zo is dan klopt de naam die je in txdworkshop hebt opgegeven niet met de naam van de texture die je hebt geladen tijdens het maken van je model, dan moet je dubbelklikken op je texture in txd workshop en dan dus bij het bovenste invulhokje de goede naam typen.) Ik kan verder niets bedenken dan dat die alpha's aan staan of dat het compressen niet goed is gegaan ofzo.. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.