ViceAgent Geplaatst: 3 januari 2006 Rapport Geplaatst: 3 januari 2006 (bewerkt) Hoi, deze vraag wordt vaak op dit en op andere fora gesteld. In dit topic zal ik uitleggen hoe dit kan, wat je nodig hebt. BEDENK DAT HET NIET MAKKELIJK IS! 1. Als je van plan bent een game te maken, moet je eerst een aantal dingen bedenken: - Voor een 3D game, heb je veel mensen nodig die meewerken, denk bijvoorbeeld aan 3D Artists, Programmers, eventueel mensen die de game Promoten (Marketing). Ook voor 2D games heb je een heel team nodig, dit kan soms oplopen tot ruim honderd man. - Al deze mensen hebben 'tools' nodig, deze zijn lang niet allemaal gratis! (Jammer genoeg) De meeste zijn ronduit duur! - Je hebt véél tijd nodig. - Je hebt dus ook veel geld nodig, om (eventueel) je team te betalen, dit hoeft natuurlijk niet als het vrijwilligers zijn.. Maar ook om de zogenaamde 'Tools' te betalen. - Bedenk alvast dingen: -- Gaan we voor het geld of wordt de game gratis -- Hoe verdelen we het geld achteraf? -- Als we voor het geld gaan, is dit genoeg om de onkosten te dekken? -- Wat doen we als er plotseling iets mis gaat? (Crash e.d.). Je moet proberen dit allemaal te regelen vóór je begint! Als dit allemaal gelukt is, gaan we verder met stap 2. Voordat je een game kan gaan ontwikkelen, moet je hem plannen en bedenken! De meeste GameDesigners maken een groot document, daarin beschrijven ze uitgebreid de functies van het spel, technische gegevens (First Person of Third Person etc.), de Storyline, de levels worden al deels uitgewerkt, echt alles wat in de game aan bod komt! Dit document kan dus erg groot worden! Zie de bijlage voor een klein voorbeeld. Je hebt wel word nodig om hem te openen.. Als je dit document helemaal af hebt, wat vaak weken, maar soms ook maanden duurt, kun je dit document doorgeven aan anderen en vragen wat beter kan, wat eruit moet, wat er nog bij moet komen e.d. Waat voorzichzelf spreekt is dat je het niet aan Jan-en-Alleman moet geven, alleen aan betrouwbare personen, meestal de uitgever, projectleider. Dus nu je de hele game hebt bedacht en grotendeels (op papier) hebt uitgewerkt gaan we verder naar stap 3. Scripttaal kiezen + Bijbehorende Software We moeten nu dus een scripttaal uitkiezen, het uitkiezen opzich is makkelijk, maar jij en je programmers moeten hem ook kunnen beheersen. Hieronder zet ik een lijstje: - C++ C++ is een populaire scripttaal voor games. Leer C++: C++ Tutorial Engels, maar zeer compleet. C++ Beginselen Nederlands, alleen beginselen. PampierMole Nederlands, zeer compleet. Als je deze tutorials leest zie je de benodigdheden (Compilers bijvoorbeeld) en waar te downloaden. - Visual Basic Deze scripttaal is redelijk makkelijk, je hebt wel een .NET Framework nodig om de applicaties te zien. Download Framework VB Tutorial Engels! VisualBasic Startpagina Ik kon helaas geen goede Nederlandse Tutorial vinden, hier vind je een verzamelpagina. Ook hier zou bij moeten staan welke programma's je nodig hebt. - Delphi Ook hier kun je games in programmeren. Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar ik ga er van uit dat Jarno weet waar hij over praat - Delphi Verzamelpagina Nederlands (delphi.pagina.nl) - Delphi Tutorial Kijk onder het kopje 'Lessen' als je een Engelse pagina krijgt, even op 'Nederlands' klikken. - PHP PHP Is een krachtige webscripttaal, hiermee kun je Text-Based Online games maken, en hele websites, het is zeer handig als je al HTML kan. PHPHulp Goede tutorials en een Script Database, Nederlands PHPFreakz Een uitgebreide Script Library, Nederlands Je hebt hiervoor een goede host nodig of een webserver op je computer. Webserver Host Helaas is Wyger nu down.. Oke, je hebt de scriptta(a)le(n) gekozen, nu de bijbehorende software. Ten eerste (voor C++ en Visual Basic): - Compilers. Ik stel je gerust, deze zijn vaak gratis te downloaden, zoek maar even op google, als je er nog geen had van de bovenstaande tutorials. Ten tweede (Voor zowel 2D als 3D games) - Een goed Artwork programma. Deze zijn vaak erg duur, je kunt het beste een van de onderstaande progjes gebruiken: - Adobe PhotoShop CS2 30-Day Trial of 179,- - Paint Shop Pro X Trial of 79,- US Dollar. Dit voor de textures, logo's, banners... Ten derde (Voor 3D Games) - Een 3D Engine Deze prijzen lopen ontzettend uiteen, er zijn dure (Vaak goede) en gratis (Goed en slecht) engines. Dure zijn bijvoorbeeld de Unreal engines, deze zijn te koop. Een gratis maar (redelijk) goede is Genesis3D - Genesis 3D Genesis3D's Website - Een 3D Studio HIer moet je bijna altijd voor betalen, vaak ook erg duur. - 3D Studio Max Een gratis Trial Version of $3459,- (!). - Z-Modeler (Zanoza Modeler) 2 Gratis Ten Vierde (Voor alles, OPTIONEEL) Een soort Preview, het is 3D, maar niet de game, een ideaal programma hiervoor is - Sketchup Ook hiervoor is een gratis trial beschikbaar, hier kun je maar 480 minuten mee doen.. 8 uur.. Als je hem wilt kopen moet je hier 496 euro voor neertellen.. Je hebt nu de scripttaal, de benodigde programma's, de crew, de tijd, het geld, het idee.. OF je bent dit topic alleen aan het doorlezen.. Stap 4. Je team inlichten. Nu moet je je team (crew) inlichten, waarover gaat de game? Third Person, FIrst Person? Kortom; Alles wat in je GameDoc stond, maar dan vertellen aan je medewerkers (of vrienden, als die je team zijn). Natuurlijk moeten alle modelers en Scripters weten wat ze moeten doen.. -- MODELERS - Wie maakt welk monster? - Wie maakt Super (Voorbeeld) - Wie maakt de stad - Wie maakt de stoel op de tweede verdieping van de flat? - Ga zo door.. -- SCRIPTERS - Wie maakt de autorun ? - Wie installeert de Game Engine - Wie script het menu? - Ga zo door.. Nu ben je al een heel eind.. Stap 5. Het belangrijkste.. Je team is nu ingelicht en je hebt alle middelen, nu moeten ze gaan modellen, scripten. Als je alleen werkt of met zijn tweeën, kan dit deel jaren in beslag nemen .. Als de game af is kun je een demo inzenden naar een uitgever, een uitgever die naar zulke projecten zoekt is 4head studios. - 4-Head Studio Maak goede afspraken over het geld, enzo. 6. Tips.. Je moet natuurlijk voor muziek zorgen, een niet altijd goedkope manier is een Orkest inhuren, je kán het eventueel zelf doen.. Als je teamleden muzikaal zijn Maar de vraag is of het resultaat dan even goed is.. Als je geen textures wilt/kunt maken, kun je ze altijd gratis downloaden, of kopen, of bestellen. Doe eerst wat ervaring op voordat je aan een game begin! Ga bijvoorbeeld studeren in Utrecht of Amersfoort, dit is zeker aan te raden.. En denkerom: HET IS NIET ZO MAKKELIJK ALS SOMMIGE MENSEN DENKEN! Ik heb je nu een heel eind op weg geholpen! Voor aanvullingen PM me, voor vragen zet ze hier neer.. Zou dit een stickie mogen worden? 5 keer ge-update GameDocument_Super.doc Bewerkt: 27 februari 2006 door ViceAgent Reageren
Jarno Geplaatst: 4 januari 2006 Rapport Geplaatst: 4 januari 2006 Goede tutorial alleen ik mis Delphi. Hier kan ook zeker goed games in gemaakt worden. Reageren
SWYV Geplaatst: 4 januari 2006 Rapport Geplaatst: 4 januari 2006 (bewerkt) ik had niet zo lang geleden aaan mijn zelfmakend RPG spel, maar ondertussen liep het helemaal verkeerd af van fransfers van personages, enja ik gaf op want tis een RPG spel en ik heb nog altijd hele mooie verhaallijn in mijn hoofd!! en ook heb ik die spel nog steeds!!! ben wel trots hoe mooi verhaallijn was, ook al is het maar een hele korte verhaallijn gemaakt van de lange verhaallijn en begon al te spannender te worden maar dan als jij na die spannende deel in eL sWanko, moet jij op zoek naar info's over die mysterieuze man met machtige krachten (ook weet de hoofdrolspeler niet dat die een slechte tovenaar was aldus de broer van Merlijn,genaamd Murlano ook al speelt het af in jaar 1609 en zeker fantasie zoals harry potter met tovenary enz... ook duivels,... die spel heb ik nog altijd maar wordt er nioet meer aan gewerkt ik wil nog altijd aan werken maar in RPG is geen goed idee en ook kan ik niet goed in modellen, en ook zou ik echt heel erg mooi vinden als ik die kun vrijgeven aan hele wereld heb nu momenteel geen zin om hele verhaallijn te vertellen want wordt toch niet meer aan gewerkt mijn spel heette [ Road to Lost City ] of afgekort [ RtLC ] als jij uit de tent komt kun jij kiezen tussen vrijheid en verhaallijn volgen maar de transfers was door elkaar geraakt van vrijheid en verhaallijn en liep dus allemaal verkeerd af ben natuurlijk teleurgesteld geweest want in mijn eentje gemaakt Bewerkt: 4 januari 2006 door sonny yoshi Reageren
Dizcid Geplaatst: 4 januari 2006 Rapport Geplaatst: 4 januari 2006 wow je moet echt mega veel doen om een game te maken en heb je dat zelf gemaakt of heb je het van internet. Reageren
ViceAgent Geplaatst: 4 januari 2006 Auteur Rapport Geplaatst: 4 januari 2006 (bewerkt) wow je moet echt mega veel doen om een game te maken en heb je dat zelf gemaakt of heb je het van internet. Ik heb deze tutorial zelf geschreven, om jullie een goed beeld ervan te geven! Veel mensen denken namelijk dat je zo een twee drie een game maakt.. NIET! Ik zelf programmeer in C++. **Ik zet delphi er even bij Bewerkt: 4 januari 2006 door ViceAgent Reageren
bigG Geplaatst: 4 januari 2006 Rapport Geplaatst: 4 januari 2006 Niet meer dan ik al wist (naar mijn weten ben ik hier de enige die later ''game designer wil worden''/''eigen gamebedrijf beginnen''.) jammer genoeg, anders had ik nog wat meer kunnen leren. Weten jullie trouwens een goed boek over C++? Bij Bruna is er zo'n stapel boeken over PC's en programma's (ook over PhotoShop CS2) maar niets over C++. Reageren
ViceAgent Geplaatst: 4 januari 2006 Auteur Rapport Geplaatst: 4 januari 2006 Je bent zeker niet de enige Maar dit topic is juist voor degene die het niet wisten . xD Goed boek weet ik niet, even op google'n Reageren
bigG Geplaatst: 4 januari 2006 Rapport Geplaatst: 4 januari 2006 (bewerkt) Mischien is het ook handig om erbij te zetten dat het aan te raden is om te gaan studeren (ik ga zelf 6 jaar naar Amesfoort). Ik wil zelf trouwens een eigen bedrijf beginnen dus als je wilt kan je wel bij me werken. Ik heb trouwens voor een boek al op marktplaats/ebay gezocht maar ik kon niets vinden, ik kijk zo even bij de site van Bruna. Edit: Ik heb dit gevonden: http://www.bruna.nl/is-bin/INTERSHOP.enfin...en_internet4%7D Bewerkt: 4 januari 2006 door bigG Reageren
ViceAgent Geplaatst: 4 januari 2006 Auteur Rapport Geplaatst: 4 januari 2006 Misschien moet ik er ook eens een kopen.. Ik heb tot nu toe alles van sites, vooral van cprogramming.com @Een moderator: Kan dit topic een stickie worden? Reageren
Fortorama Geplaatst: 4 januari 2006 Rapport Geplaatst: 4 januari 2006 Goede tutorial alleen ik mis Delphi. Hier kan ook zeker goed games in gemaakt worden. Ik wil je niet afkraken, maar C++ is duizenden keren krachtiger als Delphi. Met Delphi kan je bijvoorbeeld geen goede AI scripten, het leek me meer iets voor command based applications en menu's. Reageren
ViceAgent Geplaatst: 4 januari 2006 Auteur Rapport Geplaatst: 4 januari 2006 (bewerkt) Ik heb hier zelf geen ervaring mee .. Jarno heeft wel ervaring met Delphi en die zegt dat het kan, dus daar vertrouw ik maar op.. Bewerkt: 4 januari 2006 door ViceAgent Reageren
Typhoon Geplaatst: 4 januari 2006 Rapport Geplaatst: 4 januari 2006 Handige tut maar te ve werk voor mij. Reageren
ViceAgent Geplaatst: 5 januari 2006 Auteur Rapport Geplaatst: 5 januari 2006 Je moet het er voor over heben he Reageren
Jarno Geplaatst: 5 januari 2006 Rapport Geplaatst: 5 januari 2006 Ik wil je niet afkraken, maar C++ is duizenden keren krachtiger als Delphi. Met Delphi kan je bijvoorbeeld geen goede AI scripten, het leek me meer iets voor command based applications en menu's. C++ kan inderdaad meer met game development maar Delphi is gemaakt voor RAD (Rapid Application Development) en C++ niet. Maar alles wat in C++ kan kan in Delphi ook. Alleen dan op een misschien alternatieve manier. Reageren
ViceAgent Geplaatst: 5 januari 2006 Auteur Rapport Geplaatst: 5 januari 2006 En per slot van rekening staat er niet bij dat je Delphi MOET gebruiken, ikzelf gebruik ook C++. Is wel moeilijk om onder te knie te krijgen, vooral WIN32. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.