Jump to content

[C#] If en Else, een wachtwoord maken


TommieguN

Recommended Posts

Laatst heb ik op school geleerd hoe je een wachtwoord programma moest maken.

Dat deel ik nu met jullie.

© TommieguN, NIETS MAG OP EEN SITE GEZET WORDEN ZONDER MIJN TOESTEMMING

Het maken van een wachtwoordprogramma

Hallo

Vandaag ga ik jullie leren hoe je in C#, door middel van if en else statements , een simpele, toch effectieve, wachtwoordprogramma maken.

We beginnen:

1) Start in Visual Studio een nieuw C# Windows applicatie

2) Maak een simpele Form, zoiets als dit:

3) wwstap29pi.png

4) Declareer alle bij de velden, neem voor de button cmdBeheer en als naam Beheer, en voor het wachtwoordveld txtGeheim.

5) Ga naar de code

6) Ga naar de txtGeheim en neem de volgende code over

7)

if (geheim == "stilhoor")
{
 cmdBeheer.Enabled = true;
}

8) Zoals je ziet staan er een aantal dingen, die ik nu ga uitleggen;

het blauwe if, dit is een statement, een instructie voor VS om iets te doen.

als je statements gebruikt, moet je altijd beginnen met if, en nooit met else, waarom niet?

nou vertaal if maar eens naar het Nederlands, dan kom je uit op als.

dus als ………… dan gebeurt er dit, else, anders gebeurt er dat …….. .

logisch toch?!

je ziet er ook geheim staan.

dit is een variabele, de inhoud is variabel, dus verandermogelijk, daarnaast zie je = = (alleen moet het wel naast elkaar staan zonder spatie), dit wil zeggen dat het veld gelijk is aan de gegeven waarde die ernaast staan, HEEEY, een wachtwoord moet ook precies aan dit voldoen (aan een precieze opgave van de waarde, in dit geval stilhoor), dus verzin een wachtwoord, hier heb ik stilhoor gebruikt, en zet het tussen twee aanhalingstekens (“ “) en sluit het af met een haakje ).

9) Druk nu op enter, de muis gaat nu automatisch ergens staan zoals in het voorbeeld is gegeven, en typ de naam in van de button.

Deze regel met .Enabled erin, zorgt ervoor dat alleen als er iets in de textbox wordt getypt, de knop wordt geactiveerd, daarom zet je er .Enabled achter.

Je wilt dat het zo is, dus je typt erachter = true; dus de waarde is waar.

Sluit af door op enter te drukken en het het teken } te typen.

10) Nu gaan we de button declareren

Klik zonodig in het [Design] tab, twee keer op de button.

//Standaard is de breedte 312 en de hoogte 560
if(txtGeheim.Text == "stilhoor")
{
 ActiveForm.Width = 800;
 txtGeheim.Text = "";
}
else
{
 MessageBox.Show("Het wachtwoord: '" + txtGeheim.Text + "' is incorrect." + "\r\n" + "Probeer opnieuw.", "Error!", MessageBoxButtons.OK, MessageBoxIcon.Error);
}

(Doordat het tekstvlak niet groot genoeg is, heeft Word de regel met messagebox, onder elkaar gezet, let op dat dit in VS gewoon achter elkaar kan)

Zoals je in de code ziet, zijn er weer if en else, de if wordt gebruikt voor wat het programma moet doen als het wachtwoord goed is ingevoerd, en else voor als het wachtwoord niet goed is.

Nou laten we eerst de if (dus het correcte wachtwoord) declareren:

neem de bovenstaande code over, en zorg ervoor dat het wachtwoord (in mijn geval nog steeds stilhoor), tussen aanhalingstekens staan.

daarvoor moet worden opgegeven om welke textbox het gaat, in mijn geval txtGeheim, en omdat het een textbox is moet je er ook nog bij typen .Text, daarna = = typen omdat het een exacte waarde moet hebben.

Nu gaan we de else declareren

zet ook hier weer de tekens erneer { en voor de afsluiting } net als bij de if gedaan moest worden.

je wilt dat er een venstertje tevoorschijn komt als het wachtwoord fout is.

typ daarvoor

MessageBox.Show(“Het wachtwoord: ‘’ + txtGeheim.Text + “ ‘ is incorrect.” +\r\n” + “Probeer opnieuw.” , “Error!”, MessageBoxButtons.OK, MessageBoxIcon.Error);

Dat was de code, opzich spreekt alles voor zich, wat je misschien afvraagd wat \r\n is, is dat de regel die erna komt, door gaat op de volgende regel.

11) Ga terug naar het [Design] tab.

12) Zoek de PasswordChar op, ZORG WEL DAT JE DE TEXTBOX GESELECTEERD HEB, het staat ongeveer hier:

13) (dit plaatje komt misschien later)

14) Typ er dat 1 keer een * in, dit is het bekendste en het beste.

15) Dat was vrijwel alles, pas het aan op jou wensen en als er vragen zijn, moet je dat maar zeggen.

Astalavista, Baby!!!!

Plaats je probeersel/programma.

Vragen en zegjes hier.

>>> Door Jarno: Aangepast dat het er wat beter uitziet en die grote rode letters stonden ook niet zo mooi en je had een copyright al boven in je post staan!<<<

Bewerkt: door Jarno
Link to comment
Delen op andere websites

Hoi TommieguN.

Mag ik je er even op wijzen dat je twee topics aangemaakt hebt, en dat het lettertype onderaan wat groot is. Ik denk niet dat iemand van dit forum het gaat jatten, je kan het er in ieder geval verkleinen.

Verder wil ik zeggen dat het misschien niet tussen de code tags geplaatst moet worden, omdat het zonder wellicht overzichtelijker is. Verder is het wel een goede tutorial alleen ik geef toch de voorkeur aan Hardcoding en niet aan Click & Drop.

Groeten, ViceAgent!

Link to comment
Delen op andere websites

Hoi TommieguN.

Mag ik je er even op wijzen dat je twee topics aangemaakt hebt, en dat het lettertype onderaan wat groot is. Ik denk niet dat iemand van dit forum het gaat jatten, je kan het er in ieder geval verkleinen.

Verder wil ik zeggen dat het misschien niet tussen de code tags geplaatst moet worden, omdat het zonder wellicht overzichtelijker is. Verder is het wel een goede tutorial alleen ik geef toch de voorkeur aan Hardcoding en niet aan Click & Drop.

Groeten, ViceAgent!

Daar heb je gelijk in.

Toen ik mijn forum had geplaatst, kwam ik er achter dat ik er nog wat bij wou zetten, dus ik druk op snel bijwerken, maar dat ding liep vast.

Dus op de terug button gedrukt, de zin er bij gedaan, en tja een nieuw topic was weer gemaakt.

Eén woord: Rommelig

Meer heb ik er niks over te zeggen.

Wat vind je rommelig dan?

Als je het rommelig vind moet je er ook wel een rede voor hebben.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...