Jump to content

[GTA IV|Alice] GTA IV Script installeren


Dutchy3010

Recommended Posts

GTA IV Script Mods installeren



M.b.v. Alice!

Inhoud:

  • Inleiding
  • Wat heb je nodig?
  • Alice Installeren
  • Script installeren
  • Ik krijg een crash, wat nu?
  • CLEO en Alice
  • Tot slot...

Inleiding

Het is inmiddels al mogelijk om scripts te maken voor GTA IV. Hierbij wordt de taal "LUA" gebruikt. LUA is een algemenere scripttaal dan SCM (de scripttaal van de GTA III-era). Het wordt ook gebruikt bij andere spellen. Ook MTA maakte gebruik van LUA. Op dit moment zijn er nog geen tutorials op dit forum over LUA, maar mocht je erin geïnteresseerd zijn, kan je deze tutorials volgen. Dit is echter wel in het Engels...

Wat heb je nodig?

  • Alice!
  • GTA IV uiteraard
  • Een GTA IV script --> wij nemen een standaard script van Alice als voorbeeld.

Alice installeren

Voordat je een script kunt installeren, moet je eerst Alice installeren. Download Alice en zet hem ergens op je computer. Je hebt maar een deel van de bestanden nodig voor in de GTA IV map, dus ik raad je aan om het gewoon ergens in "Mijn Documenten" te plaatsen. In de rest van de tutorial ga ik er in ieder geval van uit dat je dat gedaan hebt. In het pakketje van Alice zit een map genaamd "Copy". Alle bestandjes binnen deze map moet je kopiëren naar "Program Files > Rockstar Games > Grand Theft Auto IV". Ik geloof dat er 1 bestand al stond, die moet je overschrijven. Maak voor de zekerheid altijd wel een back-up! Dit Alice installeren hoef je dus maar 1 keer te doen, je hoeft niet voor elke file die je wil installeren te herhalen.

Script Installeren

Let allereerst goed op of de extensie goed is van het script, zodat je niet per ongeluk een .scm of een .cleo file gebruikt. De extensie is ".lua". In het pakketje wat je net gekregen hebt, staat eenmap "examples". Daarin zitten 3 voorbeelden van scripts die je kunt gebruiken met Alice: playercoords.lua, saveme.lua en superman.lua. De laatstgenoemde gaan we installeren. Kopieerde .lua file naar "C:\Program Files\Rockstar Games\Grand Theft Auto IV\Alice". Daar zie je als het goed is ook een bestand met de naam "PUT YOUR ALICE LUA SCRIPTS HERE". Als je dit niet ziet, ga dan terug naar "Alice Installeren", want dan heb je iets verkeerd gekopieerd. Plaats daar al je scripts die je wilt gebruiken. Start vervolgens GTA IV op, en je hebt ontzettend veel wapens!

post-33831-1232203981_thumb.jpg

Ik krijg een crash, wat nu?

Een crash kan allerlei redenen hebben. Allereerst moet je in je achterhoofd houden dat dit allemaal nog in het beginstadium is, en dat er nog veel fixes vanuit het programma zelf moeten worden gemaakt. Toch zijn er al verscheidene oplossingen die je kunt proberen:

  • Installeer de officiële GTA IV patch, wanneer je dat nog niet gedaan hebt.
  • Download en installeer Alice opnieuw.
  • Heb je de inhoud van de COPY map gepakt, en niet de hele map?
  • Het kan zijn dat GTA IV mét script nog iets zwaarder is, waardoor je computer het niet meer trekt als je GTA IV zonder Alice maar nét kunt spelen.
  • Weet je zeker dat de scripts goed zijn? Een script dat er vaak voor zorgt dat je game crasht, is een no-wanted-level script. Natuurlijk kunnen er ook andere .lua scripts een crash veroorzaken. Probeer daarom eerst een .lua script uit het download-pakket van Alice te installeren, die werken goed.
  • Zorg ervoor dat je GTA IV admin rechten heeft, wanneer je Vista hebt.
  • Heb je naast Alice ook nog andere mods, bijvoorbeeld DATA mods? Het kan zijn dat het daar fout loopt.
  • Als laatste redmiddel kan je GTA IV en Alice beiden opnieuw installeren...

CLEO en Alice

Ondanks dat CLEO en Alice van hetzelfde team is (het SannyBuilder team), zijn ze niet echt te vergelijken. CLEO is, zoals je misschien wel weet, iets voor GTA San Andreas, Alice is voor GTA IV. Het grote verschil zit hem in de scripttaal. Alice is LUA, zoals al eerder verteld, CLEO is SCM. Je kunt de bestanden dus niet uitwisselen: een LUA-script werkt niet op GTA SA, en het SCM-script werkt niet op GTA IV. Overeenkomst is wel dat je bij beiden geen New Game hoeft te starten!

Tot slot...

Het is dus helemaal niet moeilijk om een .lua GTA IV script te installeren. Je moet het echter wel even weten, vandaar deze tutorial. Opmerkingen/vragen/verbeteringen zijn van harte welkom. Veel plezier met het modden van GTA IV! :)

Link to comment
Delen op andere websites

Hele mooie tutorial :klap: Duidelijk uitgelegd, tussenkopjes. En je legt uit wat werkelijk verschillen zijn en wat het is, ipv alleen zeggen hoe je het moet installeren ;) Erg goed! Als mijn nieuwe videokaart aankomt (maandag of dinsdag :cry:) ga ik het allemaal meteen uitproberen! :)

KUTGW

Link to comment
Delen op andere websites

De game werkt niet als ik binkw32.dll laat overschrijven.

En het script werkt niet als ik de orginele laat staan.

Wat is het probleem.

Geen idee... Weet je zeker dat het script dat je gebruikt goed is? Al geprobeerd met het standaard-script dat erbij zit? Heb je een goede PC, die niet maar nét GTA IV draagt? Wat is de foutmelding als je het bestandje vervangt? Heb je elke stap gevolgd uit de tutorial?

Link to comment
Delen op andere websites

- ik heb zeker een goede pc met een i7 processor

- video kaart 512 mb

- fout melding is zon windows vista melding van gta4 werkt niet meer

- tutorial zeker door gelezen

Bewerkt: door gta player
Link to comment
Delen op andere websites

Heb je .lua files erin staan? Zo ja, de standaard files, of gedownloadde? Wie weet crasht het script...

superman mod staat er in .lua bestand.

Maar moet er niet eerst iets geinstaleert worden zodat je een gemodde gta kan spelen ofzo.

Of een patch?

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb nog wat gekeken naar verschillende oplossingen:

  • Inderdaad: er wordt over een Patch gepraat. Echter niet de patch van de DATA files (Magic IV), maar de officiële patch van GTA IV die uitgebracht is door Rockstar (Klik).
  • Heb je naast superman.lua nog andere .lua files? Want als je een no-wanted level script heb, heb je grote kans dat die zorgt voor de crash.
  • Heb je vista? Zorg ervoor dat je admin-rechten hebt gegeven aan GTA IV.
  • Als laatste oplossing, die je echt voor het laatst moet bewaren (anders is het zonde van je tijd), kan een herinstall ook nog wel eens helpen.

Succes. ;)

Beginpost geupdate met een aantal oplossingen.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb nog wat gekeken naar verschillende oplossingen:
  • Inderdaad: er wordt over een Patch gepraat. Echter niet de patch van de DATA files (Magic IV), maar de officiële patch van GTA IV die uitgebracht is door Rockstar (Klik).
  • Heb je naast superman.lua nog andere .lua files? Want als je een no-wanted level script heb, heb je grote kans dat die zorgt voor de crash.
  • Heb je vista? Zorg ervoor dat je admin-rechten hebt gegeven aan GTA IV.
  • Als laatste oplossing, die je echt voor het laatst moet bewaren (anders is het zonde van je tijd), kan een herinstall ook nog wel eens helpen.

Succes. ;)

Beginpost geupdate met een aantal oplossingen.

Goede tut hoor! :o

Maar wel jammer dat veel vormen van modding nu nog niet op GTA IV kunnen worden toegepast :/

Maar ik wil wel eens zien waar modders mee op de proppen komen over een half jaar ofzo :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...