Als je alleen naar de marketing van Rockstar Games kijkt, lijken ze enkel nieuwe content aan GTA Online toe te voegen om spelers actief te houden. Als je goed zoekt gebeurt er achter de schermen meer bij Rockstar Games aan hun spellen en grafische ontwikkeling.
Met Grand Theft Auto VI op komst komend voorjaar, geven deze subtiele grafische updates in GTA5 een voorproefje van wat GTA6 te bieden heeft.
Als je namelijk in de changelog van Grand Theft Auto V 1.71 goed zoekt vind je onderaan ook verstopt het volgende;
GTA V Enhanced verlichtingsverbeteringen
Een optie om hoge resolutie ray trace reflecties in te schakelen is toegevoegd aan GTAV Enhanced.
Een optie om secondaire lichtstraal refelecties voor RTGI is toegevoegd aan GTAV Enhanced
Dat 'ray tracing' klinkt misschien technisch en vaag, maar dit soort technieken bestonden twintig jaar geleden nog niet in games, toen GTA San Andreas uitkwam. Schaduwen en reflecties waren toen simpelweg platte afbeeldingen die over elkaar heen lagen om lichte en donkere plekken te simuleren. Licht weerkaatste niet echt, waardoor dag en nacht minder invloed had op de sfeer van het spel.
Met ray tracing is dat veranderd. Enkele jaren terug is Rockstar Games dit al gaan toevoegen op de console versies van Grand Theft Auto V. Met de PC versie is Rockstar Games dit echter nog steeds verder aan het verbeteren. Ondanks dat GTA5 op sommige vlakken verouderd raakt, blijft de game grafisch goed meekomen met modernere titels als Cyberpunk 2077.
Wat is Ray Tracing?
Ray tracing is een techniek die licht en schaduw realistischer maakt in games. Het bootst na hoe lichtstralen in het echt van een lichtbron naar een object gaan en daarop weerkaatsen. Denk aan zonlicht die langs een boom gaat en voor schaduwen zorgt. De techniek om dit ook op computer na te bootsen bestaat al sinds eind jaren 70 voor met name films, maar wordt sinds september 2018 op grote schaal in games gebruikt mede dankzij de NVIDIA RTX-kaarten. Sindsdien zien games er qua lichtspel en schaduwen veel beter uit.
YouTuber BenchmarKing laat in de onderstaande video goed zien welk verschil ray tracing maakt. Hij ligt toe welke grafische instellingen je beter wel of niet kunt gebruiken en hoe je die relatief verstopte instellingen kan inschakelen. Deze technieken kunnen daarbij namelijk flink wat FPS kosten, waardoor de prestaties merkbaar dalen. Vandaar dat ze eigenlijk ook altijd uit staan en je flink in het menu van het spel moet gaan zoeken.
Vooral de verborgen secondaire lichtstraal reflecties (second ray bounce) optie maakt het wat mij part waard omdat een lichtstraal nu een extra keer weerkaatst. Dit is echt goed te zien met name onder tunnels en overkappingen, wat de sfeer wel verbeterd.
Met al deze 'verstopte' grafische verbeteringen laat Rockstar Games dus stiekem al goed zien wat GTA6 gaat bieden. Toch is dit nog maar een voorproefje. GTA6 belooft namelijk veel meer neonverlichting, dynamisch dag-en-nacht en een geavanceerder weersysteem. Wat we nu zien is dus slechts het begin van wat Grand Theft Auto VI straks gaat laten zien!
Recommended Comments
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.