De meest populaire map editor voor SA is MTA. Maar aangezien deze niet in Vista werkt heb ik een andere editor gezocht en gevonden. Hier leg ik uit hoe je deze kunt gebruiken. Deze werkt ook op XP.
Wat heb je nodig?
-Een computer
-Gta SA en sa-mp
-Een half uurtje de tijd
-Een hoop gedult
-Basiskennis van het scripten
1. Downloaden:
Je moet als eerste het programma downloaden. Dat kun je hieronder op de pagina. Je moet wel ingelogt zijn...
2. Uitpaken:
Het uitpakken van het bestand is het makkelijkste.
-Open het bestand
-Kopieer alle bestanden naar waar je gta San Andreas hebt geinstallerd.
Meestal sttaat het hier:
C:\Program Files (x86)\Rockstar Games\GTA San Andreas\
Als deze map niet bestaat zet je alles waar ook het bestand GTA_SA.EXE staat.
Hier zie je hoe het ongeveer moet uitzien.
3. Snelkoppeling:
Nu heb je een bestand in de map staan wat editor.EXE heet. Ga naar je achtergrond en
klik er met je rechter muisknop op, klik dan op Nieuw/New en dan op Snelkoppeling/Shortcut
om een snelkoppeling te maken. Selecteer in het scherm de locatie van het gekopieerde
bestand genaamd: editor.exe . Op de volgende pagina geeft u een naam aan de snelkoppeling.
Bijvoorbeeld 'GTA-SA Map editor'.
De snelkoppeling ziet er uiteindelijk zo uit.
4. Het gebruik:
SA-MP Map editor is eigenlijk eenvoudig te gebruiken. Maar ook niet even goed als die van MTA.
Je start het programma door op je bureaublad op de snelkoppeling te klikken. Na het openen ziet
het ongeveer zo uit:
Ik heb in de afbeelding verschillende nummers gezet. Ik ga nu iets vertellen over hun plaatsen.
1)Als je het programma start dan moet je op deze knop klikken om de map van GTA SA
te openen. Als er een error in beeld komt heb je niet alle bestanden in de juiste map geplaatst
(waat gta SA is geinstalleerd). Als er geen error wordt getoond kun je linksonder in het scherm
zien hoever hij is met het laden van de map. En hier kun je de map ook bewerken.
2)Hier staat als je het programma opent: 'DRAW OpenGL'. Als de map is geladen staat de
map in dit venster. En kun je rondkijken.
3)Bij 3 zie je een paar plaatsnamen staan. Als je hierop dubbel klikt ga je naar de coördinaten
plaats toe. als je een bepaalt zicht hebt met de editor kun je deze opslaan door op Add te
klikken. Als je op een naam 2 keer met wat tijd ertussen klikt kun je deze aanpassen. als je
op Delete klikt wordt de positie verwijdert. De positie's worden overigens opgeslagen in
het bestand 'editor_views'.
4)De map editor is misschien traag. Daarvoor is er een handige oplossing. Namelijk deze
knop (bij nr. 4). Als je hierop klikt worden de textures oftewel kleuren/afbeeldingen van
objecten niet gelaten zien. Je ziet dan alleen dingen zoals hieronder:
(boven is met textures en onder zonder)
5. Gebruiken:
Deze map editor is op een best vreemde manier te besturen. Als je wat wilt doen moet je altijd de
Shift toets inhouden. Je kunt de camera besturen met Shift + w/a/s/d. Net zoals je in het spel CJ
bestuurd. Deze bewegingen gaan erg schokkerig en snel. Daarom kun je het beste de Ctrl knop
erbij ingedrukt houden zodat de camera wat rustiger beweegt. Je kunt de richting van de camera
ook verranderen door de Shift knop in te houden en dan je muis te bewegen. Als dit erg schokkerig
gaat zet je de 'LOD Distance factor' aan de rechter bovenzijde lager. De Ctrl knop werkt hier niet.
6. Objecten
Objecten kun je niet zoals in MTA opzoeken in een gerubriekeerde lijst. Je komyt ze gewoon in de
map tegen en voegt ze toe. Dit toevoegen doe je als volgt.
1) Je selecteerd een object door er 1 keer op te klikken (door 2 keer te klikken krijg je er info over)
2) Dan klik je rechtsboven op het tabblad Objects
3) Daar net iets onder staat Add. Klik hierop en geef het object een naam. Als je op het
afbeeldingetje van het object klikt en naar links trekt kun je zelf een afbeelding in 3D kiezen.
4) Klik op 'Okay'.
Je kunt op deze manier zoveel objecten (dubbel) toevoegen.
7. Omzetten naar PWN:
Je hebt niks aan een programma als je er niks uit kunt halen. Daarom leg ik nu uit hoe je een map
omzet naar een pwn bestand.
1)Klik op de knop Export, helemaal links boven in het menu.
2)kies waar je het opslaat en met welke naam.
3)Klik op Opslaan/Save om alles op te slaan.
LETOP! Als je het bestand hebt opgeslagen zijn alleen de objecten opgeslagen en niet de callbacks
dus het script zul je wel nog moeten aanpassen voordat je het met Pawno, sa-mp editor etc. kunt
compilen.
8. Importeren:
Als je eens bezig bent geweest met het maken van een map en ermee moet stoppen wil je het liefst
er later mee verder gaan. Als je de map zoals hierboven hebt opgeslagen/geexporteerd kun je deze
openen met de knop import helemaal linksboven naast Export. Als je erop geklikt hebt kun je ermee
een pawno bestand openen. Open het pawno bestand dat je net hebt geexporteerd. En voila! je hebt
je oude werk terug.
<<<<<<Hopelijk bevalt deze tutorial goed.>>>>>>
Zeg hieronder wat je ervan vond en geef ook commentaar wat er beter kan
De meest populaire map editor voor SA is MTA. Maar aangezien deze niet in Vista werkt heb ik een andere editor gezocht en gevonden. Hier leg ik uit hoe je deze kunt gebruiken. Deze werkt ook op XP.
Wat heb je nodig?
-Een computer
-Gta SA en sa-mp
-Een half uurtje de tijd
-Een hoop gedult
-Basiskennis van het scripten
1. Downloaden:
Je moet als eerste het programma downloaden. Dat kun je hieronder op de pagina. Je moet wel ingelogt zijn...
2. Uitpaken:
Het uitpakken van het bestand is het makkelijkste.
-Open het bestand
-Kopieer alle bestanden naar waar je gta San Andreas hebt geinstallerd.
Meestal sttaat het hier:
C:\Program Files (x86)\Rockstar Games\GTA San Andreas\
Als deze map niet bestaat zet je alles waar ook het bestand GTA_SA.EXE staat.
Hier zie je hoe het ongeveer moet uitzien.
3. Snelkoppeling:
Nu heb je een bestand in de map staan wat editor.EXE heet. Ga naar je achtergrond en
klik er met je rechter muisknop op, klik dan op Nieuw/New en dan op Snelkoppeling/Shortcut
om een snelkoppeling te maken. Selecteer in het scherm de locatie van het gekopieerde
bestand genaamd: editor.exe . Op de volgende pagina geeft u een naam aan de snelkoppeling.
Bijvoorbeeld 'GTA-SA Map editor'.
De snelkoppeling ziet er uiteindelijk zo uit.
4. Het gebruik:
SA-MP Map editor is eigenlijk eenvoudig te gebruiken. Maar ook niet even goed als die van MTA.
Je start het programma door op je bureaublad op de snelkoppeling te klikken. Na het openen ziet
het ongeveer zo uit:
Ik heb in de afbeelding verschillende nummers gezet. Ik ga nu iets vertellen over hun plaatsen.
1) Als je het programma start dan moet je op deze knop klikken om de map van GTA SA
te openen. Als er een error in beeld komt heb je niet alle bestanden in de juiste map geplaatst
(waat gta SA is geinstalleerd). Als er geen error wordt getoond kun je linksonder in het scherm
zien hoever hij is met het laden van de map. En hier kun je de map ook bewerken.
2) Hier staat als je het programma opent: 'DRAW OpenGL'. Als de map is geladen staat de
map in dit venster. En kun je rondkijken.
3) Bij 3 zie je een paar plaatsnamen staan. Als je hierop dubbel klikt ga je naar de coördinaten
plaats toe. als je een bepaalt zicht hebt met de editor kun je deze opslaan door op Add te
klikken. Als je op een naam 2 keer met wat tijd ertussen klikt kun je deze aanpassen. als je
op Delete klikt wordt de positie verwijdert. De positie's worden overigens opgeslagen in
het bestand 'editor_views'.
4) De map editor is misschien traag. Daarvoor is er een handige oplossing. Namelijk deze
knop (bij nr. 4). Als je hierop klikt worden de textures oftewel kleuren/afbeeldingen van
objecten niet gelaten zien. Je ziet dan alleen dingen zoals hieronder:
(boven is met textures en onder zonder)
5. Gebruiken:
Deze map editor is op een best vreemde manier te besturen. Als je wat wilt doen moet je altijd de
Shift toets inhouden. Je kunt de camera besturen met Shift + w/a/s/d. Net zoals je in het spel CJ
bestuurd. Deze bewegingen gaan erg schokkerig en snel. Daarom kun je het beste de Ctrl knop
erbij ingedrukt houden zodat de camera wat rustiger beweegt. Je kunt de richting van de camera
ook verranderen door de Shift knop in te houden en dan je muis te bewegen. Als dit erg schokkerig
gaat zet je de 'LOD Distance factor' aan de rechter bovenzijde lager. De Ctrl knop werkt hier niet.
6. Objecten
Objecten kun je niet zoals in MTA opzoeken in een gerubriekeerde lijst. Je komyt ze gewoon in de
map tegen en voegt ze toe. Dit toevoegen doe je als volgt.
1) Je selecteerd een object door er 1 keer op te klikken (door 2 keer te klikken krijg je er info over)
2) Dan klik je rechtsboven op het tabblad Objects
3) Daar net iets onder staat Add. Klik hierop en geef het object een naam. Als je op het
afbeeldingetje van het object klikt en naar links trekt kun je zelf een afbeelding in 3D kiezen.
4) Klik op 'Okay'.
Je kunt op deze manier zoveel objecten (dubbel) toevoegen.
7. Omzetten naar PWN:
Je hebt niks aan een programma als je er niks uit kunt halen. Daarom leg ik nu uit hoe je een map
omzet naar een pwn bestand.
1) Klik op de knop Export, helemaal links boven in het menu.
2) kies waar je het opslaat en met welke naam.
3) Klik op Opslaan/Save om alles op te slaan.
LETOP! Als je het bestand hebt opgeslagen zijn alleen de objecten opgeslagen en niet de callbacks
dus het script zul je wel nog moeten aanpassen voordat je het met Pawno, sa-mp editor etc. kunt
compilen.
8. Importeren:
Als je eens bezig bent geweest met het maken van een map en ermee moet stoppen wil je het liefst
er later mee verder gaan. Als je de map zoals hierboven hebt opgeslagen/geexporteerd kun je deze
openen met de knop import helemaal linksboven naast Export. Als je erop geklikt hebt kun je ermee
een pawno bestand openen. Open het pawno bestand dat je net hebt geexporteerd. En voila! je hebt
je oude werk terug.
<<<<<<Hopelijk bevalt deze tutorial goed.>>>>>>
Zeg hieronder wat je ervan vond en geef ook commentaar wat er beter kan
Er komt een vervolg
editor.rar
Bewerkt: door kayle