Jump to content

GTA IV PC FAQ


Dutchy3010

Recommended Posts

Frequently Asked Questions

Op het engelse gtaforums.com is een hele goede Frequently Asked Questions, gemaakt door GTA IV expert CharmingCharlie. Aangezien hier ook veel van dat soort vragen gesteld werden, heb ik gevraagd of ik het mocht vertalen. Uiteraard mocht dat, maar alle credits van het schrijven van deze FAQ horen aan hem. :)

Ik heb de Engelse versie van de links op je computer laten staan. Daarmee bedoel ik dat als je de Nederlandse versie van Windows hebt, je bijvoorbeeld geen "users" hebt maar "gebruikers". Of geen "My Documents" maar "Mijn Documenten". Dit lijkt me echter niet zo'n heel groot probleem. ;)

Inhoud

[table=border]Werkt GTA 4 op mijn pc?|Wat zijn de instellingen die gelijk staan aan de console versie?

Waar worden je save games bewaard?|Hoe maak ik een backup van mijn savegames?

Waarom werken de ingame computers niet?|Hoe moet ik GTA4 updaten?

Hoe kan ik mijn eigen radio maken?|Hoe gebruik ik Commandlines?

Stabiliteit verbeteren en stotteren verwijderen?|Waarom begint mijn spel goed, en gaat het daarna pas stotteren?

Hoe installeer ik savegames en waar te downloaden?|How installeer ik de laatste videokaart drivers GOED?

Ondersteunt GTA SLI en waarom wordt niet al mijn Vram getoont?|AMD gebruiker: hoe prestaties GTA IV verbeteren?

Rockstar Social Club problemen|Hoe kan je GTA IV spelen met een universele controller?

Wat doen de grafische settings?|Waarom blijven mijn settings zich resetten?

GTA IV spelen zonder internet|Memstrict werkt niet? Probeer cleanmem.[/table]

Link to comment
Delen op andere websites

Zal GTA4 op mijn PC werken?

Rockstar Toronto heeft de minimale en aangeraden systeemeisen een paar weken voor GTA4 uit kwam bekend gemaakt. Deze zijn als volgt:

[table=header]Minimale systeemeisen

OS|Windows Vista - Service Pack 1 / XP - Service Pack 3

Processor|1.8GHz Intel Core2Duo of 2.4GHz AMD Athlon X2 64

Graphics Card|256MB NVIDIA 7900 / 256MB ATI X1900

Memory|1 GB of RAM (Windows XP) of 1.5 GB of RAM (Windows Vista)

Hard Disc space|16 GB free hard drive space[/table]

Wanneer je een PC hebt die aan de minimale systeemeisen voldoet, zou je het spel moeten kunnen spelen op een redelijke framerate (zo'n 20 frames per seconde) met alle instellingen op "low". Wanneer je PC niet de minimale systeemeisen voldoet, kan het nog steeds mogelijk zijn voor je om het spel te spelen, maar je zult dan niet de ideale frame rate krijgen en kan het niet worden gegarandeerd dat de game zal kunnen draaien.

[table=header]Aanbevolen systeemeisen

OS|Windows Vista - Service Pack 1 / XP - Service Pack 3

Processor|2.4Ghz Intel Core 2 Quad of 2.1GHz AMD Phenom X3

Graphics Card|512MB NVIDIA 8600 / 512MB ATI 3870

Memory|2.5 GB of RAM (Windows XP) of 2.5 GB of RAM (Windows Vista)

Hard Disc space|18 GB Free Hard Drive Space[/table]

Wanneer je een PC hebt die voldoet aan de aanbevolen systeemeisen, dan moet je het spel kunnen spelen op dezelfde instellingen als die van de console versie van het spel (medium).

Er zijn verschillende websites waar je je PC kunt testen om te zien of het GTA4 kan draaien. Maar onthoudt dat dit gegokt wordt en dus niet 100% zeker zijn. Het kan echter geen kwaad om het uit te proberen:

Yougamer test

Link to comment
Delen op andere websites

Wat zijn de instellingen die gelijk staan aan de console versie?

Hoewel we bijna zeker weten wat de instellingen zijn die gelijk staan aan de console versie van het spel, zijn deze nooit bevestigd door Rockstar.

[table=header]Xbox 360 settings

Resolution|1280 x 720 @ 20 -30 fps

Texture Quality|Medium

Reflection Resolution|Medium

Water Quality|Medium

Shadow Quality|High

Render Quality|Low

View Distance|21

Detail Distance|10

Vehicle Density|33

Shadow Density|does not exist on the Xbox 360

Definition|off

Vsync|off[/table]

[table=header]Playstation 3 settings

Resolution|1280 x 720 @ 20 -30 fps

Texture Quality|Medium

Reflection Resolution|Medium

Water Quality|Medium

Shadow Quality|High

Render Quality|Low

View Distance|21

Detail Distance|10

Vehicle Density|33

Shadow Density|does not exist on the PS3

Definition|off

Vsync|off[/table]

Houdt er rekening mee dat de instellingen in het rood niet bevestigd zijn door Rockstar Toronto, en CharmingCharlie's "beste gok" is. Dit zal geupdate worden wanneer Rockstar Toronto wat meer laat weten over de console instellingen.

Link to comment
Delen op andere websites

Waar worden je save games bewaard?

Deze kan je vinden op de volgende locaties:

[table=header]Operating System|Locatie

Windows XP SP3|C:\Documents and Settings\<user>\Local Settings\Application Data\Rockstar Games\GTA IV\savegames

Windows Vista|C:\Users\<user>\AppData\Local\Rockstar Games\GTA IV\savegames

Windows 7|C:\Users\<user>\AppData\Local\Rockstar Games\GTA IV\savegames[/table]

Let op: dit is van de Engelse versie. De Nederlandse versie heeft bijvoorbeeld "gebruikers" in plaats van "users". Ik heb echter de Engelse versie laten staan, omdat ik zeker weet dat hier veel mensen (waaronder ik) de Engelse windows hebben.

Misschien moet je aangeven dat je verborgen bestanden en mappen wilt bekijken. Wanneer je een backup wil maken van je save games, is het belangrijk dat je alles in de savegames map verplaatst naar een andere plek.

Link to comment
Delen op andere websites

Hoe maak ik een backup van mijn savegames?

Deze gids is gemaakt door ANiMex, en moet werken voor zowel Vista als Windows XP. Maar onthoudt dat Vista de save games op een beetje andere plek bewaard.

Vista Guide

  1. Allereerst moet je een backup maken van 2 mappen. De eerste is je Rockstar Games map (welke de save games bevat) en de tweede is de xlive map welke bevat... God mag het weten.
  2. Je kunt de Rockstar map hier vinden: C:\Users\<user>\AppData\Local\Rockstar Games (opnieuw: dit is met de Engelse Windows). Kopieer deze map naar een veilige plek.
  3. Je kunt de xlive map hier vinden: C:\Users\<user>\AppData\Local\Microsoft\XLive. Maak ook hiervan een backup.
  4. Nadat je geformatteerd hebt en het spel opnieuw geïnstalleerd hebt, kopieer deze mappen dan weer terug waar hij hoort te staan en overschrijf de mappen die daar al staan.
  5. Start het spel en druk op "HOME" om in te loggen op Xlive. Kies je oude gebruikersnaam wanneer je inlogt. Maak geen nieuw account of je savefile wordt niet geladen.
  6. Nadat je ingelogd bent, kan je het spel spelen en wordt je save files automatisch geladen.

Windows XP Guide

  1. Allereerst moet je een backup maken van 2 mappen. De eerste is je Rockstar Games map (welke de save games bevat) en de tweede is de xlive map welke bevat... God mag het weten.
  2. Je kunt de Rockstar map hier vinden: C:\Documents and Settings\<user>\Local Settings\Application Data\Rockstar Games\ (opnieuw: dit is met de Engelse Windows). Kopieer deze map naar een veilige plek.
  3. Je kunt de xlive map hier vinden: C:\documents and settings\<user>\Local Settings\Applicationdata\Microsoft\XLive. Maak ook hiervan een backup.
  4. Nadat je geformatteerd hebt en het spel opnieuw geïnstalleerd hebt, kopieer deze mappen dan weer terug waar hij hoort te staan en overschrijf de mappen die daar al staan.
  5. Start het spel en druk op "HOME" om in te loggen op Xlive. Kies je oude gebruikersnaam wanneer je inlogt. Maak geen nieuw account of je savefile wordt niet geladen.
  6. Nadat je ingelogd bent, kan je het spel spelen en wordt je save files automatisch geladen.

Link to comment
Delen op andere websites

Waarom werken de ingame computers niet?

Veel mensen denken dat het een bug in het spel is, maar het is eigenlijk een anti-piraterij maatregel. Het betekent dat wanneer je naar een computer gaat in zowel internet cafés als in je safe house, en op E drukt, er niets gebeurd. Er zijn een paar andere anti-piraterij maatregelen in het spel die het onspeelbaar maken voor degene die het spel niet hebben gekocht. Dit zijn:

  • Dronken camera - het scherm schud de hele tijd alsof Niko gedronken heeft, zelfs als hij dat niet heeft gedaan.
  • Auto accelereert - de auto gaat ineens vooruit zonder wat te doen.
  • Auto begint te roken en explodeert zonder reden.
  • Missie start niet - deze is niet bevestigd door Rockstar.
  • Zoals gezegd: je kunt geen computers gebruiken in het spel.

Dus wat moet je doen om dit op te lossen? Allereerst: zorg dat je een legale versie van het spel hebt. Wanneer je een legale versie van het spel hebt, moet je ervoor zorgen dat je geen NO-CD crack hebt. Ondanks dat het logisch is dat je niet je DVD wil beschadigen, moet je begrijpen dat NO-CD cracks niet zullen werken met nog niet bekende anti-piraterij maatregelen die Rockstar nog steeds moet activeren.

Wanneer je een legale versie hebt en je gebruikt geen NO-CD crack, dan kan het voorkomen dat je anti-piraterij maatregelen in het spel tegenkomt wanneer je de bestanden hebt veranderd, bijvoorbeeld door mods te gebruiken. De enige oplossing tot zover voor deze gebruikers van legale versies is om GTA4 te deinstalleren en daarna te herinstalleren.

Iets anders dat je kunt controleren is LaunchGTAIV.exe. Veel leden hebben deze uitgeschakeld zodra het spel wordt gestard. Maar wanneer je die uitschakelt, wordt het proces waarin gecontroleerd wordt of je de originele versie hebt gestopt, en dus zul je anti-piraterij maatregelen tegenkomen.

Tot slot: wanneer je het spel geïnstalleerd en herinstalleerd hebt, moet je contact opnemen met Rockstar support. Dit kan je hier vinden:

Rockstar GTA4 PC support pagina

Uiteraard worden topics over problemen die te maken hebben met de anti-piraterij maatregelen gesloten.

Link to comment
Delen op andere websites

Hoe moet ik GTA4 updaten?

Er zijn meerdere manieren om jouw GTA4 te updaten naar de laatste versie. De gemakkelijkste manier is gewoon het spel starten en Windows Live het werk voor je te laten doen. Wanneer er een nieuwe patch beschikbaar is op GFWL, dan zal het de volgende keer dat je GTA4 start vragen of je je spel wil updaten.

Als alternatief kan je handmatig de patch van Rockstar's servers downloaden. Wanneer je de patch gedownload hebt zal die zo heten: "GTAIV_MAINTENANCE_UPDATE_1040_EFIGS.rar".

Je moet dit bestand eerst "unrarren", dit kan je doen door middel van een programma als "winrar". Deze kan je hier downloaden. Installeer winrar op je computer en je kunt de patch "unrarren".

Wanneer je de patch "unrarred" hebt, heb je een bestand genaamd "GTAIV_Patch_1040.exe". Dan moet je er alleen op dubbelklikken en je zult een installatie proces krijgen. Volg de instructies.

Je kunt meer informatie over de laatste patch hier vinden:

http://www.rockstargames.com/support/IV/PC/patch/index.html

De patch geschiedenis van GTA4:

[table=header]Patch|Release Date|Patch Notes

Patch 1.0.1.0|12 December 2008|Link

Patch 1.0.2.0|24 Januari 2009|Link

Patch 1.0.3.0|21 Maart2009|Link

Patch 1.0.4.0|19 Juni 2009|-

Patch 1.0.0.4|10 November 2009|Link[/table]

Het is belangrijk om te houden dat je niet elke individuele patch hoeft te installeren, alleen de laatste. Dus wanneer je een het spel opnieuw installeert, hoef je niet eerst 1.0.1.0 te installeren en dan 1.0.2.0. Je hoeft alleen de laatste te installeren. Je moet ook onthouden dat je niet online kunt spelen als je niet de laatste versie hebt.

Link to comment
Delen op andere websites

Hoe kan ik mijn eigen radio maken?

Een van de geweldige features van de PC versie van GTA4 is het nieuwe radio station "Independence FM". Dit werkt op eenzelfde manier als in de eigen radio stations in de vorige PC versies van GTA's. Maar deze keer wordt je eigen muziek onderbroken met advertenties en radio gesprekken. Het is erg makkelijk om te maken, volg gewoon deze stappen:

  1. Plaats mp3's of snelkoppelingen naar je mp3's in de map: My Documents\Rockstar Games\GTA IV\User Music.
  2. Start het spel
  3. Ga naar "options" en selecteer "audio"
  4. Het eerste wat je moet doen is het scannen van je mp3's (lijkt op het creëren van een playlist). Je kunt kiezen voor "auto scan", "quick scan" of "complete scan".
  5. Het is waarschijnlijk het beste om voor "complete scan" te kiezen, wanneer het scant zul je een countdown van je mp3's zien.
  6. Wanneer de scan klaar is, start het spel en selecteer Independence FM op de radio.

Voor het geval je benieuwd bent naar de drie verschillende scan methodes:

  • Auto Scan - Zet dit op "ON" om een Quick Scan uit te voeren wanneer je het spel start.
  • Quick Scan - Leest de audio bestanden in je map, speelt ze in precies dezelfde volgorde als in de map.
  • Complete Scan - Leest de audio bestanden in je map, voert een aanvullende analyse uit voor een nog beter resultaat.

Er zijn verschillende manieren van spelen voor Independence FM, welke je kunt selecteren in het audio menu. Deze zijn:

  • Sequential - Speelt door de audio bestanden zoals deze in de folder staan, kan liedjes overslaan.
  • Shuffle - Speelt random door audio bestanden, kan liedjes overslaan.
  • Radio - Speelt random door audio bestanden met radio adverts en DJ gesprekken tussen de liedjes, kan geen liedjes overslaan.

Je kunt dit ook vinden op WikiGTA.

Link to comment
Delen op andere websites

Hoe gebruik ik Commandlines?

De commandlines feature staat je toe om aan te geven hoe GTA4 zichzelf moet opstarten, wat erg nuttig kan zijn voor dingen als Systeem geheugen en Video geheugen. Het klinkt misschien complex, maar het is erg simpel. Alles wat je moet doen is dit:

  1. Start kladblok (notepad) op je PC.
  2. Je kunt commandlines als volgt toevoegen in dit document "-availablevidmem 1.5" (de aanhalingstekens niet toevoegen!).
  3. Je kunt zoveel commandlines als je wilt toevoegen, elke commandline moet op een nieuwe regel komen zoals dit:
    -availablevidmem 1.5
    -width 1280
    -height 800


  4. Wanneer je al je commandlines hebt toegevoegd, dan moet je het opslaan als een text bestand genaamd "commandline.txt" (uiteraard zonder de aanhalingstekens) in de GTA4 map waar je de bestanden "GTAIV.exe" en "LaunchGTAIV.exe" kunt vinden.

Wanneer je GTA4 start, zal het spel altijd dit bestand lezen en doen welke instructies je gegeven hebt.

Commandlines en wat ze doen

[table=header]Command Line|Wat doet het?|Voorbeeld

-width|Stelt de horizontale resolutie in|-width 1280

-height|Stelt de verticale resolutie in|-height 720

-texturequality|Veranderd texture kwaliteit low/med/high (0-2)|-texturequality 1

-shadowdensity|Regelt schaduwen door koplampen (0-16)|-shadowdensity 3

-renderquality|Regelt de render kwaliteit van het spel (0- 4)|-renderquality 3

-viewdistance|Regelt view distance (0-99)|-viewdistance 25

-detailquality|Regelt detail distance (0-99)|-detailquality 30

-norestrictions|Verwijderd geheugen restricites op graphics instellingen|-norestrictions

-novblank|Verwijderd v-sync|-novblank

-safemode|Start GTA 4 met alles op Low|-safemode

-fullscreen|Start GTA 4 fullscreen|-fullscreen

-windowed|Start GTA 4 in een window|-windowed

-availablevidmem|Wijst sommige systeem RAM toe aan VRAM|-availablevidmem 1.5

-percentvidmem how|Hoeveel VRAM van je GPU GTA4 kan gebruiken (1,0 is alles, 0,5 is helft)|-percentvidmem 0.5

-frameLimit|Limiteert je framerate naar de refresh rate|-frameLimit 1

-refreshrate|Regelt de refresh rate, kijk uit dat je geen refresh rate doet die je monitor niet aan kan|-refreshrate 60

-fullspecaudio|Gelegenheid tot high-end cpu audio|-fullspecaudio

-minspecaudio|Gelegenheid tot low-end cpu audio| -minspecaudio

-noprecache|Schakeld precache uit|-noprecache

-nomemrestrict|Schakeld alle geheugen restricites uit|-nomemrestrict

-benchmark|Start een ingame benchmark, en sluit dan het spel af|-benchmark

-help lists|De commands en het gebruik maar het ziet er niet zo fantastisch uit als dit|-help[/table]

Sommige leden zijn bang dat het gebruik van commandlines hun hardware kan beschadigen. Dit is NIET mogelijk. De enige commandline die dicht bij beschadiging van de hardware kan komen is de "-refreshrate" command en zelfs dan, gezien hoe de moderne monitoren werken, zal er gewoon niets in beeld komen wanneer je een refresh rate gebruikt die de monitor niet aan kan.

Echter, je moet onthouden dat commandlines een erg krachtige set van features zijn en zullen goed gebruikt moeten worden. Niet goed gebruik van commandlines kan leiden tot glitches in je spel. Wanneer je een voorbeeld nodig hebt dan moet je de "-nomemrestrict" command om alle geheugen restricties gebruiken en dan je graphics naar 1,5gbs vram (welke je niet hebt) zetten, en je zult zien dat er textures missen en er andere grafische glitches voorkomen.

Link to comment
Delen op andere websites

Wat kan ik doen om stabiliteit te verbeteren en stotteren te verwijderen?

Deze gids is gemaakt door mkey82. Al zijn sommige stappen wat extreem, het kan nog steeds helpen en zijn het waard om te doen als je de optimale frame rates in je spel wilt krijgen. Wanneer je problemen hebt (grote FPS instabiliteit, stotteren) met GTA IV terwijl je PC voldoet aan de minimale of aangeraden systeemeisen, dan kan je de volgende stappen proberen om zeker te weten dat je het optimale eruit haalt.

1) Installeer je systeem opnieuw

  • Dit vind je misschien wat raar, maar GTA IV is een erg gevoelige game en kan door van alles fout gaan; oude drivers die niet volledig verwijderd zijn, een hoop geïnstalleerde software, enige schade voor je systeem door malware, etc.
  • Vista SP1 is aangeraden op nieuwere hardware. Deze stallatie zal minder dan 30 minuten in beslag nemen op de meeste moderne computers en is bijna compleet geautomatiseerd.
  • Het is aan te raden om een afzonderlijke partitie hebt waar een verse OS op zit. Alleen voor GTA IV. :puh: Op deze manier, houdt je het schoon en veilig en ben je er zeker van dat er niets fout zit (uiteraard kan je dit wel voor andere spellen gebruiken).
  • Een partitie deel van 20 GB is genoeg, wanneer je niet van paln bent om er een rommel van te maken en de installatie van GTA IV op een andere partitie/drive zet.

2) Defragmenteer de schijf

  • Je kunt het ingebouwde windows programma gebruiken (Deze Computer > Rechter muisknop op schijf die je wil defragmenteren > Eigenschappen > Extra > Nu Defragmenteren. Dit is voor Windows XP).
  • Als alternatief kan je een ander programma downloaden (zoals het behoorlijk snelle programma Ultradefrag (freeware)).
  • Dit zou op een nieuwe installatie maar enkele minuten moeten duren.

3) Installeer een nieuwe set drivers. Normaal gesproken komt een Moederbord dezer dagen met een CD - stop die in je DVD speler en druk op start.

  • Je ziet het wel wanneer dit klaar is.
  • Dit kan zeker 15 minuten duren

4) Download en installeer de nieuwste drivers van de nvidia of ati site.

  • Kies, gebaseerd op je systeem, Vista of XP en 64 of 32 bit.
  • Ze publiceren normaal gesproken elke maand nieuwe drivers. Houdt deze dus geupdate!

5) Installeer het spel

  • Je hebt deze GFWL update nodig.
  • Voor gebruikers met XP 32 bit: je hebt de juiste "framework packages" nodig. Allereerst moet je hier versie 1.1 vandaan halen. Installeer dit, en herstart je PC. Daarna moet je de 1.1 SP1 downloaden, dat kan je hier doen. Opnieuw: installeren en opnieuw starten. Tot slot moet je de grote 3.5 SP1 versie hier downloaden. Installeer het en, zoals je misschien wel kunt raden, de pc opnieuw starten.
  • Vista gebruikers, die dit nog niet hebben, hebben SP1 nodig: 32 bit of 64 bit.
  • Het installeren van het spel kan wel enige tijd duren, ongeveer 20 minuten voor het spel en dan ook nog eventuele updates.
  • Het is misschien een goed idee om eerst het spel te spelen zonder de updates (en kijken wat voor prestaties je krijgt) en pas daarna te updaten.

6) En opnieuw, defragmenteer zowel de systeem partities als de GTA IV partitie/map.

  • Wanneer je alleen je GTA IV directory wil defragmenteren, kan je contig gebruiken. Plaats het in de GTA IV installatie directory en start het met de "-s" schakel.
  • Defragmenteren kan een tijdje duren, maar het helpt de prestaties veel. Vooral de pop-up.

7) Ja, je mag eindelijk spelen.

  • Kies voor handmatige instellingen als de autoconfiguratie niet goed werkt.
  • Gebruik geen norestrictions commandline in het begin, gebruik alleen de -novblank optie en ga van daaruit verder.
  • De instellingen moet passen bij je systeem, zet die niet te hoog.
  • Wanneer je 512 VRAM hebt, gebruik dan niet de "high" stand bij textures.
  • Wanneer je beeldscherm niet boven de 1680x1050 is, heeft het geen zin om een hoge draw distance (35-40 en hoger) te hebben, want je zult het verschil niet zien. Die instelling was bedoelt voor kaarten met veel VRAM en beeldschermen met een hoge resolutie.
  • Het is een goed idee om je spel te herstarten nadat je de instellingen gezet hebt.

8) Als er nog steeds problemen zijn, dan kan ik je helaas niet verder helpen.

  • Je kunt Listener's xliveless proberen, deze *kan* je helpen wanneer je problemen hebt met Rockstar Social Club. Maar onthoudt dat dit ook andere dingen zal verwijderen (Multiplayer, Achievements en file checks).
  • Dit hoeft eigenlijk niet gezegd te worden, maar je hebt veel geduld en liefde nodig voor dit spel. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Waarom begint mijn spel goed, en gaat het daarna pas stotteren?

Wanneer het in het begin allemaal koek en ei is, en pas later gaat stotteren en er textures missen, dan heb je een zogenaamde "memory leak". Een "memory leak" is:

Een "memory leak" is een bepaald type onbedoeld verbruik van geheugen door een computer programma waar het programma niet het geheugen los kan laten wanneer die het niet meer nodig heeft. Dit gebeurd normaal gesproken als het resultaat van een bug in het programma dat voorkomt dat het geheugen weer vrijkomt als het niet langer nodig is.

Maar, genoeg over het waarom en meer over wat je er tegen kunt doen. De makkelijkste oplossing die voor sommigen misschien werken is om ALT+TAB in te drukken en terug te gaan naar het bureaublad, en dan weer m.b.v. alt + tab in het spel gaan. Wanneer je ALT+TAB gebruikt, zorg je ervoor dat alles van je gpu geheugen wordt gezuiverd. Maar uiteraard lost dit het probleem zelf niet op, en de "memory leak" zal vroeg of laat weer terugkomen.

Een meer permanente oplossing is het gebruik van commandline.txt.

  1. Start Kladblok
  2. Je moet, afhankelijk van welke texture quality je gebruikt, het volgende in dat bestand zetten:
    High textures > "-memrestrict 629145600" (uiteraard zonder quotes)
    Medium Textures > "-memrestrict 314572800" (uiteraard zonder quotes)
    Low Textures > "-memrestrict 209715200" (uiteraard zonder quotes)


  3. Als je dit correct gedaan hebt, zal je tekst file in kladblok er als volgt uit moeten zien:
    -memrestrict 314572800


  4. Nu moet je dit opslaan als een tekst file die "commandline.txt" (zonder aanhalingstekens) heet en het in de GTA4 map zetten waar ook de bestanden "GTAIV.exe" en "LaunchGTAIV.exe" staan.

Deze oplossing is ook voor mensen die te lijden hebben onder de RESC10 foutmelding. Helaas is dit niet een oplossing voor iedereen, het werkt voor sommige mensen maar niet voor allemaal. Maar als je stotterende gameplay hebt, of een RESC10 foutmelding, dan kan je het proberen. Wie niet waagt, die niet wint!

Link to comment
Delen op andere websites

Hoe installeer ik savegames en waar kan ik ze downloaden?

Allereerst die voor de Playstation 3 versie: klik. Daarvan geen uitvoerige lijst aangezien dit topic over de PC gaat. ^_^

Een 100% savegame voor de PC kan je hier vinden. Deze is gemaakt door "Neon25".

Zorg ervoor dat je een backup maakt van al je eigen savegames! Zie een paar post eerder hoe je dat het best kan doen.

Hoe moet ik een savegame installeren?

  1. Maak een backup van al je savegames
    • XP: C:\Documents and Settings\User\Local Settings\Application Data\Rockstar Games\GTA IV\
    • Vista: C:\Users\User\AppData\Local\Rockstar Games\GTA IV\

[*]Download xLive Wrapper

[*]Kopieer het in de GTA IV map: C:\Program Files\Rockstar Games\Grand Theft Auto IV\

[*]Plaats de gedownloade savegames in je savegame directory

  • XP: C:\Documents and Settings\User\Local Settings\Application Data\Rockstar Games\GTA IV\
  • Vista: C:\Users\User\AppData\Local\Rockstar Games\GTA IV\

Savegames:

# 01 - The Cousin's Bellic [Download]

# 02 - It's Your Call [Download]

# 03 - Three's a Crowd [Download]

# 04 - First Date [Download]

# 05 - Bleed Out [Download]

# 06 - Easy Fare [Download]

# 07 - Jamaican Heat [Download]

# 08 - Concrete Jungle [Download]

# 09 - Bull in a China Shop [Download]

# 10 - Hung Out to Dry [Download]

# 11 - Clean Getaway [Download]

# 12 - Ivan the Not So Terrible [Download]

# 13 - Uncle Vlad [Download]

# 14 - Crime and punishment [Download]

# 15 - Do you have protection? [Download]

# 16 - Shadow [Download]

# 17 - Final Destination [Download]

# 18 - Logging On [Download]

# 19 - No Love Lost [Download]

# 20 - Rigged to blow [Download]

# 21 - The master and the molotov [Download]

# 22 - Russian Revolution [Download]

# 23 - Roman's Sorrow [Download]

# 24 - Search and delete [Download]

# 25 - Easy as can be [Download]

# 26 - Out of the Closet [Download]

# 27 - No. 1 [Download]

# 28 - Escuela of the Streets [Download]

# 29 - Street Sweeper [Download]

# 30 - Luck of the Irish [Download]

# 31 - Blow Your Cover [Download]

# 32 - The Puerto Rican Connection [Download]

# 33 - The Snow Storm [Download]

# 34 - Have a Heart [Download]

# 35 - Deconstruction for Beginners [Download]

# 36 - Photo Shoot [Download]

# 37 - Ruff Rider [Download]

# 38 - Undress to Kill [Download]

# 39 - Call and Collect [Download]

# 40 - Hostile Negotiation [Download]

# 41 - The Holland Play [Download]

# 42 - Final Interview [Download]

# 43 - Wrong is Right [Download]

# 44 - Portrait of a Killer [Download]

# 45 - Dust Off [Download]

# 46 - Holland Nights [Download]

# 47 - Lure [Download]

# 48 - Paper Trail [Download]

# 49 - Harboring a Grudge [Download]

# 50 - Waste Not Want Knots [Download]

# 51 - Three Leaf Clover [Download]

# 52 - A Long Way to Fall [Download]

# 53 - Taking in the Trash [Download]

# 54 - Meltdown [Download]

# 55 - Museum Piece [Download]

# 56 - No Way on the Subway [Download]

# 57 - Late Checkout [Download]

# 58 - Weekend at Florian's [Download]

# 59 - Hating the Haters [Download]

# 60 - Union Drive [Download]

# 61 - Buoys Ahoy [Download]

# 62 - Smackdown [Download]

# 63 - Babysitting [Download]

# 64 - Tunnel of Death [Download]

# 65 - Action Speaks Louder Than Words [Download]

# 66 - I Need Your Clothes, Your Boots, and Your Motorcycle [Download]

# 67 - Blood Brothers [Download]

# 68 - Truck Hustle [Download]

# 69 - Undertaker [Download]

# 70 - Pegorino's Pride [Download]

# 71 - Payback [Download]

# 72 - I'll Take Her [Download]

# 73 - She's a Keeper [Download]

# 74 - Diamonds are a Girl's Best Friend [Download]

# 75 - Catch the Wave [Download]

# 76 - Trespass [Download]

# 77 - To Live and Die in Alderney [Download]

# 78 - Flat Line [Download]

# 79 - Pest Control [Download]

# 80 - Entourage [Download]

# 81 - Dining Out [Download]

# 82 - Liquidize the Assets [Download]

# 83 - That Special Someone [Download]

# 84 - One Last Thing [Download]

Deal

# 85 - If The Price is Right [Download]

# 86 - Mr. & Mrs. Bellic [Download]

# 87 - A Revenger's Tragedy [Download]

Revenge

# 88 - A Dish Served Cold [Download]

# 89 - Mr. & Mrs. Bellic [Download]

# 90 - Out of Commission [Download]

Met dank aan "Fabio206" voor het maken van deze savegames. Zorg ervoor dat je de instructies goed leest!

Link to comment
Delen op andere websites

How installeer ik de laatste videokaart drivers GOED?

Ok, we zijn allemaal lui, dat is een eigenschap van vrijwel alle mensen. Als er een manier is om het eenvoudig te doen, dan doen we dat zo. Ik praat nu over het updaten van de drivers van de videokaart. De meeste mensen doen de oude driver over de nieuwe driver installeren, 9 van de 10 keer geeft dat geen probleem. Maar die 10de keer leidt meestal tot schelden naar Rockstar en ze daar de schuld van geven. Hoewel dit vrij weinig met GTA4 te maken heeft, is hier een gids die aangeeft hoe je drivers GOED moet installeren, wat voor sommige mensen de oplossing is voor hun probleem.

Ook deze gids was gemaakt door mkey82, het is erg uitgebreid en zolang je deze stappen volgt zou je geen probleem moeten krijgen.

V) Waar heb je het over? Waarom goed?

A) Goed omdat sommige van jullie het fout doen. Wanneer er meer dan één versie van de drivers geïnstalleerd zijn op hetzelfde moment, kan dat conflicten geven en gaan sommige dingen zich raar gedragen. Er is een goede methode die je minder problemen geeft met comptabiliteit kwesties.

V) Hoe weet ik of deze gids interessant voor mij is?

A) Als je recent je drivers hebt geüpdate en het spel gaat raar doen, dan is het zeker wat voor jou.

  1. Haal de laatste driver van ATI en/of Nvidea. Je kan ook kijken op de sites van de fabrikanten (zoals Sapphire of Asus), die kunnen een betere oplossing geven voor hun product.
    Wanneer je ATI gebruikt, raad ik je aan om NIET ATI Catalyst Control Panel (CCP) te gebruiken, want dat werkt voor geen meter. Ga alleen voor de driver installer en haal ATI Tray Tools (niet hetzelfde als ATI Tools!). Je kunt hier kijken voor een publieke béta (voor de 4000 series, anders moet je een oudere en veiligere versie hier downloaden). In mijn ogen is het veilig, ik gebruik het regelmatig.
  2. Download hier Driver Sweeper. Deze tool kan erg handig zijn. Installeer het.
  3. Ga naar "Configuratiescherm" en selecteer "Software" (XP, voor Vista weet ik het niet). Verwijder alles met betrekking tot ATI/Nvidea. Met ATI zullen dat er normaal gesproken 3 zijn (Driver, CCP en Installer). Start je PC opnieuw op.
  4. Nu, wanneer je bij het opstart scherm zit (dat blauwe scherm met witte letters erop, net voordat Windows laad), druk dan op F8. Dat scherm ziet er ongeveer als volgt eruit (niet precies hetzelfde):
    post-33831-1251574809.gif
    Dan zou je een menu moeten zien en de eerste optie is "Veilige Modus". Selecteer dat.
    post-33831-1251574848.png
  5. Nu ben je in de veilige modus. Het zal je misschien vragen of je wilt restarten om terug te gaan in de normale modus.
    post-33831-1251574898.jpg
    Zeg gewoon "yes" om te voorkomen dat je restart. Nu moet je Driver Sweeper starten. Daar moet je voor de ATI of Nvideo optie kiezen (misschien allebei als je recentelijk verwisselt bent van merk), en druk op analyze. Wanneer dat bezig is, druk op de "clean" knop en zeg maar vaarwel tegen je drivers!
    ****Belangrijk is dat je NIET de Nvidia Chipset Drivers moet verwijderen, anders zit je goed in de nesten!****
    post-33831-1251575045.gif
    Herstart je PC.
  6. Deze stap is optioneel, maar soms blijven ATI drivers. Dus soms moet je stap 4 en 5 herhalen, als je nog steeds sommige bestanden in je systeem hebt zitten. Soms willen de bestanden gewoon niet weg gaan, en dan heb je als laatste mogelijkheid om alles te formatteren en windows opnieuw te installeren.
  7. Nadat je je pc opnieuw hebt gestart zit je weer in de normale modus zonder GPU drivers. Alles wat je nu moet doen is de drivers installeren die je eerder hebt gedownload.
  8. Wanneer je ziet dat GTA IV raar reageert (nog erger dan met vorige drivers) en je wilt de oude drivers terug installeren, dan moet je stap 3 t/m 7 opnieuw doen maar dan met de oudere versie van de driver. Wanneer je de oude installer niet meer hebt, dan zullen de sites die nog wel in voorraad hebben.

Gefeliciteerd, je hebt nu de drivers GOED geïnstalleerd. :D

Link to comment
Delen op andere websites

Ondersteunt GTA SLI en waarom wordt niet al mijn Vram getoont?

Toen GTA 4 voor de PC gereleased werd op 2/3 December 2008, werd SLI NIET ondersteund. Maar als je daarna Update 1 eroverheen zet en je gebruikt driver 180.84 of nieuwer van nvidia, dan zal SLI ondersteund worden. Voor fans van ATI GPU's geldt voor hen Crossfire ondersteund wordt, als je minimaal de 8.12 Catalyst drivers hebt.

Vraag: Ik heb 2 gekoppelde grafische kaarten met elk 512 Mb's, toch laat GTA 4 maar 512 Mb aan Vram. Hoe kan dat ?

Ten eerste is dit geen probleem van GTA 4. Dit is gewoon een eigenschap van SLI en crossfire, en wordt veroorzaakt door het feit dat de ene grafische kaart geen geheugen van de andere kaart kan gebruiken om textures en dergelijke op te slaan. Deze informatie moet dus gedupliceerd worden in het geheugen van beide grafische kaarten, dit gebeurd overigens bij ALLE spellen.

De achterliggende reden is dat er anders veel te veel dataverkeer tussen de twee grafische kaarten zou moeten plaatsvinden, wat de voordelen van een dubbele grafische kaart weer teniet zou doen. Dit is wat nvidia er zelf over te zeggen heeft:

Question :- In SLi mode, is memory shared (i.e do both 256MB cards become a 512MB configuration)?

Answer :- No, each GPU maintains its own frame-buffer so you will not double your memory. Rendering data, such as texture and geometry information, is duplicated across both cards. This is also the case with Multi-GPU mode when using a single GeForce 7950 GX2 or 9800 GX2 based card

Bron

Dus met twee Grafische kaarten gekoppeld met crossfire of SLI, die beide 512 Mb hebben, zul je nog steeds slechts 512Mb Vram zien in de grafische opties van GTA 4. Gebruikers met een grafische kaart waarvan de naam eindigt op "x2" krijgen ook met dit probleem te maken. Deze kaarten bestaat namelijk uit 2 grafische kaarten in 1 behuizing. Dus als je bijvoorbeeld een 1Gb HD4870x2 hebt, zul je slechts 512 Mb Vram zien in de grafische opties van GTA4. Een ander voorbeeld is de Nvidia 9800gx2 kaart, die slechts 512Mb laat zien, terwijl de kaart in totaal 1 Gb geheugen heeft.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 maanden later...

Ik ben een AMD gebruiker, hoe kan ik mijn prestaties in GTA 4 verbeteren?

AMD heeft bepaalde hulpprogramma's voor zijn klanten gemaakt, die betere prestaties geven voor alle spellen (niet alleen GTA 4). Er zijn twee sleutel programma's waar je rekening mee moet houden.

AMD Dual-Core Optimizer Versie 1.1.4

Allereerst: als je Vista hebt, heb je dit programma niet nodig, dit programma is alleen voor mensen die Windows XP hebben. Dit is de officiële tekst over wat het doet:

The AMD Dual-Core Optimizer can help improve some PC gaming video performance by compensating for those applications that bypass the Windows API for timing by directly using the RDTSC (Read Time Stamp Counter) instruction. Applications that rely on RDTSC do not benefit from the logic in the operating system to properly account for the affect of power management mechanisms on the rate at which a processor core's Time Stamp Counter (TSC) is incremented. The AMD Dual-Core Optimizer helps to correct the resulting video performance effects or other incorrect timing effects that these applications may experience on dual-core processor systems, by periodically adjusting the core time-stamp-counters, so that they are synchronized.

Het is makkelijk te installeren. Je hoeft alleen maar hier te klikken. Unzip dit programma, dubbelklik op setup.exe en installeer het. Dat is alles.

AMD Fusion Gaming Tool

Dit is NIET een "overclocking" programma en het zal ook niet je hardware schaden. Het sluit alleen de achtergrond processen af die misschien wat van je resources gebruiken. Je kunt het ook zien alsof het een "betere game mode" maakt voor je PC.

Uiteraard hangt de boost die je krijgt af van hoeveel achtergrond processen je hebt. Je kunt het natuurlijk gewoon proberen door hier te klikken. Je kunt daar ook alle details lezen over hoe je het moet gebruiken.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...