Jump to content

[TUT][SA-MP 0.3]NPC - Bots


Megadreams

Recommended Posts

Tutorial SA-MP 0.3a



Non Playing Characters (NPC) ~ Bots

Wat is een Non Playing Character?

Een Non Playing Character of afgekort NPC is zoals in de naam word vermeld een karakter die niet speelt een bot met andere woorden, deze bot doet alles wat jij wil maar je moet wel wat stoppen ondernemen voor het zover is zo moet je bijvoorbeeld de bot laten joinen, elke NPC neemt 1 slot in van je maximum aantal slots dus gebruik niet te veel bots als je weinig slots hebt anders heb je misschien straks helemaal geen slots meer over en dat wil je natuurlijk niet want dan kan niemand meer op je server.

Wat kan een NPC?

Een NPC kan lopen, rijden, schieten animaties uitvoeren, praten in de chat, commando's gebruiken en verder eigenlijk niets, maar hoe begin je hierin, dat ga ik natuurlijk uitleggen in de tutorial.

Hoe maak ik een NPC?

Natuurlijk moet je eerst een NPC maken voor deze ook daadwerkelijk je server kan joinen en doen wat hij moet doen hiervoor zijn er een paar dingens nodig, namelijk een script in npcmodes en eventueel een record in records in de npcmodes file en natuurlijk een gamemode of filterscript die de bot zal doen joinen en hem zal leiden tot hij spawnt.

NPCmodes

Dit is net als filterscripts en gamemodes alleen voor bots, in ConnectNPC verwijs je naar een npcmode, hierin staat alles wat de bot moet uitvoeren, een record uitvoeren, iets in de chat laten zeggen het kan allemaal.

Functies van NPC's

Helaas kunnen npc's niet erg veel ik zal hier alle functies in het kort uitleggen die je in een npcmode kan gebruiken.

GetDistanceFromMeToPoint(Float:X, Float:Y, Float:Z, &Float:Distance);

Hiermee haal je simpelweg op hoe ver de npc van een plaats is verwijderd.

Word(t) herschreven... :

Sorry voor de dubbelpost maar ik wil dit wel even aankondingen: Mijn tut (deze dus) is te verourderd ik ga hem volledig herschrijven waarschijnlijk vandaag nog.

(Je ziet de tutorial soms nu groter worden bij het herschrijven.)

Bewerkt: door megadreams
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 56
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Megadreams

    25

  • Crusher!!

    7

  • 1112rutger

    6

  • mosweg

    3

Ik heb ook het topic bij forum.sa-mp doorgelezen maar ik heb een paar vraagjes over de bots, limieten of mogenlijkheden.

- Is het mogenlijk om een bot te laten richten en schieten op spelers? Of een dat een NPC iemand achterna loopt?

- Is het mogenlijk om een reactie erin te zetten? bijvoorbeeld dat als hij word beschoten dat hij dan terug vuurt, of andere dingen, als de auto ontploft dat hij dan naar een andere actie overgaat,

Link to comment
Delen op andere websites

@mosweg:

- Is het mogenlijk om een bot te laten richten en schieten op spelers? Of een dat een NPC iemand achterna loopt? :

1. Dit gaat voorlopig nog niet ;)

2. Volgens mij kan dit maar is het niet makkelijk.

- Is het mogenlijk om een reactie erin te zetten? bijvoorbeeld dat als hij word beschoten dat hij dan terug vuurt, of andere dingen, als de auto ontploft dat hij dan naar een andere actie overgaat, :

Een bot kan voorlopig niet dood, net zoals het voertuig waar deze in zit.

Ik hoop dat ik duidelijk was ;)

@Remi-X: Ohja xd heb ik in de beginpost aangepast een moderator of administrator zal de titel dan moeten aanpassen ;)

Bewerkt: door megadreams
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...