Jump to content

Kilometerheffing


j0uk3

Recommended Posts

Den Haag - Het kabinet heeft besloten met ingang van 2011 kilometerheffing in te voeren. Eerst gaan vrachtwagens betalen per gereden kilometer, een jaar later gaat dit – gefaseerd – voor personenauto’s gelden. De wegenbelastingen en aanschafbelastingen (bpm) worden geleidelijk afgebouwd.



Het betalen per kilometer is eerlijk en helpt in de strijd tegen de files, verkondigde Verkeersminister Eurlings vrijdagavond na afloop van de ministerraad. ‘En dit systeem maakt Nederland ook nog een beetje schoner’, zei hij over de ‘positieve milieueffecten’ die de heffing teweeg kan brengen.

Eurlings legde de nadruk op de ‘eerlijkheid’ die dit systeem biedt: de automobilist gaat betalen naar gebruik. Zo zou de minister zelf, die ooit als europarlementariër jaarlijks 60 duizend kilometer aflegde, meer betalen dan zijn grootmoeder die 500 kilometer per jaar reed.

Meer dan de helft van de automobilisten zal minder gaan betalen, volgens de minister. De veelgebruikers gaan er echter op achteruit. Via de kilometerheffing (‘dus niet ‘betollen’ of rekeningrijden’) betaalt de automobilist straks naar plaats, tijd en milieukenmerken – de vervuiler betaalt. Het betalen per kilometer zal bij personenauto’s vanaf 2011 geleidelijk worden ingevoerd, in 2016 moet het systeem ‘zijn uitgerold’. Hoe dat precies in zijn werk gaat, weet Eurlings nog niet. ‘Maar we gaan het niet invoeren per regio.’

Wel worden volgend jaar al enkele proeven uitgevoerd rondom Amsterdam. Vooral om de techniek te testen. De minister benadrukte dat gewerkt wordt met satellietsystemen. ‘Geen tolpoorten.’ De kosten voor het systeem mogen niet meer dan 5 procent van de opbrengst bedragen.

Komende jaren moet vooral worden gewerkt aan de wetgeving. Zo moeten fiscale en vervoerswetten worden veranderd. Als dat is gebeurd kan een volgend kabinet niet meer terugkomen op de invoering van de heffing, is de gedachte. Een kwart eeuw wordt nagedacht en gediscussieerd over een ander betalingssysteem voor het wegverkeer. Eurlings sprak over ‘een van de ingewikkeldste besluiten’ die dit kabinet moest nemen. ‘Maar de kogel is nu eindelijk door de kerk.’

Wat vinden jullie hier van?

Ik zelf vind het niet zo'n ramp, omdat ik later ga motorrijden en daar geld het niet voor.

Maar het is op zich best wel ^%^% voor automobilisten.

-------

Bron: http://www.volkskrant.nl/binnenland/article483147.ece/Kilometerheffing_vanaf_2011

Bewerkt: door j0uk3
Link to comment
Delen op andere websites

Hmm, ik ben dan toch best wel benieuwt hoe ze dit gaan controleren :7 Het slaat in ieder geval allemaal weer nergens op. Wat een onzin als die wetten en regels tegenwoordig :cab:

Door gratis een soort bakje in je auto te installeren.

En zodra dat "bakje" het niet doet krijg je of een boete van 18.000 euro, of een half jaar gevangenis straf :7

En als je het "bakje" demonteer/wijzigt krijg je een boete van >70.000 euro of 4 JAAR gevangenis straf :|

Link to comment
Delen op andere websites

Wat is de regering toch goed bezig.

Geweldige wetten die ze weer maken, eerst word PEGI een wetgeving, nu dit.

What's next?

- Teveel 80+ers op straat, als je 80 bent word je afgemaakt.

- Lego word verboden, te scherpe randjes.

- Pizza word verboden, het is een te rond voedsel.

Link to comment
Delen op andere websites

Dit idee slaat gewoon nergens op. Ze moeten het ook nog werkend krijgen. Daarnaast ja fraude .. er is altijd wel een manier waarop mensen er op kunnen gaan frauderen. Dat heb je met van alles al en dat zal zeker ook met dit gebeuren. Daarnaast is het gewoon geldklopperij

Link to comment
Delen op andere websites

Dit idee slaat gewoon nergens op. Ze moeten het ook nog werkend krijgen. Daarnaast ja fraude .. er is altijd wel een manier waarop mensen er op kunnen gaan frauderen. Dat heb je met van alles al en dat zal zeker ook met dit gebeuren. Daarnaast is het gewoon geldklopperij

Ben ik niet mee eens. Ze willen dit toch gaan doen in plaats van de huidige belastingen? Of in ieder geval, de mensen die weinig rijden gaan er niet op achteruit. Vind het huidige stelsel juist niet eerlijk. Stel dat ik een mooie auto heb, maar die heb ik alleen omdat ik hem mooi vind en gebruik ik nooit. Dan nog moet ik belasting ervoor betalen! Of: Iemand die veel rijdt, moet evenveel belasting betalen als iemand die vrijwel altijd de fiets pakt. Dat lijkt me ook niet helemaal eerlijk... Het nieuwe systeem is een stuk eerlijker, en daar is het Fiscale Rechtsysteem op gebaseerd: rechtvaardigheid.

Of het goed gaat werken, weet ik niet. Het belangrijkste grondbeginsel van het Fiscale Rechtssysteem is rechtvaardigheid, maar daarnaast zijn er nog 2 belangrijke grondbeginselen: effectief (de door overheid gestelde doelstellingen moeten daadwerkelijk gerealiseerd worden) en efficiënt (de door de overheid gestelde doelstellingen moeten met zo weinig mogelijk kosten verwezenlijkt worden). Dan ga ik toch twijfelen of het wel zo'n goed beleid is. Daarbij komend het privacy aspect, wat Ikt zei... Kortom; ben wel benieuwd of ze het efficiënt en effectief kunnen doen.

Link to comment
Delen op andere websites

Dit idee slaat gewoon nergens op. Ze moeten het ook nog werkend krijgen. Daarnaast ja fraude .. er is altijd wel een manier waarop mensen er op kunnen gaan frauderen. Dat heb je met van alles al en dat zal zeker ook met dit gebeuren. Daarnaast is het gewoon geldklopperij

Ben ik niet mee eens. Ze willen dit toch gaan doen in plaats van de huidige belastingen? Of in ieder geval, de mensen die weinig rijden gaan er niet op achteruit. Vind het huidige stelsel juist niet eerlijk. Stel dat ik een mooie auto heb, maar die heb ik alleen omdat ik hem mooi vind en gebruik ik nooit. Dan nog moet ik belasting ervoor betalen! Of: Iemand die veel rijdt, moet evenveel belasting betalen als iemand die vrijwel altijd de fiets pakt. Dat lijkt me ook niet helemaal eerlijk... Het nieuwe systeem is een stuk eerlijker, en daar is het Fiscale Rechtsysteem op gebaseerd: rechtvaardigheid.

Of het goed gaat werken, weet ik niet. Het belangrijkste grondbeginsel van het Fiscale Rechtssysteem is rechtvaardigheid, maar daarnaast zijn er nog 2 belangrijke grondbeginselen: effectief (de door overheid gestelde doelstellingen moeten daadwerkelijk gerealiseerd worden) en efficiënt (de door de overheid gestelde doelstellingen moeten met zo weinig mogelijk kosten verwezenlijkt worden). Dan ga ik toch twijfelen of het wel zo'n goed beleid is. Daarbij komend het privacy aspect, wat Ikt zei... Kortom; ben wel benieuwd of ze het efficiënt en effectief kunnen doen.

Als je niet of weinig rijdt ga je er nog op achteruit. Als je weinig rijdt moet je nog zo'n kastje aanschaffen en onderhouden. En als je niet rijdt komen er nieuwe belastingen die nu bij de wegenbelasting zitten. Dus niet de mensen die veel rijden worden gestraft, de mensen die überhaupt niet rijden worden gestraft, die komen meer aan het betalen.

Maar naast het hele kosten aspect, zo'n kastje is gewoon niet acceptabel, basta. Ze kunnen zien waar je rijdt, hoe hard je rijdt, wanneer je rijdt, waar naar toe je rijdt etc. Dat kan en mag niet vanuit privacy oogpunt.

Link to comment
Delen op andere websites

Dit idee slaat gewoon nergens op. Ze moeten het ook nog werkend krijgen. Daarnaast ja fraude .. er is altijd wel een manier waarop mensen er op kunnen gaan frauderen. Dat heb je met van alles al en dat zal zeker ook met dit gebeuren. Daarnaast is het gewoon geldklopperij

Ben ik niet mee eens. Ze willen dit toch gaan doen in plaats van de huidige belastingen? Of in ieder geval, de mensen die weinig rijden gaan er niet op achteruit. Vind het huidige stelsel juist niet eerlijk. Stel dat ik een mooie auto heb, maar die heb ik alleen omdat ik hem mooi vind en gebruik ik nooit. Dan nog moet ik belasting ervoor betalen! Of: Iemand die veel rijdt, moet evenveel belasting betalen als iemand die vrijwel altijd de fiets pakt. Dat lijkt me ook niet helemaal eerlijk... Het nieuwe systeem is een stuk eerlijker, en daar is het Fiscale Rechtsysteem op gebaseerd: rechtvaardigheid.

Of het goed gaat werken, weet ik niet. Het belangrijkste grondbeginsel van het Fiscale Rechtssysteem is rechtvaardigheid, maar daarnaast zijn er nog 2 belangrijke grondbeginselen: effectief (de door overheid gestelde doelstellingen moeten daadwerkelijk gerealiseerd worden) en efficiënt (de door de overheid gestelde doelstellingen moeten met zo weinig mogelijk kosten verwezenlijkt worden). Dan ga ik toch twijfelen of het wel zo'n goed beleid is. Daarbij komend het privacy aspect, wat Ikt zei... Kortom; ben wel benieuwd of ze het efficiënt en effectief kunnen doen.

Als je niet of weinig rijdt ga je er nog op achteruit. Als je weinig rijdt moet je nog zo'n kastje aanschaffen en onderhouden. En als je niet rijdt komen er nieuwe belastingen die nu bij de wegenbelasting zitten. Dus niet de mensen die veel rijden worden gestraft, de mensen die überhaupt niet rijden worden gestraft, die komen meer aan het betalen.

Maar naast het hele kosten aspect, zo'n kastje is gewoon niet acceptabel, basta. Ze kunnen zien waar je rijdt, hoe hard je rijdt, wanneer je rijdt, waar naar toe je rijdt etc. Dat kan en mag niet vanuit privacy oogpunt.

Inderdaad. En als er iemand met een argument komt met 'het is oke, privacy boven veiligheid', dan stuur mij maar je bankgegevens en geef me toestemming om 24/7 bij je te mogen zijn. Ik denk niet dat iemand dan ja zegt. Dit kastje is hetzelfde. Ze weten alles over je.

Als dat ding er komt koop ik heel veel keukenfolie en doe mijn hele auto stealth maken. Dit is tegen menselijke principes.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...