Den Haag - Het kabinet heeft besloten met ingang van 2011 kilometerheffing in te voeren. Eerst gaan vrachtwagens betalen per gereden kilometer, een jaar later gaat dit – gefaseerd – voor personenauto’s gelden. De wegenbelastingen en aanschafbelastingen (bpm) worden geleidelijk afgebouwd.
Het betalen per kilometer is eerlijk en helpt in de strijd tegen de files, verkondigde Verkeersminister Eurlings vrijdagavond na afloop van de ministerraad. ‘En dit systeem maakt Nederland ook nog een beetje schoner’, zei hij over de ‘positieve milieueffecten’ die de heffing teweeg kan brengen.
Eurlings legde de nadruk op de ‘eerlijkheid’ die dit systeem biedt: de automobilist gaat betalen naar gebruik. Zo zou de minister zelf, die ooit als europarlementariër jaarlijks 60 duizend kilometer aflegde, meer betalen dan zijn grootmoeder die 500 kilometer per jaar reed.
Meer dan de helft van de automobilisten zal minder gaan betalen, volgens de minister. De veelgebruikers gaan er echter op achteruit. Via de kilometerheffing (‘dus niet ‘betollen’ of rekeningrijden’) betaalt de automobilist straks naar plaats, tijd en milieukenmerken – de vervuiler betaalt. Het betalen per kilometer zal bij personenauto’s vanaf 2011 geleidelijk worden ingevoerd, in 2016 moet het systeem ‘zijn uitgerold’. Hoe dat precies in zijn werk gaat, weet Eurlings nog niet. ‘Maar we gaan het niet invoeren per regio.’
Wel worden volgend jaar al enkele proeven uitgevoerd rondom Amsterdam. Vooral om de techniek te testen. De minister benadrukte dat gewerkt wordt met satellietsystemen. ‘Geen tolpoorten.’ De kosten voor het systeem mogen niet meer dan 5 procent van de opbrengst bedragen.
Komende jaren moet vooral worden gewerkt aan de wetgeving. Zo moeten fiscale en vervoerswetten worden veranderd. Als dat is gebeurd kan een volgend kabinet niet meer terugkomen op de invoering van de heffing, is de gedachte. Een kwart eeuw wordt nagedacht en gediscussieerd over een ander betalingssysteem voor het wegverkeer. Eurlings sprak over ‘een van de ingewikkeldste besluiten’ die dit kabinet moest nemen. ‘Maar de kogel is nu eindelijk door de kerk.’
Wat vinden jullie hier van?
Ik zelf vind het niet zo'n ramp, omdat ik later ga motorrijden en daar geld het niet voor.
Maar het is op zich best wel ^%^% voor automobilisten.
Den Haag - Het kabinet heeft besloten met ingang van 2011 kilometerheffing in te voeren. Eerst gaan vrachtwagens betalen per gereden kilometer, een jaar later gaat dit – gefaseerd – voor personenauto’s gelden. De wegenbelastingen en aanschafbelastingen (bpm) worden geleidelijk afgebouwd.
Het betalen per kilometer is eerlijk en helpt in de strijd tegen de files, verkondigde Verkeersminister Eurlings vrijdagavond na afloop van de ministerraad. ‘En dit systeem maakt Nederland ook nog een beetje schoner’, zei hij over de ‘positieve milieueffecten’ die de heffing teweeg kan brengen.
Eurlings legde de nadruk op de ‘eerlijkheid’ die dit systeem biedt: de automobilist gaat betalen naar gebruik. Zo zou de minister zelf, die ooit als europarlementariër jaarlijks 60 duizend kilometer aflegde, meer betalen dan zijn grootmoeder die 500 kilometer per jaar reed.
Meer dan de helft van de automobilisten zal minder gaan betalen, volgens de minister. De veelgebruikers gaan er echter op achteruit. Via de kilometerheffing (‘dus niet ‘betollen’ of rekeningrijden’) betaalt de automobilist straks naar plaats, tijd en milieukenmerken – de vervuiler betaalt. Het betalen per kilometer zal bij personenauto’s vanaf 2011 geleidelijk worden ingevoerd, in 2016 moet het systeem ‘zijn uitgerold’. Hoe dat precies in zijn werk gaat, weet Eurlings nog niet. ‘Maar we gaan het niet invoeren per regio.’
Wel worden volgend jaar al enkele proeven uitgevoerd rondom Amsterdam. Vooral om de techniek te testen. De minister benadrukte dat gewerkt wordt met satellietsystemen. ‘Geen tolpoorten.’ De kosten voor het systeem mogen niet meer dan 5 procent van de opbrengst bedragen.
Komende jaren moet vooral worden gewerkt aan de wetgeving. Zo moeten fiscale en vervoerswetten worden veranderd. Als dat is gebeurd kan een volgend kabinet niet meer terugkomen op de invoering van de heffing, is de gedachte. Een kwart eeuw wordt nagedacht en gediscussieerd over een ander betalingssysteem voor het wegverkeer. Eurlings sprak over ‘een van de ingewikkeldste besluiten’ die dit kabinet moest nemen. ‘Maar de kogel is nu eindelijk door de kerk.’
Wat vinden jullie hier van?
Ik zelf vind het niet zo'n ramp, omdat ik later ga motorrijden en daar geld het niet voor.
Maar het is op zich best wel ^%^% voor automobilisten.
-------
Bron: http://www.volkskrant.nl/binnenland/article483147.ece/Kilometerheffing_vanaf_2011
Bewerkt: door j0uk3