Ik ga jullie in deze tutorial proberen uit te leggen hoe Lua werkt. Ik ga uitleggen welke data types je hebt, hoe je ze gebruikt, vergelijkingen en hun operators, loops en de structuur van Lua. Gebruik deze tutorial alleen als je voor GTA 4 wil scripten, omdat ik me vooral richt op de functies die je daar voor gebruikt. Ik wens je veel succes, Lua is zeker niet ingewikkeld maar als je al wat ervaring hebt met scripting of programmeren maakt het het wel makkelijker dan als je het niet hebt. Desalniettemin is het goed te volgen voor beginners. Vragen m.b.t. Lua, die scripting taal, mag je hier posten.
2. Wat is Lua?
Het woord Lua betekent "maan" in het Portugees. Lua is een lichtgewichte scriptingtaal die gebruikt wordt voor applicaties maar vooral in games. Het is erg snel en object georiënteerd. Het is niet erg uitgebreid zodat het klein en compact blijft. Toch heeft het genoeg functies om goed missie scripts te maken. Lua scripts voor GTA 4 worden niet gecompiled. Dit houd in dat je ze gewoon met kladblok kan openen. Er is wel een mogelijkheid om ze te compileren. In GTA IV kan je Lua gebruiken door middel van Alice. Alice is gemaakt door Alexander Blade, hier staat zijn release topic. Wil je scripts maken in Lua, dan heb je dit nodig.
3. Werkomgeving
Om in Lua te scripten, is het wel handig een fijn programma te hebben die je code een bepaald kleurtje geeft en aanvulling geeft op bepaalde variabelen. Er is nog géén IDE ("Integrated Development Enviroment") voor Alice/Lua voor GTA 4. Er zijn wel wat Lua IDE's, maar dat is niet fijn om te gebruiken voor GTA IV. Ik vind Notepad++ het best om te gebruiken. Het heeft syntax highlighting en vult bepaalde dingen aan. Het heeft mooie lijntjes voor wanneer je een regel inspringt en het mooiste is dat het weer lichtgewicht is.
Lua
basis
Inhoud
1. Introductie
2. Wat is Lua?
3. Werkomgeving
4. Variabelen
1. Introductie
Ik ga jullie in deze tutorial proberen uit te leggen hoe Lua werkt. Ik ga uitleggen welke data types je hebt, hoe je ze gebruikt, vergelijkingen en hun operators, loops en de structuur van Lua. Gebruik deze tutorial alleen als je voor GTA 4 wil scripten, omdat ik me vooral richt op de functies die je daar voor gebruikt. Ik wens je veel succes, Lua is zeker niet ingewikkeld maar als je al wat ervaring hebt met scripting of programmeren maakt het het wel makkelijker dan als je het niet hebt. Desalniettemin is het goed te volgen voor beginners. Vragen m.b.t. Lua, die scripting taal, mag je hier posten.
2. Wat is Lua?
Het woord Lua betekent "maan" in het Portugees. Lua is een lichtgewichte scriptingtaal die gebruikt wordt voor applicaties maar vooral in games. Het is erg snel en object georiënteerd. Het is niet erg uitgebreid zodat het klein en compact blijft. Toch heeft het genoeg functies om goed missie scripts te maken. Lua scripts voor GTA 4 worden niet gecompiled. Dit houd in dat je ze gewoon met kladblok kan openen. Er is wel een mogelijkheid om ze te compileren. In GTA IV kan je Lua gebruiken door middel van Alice. Alice is gemaakt door Alexander Blade, hier staat zijn release topic. Wil je scripts maken in Lua, dan heb je dit nodig.
3. Werkomgeving
Om in Lua te scripten, is het wel handig een fijn programma te hebben die je code een bepaald kleurtje geeft en aanvulling geeft op bepaalde variabelen. Er is nog géén IDE ("Integrated Development Enviroment") voor Alice/Lua voor GTA 4. Er zijn wel wat Lua IDE's, maar dat is niet fijn om te gebruiken voor GTA IV. Ik vind Notepad++ het best om te gebruiken. Het heeft syntax highlighting en vult bepaalde dingen aan. Het heeft mooie lijntjes voor wanneer je een regel inspringt en het mooiste is dat het weer lichtgewicht is.