Jump to content

18+ games kopen als 16 of 17 jarige


GYZIE

Recommended Posts

Laats werd ik in twee winkels waar ik normaal altijd 18+ games koop zonder problemen (Ik ben zelf 16 jaar) tegen gehouden om de Episodes From Liberty City te kopen. Dat is niet leuk natuurlijk vooral niet als je de game meteen wil hebben en dus geen zin hebt om te bestellen en te wachten. Daarom heb ik besloten om eerst alles uit te zoeken hoe het zit met verkoop van games met een PEGI leeftijd er op.

Naar een tijdje zoeken kreeg ik het vermoede dat 18+ games gewoon verkocht mochten worden aan 16 of 17 jarige. Hier ben ik tot gekomen omdat PEGI geen wet is en in het wetboek van strafrecht (artikel 240a) staat:

Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die een afbeelding, een voorwerp of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar, verstrekt, aanbiedt of vertoont aan een minderjarige van wie hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat deze jonger is dan zestien jaar.

Dit betekend kort gezegd dat allen de verkoop van producten mag worden geweigerd tot 16 jaar, tenzij dit via een andere wet wort geregeld zoals sterke alcohol. Om mijn vermoede te bevestigen heb ik een mail gestuurd naar PEGI. Dit is wat ik terug kreeg:

Beste Gijs,

Onlangs ontvingen we onderstaande vraag via PEGI.info. Allereerst willen we je bedanken voor je interesse in het PEGI systeem.

Voordat we je vraag beantwoorden, leggen we graag eerst het volgende uit. Zoals je wellicht weet functioneert het NICAM als uitvoerend orgaan voor het PEGI-systeem, dat staat voor “Pan European Game Information”, een Europees classificatiesysteem voor computerspellen. Als zodanig is het PEGI-systeem ook geldig in Nederland. Dit geldt voor alle games die in Nederland uitkomen en die uitgebracht zijn door game-uitgevers aangesloten bij PEGI.

Aan de hand van leeftijds- en inhoudspictogrammen op de hoezen van videogames geeft het PEGI-systeem informatie aan ouders en opvoeders over mogelijke schadelijke elementen in games, voor kinderen onder de aangegeven leeftijd. Deze informatie is in principe een advies. Ouders kunnen zelf bepalen welke game zij aanschaffen voor hun kinderen. Wij proberen ze te informeren zodat ze een goed geïnformeerde aankoopbeslissing kunnen maken.

Los van het Europese PEGI-systeem kennen wij in Nederland artikel 240a van het Wetboek van Strafrecht, waarin inderdaad staat dat winkeliers of andere verstrekkers van media strafbaar zijn als zij een game of film met schadelijk materiaal verkopen aan iemand onder de 16. Dit wetsartikel is dus ook van toepassing op games. Winkels en bijvoorbeeld bibliotheken hebben met deze wet te maken: zij mogen geen games met een 16 of 18 rating verhuren of verkopen aan personen jonger dan 16 jaar. Zij kunnen dan een boete krijgen. Een verkoper mag dus iemand om legitimatie vragen en als iemand geen legitimatie toont, op basis van een vermoeden dat iemand jonger is dan 16, de verkoop dan wel verhuur van een game weigeren. Hierbij geldt alleen de 16 jaar als strikte grens; een winkelier mag dus wel een 18-game verkopen aan een 16- of 17-jarige.

We hopen dat we je hiermee voldoende hebben geïnformeerd. Mocht je nog vragen hebben dan horen we het graag.

Met vriendelijke groet,

Hanneke Jansen

Consumer Affairs

+ NICAM / PEGI

PO BOX 322, 1200 AH Hilversum (The Netherlands)

) 0031 35 646 08 60

8 www.pegi.info

Kort gezegd wat er in deze mail staat: 16 jaar is de strikte grens voor de verkoop en iemand van 16 of 17 mag naast games van 16+ ook games van 18+ kopen.

Toen in deze mail kreeg was ik in de stad en leek het mij het goede moment om dit uit te proberen. Toen de medewerkster om mijn legitimatie vroeg het ik haar laten zien dat ik 16 ben, zij weigerde mij de game te verkopen. Ik ben toen in discussie gegaan en heb haar de mail laten lezen. Daarna heeft ze mij gewoon de game verkocht en ben ik nu de gelukkige eigenaar van de Episodes From Liberty City.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen en vervolgens 18 plus games kopen ;)

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 95
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NickOwnage

    11

  • GYZIE

    8

  • Dutchy3010

    6

  • Hayte

    5

Of je loopt naar de Game Mania site toe en zegt dat ze eens naar hun site moeten kijken. Daar staat namelijk dat PEGI maar tot 16 jaar loopt.

Heeft een game een PEGI-rating van 16+ of hoger, houd er dan rekening mee dat de persoon die de game afhaalt minimum 16 jaar moet zijn op de dag van de afhaling. Meer informatie betreffende de PEGI leeftijdsclassificaties vind je hieronder.

Bron

Link to comment
Delen op andere websites

Of je loopt naar de Game Mania site toe en zegt dat ze eens naar hun site moeten kijken. Daar staat namelijk dat PEGI maar tot 16 jaar loopt.

Heeft een game een PEGI-rating van 16+ of hoger, houd er dan rekening mee dat de persoon die de game afhaalt minimum 16 jaar moet zijn op de dag van de afhaling. Meer informatie betreffende de PEGI leeftijdsclassificaties vind je hieronder.

Bron

Als ik dat had geweten ='] Maar denk dat ze sneller met de brief van PEGI een 18+ game aan iemand van 16 of 17 verkopen dan dat het van de site van Game Mania komt. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

maar je kan toch gewoon op het internet kopen?

daar gaan ze echt niet kijken hoe oud je bent.

of je vult gwn in dat je 60 bent ofzo

Ja klopt maar als jij in de stad bent en besluit een game te kopen, heb je geen zin om te wachten en wil je de game kopen en meteen naar huis om te spelen. ;)

Link to comment
Delen op andere websites

maar je kan toch gewoon op het internet kopen?

daar gaan ze echt niet kijken hoe oud je bent.

of je vult gwn in dat je 60 bent ofzo

Ja klopt maar als jij in de stad bent en besluit een game te kopen, heb je geen zin om te wachten en wil je de game kopen en meteen naar huis om te spelen. ;)

Ja, inderdaad. Maar als je in de stad bent en je koopt er een ga je hem ook niet achteruit laten leggen, om je vader/moeder op te halen. Omdat je dan het spel wel meekrijgt. Ik vind het sowieso bullshit. Dat 16 jarige mensen geen 18+ mee kunnen nemen. Want ze zijn zelf volwassen genoeg om te bepalen. En wat is het verschil als je een spel koopt met je ouders erbij of zonder ouders. Mijn ouders zeggen gewoon van "Ja, hoor. Neem dat spel maar mee." "Maakt toch niks uit. Spelen doe je het toch wel, anders leen je hem van een vriend/vriendin."

Link to comment
Delen op andere websites

blabla

blabla

Ja, inderdaad. Maar als je in de stad bent en je koopt er een ga je hem ook niet achteruit laten leggen, om je vader/moeder op te halen. Omdat je dan het spel wel meekrijgt. Ik vind het sowieso bullshit. Dat 16 jarige mensen geen 18+ mee kunnen nemen. Want ze zijn zelf volwassen genoeg om te bepalen. En wat is het verschil als je een spel koopt met je ouders erbij of zonder ouders. Mijn ouders zeggen gewoon van "Ja, hoor. Neem dat spel maar mee." "Maakt toch niks uit. Spelen doe je het toch wel, anders leen je hem van een vriend/vriendin."

Klopt in nam ook altijd mijn broer me als ik een 18+ game wilde kopen of ik vroeg hem gewoon of hij vanuit school die game even wilde halen voor mij. Ik vind ook dat iemand zelf moet weten of die een product wel of niet koopt (tenzij het bijvoorbeeld alcohol of drugs is). En die leeftijd aanduidingen vind ik goed als indicatie van wat je koopt en voor ouders dat ze weten wat hun kind speed of wat ze voor hun kind kopen.

Link to comment
Delen op andere websites

Klopt in nam ook altijd mijn broer me als ik een 18+ game wilde kopen of ik vroeg hem gewoon of hij vanuit school die game even wilde halen voor mij. Ik vind ook dat iemand zelf moet weten of die een product wel of niet koopt (tenzij het bijvoorbeeld alcohol of drugs is). En die leeftijd aanduidingen vind ik goed als indicatie van wat je koopt en voor ouders dat ze weten wat hun kind speed of wat ze voor hun kind kopen.

Ja, gewoon ter bescherming en ondersteuning van de keuze van de ouders van wel of geen spel kopen. Inderdaad je hebt gelijk als er Alcohol/drugs/seks in voorkomt is dit natuurlijk een andere zaak. Maar ik vind de PEGI hier in NL best wel streng nog. Neem nou bijvoorbeeld Gears of War 1/2 Zijn beide een 18+ spel. Wat komt erin voor? Geschreew/Gescheld (Ok, dit snap ik)/Bloed/schieten. Ik vind dat veel te hoog de leeftijdsgrens.

Link to comment
Delen op andere websites

Ja, gewoon ter bescherming en ondersteuning van de keuze van de ouders van wel of geen spel kopen. Inderdaad je hebt gelijk als er Alcohol/drugs/seks in voorkomt is dit natuurlijk een andere zaak. Maar ik vind de PEGI hier in NL best wel streng nog. Neem nou bijvoorbeeld Gears of War 1/2 Zijn beide een 18+ spel. Wat komt erin voor? Geschreew/Gescheld (Ok, dit snap ik)/Bloed/schieten. Ik vind dat veel te hoog de leeftijdsgrens.

Maar zelf bij alchohol/drugs/seks ligt het er alsnog aan in welke maten het is, bijvoorbeeld de seks in GTA IV is helemaal niet erg en zal daarom ook zeker geen 18+ moeten krijgen. Maar het is na mijn idee een beetje standaard geworden om games met bloed, geweld en gescheld 18+ te geven. Als het nou een game is zoals Manhunt is het een ander verhaal maar dat is Gears of War niet en de GTA serie ook totaal niet.

Link to comment
Delen op andere websites

Maar zelf bij alchohol/drugs/seks ligt het er alsnog aan in welke maten het is, bijvoorbeeld de seks in GTA IV is helemaal niet erg en zal daarom ook zeker geen 18+ moeten krijgen. Maar het is na mijn idee een beetje standaard geworden om games met bloed, geweld en gescheld 18+ te geven. Als het nou een game is zoals Manhunt is het een ander verhaal maar dat is Gears of War niet en de GTA serie ook totaal niet.

Nee, inderdaad. Vroeger was het bloed vonden de meeste mensen erg. Aan dit soort spellen zijn de jeugd van tegenwoordig wel gewend. Want als je op straat hoort wat er allemaal wordt geroepen dan is dat nog erger dan in de meeste spellen. Inderdaad GTA IV censureert goed. Zou in meerdere spellen moeten, en kan die PEGI ook wat lager. Maar net als wat ik net zei. De jeugd van Tegenwoordig is echt wel wat gewend. :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Toen ik ACII wou kopen bij de Freerecordshop kreeg ik hem ook niet mee (geen 18). Ik draaide me om, daar stond een dikke neger in de 20, vroeg of hij me begeleider wou zijn, hebben samen die game gekocht en daarna heb ik hem nooit meer gezien, koste me al met al één minuutje extra.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik moet zeggen, geniaal gedaan. :tu: Dat je er zoveel werk in hebt gestoken, petje af.

Het zal wel niet bindend zijn, alleen een advies voor bijvoorbeeld ouders (vanaf 16 dan). Net zoiets als de kijkwijzer.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ga altijd met één van mijn ouders. :Y De kassiers zeuren dan niet de hele tijd dat ik het spel niet mag kopen. :t Gewoon zonder enige problemen dus. :puh:

Nadeel: Ik ben vaak in de stad om bij Bart Smit/Intertoys/Game Mania/Free Recordshop te neuzen voor leuke spellen. Niet altijd ouders mee.

Tip: Neem je mobiel mee. En vraag of je je moeder/vader mag bellen. En je belt ze en je geeft hun aan de telefoon, met toestemming. Of je belt je moeder/vader nep en zegt dat het mag. :puh: Heb ik ook een keer gedaan. :puh:

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...