Jump to content
Geplaatst:
comment_1683844

Laats werd ik in twee winkels waar ik normaal altijd 18+ games koop zonder problemen (Ik ben zelf 16 jaar) tegen gehouden om de Episodes From Liberty City te kopen. Dat is niet leuk natuurlijk vooral niet als je de game meteen wil hebben en dus geen zin hebt om te bestellen en te wachten. Daarom heb ik besloten om eerst alles uit te zoeken hoe het zit met verkoop van games met een PEGI leeftijd er op.

Naar een tijdje zoeken kreeg ik het vermoede dat 18+ games gewoon verkocht mochten worden aan 16 of 17 jarige. Hier ben ik tot gekomen omdat PEGI geen wet is en in het wetboek van strafrecht (artikel 240a) staat:

Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die een afbeelding, een voorwerp of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding waarvan de vertoning schadelijk is te achten voor personen beneden de leeftijd van zestien jaar, verstrekt, aanbiedt of vertoont aan een minderjarige van wie hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, dat deze jonger is dan zestien jaar.

Dit betekend kort gezegd dat allen de verkoop van producten mag worden geweigerd tot 16 jaar, tenzij dit via een andere wet wort geregeld zoals sterke alcohol. Om mijn vermoede te bevestigen heb ik een mail gestuurd naar PEGI. Dit is wat ik terug kreeg:

Beste Gijs,

Onlangs ontvingen we onderstaande vraag via PEGI.info. Allereerst willen we je bedanken voor je interesse in het PEGI systeem.

Voordat we je vraag beantwoorden, leggen we graag eerst het volgende uit. Zoals je wellicht weet functioneert het NICAM als uitvoerend orgaan voor het PEGI-systeem, dat staat voor “Pan European Game Information”, een Europees classificatiesysteem voor computerspellen. Als zodanig is het PEGI-systeem ook geldig in Nederland. Dit geldt voor alle games die in Nederland uitkomen en die uitgebracht zijn door game-uitgevers aangesloten bij PEGI.

Aan de hand van leeftijds- en inhoudspictogrammen op de hoezen van videogames geeft het PEGI-systeem informatie aan ouders en opvoeders over mogelijke schadelijke elementen in games, voor kinderen onder de aangegeven leeftijd. Deze informatie is in principe een advies. Ouders kunnen zelf bepalen welke game zij aanschaffen voor hun kinderen. Wij proberen ze te informeren zodat ze een goed geïnformeerde aankoopbeslissing kunnen maken.

Los van het Europese PEGI-systeem kennen wij in Nederland artikel 240a van het Wetboek van Strafrecht, waarin inderdaad staat dat winkeliers of andere verstrekkers van media strafbaar zijn als zij een game of film met schadelijk materiaal verkopen aan iemand onder de 16. Dit wetsartikel is dus ook van toepassing op games. Winkels en bijvoorbeeld bibliotheken hebben met deze wet te maken: zij mogen geen games met een 16 of 18 rating verhuren of verkopen aan personen jonger dan 16 jaar. Zij kunnen dan een boete krijgen. Een verkoper mag dus iemand om legitimatie vragen en als iemand geen legitimatie toont, op basis van een vermoeden dat iemand jonger is dan 16, de verkoop dan wel verhuur van een game weigeren. Hierbij geldt alleen de 16 jaar als strikte grens; een winkelier mag dus wel een 18-game verkopen aan een 16- of 17-jarige.

We hopen dat we je hiermee voldoende hebben geïnformeerd. Mocht je nog vragen hebben dan horen we het graag.

Met vriendelijke groet,

Hanneke Jansen

Consumer Affairs

+ NICAM / PEGI

PO BOX 322, 1200 AH Hilversum (The Netherlands)

) 0031 35 646 08 60

8 www.pegi.info

Kort gezegd wat er in deze mail staat: 16 jaar is de strikte grens voor de verkoop en iemand van 16 of 17 mag naast games van 16+ ook games van 18+ kopen.

Toen in deze mail kreeg was ik in de stad en leek het mij het goede moment om dit uit te proberen. Toen de medewerkster om mijn legitimatie vroeg het ik haar laten zien dat ik 16 ben, zij weigerde mij de game te verkopen. Ik ben toen in discussie gegaan en heb haar de mail laten lezen. Daarna heeft ze mij gewoon de game verkocht en ben ik nu de gelukkige eigenaar van de Episodes From Liberty City.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen en vervolgens 18 plus games kopen ;)

• Reacties 95
  • Bezichtigingen 68.8k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_1684437

Zoals je zelf al zei GYZIE is het voor de winkeliers volkomen legaal een spel met een 18+ rating. Zoals ook in de mail staat is die rating een advies, kortom de winkelier mag in dit geval ook zelf bepalen of hij het spel wel of niet verkoopt aan een persoon tussen de 16 en 18, op basis van dit advies, in dit geval is het dus volkomen legaal wat hij doet, je mag een product op basis van leeftijd weigeren te verkopen maar niet op basis van ras, uiterlijk etc.

Ja klopt de verkoper mag het weigeren behalve als de koper 16+ is. Zoals je leest in wet 240a is de maximale grens 16 jaar (tenzij het wettelijk anders is bepaald voor bepaalde producten (sterke alcohol en drugs bijvoorbeeld)). Wanner de verkoper iemand van 16 of 17 een 18+ game weigert te verkopen is dit wel discriminatie op basis van leeftijd.

Als ik het allemaal goed heb uitgezocht. :engel:

Nee dat is het niet, ht heeft een bepaalde leeftijd en de winkelier neemtdit adviesop, als dat verboden is snap ik het hele nut niet van dat PEGI systeem als het toch niet opgevolgt mag worden.

Geplaatst:
  • Auteur
comment_1684439

Zoals je zelf al zei GYZIE is het voor de winkeliers volkomen legaal een spel met een 18+ rating. Zoals ook in de mail staat is die rating een advies, kortom de winkelier mag in dit geval ook zelf bepalen of hij het spel wel of niet verkoopt aan een persoon tussen de 16 en 18, op basis van dit advies, in dit geval is het dus volkomen legaal wat hij doet, je mag een product op basis van leeftijd weigeren te verkopen maar niet op basis van ras, uiterlijk etc.

Ja klopt de verkoper mag het weigeren behalve als de koper 16+ is. Zoals je leest in wet 240a is de maximale grens 16 jaar (tenzij het wettelijk anders is bepaald voor bepaalde producten (sterke alcohol en drugs bijvoorbeeld)). Wanner de verkoper iemand van 16 of 17 een 18+ game weigert te verkopen is dit wel discriminatie op basis van leeftijd.

Nee dat is het niet, ht heeft een bepaalde leeftijd en de winkelier neemtdit adviesop, als dat verboden is snap ik het hele nut niet van dat PEGI systeem als het toch niet opgevolgt mag worden.

Hummm, volgens mij ben je er wel vrij in, maar het zal best kunne dat je gelijk hebt. Het idee van PEGI is om mensen een idee te geven wat de game bevat aan geweld, seks, drugs enzovoort dus ook wat ze kopen of wat ouders voor hun kinderen kopen. Het is nooit bedacht om de verkoop voor bepaalde leeftijden te verbieden. Gewoon een advies vanaf welke leeftijd je de game het beste kan spelen.

Geplaatst:
comment_1684537

De winkelier mag dat altijd weigeren. Hij mag/kan je immers ook wegsturen uit de winkel.

Geplaatst:
comment_1684569

Ik dacht al voordat ik iets van dit topic heb gelezen: PEGI is toch alleen maar een advies, maar dat werd dus ook bevestigd. Ik heb hier in Nederland eigenlijk nog nooit moeite gehad met het kopen van spul met een (al dan niet wettelijk gestelde) leeftijdsgrens, in Duitsland echter zijn ze er veel strenger op. Misschien dat het o.a. komt doordat ik er ouder uit zie: ik kon op mijn 14 overal al bier krijgen zonder dat ze om identificatie vroegen (de enige die daar gebruik van maakte was mijn vader, omdat die weleens te lui was om bij festivals e.d. naar de bar te lopen:P). wat dat betreft slaat die leeftijdsgrens ook nergens op. Hoewel, als het goed uitgevoerd kan worden, en de keuze aan de ouders overgelaten wordt, dan vindt ik het geen slecht systeem.

Geplaatst:
comment_1685608

Ik snap het niet waarom mensen daar zo vreselijk moeilijk over doen wat de minimum leeftijd grens betreft van games. Een kind van 14 jaar kan met gemak aan illegaal vuurwerk, wapens, drugs, alcohol en andere troep komen. Je vraagt gewoon even je grote broer of zus, of je ouders en je hebt de game die je graag wilt zo binnen. Ik snap het gewoon niet waarom ze uberhaubt daar nog moeilijk over doen.

Geplaatst:
comment_1686678

Ik snap het niet waarom mensen daar zo vreselijk moeilijk over doen wat de minimum leeftijd grens betreft van games. Een kind van 14 jaar kan met gemak aan illegaal vuurwerk, wapens, drugs, alcohol en andere troep komen. Je vraagt gewoon even je grote broer of zus, of je ouders en je hebt de game die je graag wilt zo binnen. Ik snap het gewoon niet waarom ze uberhaubt daar nog moeilijk over doen.

daar heb je gelijk ook al zet je 50+ op games kan je ze nog krijgen via internet je Oma en gewoon naar de winkel gaan en zeggen ik wil dat en dat

Geplaatst:
comment_1686681

daar heb je gelijk ook al zet je 50+ op games kan je ze nog krijgen via internet je Oma en gewoon naar de winkel gaan en zeggen ik wil dat en dat

Het punt is dat ze dan goedkeuring van een oudere (en over het algemeen hoort dit dan een volwassene te zijn) hebben om de game te kopen, waardoor het mij lijkt dat er geen bezwaar is om het spel te kopen.

Geplaatst:
comment_1686700

Het punt is dat ze dan goedkeuring van een oudere (en over het algemeen hoort dit dan een volwassene te zijn) hebben om de game te kopen, waardoor het mij lijkt dat er geen bezwaar is om het spel te kopen.

Zullen we een stelling houden? Van wie van de ouders van ons, staan ons niet toe om games van 18+ te kopen?

Geplaatst:
comment_1686735

Zullen we een stelling houden? Van wie van de ouders van ons, staan ons niet toe om games van 18+ te kopen?

mijn ouders staan het wel toe, en dat moeten ze bij mij ook wel, aangezien ik nu 18 ben. :puh:

Geplaatst:
comment_1686746

Een goedkeuring van een oudere? Je grote kameraad zou nooit zomaar even "Nee dat doe ik niet, want ik geef je daar geen toestemming voor/je hebt daar geen toestemming voor van je ouders" In andere woorden, helpt zo'n wet dan eigenlijk wel eens? In 9 van de 10 gevallen niet. Ik vind persoonlijk dat de overheid daar niet te moeilijk over moet doen. Maarja helaas, typisch Nederlands..

Geplaatst:
comment_1687034

Maar hier in het noorden houden ze zich volgens mij niet zo erg aan dat PEGI gedoe, ik heb er letterlijk nog nooit last van gehad.

Hier in Delfzijl anders wel hoor :duh: . Was een keer bij de Intertoys met een vriend, wou hij een spel kopen voor 12+, dacht dat mens dat we nog maar elf waren :duh: . Dus na een lange discussie moesten we het spel terugleggen en 'wegwezen' :bonk: . Of een keer toen ik met m'n moeder GTA wou kopen, zei die vrouw van 'Is het spel voor hem?' 'Nee' zei m'n moeder, 'Ik geloof het niet, leg maar even terug.' zei die vrouw toen. Dus mijn moeder gaat heel pissig in discussie en uiteindelijk was ik weer een GTA rijker :bier: .

Geplaatst:
comment_1687036

Een goedkeuring van een oudere? Je grote kameraad zou nooit zomaar even "Nee dat doe ik niet, want ik geef je daar geen toestemming voor/je hebt daar geen toestemming voor van je ouders" In andere woorden, helpt zo'n wet dan eigenlijk wel eens? In 9 van de 10 gevallen niet. Ik vind persoonlijk dat de overheid daar niet te moeilijk over moet doen. Maarja helaas, typisch Nederlands..

Als je kijkt in Amerika welke Leeftijden daar staan aangegeven. Maar Amerika is dat meer gewend. Schietpartijen en doden iedere dag.

Geplaatst:
comment_1687091

Maar hier in het noorden houden ze zich volgens mij niet zo erg aan dat PEGI gedoe, ik heb er letterlijk nog nooit last van gehad.

Hier in Delfzijl anders wel hoor :duh: . Was een keer bij de Intertoys met een vriend, wou hij een spel kopen voor 12+, dacht dat mens dat we nog maar elf waren :duh: . Dus na een lange discussie moesten we het spel terugleggen en 'wegwezen' :bonk: . Of een keer toen ik met m'n moeder GTA wou kopen, zei die vrouw van 'Is het spel voor hem?' 'Nee' zei m'n moeder, 'Ik geloof het niet, leg maar even terug.' zei die vrouw toen. Dus mijn moeder gaat heel pissig in discussie en uiteindelijk was ik weer een GTA rijker :bier: .

Dan mogen die mensen weer eens een gezellig praatje met Pegi maken, die hebben het systeem dan verkeerd begrepen.

Pan European Game Information (PEGI) is a European video game content rating system established to help European parents make informed decisions on buying computer games with logos on games boxes.

Bron

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.