Morph1 Geplaatst: 10 augustus 2010 Rapport Geplaatst: 10 augustus 2010 (bewerkt) [TUT] MTA Map editor voor SA:MP hallo, ik heb besloten om een tut te maken over hoe je makkelijk objecten in sa-mp kan plaatsen, omdat ik iemand zag die graag objecten in zijn server wil en geen idee had hoe hij dat moest doen, waarschijnlijk zullen beginners hier veel aan hebben. Download + Installatie als eerste moet je het programma downloaden ==KLIK== daar klik je op download, installeer het in een map (makkelijkst is als je het in de map doet waar ook de map van Rockstar games staat(meestal program files)) dan als je het programma wilt starten moet je de map van gta opgeven. als je dat heb gedaan begint het spel. Het Begin + eerste object In het Begin krijg je een menu met : Quik Connect = als je in een MTA server wilt spelen waarvan je het IP al weet Browse Server = Als je een MTA server wilt zoeken en dan erin spelen Host Server = Als je je eigen map online wilt zetten in MTA Map Editor = Dit heb je nodig om objecten toe te voegen aan je server (de rest van MTA heb je helemaal niet nodig) Settings = spreekt voor zich denk ik About = De credits (makers van MTA enz) Quit = het programma sluiten vrij duidelijk denk ik. je heb daar maar 2 opties voor nodig, en dat zijn de "Map Editor" en de "Quit" knop je drukt dus op de map editor knop en de map editor start. dan zweeft je camera ergens boven het pleintje voor cj's huis. nu kan je rondkijken en rondvliegen met de W,S,A,D knoppen en met de muis het beeld draaien. als je op de F toets drukt kun je niet meer bewegen en komen er knoppen te voorschijn. hier een foto met de knoppen met nummers erbij: hier de uitleg over die knoppen 1 = een nieuwe map openen 2 = een bestaande map openen 3 = opslaan 4 = opslaan als 5 = opties, bijv snelheid van het object als je het beweeg enz. 6 = vorige stap, als je per ongeluk iets heb verwijderd dat moest blijven dan druk je op deze knop 7 = volgende stap, als je te vaak op vorige stap heb gedrukt doe je gewoon weer volgende stap 8 = hiermee kan je teleporteren naar een plek die er staat of naar een coördinaad die je uit je hoofd weet (wie gaat dat nou onthouden:S) 9 = al je objecten, als je een klein object heb neergezet en je kan er niet meer op klikken dan klik je hier op en zoek je op de naam van dat object, dan klik je er dubbel op en dan is ie geselecteerd 10 = opties van de map(heb je niet nodig als je alleen objecten in SA-MP wilt zetten) 11 = hier kan je zeggen of het een race is of iets anders (heb je ook niet nodig) 12 = testen (is makkelijker als je de F5 knop gebruikt) 13 = een marker toevoegen, werkt niet als je de code van mta gaat converteren 14 = een object toevoegen (de belangrijkste knop voor nu) 15 = een pickup toevoegen, werkt ook niet 16 = een auto toevoegen als eerste moet je een object toevoegen, druk op knop 14, kies daar een object uit. bovenin kan je zoeken naar bijv waterjump. zet hem ergens neer waar jij wilt. Het object kantelen en goed neerzetten klik dubbel op het object, met de pijltjestoetsen kan je hem naar voor en achter en links en rechts bewegen. druk weer op de "F" toets als je vrij wilt rondkijken met de camera, het object blijft geselecteerd en je kan hem met de pijltjestoetsen blijven bewegen. houd "Shift" ingedrukt terwijl je aan het bewegen bent met het object om hem sneller te laten bewegen en met de "Alt" toets beweegt ie langzamer (sneller en langzamer werkt tevens voor de camera) Met de "C" knop word je object gekloond precies in het eerste object, beweeg hem met de pijltjestoetsen en hij beweegt uit het vorige object. druk op de "Page Up" knop om het object omhoog te laten vliegen en de "Page Down" knop om hem weer omlaag te laten zakken. houd de control "ctrl" toets ingedrukt en gebruik dan de pijltjestoetsen. je zult zien dat het object kanteld. je kunt ook "CRTL" ingedrukt houden en dan de "Page Up" en de "Page Down" Toets gebruiken. de makkelijkste mannier om een object te draaien is het muiswieltje. als je alles klaar heb sla je hem op met een naam. en natuurlijk (hoe kan ik het eigenlijk vergeten). je heb een object te veel gedaan of eentje die weg moet, selecteer dat object en druk simpel op de "Del(ete)" knop. (bij sommige alleen "del" en bij andere helemaal "delete") succes met inrichten Streamers en de map Converteren Om er uiteindelijk een sa-mp code van te maken zou ik als je meer dan 50 objecten heb een Streamer gebruiken. daardoor laden objecten sneller en zie je ze eerder. als je niet meer dan 3000 objecten heb kan je MidoStream gebruiken (eigenlijk 3500 objecten maar dan gaat het weer langzamer) verder zijn er nog genoeg streamers te vinden op internet die veel meer objecten aankunnen, ik geloof tot ongeveer 4 miljoen. voor verdere informatie over bepaalde Streamers kan je beter op internet een beetje rondzoeken. nu moeten we de map gaan converteren, daarvoor kan je een converter zoeken op internet, maar eentje die heel vaak gebruikt word is deze ==KLIK== klik liks bovenin op bladeren, dan ga je naar de map waar MTA in staat, ga naar MTA San Andreas > server > mods > deadmatch > resources. daar kies je de naam uit die jij heb gemaakt. open die map en kies dan het .MAP bestand. dan kies je je streamer, heb je die niet (nodig) kies dan gewoon samp pawn code. dan komt in het vak eronder de code te staan. als je met een streamer werkt weet je waarschijnlijk wel waar je het moet neerzetten, zo niet, dan moet je even op internet zoeken. voor eentje waarmee je wel auto's erin kan zetten ==KLIK== (thanks to Big Boss) deze werkt als volgt. ga weer naar je map MTA San Andreas > server > mods > deadmatch > resources. kies daar je eigen map. open het .map bestand in kladblok, kopieër de hele inhoud, plak het in het witte vak bovenin. als je een streamer gebruik klik je bij Output op de bovenste regel, selecteer je je streamer en druk dan op convert. kopieër de text in je gamemode/streamer/filterscript. even voor de duidelijkheid door een reactie hieronder : objecten plaats je altijd als je ze in een gamemode wilt onder "OnGamemodeInit". als je ze in een filterscript wilt zet je ze onder "OnFilterscriptInit". en als je met een streamer werkt dan hangt het ervanaf welke je hebt, bij sommige moet je het in de streamer zetten, bij andere kan je het via een command in je Gamemode of FilterScript zetten door een iets ander command, bijvoorbeeld "CreateStreamedObject". heel veel succes met je server en ik hoop dat je er veel aan heb:P Bewerkt: 6 januari 2011 door Morph1 Reageren
Big Boss Geplaatst: 10 augustus 2010 Rapport Geplaatst: 10 augustus 2010 Mooi, maar dit is eigenlijk meer een MTA tutorial. Nog wat tips: Als je op C drukt zal je object gekloond worden, ALT zal de camera/objecten langzamer laten bewegen, Shift zal de camera/objecten sneller laten bewegen. En de converter die ik persoonlijk altijd gebruik is deze, en hiermee kan je wel voertuigen converteren en aangeven welke streamer je wil gebruiken (als je er een gebruikt). Reageren
Morph1 Geplaatst: 10 augustus 2010 Auteur Rapport Geplaatst: 10 augustus 2010 is aangepast maar ik wil hem wel graag bij sa-mp scripting houden want ik denk dat veel beginners in samp zich afvragen hoe je objecten in je server zet. Reageren
Deluxo Geplaatst: 11 augustus 2010 Rapport Geplaatst: 11 augustus 2010 Ik heb eenzelfde tutorial gemaakt, een tijdje terug, alleen die van jou is uitgebreider en ik heb hem simpel gehouden. Goed gedaan! Reageren
gm_jerry Geplaatst: 19 september 2010 Rapport Geplaatst: 19 september 2010 goeie tut maar ik wist het al wel handig voor beginners ik heb een vriend die het ook wou leren en vond het all lastig met objecten maar hij is gestopt met sa-mp en ga i weer gewoon gta iv spelen alleen ik hou me de heele tijd mee bezig en werk op 2 computers tegelijk om een coole roleplay te maken nog veel succes en maak maar meer handige tutorals Reageren
maurice1234 Geplaatst: 5 januari 2011 Rapport Geplaatst: 5 januari 2011 ik heb het allemaal gevolgt die stappen en het is me gelukt allen na het converten krijg je die namen met die cijfers enzo .. dan staat er dat je die in je script moet zetten maar waar onder presies moet ik hget zetten in het script Reageren
Megadreams Geplaatst: 5 januari 2011 Rapport Geplaatst: 5 januari 2011 Waar je de objecten wil aanmaken meestal is dat in OnGameModeInit of OnFilterScritpInit. Reageren
Morph1 Geplaatst: 6 januari 2011 Auteur Rapport Geplaatst: 6 januari 2011 ok grote bumb ineens maja XD. ik zal het wel aanpassen Reageren
jiry97 Geplaatst: 3 juni 2012 Rapport Geplaatst: 3 juni 2012 dank je voor uitleggen.ik heb het nu ook het geprobeerd en ik vind het erg leuk.alleen 1 ding.kan je ook mods in je multi player doen Reageren
MrQuirijn Geplaatst: 11 augustus 2012 Rapport Geplaatst: 11 augustus 2012 Kan je ook je SinglePlayer map editten? Reageren
Megadreams Geplaatst: 11 augustus 2012 Rapport Geplaatst: 11 augustus 2012 Nee de Map Editor van MTA is (nog) niet in staat dat te doen. Hiervoor zul je een andere editor moeten voor gebruiken. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.