Jump to content
Geplaatst:
comment_2024322

Logo2_zpsbdbaaa25.jpg

Als vervolg op Thundercover's

Formule 1 - 2012 topic verwelkom ik jullie in het grote Formule 1 topic van seizoen 2013! Vorig jaar was het spannend tot aan de slotrace in Brazilië, waar Sebastian Vettel voor de derde keer op rij de wereldtitel pakte met drie punten voorsprong op Ferrari-kopman Fernando Alonso. Ook dit seizoen belooft een spannend seizoen te worden, aangezien er haast geen veranderingen in het reglement te bespeuren zijn. De verwachting is dan ook dat het gehele veld qua tijd een stukje dichter bij elkaar zal komen.

2012 VERSUS 2013

In tegenstelling tot vorig jaar bestaat dit seizoen niet uit 20 races, maar uit 19. De GP van Europa (stratencircuit Valencia) zal niet terugkeren en de vervangende GP van Amerika (stratencircuit New Jersey) bleek uiteindelijk niet haalbaar. Traditiegetrouw zal het seizoen beginnen met de GP van Australië op 17 maart en eindigen met de GP van Brazilië op 24 november.

Ook gaan we met één team minder het nieuwe seizoen in, het Spaanse team HRT zal er namelijk niet meer bij zijn. HRT kampte met financiële problemen en is er niet in geslaagd het team te verkopen. Daarnaast beschikt ook Marussia nu over het speed-boost systeem KERS, waardoor alle elf de teams op de grid beschikken over KERS. Nu Marussia ook over KERS beschikt is het nog maar de vraag of Caterham Racing nog het snelste van de 'achterhoedeteams' (vorig jaar Caterham, Marussia en HRT) zal zijn, de verschillen waren vorig jaar al klein.

Misschien nog het meest opvallende aan 2013 zijn de nieuwkomers in de Formule 1. Max Chilton en Jules Bianchi gaan rijden voor Marussia, Giedo van der Garde (jazeker, een Nederlander) voor Caterham, Valtteri Bottas bij het team van Williams en Esteban Gutierrez voor Sauber. Vijf van de 23 coureurs zijn dus nieuwe gezichten. Daarnaast stapt Charles Pic over van Marussia naar Caterham, vertrekt Lewis Hamilton naar Mercedes en vervangt daar de vertrokken legende Michael Schumacher, verruilt Sergio Perez Sauber voor McLaren en vertrekt Niko Hulkenberg naar Sauber.

De meeste vogelbek-neuzen zijn dit seizoen verleden tijd, de teams hebben namelijk de mogelijkheid om een soort kapje over deze rare trap in de neus te plaatsen, waardoor we gewoon weer de oude vertrouwde neuzen terugzien. :)

Tot slot: de kwalificaties en races zijn in Nederland vanaf dit seizoen niet meer bij RTL7, maar bij Sport1 te bekijken. Tevens zendt Sport1 alle Vrije Trainingen uit. Commentator Olav Mol zal worden vervangen door Ronald van Dam, Mol zal vanaf nu afreizen naar de Grand Prixs om daar interviews af te nemen.

KALENDER

[table=header]DATUM|RACE

17 maart|Grand Prix van Australië (Albert Park)

24 maart|Grand Prix van Maleisië (Sepang)

14 april|Grand Prix van China (Shanghai)

21 apri|Grand Prix van Bahrein (Sakhir)

12 mei|Grand Prix van Spanje (Circuit de Catalunya)

26 mei|Grand Prix van Monaco (Monte Carlo)

9 juni|Grand Prix van Canada (Montreal)

30 juni|Grand Prix van Groot-Brittannië (Silverstone)

7 juli |Grand Prix van Duitsland (Nurburgring)

28 juli |Grand Prix van Hongarije (Hongaroring)

25 augustus |Grand Prix van België (Spa-Francorchamps)

8 september |Grand Prix van Italië (Monza)

22 september | Grand Prix van Singapore (Singapore)

6 oktober | Grand Prix van Zuid-Korea (Korean International Circuit)

13 oktober| Grand Prix van Japan (Suzuka)

2 7 oktober| Grand Prix van India (Buddh International Circuit)

3 november|Grand Prix van Abu Dhabi (Abu Dhabi)

17 november|Grand Prix van de Verenigde Staten (Circuit of the Americas)

24 november|Grand Prix van Brazilië (Interlagos)[/table]

TEAMS EN COUREURS

[table=header]TEAM|COUREUR

Infiniti Red Bull Racing|1. Sebastian Vettel

|2. Mark Webber

Scuderia Ferrari|3. Fernando Alonso

|4. Felipe Massa

Vodafone McLaren Mercedes|5. Jenson Button

|6. Sergio Perez

Lotus F1 Team|7. Kimi Raikkonen

|8. Romain Grosjean

Mercedes AMG Petronas|9. Nico Rosberg

|10. Lewis Hamilton

Sauber F1 Team|11. Niko Hulkenberg

|12. Esteban Gutiérrez

Sahara Force India|14. Paul di Resta

|15. Adrian Sutil

Williams F1 Team|16. Pastor Maldonado

|17. Valtteri Bottas

Scuderia Toro Rosso|18. Jean-Eric Vergne

|19. Daniel Ricciardo

Caterham F1 Team|20. Charles Pic

|21. Giedo van der Garde

Marussia Racing|22. Jules Bianchi

|23. Max Chilton[/table]

AUTO'S

[table=header]NAAM|SCREENSHOT

RB9|RedBullauto_zpsd8869dd0.jpg

F138|Ferrariauto_zpsa959f5e0.jpg

MP4-28|McLarenauto_zps66b4bfa8.jpg

E21|Lotusauto_zps59e8473d.jpg

W04|Mercedesauto_zps3a6d5905.jpg

C32|SauberC-32_zpsb6db93d8.jpg

VJM06|ForceIndiaVJM06_zps30920c82.jpg

FW35|Williamsauto_zpsc3b21466.jpg

STR8|ToroRossoauto_zps46acbd80.jpg

CT03|Caterhamauto_zpsdad4ab00.jpg

MR02|Marussiaauto_zps3382bbd8.jpg[/table]

Genoeg feitjes! De kwalificatie van de Grand Prix van Australië is vanochtend begonnen en na Q1 meteen afgelast en verplaatst naar 1 uur vannacht vanwege 'hevige' regenval. Wat verwachten jullie ervan? Gaat Red Bull Racing opnieuw domineren en cruised Vettel naar het wereldkampioenschap? Of gaan de Ferrari's, McLarens, Lotussen en Mercedessen alsnog roet in het eten gooien? Eén ding staat vast: het seizoen van 2013 wordt een hele mooie.

Bespreek hier alles over het seizoen van 2013 en de Formule 1 in het algemeen! Hopelijk wordt het weer net zo'n spannend jaar als 2012. :)

  • Reacties 43
  • Bezichtigingen 8.5k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_2031631

Wij weten allebei dat dit nergens op slaat. De beste wielrenner wint niet altijd. Dat het "zowat altijd" is, is al maar even duidelijk als bij de F1 die jij blijkbaar voor dezelfde reden verafschuwt. Ik probeer de logica echt te zoeken hoor.

Dat de beste wielrenner niet altijd wint ligt niet aan het verschil in techniek(andere fiets). De laatste tijd was het overigens toch altijd de sterkste die won, net zoals vandaag.

De verschillen tussen de teams zijn in de F1 ook niet zo groot hoor, het verschil wordt hem door de bestuurder gemaakt. Deze discussie is wat richtingloos.

Hoe kan je nu weten of de bestuurder het verschil maakt als de ene auto sneller is dan de andere..?

Geplaatst:
comment_2031681

Hoe kan je nu weten of de bestuurder het verschil maakt als de ene auto sneller is dan de andere..?

Verschil tussen teammaten.

Je overdrijft de verschillen echt, bij de top 5-teams gaan de verschillen over enkele duizendsten van een seconden op een hele ronde. Dat kun je enkel behalen als je als piloot je wagen perfect beheerst. Ik stel voor dat je eens wat wedstrijden gaat kijken en dat je dan zelf wel het verschil kunt vertellen tussen de goede en de iets minder goede piloten. Ik snap eigenlijk ook niet waarom we deze discussie houden. Want we vinden allebei andere aspecten van sporten interessant, dat is geen discussie maar een overtuigingsconfrontatie en dat leidt toch nergens naar.

Geplaatst:
comment_2032706

Dat doet hij toch ook niet? Hij zegt waarom de sport niet enkel techniek-afhankelijk is. Dan is het toch ook even belangrijk om te vermelden dat het als één van de fysiek zwaarste sporten geldt.

Nandro zegt toch ook niet dat de sport enkel techniek-afhankelijk is?

Bullshit. In de meeste gevallen wint de beste rijder gewoon (en dat is wat telt). Er zijn nog genoeg andere sporten waar je afhankelijk bent van je team om te winnen hoor. Wielrennen om er eentje te noemen, met de voorbije Tour de France als mooie voorbeeld. Sport is divers, heeft veel aspecten en is gewoonweg diepgaand.

De beste rijder wint altijd? Dus je beweert dat de techniek er niet toe doet(snelle of trage auto maakt niet uit), dat de beste rijder in de meeste gevallen wint? Dan ben ik maar zo vrij om dat bullshit te noemen.

Bij wielrennen ben je zowat altijd zeker dat de beste wint, omdat de fietsen zowat allemaal gelijk zijn(lees: verschillen zijn minimaal en maken dus geen drol uit). Dat ben je bij F1 niet.

En omdat ik hem quote en op zijn bericht reageer leg ik hem automatisch woorden in de mond die hij niet gezegd heeft? Wat is dit nou voor kansloos bericht. Ik mag gewoon zeggen hoe ik er over denk en hem quoten?

Geplaatst:
comment_2032707

Was zeker een aangename race om te volgen. Wat is Raikkönen toch een baas. Rijdt zijn vleugel kapot in ronde 20 (?), geeft er geen fuck om en finisht mooi tweede. Die man is de coolheid zelve. Niet iedereens favoriet (ook niet de mijne) maar hij heeft toch een geweldig karakter.

Geplaatst:
  • Auteur
comment_2032909

Was zeker een aangename race om te volgen. Wat is Raikkönen toch een baas. Rijdt zijn vleugel kapot in ronde 20 (?), geeft er geen fuck om en finisht mooi tweede. Die man is de coolheid zelve. Niet iedereens favoriet (ook niet de mijne) maar hij heeft toch een geweldig karakter.

Hij was volgens mij niet zo te spreken over Perez z'n actie, terwijl hij zelf koos voor die gevaarlijke manoevre. Zo koel bleef hij dus niet. Daarnaast had hij geluk dat de schade haast geen effect had en hij gewoon verder kon rijden. Raikkonen is een prima coureur, een leuke persoonlijkheid, maar die uitspraken als "Tweede? Ik start liever eerste" en dergelijke beginnen me langzamerhand wat flauwtjes te worden. :puh:

  • 3 weken later...
Geplaatst:
comment_2038080

Bump. Volgende week Barcelona. Naar mijn inzien altijd een race die echt goed laat zien wie het het beste voor elkaar heeft. Ik hoop op Raikkonen, maar ben bang dat Vettel toch weer beetje de overhand heeft. Wat gokken jullie?

Geplaatst:
comment_2038904

Bump. Volgende week Barcelona. Naar mijn inzien altijd een race die echt goed laat zien wie het het beste voor elkaar heeft. Ik hoop op Raikkonen, maar ben bang dat Vettel toch weer beetje de overhand heeft. Wat gokken jullie?

De meeste teams brengen voor Barcelona serieuze updates mee dus het valt nog wel te bezien hoe het 'fingerboy' Vettel zal vergaan dit weekend. De banden heeft pirelli aangepast in het voordeel van Red Bull en Mercedes dus dat zit al snor voor de heren Hamilton en Vettel. Vettel heeft trouwens meestal (met uitzondering 2011) niet de overmacht in de meeste Europese races. Dit voornamelijk op circuits niet ontworpen door F1-huisarchitect Herman Tilke. Dit zou het moment moeten zijn waarop zijn teamgenoot Mark Webber beter begint te preseteren want hij rijdt altijd beter tijdens de Europese races

Bewerkt: door maikel jonson

Geplaatst:
comment_2040941

Ik hoop op Raikkonen, maar ben bang dat Vettel toch weer beetje de overhand heeft. Wat gokken jullie?

Als ik nu de startlijn bekijk zal het wellicht Raikkönen-Vettel worden. Rosberg heeft dit jaar nog geen goed wedstrijdritme getoond (eerder het omgekeerde) en Hamilton is gekend voor wat plaatsen te verliezen bij een start op de vuile kant. Ik verwacht een finish als deze: Raikkönen-Vettel-Alonso-Hamilton-Massa-Rosberg

Over 2 en half uur kennen we het antwoord wel.

  • 2 weken later...
Geplaatst:
comment_2044694

Hmmm, een race in Monaca belooft meestal niet veel raceplezier, maar maakt het vaak wel goed via sensationele momenten en die waren er vandaag ook weer.

-Crash van Massa

-Crash van Maldonado

-Perez...

Toch sterk van Raikkönen om nog ondanks het ongeluk met Perez van plaats 15 naar 10 te rijden in de laatste 6 rondes. Die houdt zijn statistiek dus nog levende :puh:

  • 5 maanden later...
Geplaatst:
comment_2097252

Gelukkig blijft de FIA net zo kinderachtig als altijd door hem een reprimande hiervoor te geven. Aan de ene kant terecht; regels zijn immers regels en de FIA is nu eenmaal fan van nietszeggende reprimandes ("foei, niet meer doen!"). Aan de andere kant: laat die jongen lekker z'n vierde titel vieren met een paar donuts.

Hopelijk wordt de strijd om het kampioenschap volgend jaar wat spannender. Nu wisten we de afloop sinds augustus al. :(

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.