Jump to content

De Muziekkroeg - Het trefpunt voor geluidsjunkies


Silverbyte

Recommended Posts

Have fun Platypus!

Afgelopen maandag naar de Pet Shop Boys geweest. Een show vol synthpop en futuristische effecten. Vind het toch wel grappig hoe een stel zestigers nog zo'n thema neerzetten en lijken ze wat betreft hun nieuwe muziek echt mee te gaan met de tijd. Hier nog wat beelden van andere bezoekers, het ongetwijfeld bekende West end Girls voor de GTA V spelers:

Jammer dat ze hier niet de hoedjes van de videoclip op hadden:

Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 711
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • NicolaB

    88

  • Silverbyte

    75

  • GuitarGuy666

    73

  • Foreigner97

    49

Het jaar is bijna ten einde: wat zijn jullie favoriete platen van 2016?

Het jaar begon natuurlijk met Blackstar (of ★) van David Bowie, sowieso één van de meest bijzondere albums die dit jaar zijn uitgebracht. Genre-gewijs is het album wat lastig te classificeren. De meeste nummers (maar niet allemaal) hebben een redelijk rock-achtige structuur en feel, maar de band die de nummers inspeelde bestond enkel uit jazzmuzikanten. Gevolg: nummers met ontzettend strakke en toffe drumpartijen, overspoeld met allerlei heerlijk avantgarde-achtige (en half-geïmproviseerde) blazerspartijen en solo's. Een interessante muzikale mengelmoes dus, maar wat de plaat écht bijzonder maakt, is het feit dat Bowie twee dagen na de release overleed aan kanker - terwijl praktisch niemand wist dat hij daaraan leed. Bowie heeft dus tijdens de laatste loodjes van z'n leven, tussen alle behandelingen en inzak-momenten door, in het geheim al zijn laatste energie gestopt in het schrijven en opnemen van de plaat, die daadwerkelijk een geplande afscheidsplaat was. Een soort zwanenzang, zeg maar. Achteraf gezien heeft hij in een aantal nummers wel subtiel en minder subtiel gehint naar zijn ziekte en aankomende dood, zoals de geroemde clip van

, of de zinsneden ''I'm dying to (...)'' in het nummer Dollar Days, waar je ook de zin ''I'm dying too'' in kunt horen. De producer van de plaat (en van vele andere Bowie-albums) Tony Visconti deed een mooie uitspraak over het album (en context): "His death was no different from his life - a work of Art."

Een ander groot hoogtepunt was de plaat Roux-Ga-Roux van de Nederlandse band DeWolff. Heerlijk ruw, psychedelisch, vuil, en ont-zet-tend groovy. Echt een plaat waarvan je merkt dat de band volledig in hun element is, een gevoel dat ik hier en daar wat miste in de (overigens ook goede) voorganger Grand Southern Electric.

Ik ben ook een groot fan van Nonagon Infinity van King Gizzard & The Lizard Wizard, een Australische psychedelische garagerock-formatie. De plaat is vanaf de eerste paar seconden aan één stuk door heerlijk dik, vuil, snel en hard. Vooral interessant is het feit dat alle (9) nummers naadloos in elkaar overlopen (en het laatste nummer weer overloopt in het eerste nummer), waardoor het album eigenlijk een oneindige loop is - vandaar ook de titel. Dat was vooral live erg tof: de shows die ze speelden gingen ook praktisch aan één stuk door, wat resulteerde in één lange uitgebreide jam. Ik heb ze twee keer kunnen zien dit jaar, echt ontzettend goed.

Andere albums uit dit jaar waar ik erg van heb genoten, zijn A Moon Shaped Pool van Radiohead, Clear Shot van TOY, Get Well van Birth of Joy en de twee EP's en het debuutalbum van Canshaker Pi.

Link to comment
Delen op andere websites

Canshaker Pi.

Haha die zaten allemaal bij me op school :puh: Leuk om dan zoiets te lezen :)

Haha, dat is inderdaad vet. :puh: Een deel van hen zat inderdaad nog op het VWO toen ze bijvoorbeeld al speelden bij DWDD, en toen ik ze live zag op Eurosonic in Groningen. Best bijzonder.

Link to comment
Delen op andere websites

Blackstar van David Bowie was inderdaad een van de meest bijzondere albums die dit jaar zijn uitgebracht. Ik heb hem voor mijn verjaardag gekregen maar voor die tijd heb ik Blackstar en al zijn andere albums constant geluisterd op Spotify. Het is een heel vet album. Naast Blackstar heb ik nu ook zijn albums Young Americans, Outside, Earthlings, Station to Station, The Next Day thuis liggen. Leuk feitje, twee nummers uit Young Americans zitten in Grand Theft Auto. Somebody Up There Likes Me (een van mijn favoriete nummers uit GTA San Andreas) en Fascination. Ik zag vandaag nog toevallig Bowie at the Beeb voor tien euro bij de free record shop liggen en paar dagen geleden Black Tie White Noise. Speaking of Bowie, hebben jullie al gehoord dat er een nieuwe CD is uitgekomen? Het is muziek van zijn musical Lazarus en op de CD staan drie nummers die gemaakt zijn tijdens de Blackstar opnames maar uiteindelijk niet op het album zijn gekomen. De nummers zijn No Plan, Killling A Little Time en When I Met You. Ik moet zeggen dat mijn favoriete nummer van die drie No Plan is, het nummer klinkt heel goed en de versie die Sophie Anne Caruso heeft gemaakt is ook erg mooi.

Link to comment
Delen op andere websites

Tof! Wat is je favoriete plaat? Qua albums blijf ik een erg groot fan van de ''Berlin Trilogy'' - respectievelijk Low, "Heroes" en Lodger. Ik wist overigens inderdaad af van die nieuwe nummers die zijn uitgebracht, maar ik heb ze nog altijd nog niet geluisterd. Binnenkort maar eens doen, ben sowieso benieuwd.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik zou je niet kunnen vertellen welke plaat mijn favoriet is, want alle platen van David Bowie zijn gewoon zo ontzettend uniek. Ik denk dat het ook moeilijk is om een favoriete Bowie album te hebben, zijn muziek was enorm divers en de albums die hij heeft gemaakt kan je gewoon niet vergelijken. Luister maar eens naar zijn eerste albums en dan eens naar Earthlings. Daar zit echt een wereld van verschil in. Ik begon een paar maanden geleden naar Low te luisteren omdat mijn favoriete muziek en kook leerkracht op school vertelde dat hij hem thuis had liggen en dat hij hem echt geweldig vond. Ik begon er toen zelf naar te luisteren en ik vond het ambient muziek die erop stond echt geweldig. Het is zo mooi dat hij een album heeft kunnen neerzetten die zo enorm goed is zonder dat hij eigenlijk veel hoefde te zingen. Zo was Bowie gewoon, hij kon alles maken en het was eigenlijk wel altijd van geweldige kwaliteit. Van Heroes heb ik niet alle nummers geluisterd maar ik ken nog wel een paar hele toffe nummers uit mijn hoofd. Hetzelfde geldt voor Lodger, helemaal voor de nummers Boys Keep Swinging, Look Back in Anger en Red Money. Station to Station is ook wel een coole album van hem, wel helaas erg kort. Als je zijn Berlijn periode tof vindt moet je eigenlijk echt eens de film Wir Der Kinder Vom Bahnhof Zoo kijken. Niet iedereen zal die kennen hier omdat het echt een oude film is maar het gaat over een meisje die helemaal weg is van Bowie. In de film zitten ook meerdere nummers van Bowie en Bowie speelt zelf ook in de film, hij zingt dan Station to Station voor een groot publiek. Oh ja, ik zal zondag naar een platenbeurs gaan hier, niet voor de platen omdat ik helaas geen platenspeler heb maar bij deze beurs verkoopt men ook veel CD's van onder ander David Bowie. Ik hoop stiekem dat ik Low kan vinden voor vijf euro, aangezien hij twintig euro kost bij een platenwinkel maar ik zal wel geen geluk hebben denk ik.

Bewerkt: door Asphyxiated
Link to comment
Delen op andere websites

Vroeger wel. Zong de hits graag mee, maar met de jaren ben ik ze een beetje uit het oog verloren en een recente luisterbeurt deed me beseffen dat het gewoon mijn ding niet meer zo is. Eén van de minst memorabele 'grote' Britpopnamen, als je het mij vraagt. The Fratellis, Supergrass, Dirty Pretty Things, dat zijn dingen die ik nog steeds graag opzet, maar ik grijp nog maar zelden terug naar Franz Ferdinand.

Link to comment
Delen op andere websites

Gisteren ben ik naar een platenbeurs gegaan, ik hoopte eigenlijk dat er wat meer muziek was dan normaal maar het was weer een beetje de algemeen bekende bands zoals The Cure en Nirvana die onder ander verkocht werden. Niet dat daar iets mis nee is, want het zijn beide wel coole bands, maar deze keer was het voor mijn muzieksmaak niet helemaal geschikt. Ik heb nog nog wel aardig veel van David Bowie, Kate Bush en Depeche Mode gevonden en twijfelde als ik nog hun album Black Celebration zou kopen (de nummers op dat album, onder ander question of lust zijn echt geweldig) maar de prijs was nogal hoog voor een gebruikte album. Uiteindelijk heb ik toevallig een CD gevonden van Lady Gaga voor twee euro en ik was daar best wel blij mee omdat ik hem al een tijdje zocht en voor die prijs is het gewoon spot goedkoop, sommige CDs van haar kosten nu nog steeds vijftien of twintig euro. Maar goed, het was wel een aardig succesvolle dag. Platenbeurzen kunnen best wel cool zijn, het is alleen jammer dat ik niet zo goed over al die drukte kan daar.

Bewerkt: door Asphyxiated
Link to comment
Delen op andere websites

tourpromo-default10.jpg

Jaja, Guns 'N Roses heeft zijn "Not In This Lifetime" tour aangekondigd! :D Ze gaan volgend jaar touren door Europa en Noord Amerika, en ze stoppen ook in Nederland. Goffertpark in Nijmegen om precies te zijn. Kaartjes zijn alleen wel reteduur, zo'n €94 voor staanplaatsen. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in, ik hoop dat ik aankomende vrijdag kaartjes kan bemachtigen. :)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...