Jump to content

[NIEUW][700-750][HACKINTOSH] JustDoIt.


JustDoIt.

Recommended Posts

Korte samenvatting/tevens afsluiting van dit project (februari tot juni 2015):

Begin februari 2015 - Begonnen met het project en onderdelen uitzoeken etc.

Eind februari 2015 - Hackintosh helemaal in elkaar gezet, nog geen OS X Yosemite.

Eind maart 2015 - Mac OS X Yosemite (10.10.1) staat erop. Helaas werkt Wi-Fi, toetsenbord, webcam en bluetooth niet.

Begin april 2015 - geupdate naar 10.10.3, tevens heb ik nu een bluetooth adapter voor mijn Apple toetsenbord EN een GTX 960.

Begin juni 2015 - Azerty gecontacteerd over het probleem met de Wi-Fi, 10 euro bijbetalen voor het nieuwere model (WDN4800), Wi-Fi werkt ook de webcam met een driver-update.

Eind juni 2015 - Windows opnieuw erop gezet (Windows 10 TP in UEFI) zodat de clover bootloader hem kan herkennen (lijkt op een bootcamp).

Zoals altijd komen aan dit soort projecten nooit echte eindes vanwege updates en nieuwe hardware, maar ik wil het toch graag afsluiten zodat (hopelijk) andere mensen hier nog wat aan hebben.

Ik wil jullie graag allemaal bedanken, indien er nog vragen zijn (ook voor nieuwelingen) wil ik deze graag beantwoorden :)

Hoi,

Ik wil binnenkort zelf een hackintosh samenstellen. Ik heb hieronder al een lijstje met wat ik al heb uitgezocht in de lijst met compatible hardware voor een hackintosh (lijstje is hier te vinden).

Mijn vragen zijn:

  1. Ik weet niet of sommige onderdelen out-of-date zijn?
  2. Passen de onderdelen wel überhaupt in deze kast?
  3. Kan ik op een later moment deze videokaart toevoegen in deze kast?

Lijstje:

vAW4KWdIl9lVrW.png

Mijn lijstje op azerty

Ik heb ook maar voor de zekerheid het lijstje van het forum gepakt:

Budget: Op dit moment maximaal €750

Doel: OS X Yosemite erop draaien en gamen

Merk pc of samengesteld: Samengesteld

Benodigde randapparatuur: -

SSD, ja of nee?: Ja (2e schijf mag een HDD zijn)

Besturingssysteem: -

Onderdelen die je nog wilt hergebruiken: Muis, toetsenbord en beeldschermen

Zelf in elkaar zetten of door bedrijf zoals Azerty of Alternate: Zelf in elkaar zetten

Extra koeling (voor overklokken)?: Nee

Bewerkt: door JustDoIt.
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb persoonlijk weinig ervaring met Hackintosh, maar ik weet wel dat de nieuwste iMac een desktop CPU heeft, dus ik denk dat het met de CPU wel werkt. De samenwerking met de WiFi kaart lijkt me geen probleem, maar ik kan het niet met zekerheid zeggen.

In de kast past het sowieso. Je geheugen kan iets goedkoper, Azerty heeft 2*4 GB setjes van €65 die even snel zijn.

Ook zie ik dat het moederbord wat je gekozen hebt geen PCIe*1 sloten heeft, de WiFi kaart moet dus in een PCIe*16 slot, als je een videokaart bijplaatst zorgt dit er voor dat de videokaart niet de volle bandbreedte kan gebruiken, met het oog op die eventuele videokaart is het dus misschien slimmer om een moederbord met een PCIe*1 slot te kopen. De voeding is wel ruim voldoende voor een eventuele videokaart, je moet alleen wel opletten dat OS X support heeft voor de videokaart die je kiest.

Persoonlijk zou ik als ik jou was een aftermarket koeler erbij nemen, uit mijn ervaring zijn de standaard koelers erg luidruchtig namelijk, ook blijft je CPU dan koeler (wat dus in theorie beter is).

Hier een link naar een vergelijkingstest van CPU koelers.

Groeten, Ricorvs

Bewerkt: door ricovs
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb persoonlijk weinig ervaring met Hackintosh, maar ik weet wel dat de nieuwste iMac een desktop CPU heeft, dus ik denk dat het met de CPU wel werkt. De samenwerking met de WiFi kaart lijkt me geen probleem, maar ik kan het niet met zekerheid zeggen.

In de kast past het sowieso. Je geheugen kan iets goedkoper, Azerty heeft 2*4 GB setjes van €65 die even snel zijn.

Ook zie ik dat het moederbord wat je gekozen hebt geen PCIe*1 sloten heeft, de WiFi kaart moet dus in een PCIe*16 slot, als je een videokaart bijplaatst zorgt dit er voor dat de videokaart niet de volle bandbreedte kan gebruiken, met het oog op die eventuele videokaart is het dus misschien slimmer om een moederbord met een PCIe*1 slot te kopen. De voeding is wel ruim voldoende voor een eventuele videokaart, je moet alleen wel opletten dat OS X support heeft voor de videokaart die je kiest.

Persoonlijk zou ik als ik jou was een aftermarket koeler erbij nemen, uit mijn ervaring zijn de standaard koelers erg luidruchtig namelijk, ook blijft je CPU dan koeler (wat dus in theorie beter is).

Hier een link naar een vergelijkingstest van CPU koelers.

Groeten, Ricorvs

In de lijst met compatible motherboards vind ik deze

http://azerty.nl/0-5602-688170/gigabyte-z97mx-gaming-5-moederbord-micro-atx-lga1150-socket-z97-usb-3-0-gigabit-ethernet-hd-audio.html?channel_code=40

Is dit wel een goede voor Wi-Fi/videokaart?

Dat met die aftermarket cooler kan ik dus na aankoop nog erbij bouwen, toch?

Mocht het zo zijn dat leden op dit forum je niet kunnen helpen, kun je ook een topic op tweakers maken. Daar zit al het ict gespuis van NL!

Succes verder!

Thanks, zal ik doen wanneer we op GTAForum er niet meer uit komen :)

Bewerkt: door JustDoIt.
Link to comment
Delen op andere websites

Je kan ook op www.hackintosh.com kijken, daar staan allemaal linkjes naar DSDT/EFI sites en tutorials.

Het belangrijke is dat je geteste hardware gebruikt als je een systeem gaat bouwen, het is zelfs zo dat sommige videokaarten al niet goed werken als er een (te) nieuwe of (te) ouwe flash erop staat.

Videokaart later installeren kan, maar vereist extra werk en kan voor instabiliteit zorgen of zelfs je hele Mac OSX laten crashen, in sommige gevallen kan een verse OS install beter zijn.

Ook heb je even aardig wat vrije tijd nodig, soms zul je opnieuw moeten installeren omdat je een DSDT(soort van driver) bent vergeten te installeren of de verkeerde.

Dus je moet van te voren onderzoeken welke exacte chips op je moederbord zit voor internet, geluid, maar ook of je videokaart met bepaalde DSDT's werken etc.

Zodra je het eenmaal een beetje doorhebt gaat het sneller en makkelijker, maar het begin vinden is even lastig.

Link to comment
Delen op andere websites

Je kan ook op www.hackintosh.com kijken, daar staan allemaal linkjes naar DSDT/EFI sites en tutorials.

Het belangrijke is dat je geteste hardware gebruikt als je een systeem gaat bouwen, het is zelfs zo dat sommige videokaarten al niet goed werken als er een (te) nieuwe of (te) ouwe flash erop staat.

Videokaart later installeren kan, maar vereist extra werk en kan voor instabiliteit zorgen of zelfs je hele Mac OSX laten crashen, in sommige gevallen kan een verse OS install beter zijn.

Ook heb je even aardig wat vrije tijd nodig, soms zul je opnieuw moeten installeren omdat je een DSDT(soort van driver) bent vergeten te installeren of de verkeerde.

Dus je moet van te voren onderzoeken welke exacte chips op je moederbord zit voor internet, geluid, maar ook of je videokaart met bepaalde DSDT's werken etc.

Zodra je het eenmaal een beetje doorhebt gaat het sneller en makkelijker, maar het begin vinden is even lastig.

Klopt, ik heb inmiddels al 30 handleidingen op tonymaxc86.com gevolgd omtrent die DSDT zooi. En ik ben tot de volgende settings gekomen (gebaseerd op mijn laatste aanpassing in post #4):

Quick Start > DSDT Free

Drivers > Audio > Realtek ALCxxx > Without DSDT > ALC1150

Drivers > Audio > Realtek ALCxxx > Without DSDT > HDAEnabler óf Intel 9 Series Motherboard Support (Maar das testen :puh:)

Drivers > Disk > 3rd Party SATA

Drivers > Disk > TRIM Enabler > 10.9.x TRIM patch óf 10.10.x TRIM patch (waarschijnlijk 10.10 aangezien Yosemite versie 10 is)

Drivers > Network > Atheros Killer E2201 series

En nog een paar zoals bootloader, thema's en andere customizations.

En dat met die videokaart dat ik OS X Yosemite helemaal moet herinstalleren begrijp ik, dat adviseren ze trouwens ook op het forum en dat vind ik ook geen probleem aangezien mijn data op een 2e harde schijf staat ;)

__________________

Dit is dus mijn nieuwe build, klopt hier alles in?

p27O9Z0u8GBB27.png

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B478347%5D=1&product%5B565291%5D=1&product%5B582389%5D=1&product%5B649968%5D=1&product%5B678806%5D=1&product%5B683534%5D=1&product%5B688170%5D=1&product%5B727153%5D=1

Bewerkt: door JustDoIt.
Link to comment
Delen op andere websites

Weet het niet 100% zeker, maar als je wilt gamen, is het dan niet verstandig om een videokaart te kopen ipv onboard te gebruiken?

Klopt, met de onboard graphics haal ik op Battlefield 4 Medium/High 35 fps (aldus Youtube).

Als ik die videokaart koop wat ik in mijn eerste post heb gezet, wat buiten mijn budget zit maar daar is kerst voor :puh:, dan kan ik Battlefield 4 op Ultra spelen en 30-35 fps halen.

Link to comment
Delen op andere websites

Weet het niet 100% zeker, maar als je wilt gamen, is het dan niet verstandig om een videokaart te kopen ipv onboard te gebruiken?

Klopt, met de onboard graphics haal ik op Battlefield 4 Medium/High 35 fps (aldus Youtube).

Als ik die videokaart koop wat ik in mijn eerste post heb gezet, wat buiten mijn budget zit maar daar is kerst voor :puh:, dan kan ik Battlefield 4 op Ultra spelen en 30-35 fps halen.

Lijkt me sterk dat je 35fps in medium/high kan halen met een HD Graphics 4600. Misschien is de resolutie dan 800x600, maar dan vraag ik me af wat je aan die high settings hebt... Bekijk deze benchmark eens: http://tweakers.net/reviews/3061/9/nieuwe-intel-generatie-all-is-well-that-is-haswell-de-gpu-eindelijk-gamen.html De i7 4770k heeft dezelfde onboard chip.

Link to comment
Delen op andere websites

Weet het niet 100% zeker, maar als je wilt gamen, is het dan niet verstandig om een videokaart te kopen ipv onboard te gebruiken?

Klopt, met de onboard graphics haal ik op Battlefield 4 Medium/High 35 fps (aldus Youtube).

Als ik die videokaart koop wat ik in mijn eerste post heb gezet, wat buiten mijn budget zit maar daar is kerst voor :puh:, dan kan ik Battlefield 4 op Ultra spelen en 30-35 fps halen.

Lijkt me sterk dat je 35fps in medium/high kan halen met een HD Graphics 4600. Misschien is de resolutie dan 800x600, maar dan vraag ik me af wat je aan die high settings hebt... Bekijk deze benchmark eens: http://tweakers.net/...lijk-gamen.html De i7 4770k heeft dezelfde onboard chip.

Op Tweakers had ik nog niet gekeken en waarschijnlijk zal ik mij vergist hebben met de benchmarks mét een videokaart.

Ik heb het even op Youtube opnieuw opgezocht en ik kan met deze HD Graphics 4600 Battlefield 4 en GTA 4 op Low/Medium aan met 30-35 fps en dat vind ik voor nu wel goed genoeg :)

Link to comment
Delen op andere websites

Klopt, ik heb inmiddels al 30 handleidingen op tonymaxc86.com gevolgd omtrent die DSDT zooi. En ik ben tot de volgende settings gekomen (gebaseerd op mijn laatste aanpassing in post #4):

Quick Start > DSDT Free

Drivers > Audio > Realtek ALCxxx > Without DSDT > ALC1150

Drivers > Audio > Realtek ALCxxx > Without DSDT > HDAEnabler óf Intel 9 Series Motherboard Support (Maar das testen :puh:)

Drivers > Disk > 3rd Party SATA

Drivers > Disk > TRIM Enabler > 10.9.x TRIM patch óf 10.10.x TRIM patch (waarschijnlijk 10.10 aangezien Yosemite versie 10 is)

Drivers > Network > Atheros Killer E2201 series

En nog een paar zoals bootloader, thema's en andere customizations.

En dat met die videokaart dat ik OS X Yosemite helemaal moet herinstalleren begrijp ik, dat adviseren ze trouwens ook op het forum en dat vind ik ook geen probleem aangezien mijn data op een 2e harde schijf staat ;)

Als ik het zo zie, moet het wel goed komen, het voordeel wat je hebt is dat je alles wat je aanschaft ook getest is.

Toen ik op mijn pc Mac Osx ging zetten, had ik alles al en moest ik behoorlijk veel uitzoeken en uitproberen, heeft heel wat uurtjes gekost :puh:

Vanwaar de keuze eigenlijk dat je Mac Osx wilt gaan draaien?

Link to comment
Delen op andere websites

Klopt, ik heb inmiddels al 30 handleidingen op tonymaxc86.com gevolgd omtrent die DSDT zooi. En ik ben tot de volgende settings gekomen (gebaseerd op mijn laatste aanpassing in post #4):

Quick Start > DSDT Free

Drivers > Audio > Realtek ALCxxx > Without DSDT > ALC1150

Drivers > Audio > Realtek ALCxxx > Without DSDT > HDAEnabler óf Intel 9 Series Motherboard Support (Maar das testen :puh:)

Drivers > Disk > 3rd Party SATA

Drivers > Disk > TRIM Enabler > 10.9.x TRIM patch óf 10.10.x TRIM patch (waarschijnlijk 10.10 aangezien Yosemite versie 10 is)

Drivers > Network > Atheros Killer E2201 series

En nog een paar zoals bootloader, thema's en andere customizations.

En dat met die videokaart dat ik OS X Yosemite helemaal moet herinstalleren begrijp ik, dat adviseren ze trouwens ook op het forum en dat vind ik ook geen probleem aangezien mijn data op een 2e harde schijf staat ;)

Als ik het zo zie, moet het wel goed komen, het voordeel wat je hebt is dat je alles wat je aanschaft ook getest is.

Toen ik op mijn pc Mac Osx ging zetten, had ik alles al en moest ik behoorlijk veel uitzoeken en uitproberen, heeft heel wat uurtjes gekost :puh:

Vanwaar de keuze eigenlijk dat je Mac Osx wilt gaan draaien?

Ik hou niet van de look & feelings van Windows 8.1 (eveneens als Windows 10). Ook heb ik bij een vriend van me Mac OS X Yosemite kunnen testen en het besturingssysteem bevalt me ook zeer goed, buiten dat houd ik ervan om te knutselen met computers en is een hackintosh een prima uitdaging voor mezelf.

Link to comment
Delen op andere websites

Je hebt overigens geen Z97 moederbord nodig als je voor een i5-4690 non-K kiest.

Zx7 zijn voor overklokbare CPU's en als je SLi wilt gaan doen met nVidia GPU's. Doe je niet aan overklokken en wil

je ook niet SLi, dan is een H97 een voldoende.

Bewerkt: door Blue_V
Link to comment
Delen op andere websites

Je hebt overigens geen Z97 moederbord nodig als je voor een i5-4690 non-K kiest.

Zx7 zijn voor overklokbare CPU's en als je SLi wilt gaan doen met nVidia GPU's. Doe je niet aan overklokken en wil

je ook niet SLi, dan is een H97 een voldoende.

Ik heb de onderdelen al besteld :).

Volgende week ga ik beginnen met de build, ik zal foto's posten als ik hem af heb.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...