Jump to content
Geplaatst:
comment_208496

Stel hier al je vragen over 3ds max, dit wordt dan makkleijker dan verschillende topics

OKe hier mijn 1e vraag:

IK wil een stad maken, maar om polygons te verminderen, wil ik ze in delen maken, maar om alles te passen, en beginnen maken, dus dan heb ik het 1e deel nodig voor het 2e deel, maar als het 2e deel dan af is, hoe krijg ik het dan opgeslagen zonder het 1e deel?

  • Reacties 1.4k
  • Bezichtigingen 120.4k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

Geplaatst:
comment_515632

Ik heb een probleem :-( ik heb een garage gemaakt en als ik hem perspectief bekijk zit er langs links gewoon een zwart deel, terwijl daar een texture moet staan :? dit is ook zo in m'n render:-( ik denk dat het iets met de belichting te maken heeft. hoe kan ik dat oplossen?

Geplaatst:
comment_515634
Ik heb een probleem :-( ik heb een garage gemaakt en als ik hem perspectief bekijk zit er langs links gewoon een zwart deel, terwijl daar een texture moet staan :? dit is ook zo in m'n render:-( ik denk dat het iets met de belichting te maken heeft. hoe kan ik dat oplossen?

Dit komt omdat twee poly's over elkaar liggen. Dus ga naar vertex mode en kijk welke polygonen elkaar overlappen. Je kan het oplossen door bijvoorbeeld de vertexen samen te voegen door middel van de collapse functie ;)

  • 2 weken later...
Geplaatst:
comment_520363

Okay, ik kijk hier al een tijdje rond, maar heb nu ook een vraag over textures;

http://file02.uploaddump.nl/uploads/kkdado...probleempje.jpg

Ik ben net beetje bezig met 3ds Max, en probeer nu dus een simpele weg te maken. Texture zit op de weg, alleen ontzettend uitgerekt zoals je ziet. Hoe kan je ervoor zorgen dat de texture zichzelf steeds herhaald en dat je dus strepen op de weg krijgt?

Alvast bedankt! :)

Geplaatst:
comment_520419

Geduld is een schone zaak, dubbelposten is niet nodig. Als iemand het ziet zal hij jou vraag heus wel beantwoorden ;)

Oke nu naar je vraag. 3dsmax zou natuurlijk waardeloos zijn als je de textures niet goed op je model kunt mappen. Hiervoor is dus de functie ''uvw map'' in het programma aanwezig. Deze is te vinden in het command panel aan de rechterkant van je scherm. Selecteer de poly's die je wilt UVW'en en klik op het regenboogje (modify), en klap de modifier list uit. Scroll naar beneden en klik op UVW map. Nu moet je gaan expirimenteren met de settings. Zet bijvoorbeeld het stipje maar eens voor ''box'' en speel wat met de getallen. Ga door tot je het gewenste resultaat behaald hebt.

Geplaatst:
comment_520425

Ah bedankt, sorry voor de dubbelpost :)

Het werkt goed, bedankt!!! :klap:

----EDIT----

Volgend probleem: In de perspective is mijn object (McDonalds paal :puh:) Goed zichtbaar, maar als 'm render krijg ik alleen een zwart scherm.. Misschien heb ik verlichting per ongeluk aangezet ofzo?

Bewerkt: door Hpzone

Geplaatst:
comment_521186
Hoe maak je eigenlijk een hek in 3ds max? :?

Dat kan op verschillende manieren. De meest makkelijke manier is om een langwerpige box aan te maken. Deze clone je door middel van shift+move. Nu rotate je hem met de rotation tool zodat ze elkaar kruisen. Ga zo door totdat je het de juiste lengte en hoogte heeft. Overigens doet Rockstar het voor GTA anders. Zij makennamelijk gewoon 1 grote box aan en texturen het met een alpha channel in de txd. Dit zorg ervoor dat de texture op sommige plaatsen doorzichig word, en dat de models low poly blijven. Echter ziet dit er naar mijn mening niet uit, en kun je beter wat high poly moddelen.

ik heb een vraagje :

ik ben nu met een stadje bezig maar ik heb alle bolletjes voor textures al gebruikt ,en de stad is nog lang niet af , wat te doen ?

Er zijn verschillende manieren. Je kunt bijvoorbeeld je scene opslaan als .max en deze vervolgens mergen (file, merge) in een nieuwe scene. De textures blijven op je model maar staan niet meer in de material editor. Heb je toch nog even een material nodig op een slot, gebruik dan de ''eye dropper tool'' die te vinden is in de material editor. Verder kun je ook nog deze tutorial downloaden die ik heb gevonden.

Bewerkt: door Wazuup

Geplaatst:
comment_523761

weet iemand hoe ik een mooie 90 graden bocht (je weet wel zo,n mooie ronde) kan maken , en als ik al naar editable poly ben gegaan kan ik niet meer aanpassen hoe hoe lang ,breed ,en hoog iets moet worden , is dat normaal ?

Geplaatst:
comment_523766

Als je convert to editable poly hebt gedaan, kan je uiteraard niet meer instellen wat de breete en hoogte settings zijn. Maar je kan je breete/hoogte/lengte aanpassen door een poly(of een groep poly's) te selecteren, en dan vervolgens de polygonen te extruden of te moven met je move tool. Voor die bocht van 90° moet je een object met meer dan 1 lengte onderverdeeling maken, dan ga je naar de modifier list (de dropdown box aan de rechterkant als je convert to editable poly hebt gedaan). Daarna zoek je de optie 'Bend' tussen de lijst. Stel de grades in, doe weer convert to editable poly. En klaar.

settingsok8.jpg

Vriendelijke groeten,

DaBeast

Geplaatst:
comment_523801

ik completeer de uitleg van Deabeast even...

Soms Bend 3dsmax niet correct als wij andere rotaties, lengtes of breedtes gebruiken.

Hiervoor moet je even kijken of hij op X of Z wel goed bend.

Is dit niet het geval moet je in dirrection 90 invullen, en weer de X,Y,Z testen, dan moet hij goed gebend zijn, ziet het er nu nogsteeds niet uit, dan heb je te weinig segs gebruikt bij het maken van je object,

Als je je object edit door Edit poly te selecteren uit de lijst onder die halfe blauwe boog, kun je de segs altijd nog aanpassen. (bt dit is geen aanrader, bedenk gewoon goed wat je gaat maken en gebruik daarvoor het aantal segs, beter te veel dan te weinig, je kunt ze later immers nog verwijderen)

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.