Hoi, deze vraag wordt vaak op dit en op andere fora gesteld.
In dit topic zal ik uitleggen hoe dit kan, wat je nodig hebt.
BEDENK DAT HET NIET MAKKELIJK IS!
1. Als je van plan bent een game te maken, moet je eerst een aantal dingen bedenken:
- Voor een 3D game, heb je veel mensen nodig die meewerken, denk bijvoorbeeld aan 3D Artists, Programmers, eventueel mensen die de game Promoten (Marketing). Ook voor 2D games heb je een heel team nodig, dit kan soms oplopen tot ruim honderd man.
- Al deze mensen hebben 'tools' nodig, deze zijn lang niet allemaal gratis! (Jammer genoeg) De meeste zijn ronduit duur!
- Je hebt véél tijd nodig.
- Je hebt dus ook veel geld nodig, om (eventueel) je team te betalen, dit hoeft natuurlijk niet als het vrijwilligers zijn.. Maar ook om de zogenaamde 'Tools' te betalen.
- Bedenk alvast dingen:
-- Gaan we voor het geld of wordt de game gratis
-- Hoe verdelen we het geld achteraf?
-- Als we voor het geld gaan, is dit genoeg om de onkosten te dekken?
-- Wat doen we als er plotseling iets mis gaat? (Crash e.d.).
Je moet proberen dit allemaal te regelen vóór je begint! Als dit allemaal gelukt is, gaan we verder met stap
2. Voordat je een game kan gaan ontwikkelen, moet je hem plannen en bedenken!
De meeste GameDesigners maken een groot document, daarin beschrijven ze uitgebreid de functies van het spel, technische gegevens (First Person of Third Person etc.), de Storyline, de levels worden al deels uitgewerkt, echt alles wat in de game aan bod komt! Dit document kan dus erg groot worden!
Zie de bijlage voor een klein voorbeeld. Je hebt wel word nodig om hem te openen..
Als je dit document helemaal af hebt, wat vaak weken, maar soms ook maanden duurt, kun je dit document doorgeven aan anderen en vragen wat beter kan, wat eruit moet, wat er nog bij moet komen e.d.
Waat voorzichzelf spreekt is dat je het niet aan Jan-en-Alleman moet geven, alleen aan betrouwbare personen, meestal de uitgever, projectleider.
Dus nu je de hele game hebt bedacht en grotendeels (op papier) hebt uitgewerkt gaan we verder naar stap
3. Scripttaal kiezen + Bijbehorende Software
We moeten nu dus een scripttaal uitkiezen, het uitkiezen opzich is makkelijk, maar jij en je programmers moeten hem ook kunnen beheersen. Hieronder zet ik een lijstje:
Ook hiervoor is een gratis trial beschikbaar, hier kun je maar 480 minuten mee doen.. 8 uur..
Als je hem wilt kopen moet je hier 496 euro voor neertellen..
Je hebt nu de scripttaal, de benodigde programma's, de crew, de tijd, het geld, het idee.. OF je bent dit topic alleen aan het doorlezen..
Stap 4. Je team inlichten.
Nu moet je je team (crew) inlichten, waarover gaat de game? Third Person, FIrst Person? Kortom; Alles wat in je
GameDoc stond, maar dan vertellen aan je medewerkers (of vrienden, als die je team zijn).
Natuurlijk moeten alle modelers en Scripters weten wat ze moeten doen..
-- MODELERS
- Wie maakt welk monster?
- Wie maakt Super (Voorbeeld)
- Wie maakt de stad
- Wie maakt de stoel op de tweede verdieping van de flat?
- Ga zo door..
-- SCRIPTERS
- Wie maakt de autorun ?
- Wie installeert de Game Engine
- Wie script het menu?
- Ga zo door..
Nu ben je al een heel eind.. Stap
5. Het belangrijkste..
Je team is nu ingelicht en je hebt alle middelen, nu moeten ze gaan modellen, scripten. Als je alleen werkt of met zijn tweeën, kan dit deel jaren in beslag nemen ..
Als de game af is kun je een demo inzenden naar een uitgever, een uitgever die naar zulke projecten zoekt is
Hoi, deze vraag wordt vaak op dit en op andere fora gesteld.
In dit topic zal ik uitleggen hoe dit kan, wat je nodig hebt.
BEDENK DAT HET NIET MAKKELIJK IS!
1. Als je van plan bent een game te maken, moet je eerst een aantal dingen bedenken:
- Voor een 3D game, heb je veel mensen nodig die meewerken, denk bijvoorbeeld aan 3D Artists, Programmers, eventueel mensen die de game Promoten (Marketing). Ook voor 2D games heb je een heel team nodig, dit kan soms oplopen tot ruim honderd man.
- Al deze mensen hebben 'tools' nodig, deze zijn lang niet allemaal gratis! (Jammer genoeg) De meeste zijn ronduit duur!
- Je hebt véél tijd nodig.
- Je hebt dus ook veel geld nodig, om (eventueel) je team te betalen, dit hoeft natuurlijk niet als het vrijwilligers zijn.. Maar ook om de zogenaamde 'Tools' te betalen.
- Bedenk alvast dingen:
-- Gaan we voor het geld of wordt de game gratis
-- Hoe verdelen we het geld achteraf?
-- Als we voor het geld gaan, is dit genoeg om de onkosten te dekken?
-- Wat doen we als er plotseling iets mis gaat? (Crash e.d.).
Je moet proberen dit allemaal te regelen vóór je begint! Als dit allemaal gelukt is, gaan we verder met stap
2. Voordat je een game kan gaan ontwikkelen, moet je hem plannen en bedenken!
De meeste GameDesigners maken een groot document, daarin beschrijven ze uitgebreid de functies van het spel, technische gegevens (First Person of Third Person etc.), de Storyline, de levels worden al deels uitgewerkt, echt alles wat in de game aan bod komt! Dit document kan dus erg groot worden!
Zie de bijlage voor een klein voorbeeld. Je hebt wel word nodig om hem te openen..
Als je dit document helemaal af hebt, wat vaak weken, maar soms ook maanden duurt, kun je dit document doorgeven aan anderen en vragen wat beter kan, wat eruit moet, wat er nog bij moet komen e.d.
Waat voorzichzelf spreekt is dat je het niet aan Jan-en-Alleman moet geven, alleen aan betrouwbare personen, meestal de uitgever, projectleider.
Dus nu je de hele game hebt bedacht en grotendeels (op papier) hebt uitgewerkt gaan we verder naar stap
3. Scripttaal kiezen + Bijbehorende Software
We moeten nu dus een scripttaal uitkiezen, het uitkiezen opzich is makkelijk, maar jij en je programmers moeten hem ook kunnen beheersen. Hieronder zet ik een lijstje:
- C++
C++ is een populaire scripttaal voor games.
Leer C++:
C++ Tutorial Engels, maar zeer compleet.
C++ Beginselen Nederlands, alleen beginselen.
PampierMole Nederlands, zeer compleet.
Als je deze tutorials leest zie je de benodigdheden (Compilers bijvoorbeeld) en waar te downloaden.
- Visual Basic
Deze scripttaal is redelijk makkelijk, je hebt wel een .NET Framework nodig om de applicaties te zien.
Download Framework
VB Tutorial Engels!
VisualBasic Startpagina Ik kon helaas geen goede Nederlandse Tutorial vinden, hier vind je een verzamelpagina.
Ook hier zou bij moeten staan welke programma's je nodig hebt.
- Delphi
Ook hier kun je games in programmeren. Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar ik ga er van uit dat Jarno weet waar hij over praat
- Delphi Verzamelpagina Nederlands (delphi.pagina.nl)
- Delphi Tutorial Kijk onder het kopje 'Lessen' als je een Engelse pagina krijgt, even op 'Nederlands' klikken.
- PHP
PHP Is een krachtige webscripttaal, hiermee kun je Text-Based Online games maken, en hele websites, het is zeer handig als je al HTML kan.
PHPHulp Goede tutorials en een Script Database, Nederlands
PHPFreakz Een uitgebreide Script Library, Nederlands
Je hebt hiervoor een goede host nodig of een webserver op je computer.
Webserver
Host Helaas is Wyger nu down..
Oke, je hebt de scriptta(a)le(n) gekozen, nu de bijbehorende software.
Ten eerste (voor C++ en Visual Basic):
- Compilers.
Ik stel je gerust, deze zijn vaak gratis te downloaden, zoek maar even op google, als je er nog geen had van de bovenstaande tutorials.
Ten tweede (Voor zowel 2D als 3D games)
- Een goed Artwork programma.
Deze zijn vaak erg duur, je kunt het beste een van de onderstaande progjes gebruiken:
- Adobe PhotoShop CS2 30-Day Trial of 179,-
- Paint Shop Pro X Trial of 79,- US Dollar.
Dit voor de textures, logo's, banners...
Ten derde (Voor 3D Games)
- Een 3D Engine
Deze prijzen lopen ontzettend uiteen, er zijn dure (Vaak goede) en gratis (Goed en slecht) engines.
Dure zijn bijvoorbeeld de Unreal engines, deze zijn te koop.
Een gratis maar (redelijk) goede is Genesis3D
- Genesis 3D Genesis3D's Website
- Een 3D Studio
HIer moet je bijna altijd voor betalen, vaak ook erg duur.
- 3D Studio Max Een gratis Trial Version of $3459,- (!).
- Z-Modeler (Zanoza Modeler) 2 Gratis
Ten Vierde (Voor alles, OPTIONEEL)
Een soort Preview, het is 3D, maar niet de game, een ideaal programma hiervoor is
- Sketchup
Ook hiervoor is een gratis trial beschikbaar, hier kun je maar 480 minuten mee doen.. 8 uur..
Als je hem wilt kopen moet je hier 496 euro voor neertellen..
Je hebt nu de scripttaal, de benodigde programma's, de crew, de tijd, het geld, het idee.. OF je bent dit topic alleen aan het doorlezen..
Stap 4. Je team inlichten.
Nu moet je je team (crew) inlichten, waarover gaat de game? Third Person, FIrst Person? Kortom; Alles wat in je
GameDoc stond, maar dan vertellen aan je medewerkers (of vrienden, als die je team zijn).
Natuurlijk moeten alle modelers en Scripters weten wat ze moeten doen..
-- MODELERS
- Wie maakt welk monster?
- Wie maakt Super (Voorbeeld)
- Wie maakt de stad
- Wie maakt de stoel op de tweede verdieping van de flat?
- Ga zo door..
-- SCRIPTERS
- Wie maakt de autorun ?
- Wie installeert de Game Engine
- Wie script het menu?
- Ga zo door..
Nu ben je al een heel eind.. Stap
5. Het belangrijkste..
Je team is nu ingelicht en je hebt alle middelen, nu moeten ze gaan modellen, scripten. Als je alleen werkt of met zijn tweeën, kan dit deel jaren in beslag nemen ..
Als de game af is kun je een demo inzenden naar een uitgever, een uitgever die naar zulke projecten zoekt is
4head studios.
- 4-Head Studio
Maak goede afspraken over het geld, enzo.
6. Tips..
Je moet natuurlijk voor muziek zorgen, een niet altijd goedkope manier is een Orkest inhuren, je kán het
eventueel zelf doen.. Als je teamleden muzikaal zijn
Maar de vraag is of het resultaat dan even goed is..
Als je geen textures wilt/kunt maken, kun je ze altijd gratis downloaden, of kopen, of bestellen.
Doe eerst wat ervaring op voordat je aan een game begin! Ga bijvoorbeeld studeren in Utrecht of Amersfoort,
dit is zeker aan te raden..
En denkerom: HET IS NIET ZO MAKKELIJK ALS SOMMIGE MENSEN DENKEN!
Ik heb je nu een heel eind op weg geholpen! Voor aanvullingen PM me, voor vragen zet ze hier neer..
Zou dit een stickie mogen worden?
5 keer ge-update
GameDocument_Super.doc
Bewerkt: door ViceAgent