Jump to content
Geplaatst:
comment_301791

Hoi, deze vraag wordt vaak op dit en op andere fora gesteld.

In dit topic zal ik uitleggen hoe dit kan, wat je nodig hebt.

BEDENK DAT HET NIET MAKKELIJK IS!

1. Als je van plan bent een game te maken, moet je eerst een aantal dingen bedenken:

- Voor een 3D game, heb je veel mensen nodig die meewerken, denk bijvoorbeeld aan 3D Artists, Programmers, eventueel mensen die de game Promoten (Marketing). Ook voor 2D games heb je een heel team nodig, dit kan soms oplopen tot ruim honderd man.

- Al deze mensen hebben 'tools' nodig, deze zijn lang niet allemaal gratis! (Jammer genoeg) De meeste zijn ronduit duur!

- Je hebt véél tijd nodig.

- Je hebt dus ook veel geld nodig, om (eventueel) je team te betalen, dit hoeft natuurlijk niet als het vrijwilligers zijn.. Maar ook om de zogenaamde 'Tools' te betalen.

- Bedenk alvast dingen:

-- Gaan we voor het geld of wordt de game gratis

-- Hoe verdelen we het geld achteraf?

-- Als we voor het geld gaan, is dit genoeg om de onkosten te dekken?

-- Wat doen we als er plotseling iets mis gaat? (Crash e.d.).

Je moet proberen dit allemaal te regelen vóór je begint! Als dit allemaal gelukt is, gaan we verder met stap

2. Voordat je een game kan gaan ontwikkelen, moet je hem plannen en bedenken!

De meeste GameDesigners maken een groot document, daarin beschrijven ze uitgebreid de functies van het spel, technische gegevens (First Person of Third Person etc.), de Storyline, de levels worden al deels uitgewerkt, echt alles wat in de game aan bod komt! Dit document kan dus erg groot worden!

Zie de bijlage voor een klein voorbeeld. Je hebt wel word nodig om hem te openen..

Als je dit document helemaal af hebt, wat vaak weken, maar soms ook maanden duurt, kun je dit document doorgeven aan anderen en vragen wat beter kan, wat eruit moet, wat er nog bij moet komen e.d.

Waat voorzichzelf spreekt is dat je het niet aan Jan-en-Alleman moet geven, alleen aan betrouwbare personen, meestal de uitgever, projectleider.

Dus nu je de hele game hebt bedacht en grotendeels (op papier) hebt uitgewerkt gaan we verder naar stap

3. Scripttaal kiezen + Bijbehorende Software

We moeten nu dus een scripttaal uitkiezen, het uitkiezen opzich is makkelijk, maar jij en je programmers moeten hem ook kunnen beheersen. Hieronder zet ik een lijstje:

- C++

C++ is een populaire scripttaal voor games.

Leer C++:

C++ Tutorial Engels, maar zeer compleet.

C++ Beginselen Nederlands, alleen beginselen.

PampierMole Nederlands, zeer compleet.

Als je deze tutorials leest zie je de benodigdheden (Compilers bijvoorbeeld) en waar te downloaden.

- Visual Basic

Deze scripttaal is redelijk makkelijk, je hebt wel een .NET Framework nodig om de applicaties te zien.

Download Framework

VB Tutorial Engels!

VisualBasic Startpagina Ik kon helaas geen goede Nederlandse Tutorial vinden, hier vind je een verzamelpagina.

Ook hier zou bij moeten staan welke programma's je nodig hebt.

- Delphi

Ook hier kun je games in programmeren. Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar ik ga er van uit dat Jarno weet waar hij over praat ;)

- Delphi Verzamelpagina Nederlands (delphi.pagina.nl)

- Delphi Tutorial Kijk onder het kopje 'Lessen' als je een Engelse pagina krijgt, even op 'Nederlands' klikken.

- PHP

PHP Is een krachtige webscripttaal, hiermee kun je Text-Based Online games maken, en hele websites, het is zeer handig als je al HTML kan.

PHPHulp Goede tutorials en een Script Database, Nederlands

PHPFreakz Een uitgebreide Script Library, Nederlands

Je hebt hiervoor een goede host nodig of een webserver op je computer.

Webserver

Host Helaas is Wyger nu down..

Oke, je hebt de scriptta(a)le(n) gekozen, nu de bijbehorende software.

Ten eerste (voor C++ en Visual Basic):

- Compilers.

Ik stel je gerust, deze zijn vaak gratis te downloaden, zoek maar even op google, als je er nog geen had van de bovenstaande tutorials.

Ten tweede (Voor zowel 2D als 3D games)

- Een goed Artwork programma.

Deze zijn vaak erg duur, je kunt het beste een van de onderstaande progjes gebruiken:

- Adobe PhotoShop CS2 30-Day Trial of 179,-

- Paint Shop Pro X Trial of 79,- US Dollar.

Dit voor de textures, logo's, banners...

Ten derde (Voor 3D Games)

- Een 3D Engine

Deze prijzen lopen ontzettend uiteen, er zijn dure (Vaak goede) en gratis (Goed en slecht) engines.

Dure zijn bijvoorbeeld de Unreal engines, deze zijn te koop.

Een gratis maar (redelijk) goede is Genesis3D

- Genesis 3D Genesis3D's Website

- Een 3D Studio

HIer moet je bijna altijd voor betalen, vaak ook erg duur.

- 3D Studio Max Een gratis Trial Version of $3459,- (!).

- Z-Modeler (Zanoza Modeler) 2 Gratis

Ten Vierde (Voor alles, OPTIONEEL)

Een soort Preview, het is 3D, maar niet de game, een ideaal programma hiervoor is

- Sketchup

Ook hiervoor is een gratis trial beschikbaar, hier kun je maar 480 minuten mee doen.. 8 uur..

Als je hem wilt kopen moet je hier 496 euro voor neertellen..

Je hebt nu de scripttaal, de benodigde programma's, de crew, de tijd, het geld, het idee.. OF je bent dit topic alleen aan het doorlezen.. ;)

Stap 4. Je team inlichten.

Nu moet je je team (crew) inlichten, waarover gaat de game? Third Person, FIrst Person? Kortom; Alles wat in je

GameDoc stond, maar dan vertellen aan je medewerkers (of vrienden, als die je team zijn).

Natuurlijk moeten alle modelers en Scripters weten wat ze moeten doen..

-- MODELERS

- Wie maakt welk monster?

- Wie maakt Super (Voorbeeld)

- Wie maakt de stad

- Wie maakt de stoel op de tweede verdieping van de flat?

- Ga zo door..

-- SCRIPTERS

- Wie maakt de autorun ?

- Wie installeert de Game Engine

- Wie script het menu?

- Ga zo door..

Nu ben je al een heel eind.. Stap

5. Het belangrijkste..

Je team is nu ingelicht en je hebt alle middelen, nu moeten ze gaan modellen, scripten. Als je alleen werkt of met zijn tweeën, kan dit deel jaren in beslag nemen ..

Als de game af is kun je een demo inzenden naar een uitgever, een uitgever die naar zulke projecten zoekt is

4head studios.

- 4-Head Studio

Maak goede afspraken over het geld, enzo.

6. Tips..

Je moet natuurlijk voor muziek zorgen, een niet altijd goedkope manier is een Orkest inhuren, je kán het

eventueel zelf doen.. Als je teamleden muzikaal zijn ;) Maar de vraag is of het resultaat dan even goed is..

Als je geen textures wilt/kunt maken, kun je ze altijd gratis downloaden, of kopen, of bestellen.

Doe eerst wat ervaring op voordat je aan een game begin! Ga bijvoorbeeld studeren in Utrecht of Amersfoort,

dit is zeker aan te raden..

En denkerom: HET IS NIET ZO MAKKELIJK ALS SOMMIGE MENSEN DENKEN!

Ik heb je nu een heel eind op weg geholpen! Voor aanvullingen PM me, voor vragen zet ze hier neer..

Zou dit een stickie mogen worden?

5 keer ge-update

GameDocument_Super.doc

Bewerkt: door ViceAgent

  • Reacties 31
  • Bezichtigingen 5.9k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Featured Replies

  • 1 maand later...
Geplaatst:
comment_338975

Ik heb ook al eerder een reply/topic gemaakt over games maken.

Zoek ook ff voor reply's en topics.

Maarja, ik weet niet of het al langs gekomen is, maar:

HOE WIL JE IN GODSNAAM EEN MODEL MAKEN ALS ER GEEN LINKS STAAN NAAR SITES WAAR DAT SOORT TUTOIRALS OP STAAN?????!!!!! :slotje:

Verander dat en: All will be well:p

Geplaatst:
  • Auteur
comment_340595

Als je dit topic helemaal had doorgelezen had je kunnen zien dat dit geen tutorial van A tot Z is, maar de basis van een game maken, de planning enzo. Ik geef links naar een aantal belangrijke programma's die je waarschijnlijk nodig gaat hebben.

Hoe will je in godsnaam een model maken als er geen links staan naar sites waar dat soort tutorials op staan? :slotje:

Ik heb inderdaad geen links naar dat soort tutorials geplaatst, maar als je die nodig mocht hebben kun je altijd nog je favoriete zoekmachine gebruiken toch? Een slotje om deze reden lijkt me al helemaal overbodig.

En dan tot slot heb ik nog even gezocht op jouw naam met term "Game", en ik kwam geen een tutorial van je tegen, dit vind ik toch wel raar, maar het kan aan mij liggen .. Als je nog iets te melden hebt, meld het maar hier of via PM.

Geplaatst:
comment_342446
Als je dit topic helemaal had doorgelezen had je kunnen zien dat dit geen tutorial van A tot Z is, maar de basis van een game maken, de planning enzo. Ik geef links naar een aantal belangrijke programma's die je waarschijnlijk nodig gaat hebben.
Hoe will je in godsnaam een model maken als er geen links staan naar sites waar dat soort tutorials op staan? :slotje:

Ik heb inderdaad geen links naar dat soort tutorials geplaatst, maar als je die nodig mocht hebben kun je altijd nog je favoriete zoekmachine gebruiken toch? Een slotje om deze reden lijkt me al helemaal overbodig.

En dan tot slot heb ik nog even gezocht op jouw naam met term "Game", en ik kwam geen een tutorial van je tegen, dit vind ik toch wel raar, maar het kan aan mij liggen .. Als je nog iets te melden hebt, meld het maar hier of via PM.

Nou toch heb ik het wel ergens genoemd.

Ik wil er ook niet verder over discussieren, het is namelijk nutteloos (de discussie dan ;) ).

Offtopic:

Begonnen met modellen :sigaar: .

Het wordt een Citroen BX :D .

GTA speelbaar.

  • 2 maanden later...
Geplaatst:
comment_394988

Goede tutorial alleen ik mis Delphi. Hier kan ook zeker goed games in gemaakt worden.

Ik wil je niet afkraken, maar C++ is duizenden keren krachtiger als Delphi. Met Delphi kan je bijvoorbeeld geen goede AI scripten, het leek me meer iets voor command based applications en menu's.

Ik wil ook niet lullig doen, maar C++ is niet -ZEER VEEL- krachtiger als delphi, en ten tweede vergelijken we hier een techniek met een product.

C++ = een gestandaardiseerde taal waarvoor programma's zijn die de code taal omzetten in een programma.

Er zijn vele gestandaardiseerde talen, zo is er C / C++, pascal, basic.

verder zijn er ook talen als java en php, welke eigenlijk door 1 instantie beheerd worden.

Delphi = een van de vele ontwikkeltools, waarmee pascal code omgezet in een programma kan worden. Verder kun je ermee eenvoudig schermpjes in elkaar sleur - en - pleuren.

-=-

Het uiteindelijke verschil tussen c++ en pascal is niet heel erg groot. Echter als je een zeer reken-intensief programma maakt (een 3d game) zul je het vershil wel merken.

-=-

Ik persoonlijk ben begonnen met programmeren in pascal (NIET delphi). als je eenmaal een taal goed kunt, dan ken je het principe van programmeren, en is het omschakelen naar een andere taal een kleinigheidje.

-=-

Zelf een game maken is moeilijk, maar het hangt groten deels af waar je voor kiest. Ben je een grafisch kunstenaar die een spelletje voor een website wil maken, ga naar flash. Daarmee hoef je niet veel te programmeren, en kun je mooie gelikte dingen maken.

Wil je spellen "van grond af aan" zelf maken, begin dan eens met een "pong" of "break-out" of "tetris" achtig spelletje. Hiervoor maakt de taal of ontwikkelprogramm niet echt uit, het kan met visual basic, delphi, visual c++, java, of whatever.

Wil je voor de echt uitgebreide 3d games gaan, zoals gta, zorg dan inderdaad voor een groot team. hier op het forum zitten goede kunstenaars voor bijvoorbeeld de auto's, misshcien kun je op die manier wel een goed team bij elkaar sprokkelen. Wil je er echter geld aan verdienen? succes, mijn zege heb je, maar ik geef je weinig kans van slagen, of je moet echt-echt-echt een goede manager/directeur zijn en een goed bedrijf opzetten.

-=-

Er zijn wel goede "beginpunten" voor het betere hobbywerk.

Kies je voor pascal ? kijk eens naar DevPascal samen met GLScene.

Kies je voor C++ ? Kijk eens naar DevCpp samen met OGRE

-=-

Ik ben ook al eens aan een paar spellen begonnen, waaronder twee 3D spelletjes met behulp van GLScene, gaat heel aardig. Mocht je zin hebben om in dergelijk spellen te hacken kun je me altijd helpen. Dat is dan wel puur voor de lol, rijk zul je er niet van worden.

EDIT EDIT EDIT:

Ik doe iets helemaal verkeerd, ik haal twee topics door elkaar. Deze post is dus eigenlijk een reactie op twee topics.... Sorry hiervoor!

Bewerkt: door Goudvis

Geplaatst:
comment_395149

ik wil graag meewerken als we echt iets op gaan zetten. 8)8)

lijkt me leuk met alle gasten van gtagames en gtaforum.

groetjes marijn

p.s. programmas zijn duur en serials genoeg op de internet :engel:

Geplaatst:
comment_395290
p.s. programmas zijn duur en serials genoeg op de internet :engel:

Ik heb liever niet dat je dat te hard zegt, omdat als jullie spel groot wordt en mensen van ik zeg maar wat, Microsoft komt achter dat jullie illegaal Visual Studio voor C++ gebruiken gaan ze opzoeken via IP-adres en dat is zo gedaan. De kans is klein, maar je moet dat niet weg denken want met grote bedrijven kun je grote problemen krijgen.

Geplaatst:
comment_395293

p.s. programmas zijn duur en serials genoeg op de internet :engel:

Ik heb liever niet dat je dat te hard zegt, omdat als jullie spel groot wordt en mensen van ik zeg maar wat, Microsoft komt achter dat jullie illegaal Visual Studio voor C++ gebruiken gaan ze opzoeken via IP-adres en dat is zo gedaan. De kans is klein, maar je moet dat niet weg denken want met grote bedrijven kun je grote problemen krijgen.

Er zijn ook veel gratis programas waarmee je wat kan:

Dev-C++ voor c++ te scripten. (visual studio)

The gimp voor foto bewerking. (photoshop)

...

Geplaatst:
comment_395296

---

Er zijn ook veel gratis programas waarmee je wat kan:

Dev-C++ voor c++ te scripten. (visual studio)

The gimp voor foto bewerking. (photoshop)

...

Het was ook een voorbeeld Juuldr. Ik weet heus wel dat je gratis software kunt gebruiken, al gaat mijn voorkeur toch echt naar Visual Studio voor C++ en Photoshop voor grafische ontwikkeling.

Geplaatst:
comment_395300
Het was ook een voorbeeld Juuldr. Ik weet heus wel dat je gratis software kunt gebruiken, al gaat mijn voorkeur toch echt naar Visual Studio voor C++ en Photoshop voor grafische ontwikkeling.

Het is ook logich dat duurdere programa's beter en gebruiksvriendelijker zijn maar ik denk dat het eindresultaat gelijkaardig zal zijn.

Geplaatst:
comment_395333

Het was ook een voorbeeld Juuldr. Ik weet heus wel dat je gratis software kunt gebruiken, al gaat mijn voorkeur toch echt naar Visual Studio voor C++ en Photoshop voor grafische ontwikkeling.

Het is ook logich dat duurdere programa's beter en gebruiksvriendelijker zijn maar ik denk dat het eindresultaat gelijkaardig zal zijn.

Dat is zo, en het kost je minder tijd. Al moet je vaak nog steeds zelf code schrijven in Visual Studio maar als je snel iets wilt doen kun je drag-and-drop dingen gebruiken of Code Snippets. En Photoshop is misschien moeilijk maar in GIMP kom je niet sneller met een resultaat. En ja, GIMP heb ik gezien en snapte er niks van maar je kon sommige dingen wel sneller maken dan met Photoshop en als je meer wou had je wel een probleem. Het is in elk geval beter dan Paint. :)

Geplaatst:
comment_395606

Visual Studio 2005 Express is gratis te downloaden (dus geen trial), maar als je echt een serieus spel wil maken dan heb je daar mensen voor nodig die op hun gebied ervaring hebben op hun gebied. Dit kost dus veel geld.

Als programmeur kan je ook niet zomaar iets in elkaar zetten met een simpel drag and drop programma, denk maar aan een basis voor een 3d engine: renderer, collision detecion, physics, sound system, networking system, animation system, scripting, materials & meshes en ga zo maar verder.

Geplaatst:
comment_395623
Als programmeur kan je ook niet zomaar iets in elkaar zetten met een simpel drag and drop programma, denk maar aan een basis voor een 3d engine: renderer, collision detecion, physics, sound system, networking system, animation system, scripting, materials & meshes en ga zo maar verder.

Ik had het ook niet over spellen met drag-and-drop. En anders zal dat wel erg simpel spel zijn met gewone menu zo als standaard Windows spellen.

Voor programma's in Visual Studio is drag-and-drop wel handig en je zult dat wel nodig hebben, je werk tijd is zo wel veel korter dan als je hele code zelf gaat schrijven.

  • 1 maand later...
Geplaatst:
comment_431023

Ik kan goed modden met het spel Battlefield, ik heb ooit eens een game gemaakt met macromedia flash player, kheb er lang aan gewerkt :bonk: het is namelijk een aangepaste flash versie van het populaire spel seek and destroy

  • 3 years later...
Geplaatst:
comment_1636205

Als je het mij vraagt zou deze tutorial verwijderd moeten worden.

Niet omdat ik jou haat of je de moeite niet gun ofzo hoor! ;)

Maar een game a-la spele.nl kwaliteit maken kan zeker met 1 man, en ook nog eens zonder c++ of zelfs maar delphi.

Met deze tutorial schrik je alleen maar veel potentieel talent af...

Hoewel het natuurlijk klopt dat je een spel niet in 1 dag af hebt.

Stuur de mensen anders eens in de richting van GameMaker, ik weet niet of je het kent maar het is een programma waarin je spelletjes kan maken zonder echt programmeren.

Natuurlijk heeft dit ook zijn nadelen, maar het is een goeie (en vooral leuke) start. ;)

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.