Jump to content
Geplaatst:
comment_596628

Hallo, ik weet dat er hier wel een paar topics over zijn, maar dit is (vindt ik zelf dan) de makkelijkste, en handigste manier om een object in San Andreas te zetten.

Wat hebben we nodig?

-MapEDitor

-3dstudio max, of Gmax (met kam's dff scripts)

-GTA San Andreas

-TXD Workshop

-IMG Tool

Tip: Als je niet weet wat een woord betekend, kijk dan in het Register beneden

Voorbereiding

Voordat we aan de slag kunnen met ingame zetten, moeten we eerst een DFF, TXD en COLL maken.

We beginnen met de DFF.

Een DFF maken is vrijwel het makkelijkste wat er is, maar toch zijn er mensen die dat fout doen.

Een DFF is je model zelf.

Belangrijk: Kam's GTA Scripts moeten geinstalleerd zijn

Opmerking: Afbeeldingen kunnen afwijken, omdat ik GMAX gebruikt heb ipv. 3dsmax (3dsmax doet het niet goed bij mij) maar het werkt hetzelfde.

Klik op je object, en voer eerst de naam van het object hierin.

20774272fk2.png

Nu kan het zo zijn, dat je MOVE-PIJLTJES niet precies op je object staan. (Als je dit probleem niet hebt, kun je deze stap overslaan) Deze moeten dus wel op je object staan, ga hiervoor naar het MODEFIER PANEL. Klik op 1, en dan op 2 En MOVE nu je pijltjes naar het midden van je object toe.

35067256lr9.png

Klik nogmaals op AFFECT PIVOT ONLY.

Voer nu in de velden A, B en C het getal: 0 in. Dit moet zo, omdat dit anders bugs kan opleveren.

63660579le7.png

Controleer ook je draaihoeken. Klik met je rechter-muisknop op je model, en dan op ROTATE, en controleer of daar ook alle velden op 0 staan.

Klik op het Hamertje, en klik vervolgens op DFF IO. Zorg dat alle vakjes geel gekleurd zijn, en vink SKIP COLL aan. Klik nu op Export DFF. Geef je DFF nu dezelfde naam als je het in de velden hebt gegeven.

De Coll

We gaan nu de COLL maken. Veel mensen hebben hier problemen mee, maar het is eigenlijk niet zo moeilijk. Doe weer hetzelfde als je bij de DFF deed. Klik nu op COLLISION IO, en geef dan een klik in veld A, en daarna een klik op je object, en vervolgens nogmaals een klik op Knop A. In veld 1 vul je de naam van je DFF in. (Wat dezelfde naam moet zijn als in veld B)

Klik nu op export, en geef de coll dezelfde naam als je DFF.

68506690qr1.png

Nu gaan we de TXD maken (Een bestand waarin de textures die je gebruikt hebt, opgeslagen hebt) Open de TXD Workshop.

Klik op FILE, en dan op NEW. Kies voor 32BMP (32Bitmaps)

Bij mij staat TXD Workshop op Vice City, verander dit naar San Andreas. Klik op IMPORT.

63682373iy8.png

En zoek je textuur op. Nu moet je je textuur de juiste naam geven. Geef een dubbelklik op A:

34844483li0.png

Typ in het bovenste veld de naam van de textuur die je gebruikt heb (Let op: Je mag de textuur geen andere naam geven) Als je textuur naam bijvoorbeeld "wallbluetinge128.bmp" is, moet je dit ook in het bovenste veld invullen (.bmp mag je weglaten) Het onderste veld hoef je niet in te vullen. Klik nu op OK

Klik nu op IMAGE en dan op COMPRESS ALL IMAGES. (Dit is noodzakelijk) Klik nu op FILE, en SAVE AS..

92127811nx1.png

Hint: Indien je niet precies weet welke textuurs je nou gebruikt hebt, kun je klikken op FILE, en dan op DFF CHECK.

Je COLL, TXD en DFF zijn nu gemaakt, en deze zijn klaar om ingame gezet te worden.

Het echte werk

Nu gaan we bezig met het 'echte' werk. We gaan de bestanden ingame zetten. Voor het ingame zetten hebben we twee programma's nodig. De IMG-TOOL, en uiteraard MED. Verder hebben we kladblok ook nodig.

We beginnen met de IDE. In de IDE staan de txd, dff en de coll. Deze voegen we zometeen toe aan je GTA3.IMG. Kopieer LAe.IDE, en LAe.IPL (Deze kun je vinden in DATA, MAPS, LA) En plak ze in DATA, MAPS.

Open de Lae.IDE met kladblok. Je ziet vervolgens dit:

objs
5390, laeskateparkLA, glenpark7_lae, 150, 0
5391, laeroad01, laeroads2s, 150, 1
5392, laestripmall1, eastshops1_lae, 100, 128
5393, laeshop1, eastshops1_lae, 100, 128
5394, xstpdnam_LAE, railtracklae, 130, 128
5395, laecomptonbrij3, laeroads, 150, 2097280
5396, laeRailBrijBlok, laeroads, 100, 128
5397, laeclubBlock1, barrio1_lae, 100, 0
5398, laetraintunn02, railtracklae, 80, 0
5399, laetraintunn01, railtracklae, 100, 128
5400, laeskatetube1, glenpark7_lae, 140, 128
5401, laegarages1nw, jeffers4_lae, 80, 128
5402, laehospground1, hospital_lae, 150, 128
5403, laehospital1, hospital_lae, 150, 128
5404, laestormdrain01, stormdra1_lae, 150, 0
5405, laeBlakWesTran2, laealpha, 130, 2097284
5406, laecrackmotel4, jeffers5a_lae, 100, 128
5407, laelasruff201, glenpark1x_lae, 150, 0
5408, laeexaminerbuild1, tempstuff_lae, 150, 0
5409, laepetrol1a, barrio1_lae, 100, 128
5410, laecumpstreet, glenpark1x_lae, 110, 128
5411, laeroadsblk, idlewood6_detail, 150, 0
5412, laelasjmscubit, glenpark1x_lae, 150, 0
5413, laecrackmotel1, motel_lae, 120, 0
5414, laeJeffers02, jeffers5a_lae, 100, 128
5415, laeskateparkTrans, glenpark7_lae, 150, 128
5416, laeganghous205, gang2hous1_lae, 80, 128
5417, laenwblk2, idlewood6_tr, 150, 132
5418, lae711block01, idlewood3_lae, 120, 0
5419, laestormdrain02, stormdra1_lae, 150, 0
5420, laestormdrain03, stormdra1_lae, 150, 0
5421, laesmokeshse, laesmokecnthus, 100, 128
5422, laespraydoor1, idlewood6_lae, 80, 2176
5423, laeJeffers03, jeffers4_lae, 150, 0
5424, laeJeffers04, jeffers4_lae, 150, 0
5425, laeJeffers05, jeffers4_lae, 150, 128
5426, laeJeffers06, jeffers4_lae, 150, 128
5427, laeJeffers09, jeffers4_lae, 150, 128
5428, laeJeffers10, jeffers4_lae, 150, 128
5429, xwhattfk_LAE, jeffers4_lae, 100, 128
5430, laeIdlewood11, idlewood3_lae, 150, 0
5431, laeroad02, laeroads2s, 150, 1
5432, laeroad03, laeroads2s, 150, 1
5433, laeroad04, laeroads2s, 150, 1
5434, laeroad05, laeroads2s, 150, 1
5435, laeroad06, laeroads2s, 150, 1
5436, fukxroad07, laeroads2s, 150, 1
5437, laeroad08, laeroads2s, 150, 1
5438, laeroad09, laeroads2s, 150, 1
5439, laeroad10, laeroads, 150, 1
5440, laeroad11, laeroads2s, 150, 1
5441, laeroad12, laeroads2s, 150, 1
5442, laeroad13, laeroads2s, 130, 1
5443, laeGlenPark02, glenpark1_lae, 140, 128
5444, laeChicano02, chicano10_lae, 130, 128
5445, laeChicano01, chicano10_lae, 130, 128
5446, laeChicano03, chicano10_lae, 150, 128
5447, laeChicano04, chicano10_lae, 100, 128
5448, laeChicano05, chicano10_lae, 100, 128
5449, laeChicanoTr1, chicanotr1_lae, 150, 2097284
5450, laeChicano06, chicano10_lae, 100, 128
5451, laeChicano07, chicano10_lae, 90, 128
5452, laeChicano09, chicano10_lae, 150, 128
5453, laeChicano10, chicano10_lae, 130, 128
5454, laeLODds03, lod2lae1, 1500, 0
5455, laeLODds04, lod2lae1, 1500, 0
5456, laeroad14, laeroads2s, 150, 1
5457, laeGlenPark01, glenpark1_lae, 150, 128
5458, laeMacPark01, macpark1tr_lae, 140, 0
5459, laeJeffers01, glenpark1_lae, 150, 0
5460, laeLODPark01, lod2lae1, 1500, 0
5461, laeGlenPark05, glenpark6d_lae, 150, 0
5462, laeGlenPark04, glenpark6_lae, 150, 128
5463, laebuildsit01, glenpark6_lae, 130, 128
5464, laeGlenPark04Tr, laealpha, 150, 2097284
5466, laeLODldsit01, lod2lae1, 1500, 0
5467, laehospitalTr, hospital_lae, 150, 132
5468, laeLODfers02, lod2lae1, 1500, 0
5469, laeRoads11Tr, roadstr_lae, 150, 2097284
5470, laeRoads10Tr, roadstr_lae, 150, 2097284
5471, laeIdlewood01, glenpark1x_lae, 150, 0
5472, frecrsbrid_LAE, laeroads2s, 185, 1
5473, laeidlebrijTr, jeffers4_lae, 170, 2097284
5474, laeIdlewood02, idlewood46_lae, 150, 0
5475, laeIdleProj02, idlewood46_lae, 150, 128
5476, laeIdleProj01, idlewood46_lae, 130, 128
5477, laerailtrack1, railtracklae, 150, 0
5478, laerailtrack2, railtracklae, 150, 0
5479, laerailtrack3, railtracklae, 150, 0
5480, laerailtrack4, railtracklae, 150, 0
5481, laebridge, laeroads2s, 150, 1
5482, laeroad16, laeroads2s, 150, 1
5483, laeroad17, laeroads2s, 150, 1
5484, laeroad18, laeroads2s, 150, 1
5485, laeroad20, laeroads2s, 150, 1
5486, laeroad21, laeroads2s, 150, 1
5487, laeroad22, laeroads2s, 140, 1
5488, laeroad23, laeroads2s, 150, 1
5489, laeroad24, barrio1_lae, 100, 1
5490, laeroad25, laeroads2s, 150, 1
5491, laeroad26, laeroads2s, 150, 1
5492, laeroad27, laeroads2s, 150, 1
5493, laeroad28, laeroads2s, 130, 1
5494, laeroad29, laeroads2s, 150, 1
5495, laeroad30, laeroads2s, 150, 1
5496, laeroad31, laeroads2s, 150, 1
5497, laeroad32, laeroads2s, 150, 1
5498, laeroad33, laeroads2s, 150, 1
5499, laeroad34, laeroads2s, 150, 1
5500, laeroad35, laeroads2s, 150, 1
5501, laeroad36, laeroads2s, 150, 1
5502, laeroad37, laeroads2s, 150, 1
5503, laeroad38, laeroads2s, 150, 1
5504, laeroad39, laeroads2s, 170, 1
5505, laeroad40, laeroads2s, 150, 1
5506, laeroad41, laeroads2s, 150, 1
5507, laeroad42, laeroads2s, 130, 1
5508, laeroad43, laeroads2s, 150, 1
5509, laeroad44, laeroads2s, 150, 1
5510, laeroad45, laeroads2s, 150, 1
5511, laeroad46, laeroads, 150, 1
5512, laeroad47, laeroads, 150, 1
5513, laerail6, railtracklae, 150, 0
5514, LODlaeIdlewood01, lod2lae1, 1500, 0
5515, LODlaeIdlewood02, lod2lae1, 1500, 0
5516, LODIdleProj02, lod2lae1, 1500, 0
5517, LODIdleProj01, lod2lae1, 1500, 0
5518, Idlewood05_LAe, glenpark1x_lae, 150, 0
5519, Idlewood04_LAe, glenpark1x_lae, 120, 0
5520, BDupsHouse_LAe, bdupshouse_lae, 80, 128
5521, Idlewofuk06_LAe, idlewood6_lae, 140, 128
5522, Idlewood06Tr_LAe, idlewood6_detail, 150, 132
5523, LODroadsblk01, lod2lae1, 1500, 0
5524, LODnwblkB02, lod2lae1, 1500, 0
5525, LODnwblk03, lod2lae1, 1500, 0
5526, LODewood06_LAe01, lod2lae1, 1500, 0
5527, LODsprayshop01, lod2lae1, 1500, 0
5528, laeroadct43, laeroads2s, 150, 1
5529, LODroadf48, lod2lae1, 1500, 0
5530, LOD711block02, lod2lae1, 1500, 0
5531, LODIdlewood12, lod2lae1, 1500, 0
5532, laesprayshop, paynspray_lae, 100, 128
5533, LODroadB48, lod2lae1, 1500, 0
5534, LODroadC48, lod2lae1, 1500, 0
5535, LODpetrol1a01, lod2lae1, 1500, 0
5536, LODclubBlock02, lod2lae1, 1500, 0
5537, lodroadml148, lod2lae1, 1500, 0
5538, LODroadbnj, lod2lae1, 400, 0
5539, LODroadsjm2, lod2lae1, 1500, 0
5540, LODroadct44, lod2lae1, 1500, 0
5541, lodlaeroad37, lod2lae1, 1500, 0
5542, LODlaeroad36, lod2lae1, 1500, 0
5543, LODzroad12, lod2lae1, 1500, 0
5544, LODexaminerbuild02, lod2lae1, 1500, 0
5545, LODlasjmscubit, lod2lae1, 1500, 0
5546, LODroadt42, lod2lae1, 1500, 0
5547, LODlasruff201, lod2lae1, 1500, 0
5548, LODroad39t, lod2lae1, 1500, 0
5549, LODewood05_LAe, lod2lae1, 1500, 0
5550, LODroadfg44, lod2lae1, 1500, 0
5551, LODcumpstreet, lod2lae1, 1500, 0
5552, LODrofad45, lod2lae1, 1500, 0
5553, LODroghad01, lod2lae1, 1500, 0
5554, LODewood04_LAe01, lod2lae1, 1500, 0
5555, LODstormdrain02, lod2lae1, 1500, 0
5556, LODstormdrain01, lod2lae1, 1500, 0
5557, LODxroad46, lod2lae1, 1500, 0
5558, LODxrail6, lod2lae1, 1500, 0
5559, LODroad47, lod2lae1, 1500, 0
5560, LODxroad10, lod2lae1, 1500, 0
5561, LODxrailtrack4, lod2lae1, 1500, 0
5562, LODxrailtrack3, lod2lae1, 1500, 0
5563, LODxroad11, lod2lae1, 1500, 0
5564, LODxcrsbrid_LAE, lod2lae1, 1500, 0
5565, laectru_LAE, laealpha, 130, 2097284
5566, LODxrailtrack2, lod2lae1, 1500, 0
5567, LODxrailbrij1, lod2lae1, 1500, 0
5568, LODxcomptonbrij3, lod2lae1, 1500, 0
5569, LODxroad09, lod2lae1, 1500, 0
5570, LODxJeffers11, lod2lae1, 1500, 0
5571, LODxoad33, lod2lae1, 1500, 0
5572, LODxroad35, lod2lae1, 1500, 0
5573, LODxroad32, lod2lae1, 1500, 0
5574, LODxroad31, lod2lae1, 1500, 0
5575, LODxskateparkLA, lod2lae1, 1500, 0
5576, LODxroad07, lod2lae1, 1500, 0
5577, LODxroad30, lod2lae1, 1500, 0
5578, LODxhospground1, lod2lae1, 1500, 0
5579, LODxhospital1, lod2lae1, 1500, 0
5580, LODxroad08, lod2lae1, 1500, 0
5581, LODxJeffers09, lod2lae1, 1500, 0
5582, LODxgarages1nw, lod2lae1, 1500, 0
5583, LODxroad29, lod2lae1, 1500, 0
5584, LODxJeffers06, lod2lae1, 1500, 0
5585, LODxJeffers05, lod2lae1, 1500, 0
5586, LODxroad27, lod2lae1, 1500, 0
5587, LODxroad25, lod2lae1, 1500, 0
5588, LODxrailtrack1, lod2lae1, 1500, 0
5589, LODfukxroad06, lod2lae1, 1500, 0
5590, LODxroad28, lod2lae1, 1500, 0
5591, LODxroad26, lod2lae1, 1500, 0
5592, LODxJeffers03, lod2lae1, 1500, 0
5593, LODxJeffers04, lod2lae1, 1500, 0
5594, LODxroad17, lod2lae1, 1500, 0
5595, LODxroad16, lod2lae1, 1500, 0
5596, LODxroad34, lod2lae1, 1500, 0
5597, LODxGlenPark06, lod2lae1, 1500, 0
5598, LODxGlenPark04, lod2lae1, 1500, 0
5599, LODxsroad05, lod2lae1, 1500, 0
5600, LODsxroad23, lod2lae1, 1500, 0
5601, LODsxroad20, lod2lae1, 1500, 0
5602, LODsxroad22, lod2lae1, 1500, 0
5603, LODsxroad02, lod2lae1, 1500, 0
5604, LODsxroad21, lod2lae1, 1500, 0
5605, LODxsGlenPark01, lod2lae1, 1500, 0
5606, LODxsGlenPark02, lod2lae1, 1500, 0
5607, LODxsstripmall1, lod2lae1, 1500, 0
5608, LODxsshop1, lod2lae1, 1500, 0
5609, LODxsroad03, lod2lae1, 1500, 0
5610, LODxsJeffers01, lod2lae1, 1500, 0
5611, LODxscrackmotel4, lod2lae1, 1500, 0
5612, LODxscrackmotel1, lod2lae1, 1500, 0
5613, LODxsChicano11, lod2lae1, 1500, 0
5614, LODxsChicano08, lod2lae1, 1500, 0
5615, LODxsChicano10, lod2lae1, 1500, 0
5616, LODxsChicano09, lod2lae1, 1500, 0
5617, LODxsChicano01, lod2lae1, 1500, 0
5618, LODxsChicano02, lod2lae1, 1500, 0
5619, LODxsChicano03, lod2lae1, 1500, 0
5620, LODxsChicano07, lod2lae1, 1500, 0
5621, LODxsChicano06, lod2lae1, 1500, 0
5622, LODxsChicano05, lod2lae1, 1500, 0
5623, LODxsChicano04, lod2lae1, 1500, 0
5624, laeHillsctst03, chicano10_lae, 100, 0
5625, LODxsHillsctst03, lod2lae1, 1500, 0
5626, laecompmedhos518, jeffers4_lae, 100, 0
5627, lasbrid1SJM_LAe, railtracklae, 100, 128
5628, laenwblkB1, idlewood6_lae, 100, 128
5629, LAEalpha6, laealpha, 200, 2097284
5630, blockalphalae, blockalpha, 100, 2097284
5631, apartmntalpha, apartmentalpha, 150, 2097284
5632, motelalpha, motelalpha, 180, 2097284
5633, LAEalpha1, laealpha, 170, 2097284
5634, LAEalpha2, laealpha, 200, 2097284
5635, LAEalpha3, laealpha, 130, 2097284
5636, LAEalpha4, laealpha, 200, 2097284
5637, LAEalpha5, laealpha, 180, 2097284
5638, LAEalpha7, laealpha, 200, 2097284
5639, LAEdirtapha, laealpha, 200, 0
5640, laemacpark02, macpark1tr_lae, 150, 0
5641, LAEalpha5b, laealpha, 180, 2097284
5642, laeChicano11, chicano10_lae, 120, 128
5643, laeChicano08, chicano10_lae, 130, 128
5644, laebuildsit01a, glenpark6_lae, 130, 2097284
5645, LODlaestormdrain03, lod2lae1, 1500, 0
5646, LODlaetraintunn01, lod2lae1, 1500, 0
5647, LODlaetraintunn02, lod2lae1, 1500, 0
5648, LODlaeroad48, lod2lae1, 1500, 0
5649, LODlaeJeffers10, lod2lae1, 1500, 0
5650, laeroad03b, laeroads2s, 150, 1
5651, LODxsroad03b, lod2lae1, 1500, 0
5652, stormdraindrt1_LAe, stormdra1_lae, 130, 132
5653, LODlaeRailBrijBlok, lod2lae1, 1500, 0
5654, laeJeffers06alphas, laealpha, 140, 2097284
5655, laeChicano01b, chicano10_lae, 130, 128
5656, laeChicano01c, chicano10_lae, 130, 128
5657, LODlaeChicano01b, lod2lae1, 1500, 0
5658, LODlaeChicano01c, lod2lae1, 1500, 0
5659, LODbrid1SJM_LAe, lod2lae1, 1500, 0
5660, laeskateP_alphas, glenpark7_lae, 80, 4
5663, graffiti01_lae, glenpark7_lae, 100, 4
5664, laeLODpmedhos519, lod2lae1, 1500, 0
5666, laeLODPark02, lod2lae1, 1500, 0
5667, LODlaeroad04, lod2lae1, 1500, 0
5668, laebridgeb, laeroads2s, 140, 1
5669, LODlaebridgeb, lod2lae1, 1500, 0
5670, LODsmokeshse, lod2lae1, 1500, 0
5671, LODpsHouse_LAe, lod2lae1, 1500, 0
5672, LODganghous206, lod2lae1, 1500, 0
5673, LODxrailtrack2b, lod2lae1, 1500, 0
5674, laerailtrack2b, railtracklae, 150, 0
5675, LODlaeroad18, lod2lae1, 1500, 0
5676, Motel2laealphas, idlewood3_lae, 80, 132
5677, laeJeffersalpha, macpark1tr_lae, 140, 2097284
5678, Lae_smokecutscene, laesmokecuts, 70, 2097152
5679, laetraintunn03, railtracklae, 200, 0
5680, LODlaetraintunn03, lod2lae1, 1500, 128
5681, carwashalphas_lae, barrio1_lae, 130, 2097284
5682, laeJeffers10alphas, laealpha, 150, 2097284
end
tobj
5465, laeGlenPark05Nt, glenpark6d_lae, 90, 128, 22, 7
5661, LTSlaehospital1, nightlts_lae, 300, 140, 20, 6
5662, LTSlaeChicano02, nightlts_lae, 350, 140, 20, 6
5665, LTSlaeGlenPark04, nightlts_lae, 300, 140, 20, 6
end
path
end
2dfx
end
anim
end
txdp
end

Haal alle regels weg, waar een ID-Nummer voor staat, maar laat de eerste regel staan: Als je alles goed hebt gedaan, moet je dit over houden:

objs

5390, laeskateparkLA, glenpark7_lae, 150, 0

end

tobj

end

path

end

2dfx

end

anim

end

txdp

end

Hint: Als je niet kunt zien welke de IDE is, moet je naar BEELD, en dan DETAILS gaan.

5390, laeskateparkLA, glenpark7_lae, 150, 0

Even voor vertaling van de regel.

5390: Dit is het ID nummer. Elk object heeft zo zijn eigen nummer. Als je ongecleande sa (dat je de gewone san andreas-stad) nog hebt, dan ben je verplicht om ID-nummer boven de 18000 te nemen.

laeskateparkLA: Dit is de naam van je DFF, en de COLL.

glenpark7_lae: Dit is je TXD.

150 Dit is de Draw Distance. (Oftewel van hoeveel meter je je object kunt zien). Deze mag je maximaal op 300 zetten, en het wordt je ook aangeraden om het op z'n maximum te zetten. 300 dus.

0: Dit moet je wijzigen naar 128.

Mijn regel ziet er nu zo uit:

18001, Anish04, Anish, 300, 128

Opmerking: Dit heb je waarschijnlijk niet in de afbeeldingen gezien, maar mijn DFF, en COLL heten Anish04, en mijn txd heet: Anish.

Hetzelfde doe je ook met de IPL. Open de (zoujuist gekopieerde) IPL met kladblok, en haal daar ALLE regels weg waar een ID nummer voor staat. Ook tussen 'enex', en auzo, grege etc.. Als je alles goed doet moet je dit overhouden:

# IPL generated from Max file LAe.max
inst
3563, LODpmedhos2_LAe, 0, 2063.13, -1731.78, 15.2734, 0, 0, 0.707107, 0.707107, -1
end
cull
end
path
end
grge
end
end
pick
end
jump
end
tcyc
end
auzo
end
mult
end

Waneer je deze regel handmatig wilt aanpassen, moet je even kijken naar de betekenis van de regel:

3563, LODpmedhos2_LAe, 0, 2063.13, -1731.78, 15.2734, 0, 0, 0.707107, 0.707107, -1

3563 is in dit geval het ID nummer. Deze geef je hetzelfde getal als in de IDE (18001 dus)

LODpmedhos2_LAe is de modelnaam. Deze geef je dezelfde naam als in de IPL

0 = Geen idee

2063.13, -1731.78, 15.2734 Zijn de coordinaten. Let op: Waneer je uit een coordinaten programma, de coordinaten uit het spel plukt, moet je de comma wijzigen in een punt!

0, 0.707107, 0.707107 Zijn de draaihoeken

-1 = Geen flauw idee

De mensen die het handmatig aanpassen moeten het stuk gta3.img, en gta.dat nog eventjes volgen. Daarna zijn ze klaar met de tutorial! (dat stuk met MED kun je overslaan) Waneer je besluit om dit stuk met de hand te doen, en je daar wat problemen mee hebt, dan gaat Wazuup hier mee door. klik hier

Waneer je nog een beginner bent, en je dit wat hierboven staat te moeilijk vind, dan moet je ALLES verwijderen in de IPL. We gaan dan nu verder met MED. Dit moet je dus overhouden:

inst
end
cull
end
path
end
grge
end
end
pick
end
jump
end
tcyc
end
auzo
end
mult
end

Voor diegene die echt beginners zijn, moeten de hele tutorial (inclusief het stuk MED) nog eventjes volgen!

gta3.img

Nu gaan we de COLL, TXD, en DFF toevoegen aan de GTA3.img. Open de IMG-TOOL. Kies voor FILE, en dan OPEN, en zoek je gta3.img op (Deze bevindt zich in GTA San Andreas, Models)

Je ziet nu een hele lijst met COLLS, TXD, DFF, .DATS, en nogmeer dingen staan. Wij gaan de TXD, COLL, en DFF toevoegen. Kies voor COMMANDS, en dan op ADD, en dan voeg je de 3 bestanden toe.

Opmerking: Voeg ze niet alledrie tegelijk toe, door ze alle drie te selecteren. IMG Tool, voegt dan alleen de eerste toe.

Kies nu voor COMMANDS, en dan REBUILD ARCHIVE. Nu laat je hem een tijdje rebuilden (Soort van Vernieuwen)

GTA.DAT

De GTA.DAT is een een bestand, dat alle IPL's, en IDE's verzamelt. Open de GTA.DAT, met KLADBLOK.

(Rechter muisknop > Openen met...> Openen met Kladblok)

Kopieer de laatste regel

IDE DATA\MAPS\interior\stadint.IDE

En plak hem onder de laatste regel.

Dit is de verwijzing naar je IDE.

We passen hem aan, zodat ie de juiste IDE vindt, die we nodig hebben.

IDE DATA\MAPS\Naamloos.IDE

Mijn IDE, bevindt zich in DATA, MAPS, en hij heet NAAMLOOS.IDE, dus deze regel klopt!

(Ik heb interior, gedeleted)

Met de IPL doen we hetzelfde. We hebben nog geen IPL gemaakt (Dit doen we zo), maar je kunt hem alvast toevoegen. Zoek deze regel op:

IPL DATA\MAPS\country\countryW.IPL
En plak hem onder dezelfde regel. Ook deze moeten we aanpassen. De IPL bevindt zich in DATA, MAPS (Maar niet in de map country, dus deze halen we weg) en hij heet Naamloos.IPL, in plaats van countryW.IPL Als je alles goed hebt gedaan, moet je zo'n regel krijgen:
IPL DATA\MAPS\Naamloos.IPL

Opmerking: Als je San Andreas gecleand is, staat hoogstwaarschijnlijk vrijwel overal een # voor. Dit wil zeggen dat de regel dan opslot zit (wat de mapcleaner gedaan heeft). Haal in dit geval de # weg bij de gekopieerde regel.

De IPL

Nu gaan we bestanden aan de IPL toevoegen. Deze kun je handmatig maken, maar dat gaan we niet doen. We doen dit met MED. Open MED, en klik op ADD, en zoek je San Andreas installatie op. Klik daarna op OK.

34520511dx3.png

Med heeft de IPL herkend!

Klik op NEW.

Nu zie je zo'n vester: 34373777nm5.png

MED heeft je IDE ook gevonden. Klik daar op. Med ziet je object ook staan. Klik daarop, en klik op OK. Nu verplaats je je model naar de gewenste plek, en je kiest voor FILE, en dan SAVE.

Opmerking:: Afbeeldingen kunnen eenigzins afwijken, omdat mijn San Andreas gecleand was.

We starten San Andreas nu op.

59278790db7.png

Indien er fouten instaan, hoor ik het graag.

Register

MED - Een Mapeditor (Map bewerker)

IMG Tool - Een tool dat vaak gebruikt wordt om in IMG-bestanden te kijken.

Kam's GTA Scripts - Een script dat het mogelijk maakt om DFF, en COLLS (etc.) Te exporteren, importeren.

3dstudio-/gmax. - Een 3d-modelleerprogramma.

TXD Workshop - Een tool om TXD's te maken (Bestanden waarin tetxuurs worden opgeslagen)

DFF - Het model zelf.

Coll - Tastbaarheid van je model

IDE - Een bestand waar je DFF, TXD, en Coll worden opgeslagen.

IPL - Een bestand waarin de posities van je model worden opgeslagen.

GTA.DAT - Een bestand waarin de IPL's, en IDE's worden opgeslagen.

GTA3.IMG - Een bestand waar je DFF, TXD, en COLL worden opgeslagen.

X, Y, Z coordinaten - De coordinaten, waarin de object zich bevindt.

Modefier Panel - Een berwerkings 'Paneel', waarin er fucnties zijn om je model te bewerken.

Rebuilden - Soort van Vernieuwen

Compressen - Verkleinen van plaatjes (Noodzakelijk)

Rotate - Draaien

Move - Voortbewegen

ID-Nummer - Een Uniek-nummer dat elk object heeft (Waar gta het ID van een object herkend)

Draw Distance - Uitzicht.

Cleanen - letterlijk 'schoonmaken'. Het verwijderen van de Stad: San Andreas

Bewerkt: door Apple-Mac

  • Reacties 53
  • Bezichtigingen 16.9k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Populairste bijdragers

Populaire afbeeldingen

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur
comment_817651
wat is nu toch in hemelsnaam mijn fout ?

ik volg alle stappen (van die dff en col)

en er wordt steeds GEEN bestand aangemaakt.

ik heb het al zo'n 20 keer geprobeert, steeds geen bestand. :N

kan er iemand mij hellupe?

alvast bedankt

Waarmee werk je? Met GMAX? Is dit het geval, dan moet je het programma genaamd 'GTAMax' aanzetten. Dit doe je door naar de Gmax-installatie map te gaan, door op scripts te klikken, en vervolgens moet daar een .exe staan, genaamd GTAMax.

Succes, Apple-Mac

Geplaatst:
comment_817829

Ik gebruik idd gmax,

en gtamax is aangevinkt.

Er staat die exe,

ook nog eens in die gta_tools map.

( heb dat voor de zekerheid maar gekopieerd )

ik vraag mij af wat ik fout doe ...

Geplaatst:
comment_820625

ik heb nu nog een paar andere tut's gezocht en nog steeds krijg ik geen bestand.

heb de scripts ook nog eens opneiuw geinstalleerd.

werkt nog steeds niet :duh:

Geplaatst:
  • Auteur
comment_820915
ik heb nu nog een paar andere tut's gezocht en nog steeds krijg ik geen bestand.

heb de scripts ook nog eens opneiuw geinstalleerd.

werkt nog steeds niet :duh:

Wat bedoel je met bestand? Dus als ik het goed begrijp heb jij een paar andere tut's gevolgd, en je krijgt geen bestand...

Anyway, je moet GEEN snelkoppeling of kopie van je GTAmax.exe maken en die gaan opstarten. Je moet gewoon de orginele (de in map geplaatste GTAmax.exe) opstarten. Geef eens een duidelijke beschrijving van je probleem, want met twee losse postst kan ik niet zoveel...

Apple-Mac

Geplaatst:
comment_822216

HOOOOOOOOOOO !

:dans: Ik heb het gevonden !!! :dans:

:D THANX APPLE - MAC ! :D

ik las dat je in die map gtatools de exe moest openen.

ik opende de gekopieerde gtamax.exe ...

:tu: bedankt voor de hulp! :tu:

Maar nu ik verder ben , heb ik nog een probleem...

als ik die texture opsla, komt er op :

http://img130.imageshack.us/my.php?image=screenry5.png

en daarna doet ie nix meer... :duh:

wat is dit voor probleempjeuh ?

Bewerkt: door Mavamaarten

Geplaatst:
  • Auteur
comment_822267
HOOOOOOOOOOO !

:dans: Ik heb het gevonden !!! :dans:

:D THANX APPLE - MAC ! :D

ik las dat je in die map gtatools de exe moest openen.

ik opende de gekopieerde gtamax.exe ...

:tu: bedankt voor de hulp! :tu:

Maar nu ik verder ben , heb ik nog een probleem...

als ik die texture opsla, komt er op :

http://img130.imageshack.us/my.php?image=screenry5.png

en daarna doet ie nix meer... :duh:

wat is dit voor probleempjeuh ?

Welke versie van TXD workshop gebruik je eigenlijk? Het kan namelijk zo zijn dat de wat oudere versies fouten bevatten. Probeer het eens met de allernieuwste, die kun je hier downloaden Als dit niet werkt, kom je maar weer bij mij aanbellen 0_0

Succes!

Apple-Mac

Apple-Mac

Geplaatst:
comment_822791

ik gebruik versie 4.0 , kan dat ?

ik volg gewoon de instructies van de tutorial.

ik zal het eens proberen he :tu:

>>heb het geprobeerd met de versie die jij me doorgaf , en het is gelukt !!!<<

>>Nogmaals bedankt, apple - mac :dans: !!!!<<

Bewerkt: door Mavamaarten

Geplaatst:
comment_823345

nu is er nix fout hoor, maar ik vraag me 1 ding af...

ik heb alles in sa gezet en het spel opgestart, en er is nix speciaals.

mijn gebouw is gewoon een vierkant blok , is dat normaal :N ? (ik denk van niet )

met een andere texture ook, en dat heb ik al aangepast voor dat object.

ik ben een weekend weg dus verwacht ff geen antwoord van mij sorry .

sorry voor de vele vragen :duh: maar als mijn programma's tegenpruttelen :duh:

Bewerkt: door Mavamaarten

Geplaatst:
  • Auteur
comment_823362
nu is er nix fout hoor, maar ik vraag me 1 ding af...

ik heb alles in sa gezet en het spel opgestart...

maar waar vind ik nu het gebouw dat ik er heb ingezet ???

Nog iets : mijn gebouw is gewoon een vierkant blok , is dat normaal :N ? (ik denk van niet )

ik ben een weekend weg dus verwacht ff geen antwoord van mij sorry .

sorry voor de vele vragen :duh: maar als mijn programma's tegenpruttelen :duh:

Misschien even handig om voortaan de 'edit' knop te gebruiken. Hierdoor hoef je niet dubbel te posten 0_0

In 'MED' moet je meerdere IPL's Renderen, om de map te laden. Waneer je de map laad, zie je het gebouw op DIE locatie. Dus: Je plaatst je object bijv. bij Grove Street. Dan zou ie ook bij Grove Street moeten staan. En als je een vierkant blok gemaakt hebt in 3dsmax/gmax, dan is je gebouw ook een vierkant blok.

Apple-Mac

Geplaatst:
comment_823404

ik had dat van die meerdere ipl's al gemerkt.

en ik had geen blok gemaakt :D

ik heb al eens goed gezocht en gevonden waar dat ding zich bevindt.

ik vloog er voorbij met een shamal, en BATS!

Sa crasht.

wat doe ik nu wéér fout ?

>>tussen haakjes : ik ben er weer !<<

Bewerkt: door Mavamaarten

Geplaatst:
  • Auteur
comment_827159
ik had dat van die meerdere ipl's al gemerkt.

en ik had geen blok gemaakt :D

ik heb al eens goed gezocht en gevonden waar dat ding zich bevindt.

ik vloog er voorbij met een shamal, en BATS!

Sa crasht.

wat doe ik nu wéér fout ?

>>tussen haakjes : ik ben er weer !<<

Dit kan verschillende oorzaken hebben zoals:

-De polycount kan te hoog zijn.

-Er is iets mis met de coll

-Er is iets mis met de DFF

-Er klopt iets niet met het ID nummer.

-Er klopt iets niet met de TXD

-En ga zo maar door..

Ik weet bijna zeker det het één het de eerste twee oorzaken is.

-De polycount is te hoog

-Er is iets mis met de coll.

Waneer je polycount TE hoog is, zul je merken dat SA (zoals jij dat dus zei) crasht, waneer je er in de buurt komt. Je kan de polycount checken door in 3dsmax/gmax op je Rechtermuisknop te klikken, en vervolgens naar het Convert to editple poly menuutje te gaan. Selecteer de knop 'face'. Deze knop staat als er rode vierkant, bovenin het menuutje aangegeven. Selecteer vervolgens je gehele model. In dat ene menuutje zal als het goed is te zien zijn hoeveel polycounts je object heeft. Staat de polycount onder de 1000? Dan moet je zometeen maar weer posten, en vragen. Staat ie Boven de 1000? Dan is er wel degelijk iets mis met je model, en dan weet je ook zeker dat dat de oorzaak is.

Apple-Mac

Geplaatst:
comment_827174

Er is blijkbaar iets mis met mijn IPL en IDE want ik krijg mijn model maar niet ingame :duh:

IDE:

objs

18001, martijnsgebouw, martijnsgebouw, 300, 128

end

tobj

end

path

end

2dfx

end

anim

end

txdp

end

IPL:

# IPL generated from Max file countn2.max

inst

18001, martijnsgebouw, 0, 63.52528, 2545.384, 16.48438, 0, 0, 0, 1, -1

end

cull

end

path

end

grge

end

enex

end

pick

cars end

end

jump

end

tcyc

end

auzo

end

mult

end

Wat is er fout aan?

Geplaatst:
  • Auteur
comment_827409

Zover mijn ogen dit toelaten, absoluut niks! ^_^

-Download eens de playerposition tool (zoek maar op google, ik kan het nu ff niet vinden :puh:)

-Voer deze coordinaten in: 63.52528 - 2545.384 - 16.48438

Let op: Het kan zo zijn dat de van de puntjes (bijv: 16.48438), comma's moet maken (zo dus: 16,48438). Maar dat weet ik niet zeker: Probeer het eerst zonder. Vervolgens moet je daar teleporteren.

-Met het ID nummer: 18001 had ik ook problemen mee gehad. Probeer eens ingewikkelde ID's, maar wel onder de 18000 te nemen. Voorbeeld: 18739 (kun je miss proberen)

-De Draw Distance lijkt in orde, en het getal daarachter ook.

-Je IPL is ook in orde.

Als hhet weer niet lukt: Ik ben beschikbaar voor hulp ^_^

Succes, Apple-Mac

*Opmerking: En anders is het toch de polycount, zover ik weet, crasht SA alleen ingame waneer de polycount tehoog is. Waneer er andere oorzaken zijn, dan crasht SA halverwege het laden

EDIT: OF wat nauurlijk ook kan, misschien heb je versie 2 van San Andreas. In Versie 2 kun je niet modden. Heb je San Andreas ongeveer een jaar, ander half jaar geleden gekocht, dan heb je versie 2. Die zal je moeten downgraden naar versie 1, en dat kan met behulp van deze tool Is dit niet het geval, dan moet je naar de oplossingen hierboven kijken!

Bewerkt: door Apple-Mac

  • 1 maand later...
Geplaatst:
  • Auteur
comment_859442
ik krijg een of andere error als ik heb wil exporteren naar DFF

deze error krijg ik:

-- Unknown property: "Diffuse" in undefined

ik snap er egt helemaal niks van ik wil graag hulp!!

Wat hier dus staat is: Diffuse is niet gevonden. Of in andere woorden: Een textuur laad je altijd in 'diffuse'. Daar is dus niks gevonden, of in hele makkelijke woorden: Je moet je model wel getextureerd hebben voordat je het exporteerd. Probeer dat eens, dan gaat het 100% zeker werken.

Apple-Mac

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.