Jump to content

Waarom het niet slim is om een TC mod op te starten


Nickonly

Recommended Posts

Waarom het niet slim is om een TC mod op te starten



En hoe het wel moet

De laatste tijd worden er steeds meer TC (Total conversion) mods gestart waarvan ik vaak al meteen zie dat ze niet zullen gaan lukken, terwijl ze er zelf vaak heilig van overtuigd zijn dat er zeker een downloadbare mod als resultaat komt. Omdat ik het zo jammer vind dat zoveel mensen beginnen aan iets wat ze toch nooit gaat lukken en ze zo hun tijd totaal verspillen, start ik dit topic waarin ik zal uitleggen waarom het voor jou waarschijnlijk niet slim is om een nieuwe TC op te starten..

Waarom moet ik geen nieuwe TC starten?

Veel mensen denken dat het leuk, gezellig en niet al te moeilijk is om even een TC modje te starten, en dat het zo gepiept is. De waarheid is echter een stuk anders. Ik heb hier een paar punten bij elkaar geschraapt waar iedere nieuwe TC mod tegenaan zal lopen, en de mod tenonder zouden kunnen helpen.

  • Alleen het idee is niet genoeg

Sommige mensen denken dat als we gewoon een leuk idee hebben en wat modelletjes maken het allemaal wel goed komt. Maar dit is natuurlijk niet zo. Als iedereen gewoon maar wat gaat maken volgens het grote idee zal het uiteindelijk een grote chaos worden van objecten die niet bijelkaar passen, geen sfeer creëren en zal het eindresultaat (mocht dat er ooit komen) er niet uit zien. (zie ook het punt organisatie) Zo zal de mod dus nooit gedownload worden en geen succes worden. Behalve een fatsoenlijke organisatie zijn er uiteraard nog veel andere punten die belangrijk zijn, maar organisatie staat toch echt erg hoog. Dat er meer nodig is dan alleen een goed idee zal je wel merken als je dit topic doorleest.

  • Organisatie

Zoals ik al bij het vorige punt zei is organisatie een van de belangrijkste punten voor een grote mod. Een fatsoenlijke organisatie zal zorgen dat alles mooi op orde blijft en zal alles bij elkaar houden. Zonder een goede regeling binnen een mod zal er geen overzicht zijn, geen geheel zijn en zal de mod uiteindelijk uitelkaar vallen. En dat is wel het laatste wat een starter van een mod wil.

  • Te hoog gegrepen

Ook al heeft een mod een goed begin gemaakt met een goed idee en een goede organisatie, kan een mod nogsteeds mislukken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het idee is om een groot eiland te maken met veel steden en grote landschappen. Dat is natuurlijk een goed idee, en als er een fatsoenlijke organisatie achter zit zou het best kunnen lukken. Het probleem is helaas dat sommige mensen teveel hooi op hun vork nemen. Het kan allemaal natuurlijk technisch wel te doen zijn, maar als het teveel is zal het erg lang duren en bestaat er een kans dat er lange tijden niet veel gebeurt waardoor mensen het zullen opgeven waardoor de mod inelkaar zakt.

Naast teveel, kan het ook dat men iets te moeilijks wil. Als je SA bijvoorbeeld wil ombouwen tot een Sci-Fi gebeuren waarbij alles zweeft en licht geeft, zal het waarschijnlijk zo zijn dat ze iets te moeilijks hebben gekozen wat zo moeilijk is, dat ook hier, mensen zullen opgeven waardoor de mod ook inelkaar kan zakken. Als je een goede mod wil maken moet je dus ook realistich blijven. Niet te groot/ teveel, en ook niet té moeilijk. Later als de mod wat groter geworden is kan je altijd nog iets extra's of beters verzinnen.

  • Leden en Ervaring

Ok, dus we hebben een goed idee, wat niet te moeilijk, en niet te veel is, en we hebben een goede organisatie. Dus als ik nu een mod start wordt dat een succes? Waarschijnlijk niet. Een mod kan namenlijk niet bestaan zonder leden. Deze leden helpen je bij het maken van de mod. Je moet veel doen als oprichter/leider van een mod, maar je kan helaas niet alles zelf doen. Je hebt hulp nodig. Het is dus belangrijk om leden te hebben. Zonder leden kan een grote mod niet bestaan. Maar het is niet slim om iedereen die zich aanbied aan te nemen en te laten werken. Als je dat doet heb je namenlijk grote kans dat de models niet geweldig worden omdat de leden meestal niet veel ervaring hebben in het modden, of modelling. Natuurlijk zijn er wel mensen die ervaring hebben en de mooiste modells kunnen maken, maar helaas zijn deze er veel minder dan de minder ervaren mensen. Behalve dat de leden ervaring moeten hebben, heb je zelf ook ervaring nodig. Als je bijvoorbeeld goed bent in leiding geven, en je hebt dit dus ook vaak gedaan, is dat een groot voordeel als je een mod start. Weet je zelf niets van organisatie en kan je zelf niet eens modden, dan moet je niet een grote mod starten.

  • Communicatie

Leiding geven brengt me op een volgend punt. Namenlijk communicatie. Communicatie is uiterst belangrijk bij grote mods. Communicatie kan natuurlijk heel goed op het forum, maar zelfs dan kan het voorkomen dat er geen goede communicatie is tussen de leden. Het is belangrijk om te weten wie wat doet en dat er veel tussen de leden gepraat wordt. Als je niet weet wat iedereen doet krijg je het geval wat ik bij het eerst punt beschreven heb, namenlijk dat iedereen maar wat doet en dat er geen geheel komt. MSN is een heel goed progamma om contacten tussen de leden te onderhouden. Op deze manier kan de leider van een mod ieder lid persoonlijk aanspreken, en kunnen er makkelijk vergaderingen gehouden worden. Iedere grote mod zou z'n contacten moeten onderhouden via het forum èn MSN. Slechte communicatie kan behalve tot slecht overzicht in de mod, ook leiden tot ruzies en misverstanden, en dat is helemaal onprettig.

  • Doorzettingsvermogen en tijd

Met alle vorige punten ben je al een heel tijd op weg, en zou je al een TC mod op kunnen richten. Maar ook tijdens het bestaan van een mod kunnen er problemen komen. Leden komen en leden gaan. Sommige mensen hebben nou eenmaal geen zin om langere tijden te werken aan iets, wat pas veel later echt een resultaat geeft (namenlijk de complete downloadbare mod). Als er bijvoorbeeld een tijdje geen updates zijn kunnen mensen hun interesse verliezen en weg gaan bij de mod. Als veel leden dit doen stort de mod uiteindelijk in. Als je dus echt wil dat er een mooi resultaat komt is doorzettingsvermogen dus ook heel belangrijk. Daarbij is het natuurlijk ook niet slim om een mod te starten als je er eigenlijk helemaal geen tijd voor hebt. Modden kan heel leuk zijn, maar sommige dingen gaan toch echt voor, en ik denk dat je liever een goed cijfer voor school haalt dan veel downloads voor je mod. En als je geen tijd hebt duurt het ook nog eens (volgens velen) tè lang voordat de mod af is wat er tot kan leiden dat leden (of jezelf) afhaaken waardoor de mod ook tenonder kan gaan.

  • Concurentie

Als laatste punt wil ik nog één onderwerp aanspreken. Namenlijk concurentie. Als je een nieuwe mod start, speelt de concurentie een grote rol. De concurentie kan beter zijn en dat moet je kunnen accepteren. Je kan echter ook van de concurentie leren. Kijk naar hoe zij het doen, en probeer de goede dingen ook ongeveer zo te doen. Je moet iniedergeval niet denken dat een andere mod té veel beter is dan jou mod (gaat worden). Alles kan een succes worden, zolang je het maar goed aanpakt.

In al deze punten zijn dus wel manieren te vinden om te mislukken. Als je echter goed op deze punten let kan het toch makkelijk zijn op alles goed te doen en een goede mod te maken.

Uit de punten heb ik een simpele vergelijking gemaakt:

Goed idee + Goede organisatie + Goede communicatie + Ervaring + Doorzettinsvermogen = Goede TC mod

Mist er ook maar één van alle componenten zal de mod waarschijnlijk niet (100%) slagen.

Ik hoop overigens niet dat hierna er niet minder (TC) mods zullen worden gestart, maar dat er gewoon veel nieuwe TC mods komen, die wèl goed geordend zijn en wèl zullen lukken. Wees vrij om deze punten te gebruiken als richtlijnen voor het starten van een nieuwe TC mod.

Reacties, opmerkingen en kretiek zijn welkom :)

Bewerkt: door Nickonly
Link to comment
Delen op andere websites

  • Reacties 31
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Revolution-Designer

    4

  • Nickonly

    2

  • Beagle

    2

  • Remi-X

    2

Je hebt 100% gelijk met dat er te weinig wordt nagedacht wanneer men besluit om met een Total Conversion te beginnen en ik vind dat je post eigenlijk al veel eerder had moeten worden gepost als je kijkt hoeveel TC's er al dood zijn gegaan en ik denk (en hoop) dat dat aantal sterk hierdoor zal minderen en ik hoop dat dit goed (nuttig) genoeg is om te worden gepind, dat zou ik in ieder geval wel doen als ik dat kon!

Bewerkt: door Hackman
Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben het er wel mee eens. Ik ben zelf ook een TC beginnen, wel te verstaan U-SA. Maar ik kwam al snel problemen tegen dus heb ik besloten een MC te maken, SunSet City. Dit is nu bijna af, maar nog steeds heel moeilijk. En daarom denk ik ook dat de TC niet door KAN gaan, terwijl ik dat wel wil. Het is simpelweg te veel werk en tegen de tijd dat het af is kan je IV mischien al beter modden. En dan heb je alles voor niks gedaan.

Maar hier nog even mijn tips voor de opstart:

Begin eens met een vierkant blokje en kijk of je die ingame krijgt. (vervangen door wapen ofzo) Als dat la niet lukt kan je het gelijk schudden.

Kijk dan eens of je goed bent in modellen, een lelijk eiland wilt niemand. Maak eerst eens een wapen.

Als je wapen goed gaat kun je kijken of je nog een stapje verder kan, een auto bijvoorbeeld, Dit is ook niet echt makkelijk.

Gaat dat ook? Maak eens een MC. Gewoon een vierkant plaatje ergens in zee. Dan weet je of je een map mod wel ingame krijgt.

Maak een mooie MC en kijk of mensen hem echt willen downloaden omdat hij zo leuk is. Als niemand hem download zal je TC zeker niet beter worden.

Begin dan maar aan je TC.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik ben het er wel mee eens. Ik ben zelf ook een TC beginnen, wel te verstaan U-SA. Maar ik kwam al snel problemen tegen dus heb ik besloten een MC te maken, SunSet City. Dit is nu bijna af, maar nog steeds heel moeilijk. En daarom denk ik ook dat de TC niet door KAN gaan, terwijl ik dat wel wil. Het is simpelweg te veel werk en tegen de tijd dat het af is kan je IV mischien al beter modden. En dan heb je alles voor niks gedaan.

Maar hier nog even mijn tips voor de opstart:

Begin eens met een vierkant blokje en kijk of je die ingame krijgt. (vervangen door wapen ofzo) Als dat la niet lukt kan je het gelijk schudden.

Kijk dan eens of je goed bent in modellen, een lelijk eiland wilt niemand. Maak eerst eens een wapen.

Als je wapen goed gaat kun je kijken of je nog een stapje verder kan, een auto bijvoorbeeld, Dit is ook niet echt makkelijk.

Gaat dat ook? Maak eens een MC. Gewoon een vierkant plaatje ergens in zee. Dan weet je of je een map mod wel ingame krijgt.

Maak een mooie MC en kijk of mensen hem echt willen downloaden omdat hij zo leuk is. Als niemand hem download zal je TC zeker niet beter worden.

Begin dan maar aan je TC.

Maar Remi, heb je daar zélf wel aan gedacht toen je begon met je TC/MC? :roll:

Nickonly, je hebt helemaal gelijk (Had je al op MSN gehoord :puh: ). Bijna elke TC faalt. Jongens, met zn alle posten in dit topic : :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Handig topic. Ik vind dat het gepinned moet worden! :Y

Ook handig is om eerst wapens en auto´s en peds te gaan maken en later pas maps en gebouwen. Mocht de TC dan toch mislukken, dan heb je altijd nog losse mods om te releasen.

Link to comment
Delen op andere websites

Echt een zeer mooi topic. Ik heb het helemaal doorgelezen en ik zie ook sinds ik een SAMP project ben gestart er steeds meer Projecten zijn gekomen. Maar nu zal ik zeker goed nadenken voor ik überhaupt een mod start

Link to comment
Delen op andere websites

Nickonly,

Ik ben zeer onder de indruk van je topic. Ik heb het helemaal doorgelezen, en ik weet van mezelf dat ik de fouten die jij bespreekt ook zelf meerdere keren begaan ben. Ik ben echter wel van plan om ooit weer terug te keren als modder, het lieft in Grand Theft Auto IV als dit mogelijk zal zijn.

Ik wacht geduldig af... ^_^

Link to comment
Delen op andere websites

goed topic, heb zelf ervaring met gestrande tc's :puh:

Ben nu bezig met Stad, niet als een tc maar gewoon een toevoeging aan sa of IV als ie uit is en als dat gaat lukken. Ik neem er gewoon mijn tijd voor want ik heb het zo ontzettend druk deze periode, vakanties heb ik altijd meer tijd.

goed idee om dit te pinnen

Link to comment
Delen op andere websites

Je kan dit topic ook zien als de TC formule. Wanneer een van de dingen in de TC forumle (organisatie enzo) zuigen, heb je kans dat de mod strand.

Nadat ik dit topic had gelezen had ik meteen een topic aangemaakt in de MS privite sektion, over de factoren binnen MS die nog verbeterd kunnen worden.

Helaas heeft niemand van het team nog gereageert.

Dus ik hoop wel dat men dat topic sirieus zal nemen.

edit: lolz, soms wil te enthousiast typen, en dan vergeet ik tussen worden zoals is, dat :puh::P

greetz. Tim

>>> Door DaBeast: Pinzored :D .<<<

Bewerkt: door Tim
Link to comment
Delen op andere websites

Klopt compleet, heb zelf bij deze puntjes zeker nagedacht toen ik begonnen met

mijn mod. Het is compleet te doen, tijd heb ik, punten zijn goed en doorzettingsvermogen

zeker, ik heb niet veel reacties meer ik blijf toch wel verderdoen. Beter zelf eerst een stuk

doen en tonen dat je zelf iets kan en dat het project uitvoerbaar is dan onmiddelijk een hele crew aan te nemen.

:sigaar: Crackhead

Bewerkt: door Crackhead_
Link to comment
Delen op andere websites

AMEN! _O_ Echt serieus, je brengt precies onder woorden wat ik de laatste tijd al vaak gedacht heb... Het is niet niets, een Total Conversion, je wilt Rockstar nadoen een spel te maken waar zij jaren over gedaan hebben. En dat met mindere apparatuur, minder tijd, minder ervaring, etc!

Nickonly _O_

Link to comment
Delen op andere websites

Vele mensen zien een TC mod en denken 'dat kan ik ook, als ik de mensen maar heb'. Nee dus. Je hebt helemaal gelijk. Dit plan geldt trouwens voor meerdere dingen. Ik heb ooit eens een forum opgestart. Geen leiding, alleen ik. Weinig members. Nu zitten ik en een vriend aan een ander soort forum te werken en in 3 weken zijn er al zo'n kleine 1000 (duizend dus, geen type) members binnen. :)

Btw, /r/ring Pin.

Bewerkt: door ikt
Link to comment
Delen op andere websites

M'n eerste gepinnde topic! Whiej! :dans:

Bedankt voor alle positive reacties. :D Ik had gedacht dat er toch wel wat negatiefs tussen zou zitten. Maar nee!

Ik heb er eigenlijk verder niet veel meer op te zeggen. Moge er nu veel goede nieuwe slagende mods komen!

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...