Jump to content

[SA|SCM] Leren scripten


Dutchy3010

Recommended Posts

Beginnen met scripten (San Andreas)

Inhoud

  • Inleiding
  • Wat heb ik nodig?
  • Het programma
  • SCM Scripten
    • Structuren belangrijkst!
    • Het scripten zelf

    [*]CLEO

    • Introductie tot CLEO
    • CLEO Scripten

    [*]Tot slot

Inleiding

Deze "tutorial" (bij gebrek aan een beter woord) is alleen voor mensen die willen leren scripten, dus niet de mensen die al kunnen scripten. Voor jullie is dit gesneden koek, maar voor mensen die net beginnen niet. ;) Stel, je wil leren scripten, maar waar moet je beginnen? Je kunt door de bomen het bos niet meer zien. In deze tutorial, loods ik je door het beginnen heen. Een stap die voor velen als te moeilijk wordt beschouwd en daarom stoppen ze gelijk. Laat ik jullie wat zeggen: iedereen die inzet heeft, kan leren scripten! Maar denk niet: ik wil nu leren scripten, en morgen maak ik mijn eerste missie. Zo werkt het uiteraard niet. Zoiets heeft tijd nodig, net als wanneer je wil leren Photoshoppen of 3d modellen. Deze "tutorial" zal voornamelijk links en tips bevatten, die je het opstarten vergemakkelijkt.

Wat heb ik nodig?

Wat heb je allemaal nodig om te scripten? Sommige mensen vragen zich dit af, ik zal een lijstje maken:

  • Een programma waarmee je kunt editten (SannyBuilder of MissionBuilder)
  • Een GXT editor (sagxtedit)
  • San Andreas Place Manager (niet voor de coords, maar om te kunnen springen)
  • Map Editor
  • Ped Editor
  • Tijd en inzet

Het programma

Allereerst moet je het programma een beetje kennen. Ik raad je aan om SannyBuilder te gebruiken, aangezien die veel gebruikersvriendelijker is dan Missionbuilder. De laatste wordt ook niet meer geupdate. Het allereerste wat je moet weten, is hoe zo'n programma een beetje werkt. Als je niet weet hoe je de code tevoorschijn haalt, loop je natuurlijk gelijk al vast. Voor dat probleem is deze tutorial een goede oplossing.

SCM Scripten

Structuren belangrijkst!

Natuurlijk wil je gelijk scripten. Missies maken, of andere dingen die in je hoofd zitten. Dit raad ik je ten zeerste af, want als je eerst wat tijd in het leren van de structuren steekt, gaat het later vele malen beter. Dit kan je vergelijken met school: je moet nu leren (iets wat minder leuk is), maar later krijg je daardoor wel een veel betere baan dan wanneer je niet naar school zou gaan. Om dit te leren raadt ik je deze tutorial aan.

Het scripten zelf

Nu ken je, als het goed is, de structuren al. Ook nu moet je niet gelijk willen beginnen met het maken van een totale missie. Het eerste wat je moet doen, is bijvoorbeeld pickups spawnen. Helaas is voor pickups spawnen geen Sannybuilder tutorial, maar ik denk dat je (met een beetje aanpassen) deze of deze tutorials wel kunt gebruiken (Let dus op: deze zijn voor Missionbuilder!). Vervolgens kan je beetje proberen om een car te spawnen, m.b.v. deze tutorial. Als je dat een beetje geprobeerd hebt, en het lukt, dan kan je proberen een kleine missie te maken. Ik raad je dan ook aan om dit topic helemaal door te lezen, en alle tutorials te doen die je nog niet gedaan hebt. Wanneer je eigenwijs bent, en toch MissionBuilder wil gebruiken, kan je deze tutorial doorlezen. Maar zoals ik al zei, dat raad ik je af. Ook omdat je dan geen CLEO kunt gebruiken, iets waar ik hierna op terugkom.

CLEO

Introductie tot CLEO

Allereerst raad ik je aan om eerst SCM te leren. Als je kunt SCM-scripten, kan je ook CLEO maken. Andersom is dat echter niet altijd het geval, door bepaalde structuren binnen het SCM die je niet hebt binnen CLEO. Maar wat is CLEO nou? CLEO zorgt ervoor dat je geen nieuwe savegame hoeft te beginnen. Er zijn enkele verschillen met SCM, en als je kunt SCM'en zou ik gewoon een keer in de help-files van SannyBuilder kijken. Daar staan alle verschillen in: Help > Contents > CLEO 3 Code Library. De meeste kleine mods komen tegenwoordig uit in CLEO, zodat die gewoon naast je savegames kan draaien. De bekendste CLEO mod op dit forum is de BC7 mod. Een andere bekende mod, Design Your Own Mission, is juist niet een CLEO-mod, omdat die daar te groot voor is. Daarvoor is een MPACK gebruikt, iets wat erg handig is, en waar je hier een tutorial over kunt vinden. Heel handig om gebruik van te maken. Je moet dus goed bedenken wat je gebruikt: CLEO (voor de mods die naast de savegames moeten lopen) of SCM (voor de mods die los van savegames etc staan).

CLEO scripten

Misschien wil je eerst een CLEO-script downloaden en gebruiken, voordat je zelf gaat scripten. Wanneer je dat doet, kan je daarvoor deze tutorial gebruiken. Je moet natuurlijk eerst CLEO installeren, maar wanneer je SannyBuilder download krijg je daarvoor de optie (rechts onderin in het programma). Wanneer je eenmaal CLEO geïnstalleerd hebt, kun je ook gaan CLEO-scripten. Dit is, zoals ik al zei, vrijwel hetzelfde als het scripten van SCM, met enkele (cruciale) verschillen. Gewoon even in de help-files kijken, dus. Wat je ook kunt doen, om het verschil tussen die twee echt te kunnen zien, is de eerder genoemde tutorial over het spawnen van een auto vergelijken met deze tutorial.

Wanneer je eenmaal een beetje geleerd hebt te scripten, kan je ook nog andere CLEO-tutorials bekijken, zoals deze of deze. Dit raad ik je echter ten zeerste af als je nog maar net bent begonnen, want deze heb je een tijd lang niet nodig en zijn in het begin veel te moeilijk! ;)

Tot slot

Als je vragen hebt, kan je die natuurlijk altijd in het hulp forum van het scripten zetten, en je wordt zo snel en zo goed mogelijk geholpen! Heel veel succes!

Link to comment
Delen op andere websites

Een hele mooie tutorial Dutchy3010. Alle vormen van SA scripten komen hier aan bod. Als ik je alleen een tip mag geven om het overzichtelijker te maken, maak dan weer van die wat grotere vet gedrukte kopjes tussen bepaalde alinea's. Zoals je in deze tutorial zo mooi gedaan had. Maar verder is dit gewoon echt heel uitgebreid met links naar zo'n beetje alle .scm tut's.

Trouwens nog bedankt dat je mijn 'Cleo3 installeren' tutorial er bij gezet heb. ^_^ Ik had hem toevallig vandaag al geupdate. Maar dat zal ik zo nog maar even doen. Alweer geupdate!

+ rep. Oeps, kan niet. Dit is geen vBullitin. :$

Bewerkt: door warrock_123_321
Link to comment
Delen op andere websites

Tja, tussenkopjes... Dit is min of meer één groot geheel, dus vond ik die tussenkopjes niet echt nodig. :clown: Maar als dat duidelijker is, zal ik het wel even doen.

Je mag ze dan niet nodig vinden, maar ik vind het er nu een heel stuk overzichtelijker uit zien! :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Goede uitleg!

Is zeker makkelijk als je wilt gaan leren scripten.

Trouwens in Sannybuilder zit ook een soort "Place manager" je kan daarmee ook naar coordinaten springen.

:schater::dans: zelf 3 topics van mij komen erin voor :dans:_O_

PS: Denk dat ik ook maar weer eens een verder ga met scripten... (laatste tijd geen tijd voor gehad...)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...