Aangezien ik het heel leuk vond om een kleine tut van Gmax te schrijven en omdat er weinig Gmax tutorials zijn wil ik graag nog een (kleine) tutorial schrijven voor Gmax.
- Ik raad je aan om mijn andere tutorial van Gmax eerst te volgen! >>>Tutorial<<<
Stappen:
1. Start Gmax
2. Maak een plane en vul bij ''Length'' en ''width'' 100 in en bij ''Length Segs''en ''Width Segs'' 8 in:
3. Klik nu met de rechtermuisknop op je plane en klik onderaan op ''Convert to:'' en daarna ''Convert to Editable Poly'':
(Editable Poly heeft een aantal handige tools om mooie models te kunnen maken!)
4. Nu klik je op de drie rode puntjes:
5. Nu kun je de vertexen van je Plane selecteren, een vertex is een punt op je model.
Vanaf dit punt kun je, je model ''uitrekken''.
6. Klik nu op het schermpje linksboven je ''Perspective'' schermpje, namelijk het ''Top'' schermpje:
7. Nu selecteer je de ''move tool'' en selecteer je een paar vertexen.
Vervolgens sleep je ze wat naar rechts, links, boven of onderen:
8. Als je per ongeluk je schermpje beweegt zodat er bovenin ''User'' staat moet je rechts klikken op het woordje User en kies je views en daarna Top:
9. Herhaal stap 7 nu keer op keer tot je ongeveer dit krijgt:
10. Nu klik je op het direhoekje naast de drie rode puntjes:
11. Nu ga je weer naar het Top schermpje en selecteer je al de ''lijntjes'' aan de buitenkant van je plane door CTRL in te houden en ze een voor een te selecteren:
12. Nu houd je de Shift knop in en sleep je de randen naar beneden tot ze ongeveer zo ver zijn:
13. Nu kun je in het ''Perspective'' schermpje nog wat heuveltjes maken door de vertexen in het midden van je plane naar boven te slepen:
14. Nu het eiland gemoddelt is kunnen we textures gaan toevoegen!
Voor een groot assortiment aan textures kun je het beste naar CGTextures.com gaan.
15. Als je een goede texture voor je eiland hebt gevonden ga je naar het ''modify tabblad'':
16. Nu druk je op ''Modifier list'' en zoek je naar ''Displace'':
17. Vervolgens klik je op ''None'' onder het woordje ''Bitmap'' en selecteer je, je gedownloade texture:
18. Als je, je texture hebt geopend ''sleep'' je, je texture naam naar je model:
19. De texture zit er niet goed op, klik op ''Modifiers'' bovenin, dan ''UV Coordinates'' en dan ''UVW Map'':
(UVW Mappen is een kleine tool om je texture goed op je model te zetten!)
20. Nu is je eilandje klaar, zo ziet de mijne eruit:
Tips:
- Je kunt natuurlijk ook variëren met Editable poly en je eigen kunstwerken creëren!
- Je bent natuurlijk niet gebonden aan de tutorial, probeer wat eigen waardes in te vullen zoals bij stap 2!
Bedankt voor het lezen van mijn tweede tutorial!
Reacties zijn van harte welkom, stuur een PB voor een Gmax tutorial request!
Hallo iedereen!
Aangezien ik het heel leuk vond om een kleine tut van Gmax te schrijven en omdat er weinig Gmax tutorials zijn wil ik graag nog een (kleine) tutorial schrijven voor Gmax.
Dit zal ongeveer het eindresultaat zijn:
Wat wordt uitgelegd:
- Editable poly gebruiken
- Textures aanbrengen op je model
- Verschillende perspectieven beheersen
Benodigdheden:
- Gmax
- Ik raad je aan om mijn andere tutorial van Gmax eerst te volgen! >>>Tutorial<<<
Stappen:
1. Start Gmax
2. Maak een plane en vul bij ''Length'' en ''width'' 100 in en bij ''Length Segs''en ''Width Segs'' 8 in:
3. Klik nu met de rechtermuisknop op je plane en klik onderaan op ''Convert to:'' en daarna ''Convert to Editable Poly'':
(Editable Poly heeft een aantal handige tools om mooie models te kunnen maken!)
4. Nu klik je op de drie rode puntjes:
5. Nu kun je de vertexen van je Plane selecteren, een vertex is een punt op je model.
Vanaf dit punt kun je, je model ''uitrekken''.
6. Klik nu op het schermpje linksboven je ''Perspective'' schermpje, namelijk het ''Top'' schermpje:
7. Nu selecteer je de ''move tool'' en selecteer je een paar vertexen.
Vervolgens sleep je ze wat naar rechts, links, boven of onderen:
8. Als je per ongeluk je schermpje beweegt zodat er bovenin ''User'' staat moet je rechts klikken op het woordje User en kies je views en daarna Top:
9. Herhaal stap 7 nu keer op keer tot je ongeveer dit krijgt:
10. Nu klik je op het direhoekje naast de drie rode puntjes:
11. Nu ga je weer naar het Top schermpje en selecteer je al de ''lijntjes'' aan de buitenkant van je plane door CTRL in te houden en ze een voor een te selecteren:
12. Nu houd je de Shift knop in en sleep je de randen naar beneden tot ze ongeveer zo ver zijn:
13. Nu kun je in het ''Perspective'' schermpje nog wat heuveltjes maken door de vertexen in het midden van je plane naar boven te slepen:
14. Nu het eiland gemoddelt is kunnen we textures gaan toevoegen!
Voor een groot assortiment aan textures kun je het beste naar CGTextures.com gaan.
15. Als je een goede texture voor je eiland hebt gevonden ga je naar het ''modify tabblad'':
16. Nu druk je op ''Modifier list'' en zoek je naar ''Displace'':
17. Vervolgens klik je op ''None'' onder het woordje ''Bitmap'' en selecteer je, je gedownloade texture:
18. Als je, je texture hebt geopend ''sleep'' je, je texture naam naar je model:
19. De texture zit er niet goed op, klik op ''Modifiers'' bovenin, dan ''UV Coordinates'' en dan ''UVW Map'':
(UVW Mappen is een kleine tool om je texture goed op je model te zetten!)
20. Nu is je eilandje klaar, zo ziet de mijne eruit:
Tips:
- Je kunt natuurlijk ook variëren met Editable poly en je eigen kunstwerken creëren!
- Je bent natuurlijk niet gebonden aan de tutorial, probeer wat eigen waardes in te vullen zoals bij stap 2!
Bedankt voor het lezen van mijn tweede tutorial!
Reacties zijn van harte welkom, stuur een PB voor een Gmax tutorial request!
Grtz RD
Bewerkt: door Revolution-Designer