- Reacties 97
- Bezichtigingen 40.2k
- Created
- Laatste reactie
Top Posters In This Topic
-
.Senne 20 posts
-
Beagle 9 posts
-
MidnightMayhem 9 posts
-
guarnere 6 posts
Featured Replies
Recent actief 0
- Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
Auto-models installeren: tutorial
Welkom bij deze tutorial, waarin ik uitleg hoe je custom models in GTA IV kan installeren. Moeilijk is het niet, volg gewoon de stappen.
1) SparkIV
SparkIV is een tool waarmee je de custom models in de bestanden van GTA IV kan plaatsen, vergelijkbaar met IMGtool voor GTA San Andreas.
Er is een versie uit voor v1.0.4.0 van de game, deze kan je downloaden in onderstaande link.
SparkIV 0.6.4Download de .rar file, en extract deze met behulp van 7zip of WinRar. Ga dan naar de map 'SparkIV 0.6.2.2' en dubbelklik op 'SparkIV.exe'. SparkIV zal nu openen, en je kan beginnen modden.
2) Custom models.
De models van GTA IV hebben .wft en .wdr extensie. .Wft zijn de 3D models en .wdr de textures en col dacht ik (please, correct me if I'm wrong). Als je dus een custom model downloadt krijg je meestal deze twee bestanden.
Als voorbeeld neem ik de Buffalo die je hieronder kan downloaden:
http://files.gtainsi.....lo Caprio.rar
Download dit bestand en extract de rar met behulp van 7zip of WinRar. Je krijgt nu twee bestanden, genaamd bansee.wdr en Banshee.wft. De naam banshee duidt aan welk voertuig het model zal vervangen, en dit is hier de banshee. Dit model zal dus overschreven worden door het gedownloade model, de cabrio buffalo. Wil je de banshee gewoon behouden en de originele buffalo een cabrio look geven, verander dan gewoon de naam banshee in FBI bij de twee bestanden.
3) werken met SparkIV
Openen van img
Ok, je hebt SparkIV open staan. Nu gaan we het bestand met alle voertuigen van GTA IV opzoeken en openen. Dat bestand bevindt zich in volgende locatie:
C:\\Program Files\Rockstar Games\Grand Theft Auto IV\pc\models\cdimages\vehicles.img
dubbelklik op vehicles.img om het te openen, nu zullen alle voertuigen tevoorschijn komen.
Backup
We beginnen met een backup te maken van heel het archief, zodat wanneer er iets misloopt, je gewoon de originele bestanden kan terugzetten. Niet zo moeilijk: klik gewoon op 'export all' en duid een liefst lege map aan waarin de bestanden moeten komen. SparkIV zal nu alle .wdr en .wft files exporteren naar die map.
Custom models
Nu kan je het gedownloade model importeren in GTA IV. Dit doe je door op 'import' te klikken, en dan de gedownloade Banshee.wdr en Banshee.wft te openen. SparkIV zal automatisch de originele bestanden vervangen met diegene die jij importeert, dus ze zullen er niet twee keer instaan. De nieuwe bestanden zullen in een blauwe kleur staan.
Rebuilden en opslaan
De volgende en laatste stap is erg simpel; eens je alle vorige stappen correct hebt uitgevoerd, klik je op respectievelijk 'rebuild' en 'save'. Deze stap is kort, maar mag niet overgeslagen worden. Als je dit niet doet, hebben je wijzigingen logischerwijs geen effect, dus doe dit zeker! Nu kan je SparkIV sluiten en GTA IV opstarten.
Resultaat
Hier een paar filmpjes van mij:
4) Handige links.
>>GTA IV carmods op GTAinside.com<<
>>ModMyGTA, een handige site waar dagelijks alle nieuwtjes omtrent GTA IV modding te vinden zijn. <<
Totnogtoe zijn er enkel wat cabrio versies van auto's te vinden, maar over een weekje of twee zal dit zeker veranderd zijn. Geduld is dus een schone zaak.
Vragen en opmerkingen mogen altijd geplaatst worden in dit topic.
Met vriendelijke groeten,
Senne
Last updated: 16 oktober 2014: video's gefixt