Er zijn genoeg shooters, genoeg RPG's, genoeg open-world games en ook meer dan genoeg multiplayer spellen. Genoeg spellen hebben een origineel concept en ook genoeg spellen weten mij langer dan 5 uur te boeien. Toch is er een concept wat lang niet genoeg wordt gebruikt in de wereld? Waarom? Ik denk dat het voor AAA-developers te risicovol is en voor indie-developers te veel werk is. Maar waar heb ik het nou over? Ik heb het over "asymmetrical multiplayer".
Wat houdt dat nou in, dat "asymmetrical multiplayer"? In de gemiddelde multiplayer-game heeft iedereen hetzelfde doel en ongeveer dezelfde middelen om dit doel te bereiken. In GTA: Online wil elke speler zoveel mogelijk geld om zoveel mogelijk bezit binnen te slepen. In Battlefield, Call of Duty of welke shooter dan ook moet je elkaar of afknallen of de de vlaggen veroveren. In asymmetrical multiplayer-games is dit anders. beide teams hebben andere doelen en (vaak) ook andere middelen. Zo heb je in de Splinter Cell-games een modus waar de ene groep uit spionnen bestaat en de andere groep uit zwaarbewapende bewakers. Beide door menselijke objecten bestuurd.
Helaas zijn hier te weinig games van. Er zijn een paar gedateerde games die dit concept gebruiken. De Splinter Cell-games zijn hier een voorbeeld van. Geweldige spellen, geweldig idee, maar helaas komt het laatste deel alweer uit 2013. Er was ook een geweldige mod voor Quake II. Deze mod heette Gloom en zorgde voor een intense strijd tussen "Marines" aan de ene kant en "Aliens" aan de andere kant. Sterke, bewapende soldaten, tegen snelle, giftige aliens. Een perfect voorbeeld van "asymmetrical-multiplayer" maar dit spel komt uit 1997 (!).
Ook de Wii-U heeft niet een enorm aantal van dit soort spellen gebracht. Bij de aankondiging van de Wii-U was mijn hoop hierop gevestigd en met het releasespel "Nintendoland" leek de console van Nintendo ook deze verwachtingen waar te maken. De modus "Luigi's Ghost Mansion" was "asymmetrical-multiplayer" in de puurste vorm. Nintendo heeft nog een paar van zulke spellen gemaakt, maar van third-partydevelopers kwam alleen het spel ZombiU dat het concept gebruikte. Hierdoor is helaas nooit de potentie van de Wii-U uitgekomen.
En dan is er nog SpyParty. En Evolve. Het eerste was een gigantisch succes. Het tweede een drama, mede door enorm slechte balancing.
Ik zou dus graag meer van dit soort spellen zien. Ik heb een paar goede ideeen, maar door een combinatie van drukte, gebrek aan motivatie en onkunnen is dit nog niet tot uitvoering gekomen. Het is ook niet makkelijk en daarom is het geringe aanbod logisch, maar hoe geweldig zou het zijn als een AAA-developer dit concept opneemt en transformeert in een geweldige bestseller...
7 reacties
Recommended Comments